Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
}>
Misschien heeft ie het echt wel gewoon nodig omdat ze dan nergens is als ie ervandoor gaat ofzo..
. MaestroE schreef:leuke pony's daar!
Ach die pony heeft het niet eens in de gaten dattie veel druk achter z'n oren krijgt! Hij loopt nog net zo hard met z'n snuitje de lucht in}>
Misschien heeft ie het echt wel gewoon nodig omdat ze dan nergens is als ie ervandoor gaat ofzo..
Snoevie schreef:wat een vage opmerking!natuurlijk voelt dat beestje dat wel,alleen als je maar vaak genoeg aan je mond getrokken word en helemaal met zo'n bit dan reageer je er op een gegeven moment ook niet goed meer op.net als met een zweep een tik geven,een paard voelt zelfs een vlieg op zijn huid,dus ook een zweep.alleen een paard dat al zo vaak geslagen is reageert en niet goed meer op.
je moet er niet te serieus op in gaan
Lisjah schreef:de neiging om af en toe te crossen
.
Laat je het weten??
Lisjah schreef:Ik zou zeggen ik kruip er zaterdag op,maar dan hebben we springles en dan houden 10 pessoa bitten hem nog niet tegen dusse..![]()
De week erna proberen op 2de gaatje.
... Ik reed er graag op (en ik was veruit de enige), in het begin liep die gewoon met een trens (elk nieuw paard doen ze eerst gewoon een trensje aan).. met het bovenvermelde resultaat.. Maar ik kon er wel redelijk mee overweg .. natuurlijk niet altijd ... maar over het algemeen ... Ze hebben die toen een pessoa-bit gegeven, zodat er iets meer controle over was ... En toen werd die meer bereden ... Ik had zoiets van: dat lukte met trens ook, dus ik doe dat gewoon op het hoogste (dus de grote ring)... Ik moet u zeggen, ge kunt dat met alle goede bedoelingen doen, maar veilig is het niet ... Paardje was blij ... maar ik zag wel alles van de piste... ik had niks controle meer ...
).

Citaat:En nu weet ik ook wel dat dit komt door de verschillende (harde) ruiters die zo'n paardje te verwerken krijgt, maar wat verwacht je dan? Het is jammer genoeg een manègepaard ... En als er op zo'n manier vaker op gereden wordt en niemand er schrik van heeft (wat in het begin wel het geval was) waarom niet? Het is heus niet dat iedereen constant in die mond ligt te trekken of weet ik veel wat voor rampen ...
Citaat:En ja, als het mijn eigen paard zou zijn zou ik ook ervoor zorgen dat die terug met trens gereden kon worden, al is voor zoiets zéér veel tijd en geduld nodig ... dat weten jullie ook wel ... en met alle goede wil van de wereld: je krijgt zoiets niet in 1 manègeles gedaan. Dus wat kies je dan: een leuke, plezierige les met het "vreselijke" bit? Of een gevaarlijke, niet plezante les omdat je persé met trens wil rijden? Want sorry, het zijn niet 'k weet niet wat voor wilde paarden, maar sommige kunnen er wat van .. en als er eentje begint is meteen iedereen mee ... (de meeste toch).
Citaat:En van mij mogen er op elke manège alleen maar paarden staan die alleen met een trensje gereden worden .. maar zeg nu zelf: hoeveel brave manègepaarden vind je tegenwoordig? Je moet al verdomd geluk hebben om een enigzins handelbaar, enigzins gezond beestje te kunnen kopen ... om ze dan ook nog allemaal perfect te laten zijn ... Als jullie daar zo van overtuigd zijn dan moeten jullie dat eens aan de manège voorstellen en 25 doodbrave paarden voor hen zoeken .. dan zullen ze heus wel alleen met trensjes gereden worden .... (niet dat elk paard die er nu staat met pessoa gereden wordt he).
Citaat:Dus ja, manègepaard zijn .. 't is iets aparts ...
Citaat:En Amie: ik begrijp je wel .. maar je kan zo'n dingen niet vergelijken ... een privépaard is heus niet hetzelfde als een manègepaard .. Als je dit zou willen doen dan heb je hier 1 uurtje per week voor, terwijl de rest van de week er maar anderen op zitten te hobbelen ... En dan krijg je het zelfs met de allerbeste instructeur van de wereld niet opgelost ...
Citaat:Dat is het jammere van manègepaarden, maar je moet het ergens leren .. dus ik vind niet dat je de personen of de manège erover moet "aanvallen" ... ze doen er heus niks verkeerd ... Ze kunnen de paarden ook allemaal laten uithongeren .. geen eten geven, dan worden ze rustig en kunnen ze allemaal met trens gereden worden... maar wat is nu het beste vinden jullie zelf?
Citaat:Sorry voor mijn lange uitleg, hoop dat jullie er iets van snappen
Citaat:Ps: wil iemand mij even uitleggen wat er zo gevaarlijk en onverantwoordelijk is aan zonder chaps rijden? Want dat vat ik even niet ...
peppertje schreef:Mijn manegeruiters zullen nooit hard zijn tegen het paard, daar ben je instructeur voor en ik vind dat je dat in de gaten moet houden!
Citaat:Wanneer een paard echt te druk is voor een manegeles, dan ga ik niet kiezen voor een scherp bit of een leuke les, dan kies ik voor het welzijn van het paard. Mogelijkheden: tijdelijk door een gevorderde laten trainen en hopen op resultaat of particulier verkopen.
Citaat:
Wij hebben 20 super brave paarden en 25 paarden voor verder gevorderden. Geen enkel paard wordt gereden met een hulpteugel of hulpbit, zeker niet met een scherp passoabit. De uit werking is verkeerd en het einde is zoek!
Citaat:Het is maar net hoe je er mee omgaat als instructeur of als manege-eigenaar. Wat je nu schetst, zou ik nooit toestaan!
Citaat:Zorgen dat er de hele week mensen van ongeveer hetzelfde niveau op zitten. Instructeur zorgt ervoor dat paard dezelfde aanpak krijgt gedurende de verschillende lessen, en voila, probleem opgelost!
Citaat:Kortzichtig van je hoor, er bestaan ook paarden die van karakter rustig zijn, en die heb je dus nodig voor beginners. Niks geen scherp bit, en uithongeren is al helemaal een achterlijk idee!
Citaat:Nee, helemaal niets!!! Zal waarschijnlijk komen door de kortzichtigheid van je bericht...
Citaat:Je schoen kan vast komen te zitten in de beugel. Probleem? De verzekering stelt de manege aansprakelijk wanneer er op deze manier wat gebeurt.
MaestroE schreef:Snoevie schreef:wat een vage opmerking!natuurlijk voelt dat beestje dat wel,alleen als je maar vaak genoeg aan je mond getrokken word en helemaal met zo'n bit dan reageer je er op een gegeven moment ook niet goed meer op.net als met een zweep een tik geven,een paard voelt zelfs een vlieg op zijn huid,dus ook een zweep.alleen een paard dat al zo vaak geslagen is reageert en niet goed meer op.
je moet er niet te serieus op in gaan
Citaat:Daar moet je mij niet voor aanvallen, ik ben geen instructeur ... Moet je gaan reclameren op de manège als ze toch o zo slecht voor hun paarden zijn ...
Citaat:En ondertussen moeten die gevorderden maar hun leven "riskeren" (het is niet altijd zo dramatisch, maar kom) om dan nog niks te bereiken. Paarden die bij ons komen worden eerst alleen maar door gevorderden gereden .. Maarja, dan zal het niveau bij ons wel superlaag zijn he, als ze er uiteindeijk nog niet mee overweg kunnen ... En het doel van een manège is volgens mij toch dat iedereen op een paard kan rijden, dus ook beginners? Wat heb je dan aan een paard als er alleen 1 gevorderde mee overweg kan? Die hebben er bij ons ook gestaan hoor, maar wat heb je als manège aan die paarden? En als het niet lukt het paard weer verkopen .. Dan ben je meer bezig met aan- en verkopen (want je moet ook weer nieuwe paarden vinden) dan met de lessen zelf ...
Citaat:Ik vind gewoon als het paard wel berijdbaar wordt voor iedereen (of toch de meeste) door een iets zwaarder bit of een martingaal ofzo .. dat het moet kunnen .... Maar niet dat die ruiters daar dan aan liggen snokken en trekken enzo, maar daarvoor zijn er instructeurs ....
Citaat:Verder heb je ook genoeg paarden die aankomen op de manège en waar je al niks meer mee kan doen ... Die komen van een particulier en die mond en alles is al verpest of die hebben al slechte manieren ... Dus je moet niet altijd de manège de schuld van alles geven ...
Citaat:Zoals al gezegd .. dan ben jij een goede ... Moet je eens aan de manège voorstellen hoe je aan die paarden komt ... Je kan hen altijd raad geven, er zal niemand je tegenspreken dat het niet goed zou zijn .... Laat er van mij maar 50 brave paarden staan ... zoveel te beter .. maar je moet ze vinden ...
Nogmaals... ga dan naar de manège ... ze zullen wel naar je luisteren...
Citaat:Iedere ruiter is anders .. Ookal zit je ongeveer op hetzelfde niveau, nog heeft ieder zijn eigen rijstijl en werkt dus anders op ieder paard in .. Je hebt de algemene basis, maar toch zijn er altijd lichte verschillen tussen de ruiters ... Dus om altijd dezelfde aanpak te krijgen zou je iemand moeten klonen, en zover zijn ze nog niet geraakt ...
Citaat:Nog maar eens ... je moet ze vinden ...
En is dat uithongeren een idee van mij? Als je dat denkt dan ben jij de kortzichtige ... Er zijn manèges waar het gebeurd .. en daar heb je allemaal brave paarden .. Maar denk je dat ik daarmee akkoord ben? Alsjeblieft he .. doe even normaal ...
Citaat:Er is toch wel veel uitleg om er niks van te snappen ...
Citaat:Ik weet niet hoe jij (of jullie ruiters) rijden .. maar ik rij nog altijd niet met de stijgbeugel tot aan mijn enkels .. Wel met de stijgbeugel tot aan mijn wreef ... En idd, met sportschoenen zou ik het ook niet doen .. maar met stevige schoenen moet je toch al heel rare toeren uithalen om te blijven vasthangen ...
Citaat:Btw peppertje ... mogen ze bij jou ook niet hun benen en zweep gebruiken? Want hiermee kan je ook veel schade aanrichten ... Constant stampen of slaan is nu ook niet bepaald vriendelijk voor een paard ... En je gaat me echt niet wijsmaken dat je als instructeur iedereen constant in de gaten hebt .. dan ben je echt wel een supermens ...
Citaat:Ik ben ermee akkoord als er met zo'n bitten gereden wordt dat de ruiter de werking moet weten, dus weten dat ze zwaarder inwerken dan een trens, en dat de instructeur het in de gaten moet houden ... Maar als dat gebeurd zie ik er niet veel verkeerd in .. Liever iemand die met een pessoa rijdt op een fantsoenlijke manier, dan iemand die constant zit te stampen of te slaan op een paard ...
FuRyoMaRLoeS schreef:Nou ondanks alle uitleg hier, vind ik het nog steeds geen geldige reden om deze pony's met zo scherp bit te rijden. Een pessoa bit op zijn laatste gaatje, waar zit het verstand!
FuRyoMaRLoeS schreef:Ja maar je kan toch zelf ook wel verzinnen dat dat gevaarlijk is? Of ligt dat aan mij?