Wat versta je onder terugrijden op je zit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:43

ik maak mijn benen lang, kantel mijn bekken en ga voor mijn gevoel dieper in het zadel zitten, mijn paard reageert daarop en gaat langzamer lopen. dat noem ik nu een zithulp, ik laat mijn paard langzamer gaan door mijn zit. ik ga zeker niet mijn benen optrekken. je benen moeten zoveel mogelijk op zijn plek blijven, door ze lang te maken, druk je meestal automatisch je hakken uit. door je te ontspannen en je bekken te kantelen, ga je zwaarder zitten. je steunt niet meer op je benen of knieen. je gaat gewoon zitten, echt zitten. dan wordt je voor je gevoel zwaarder, daar reageert je paard op. zo he he, weer een verhaal

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:44

met lichtrijden kan je inderdaad terug rijden door langzamer licht te rijden, maar je maakt toch gebruik van het bovenstaande, je maakt je zwaarder enzovoort

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:38

ja, dat is ook zo. Maar ik vond het zo typisch dat niemand daar over praatte. Ook omdat het een onderdeel is van het L1. Volgens mij is dat ook niet zo bekend als terugrijden met doorzitten of zo??

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:23

Vonnie84 schreef:
ja, dat is ook zo. Maar ik vond het zo typisch dat niemand daar over praatte. Ook omdat het een onderdeel is van het L1. Volgens mij is dat ook niet zo bekend als terugrijden met doorzitten of zo??

In de L1 mag je ook gewoon een paar passen gaan doorzitten op dat moment. Tenminste.....dat doe ik altijd en ik heb tot nu toe altijd een 7 of een 8 voor gehad
Met lichtrijden doe ik idd ook wel eens. Maar meestal rijd ik alleen licht tijdens het losrijden. Daarna ga ik doorzitten om vervolgens alleen nog tijdens het uitrijden weer te gaan lichtrijden. Bij mij komt er dus meer aan op het doorzitten!!

Ik begrijp nu dat heel veel mensen met lang maken...bedoelen hun hakken zover mogelijk uitdrukken. Maar mij is altijd geleerd dat lang maken, gewoon van je hoofd tot je hak rekken en niet zo zeer vol kracht je hak naar beneden te drukken

Afbeelding
Zoals bijvoorbeeld op deze foto, ik maak mij helemaal lang en laat daarbij mijn benen gewoon ontspannen langs het lichaam liggen. Dat is wat ik versta onder lang maken! Op deze manier kan ik ontspannen met de beweging meegaan, ongeacht of ik aan het lichtrijden of aan het doorzitten ben!

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken hoe ik mijn houding en zit gebruik. En ik merk bij allebei mijn paarden dat dat echt superfijn werkt!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:24

Om terug te rijden in tempo ga ik langzamer lichtrijden (ik vind het vervelende van doorzitten voor een overgang dat het paard leert om terug te komen in tempo als je gaat zitten en dat is juist niet de bedoeling), voor een overgang van draf naar stap oid kantel ik mijn bekken naar achteren (ga meer op mijn kont zitten in beginnerstaal), trek mijn kruis en bovenbeenspieren aan om hem terug te nemen en drijf bij met mijn kuit om de achterhand er onder te houden in de overgang.

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:27

@vonnie84: ik was er wel al over begonnen, en vond het ook vreemd dat er niet werd terug gereden door langzaam te gaan lichtrijden. ik zelf doe niet anders omdat ik een paardje hem die nogal onder me weg wil rennen. voordeel is dat hij erg goed op zit reageerd dus kan ik hem zo makkelijk terug rijden

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:14

Urielle schreef:
(ik vind het vervelende van doorzitten voor een overgang dat het paard leert om terug te komen in tempo als je gaat zitten en dat is juist niet de bedoeling)

Niet aanvallend bedoelt...maar volgens mij doe je dan toch iets niet helemaal goed. Ik zit ongeveer een half uur lang door als ik aan het rijden ben en mijn paarden komen daar geen pas op terug. Puur alleen als ik iets mijn bekken naar achter kantel, waardoor ik me iets zwaarder maak, gaan ze stappen.
Ik denk dat heel veel mensen de fout maken dat ze te weinig doorzitten, ze gaan 2 passen doorzitten en willen dan naar stap. Ik ga meestal eerst een half rondje doorzitten en zet dan pas de overgang in. Als je dat consequent een paar weken volhoud, weten die paarden op een gegeven moment gewoon dat ze niet gelijk stil moeten vallen als jij gaat zitten!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:23

Bij een overgang van draf naar stap, hoor je juist door te gaan zitten
dat is geen smokkelen, dat is de juiste manier

Dit zodat je met je zit terug naar de stap kunt, maar hem er toch van achter onder kunt houden.
dat lukt je niet zo goed door te blijven lichtrijden.

dat langzamer lichtrijden, vind ik een mooie voor een paard dat steeds onder je uit wil, niet voor een overgang.

Wil je paard bij het doorzitten, direct terug of juist vooruit om aan te galloperen, heb je hem dat een beetje aangeleerd door dat teveel te doen (ik betrap me daar ook wel eens op, vooral bij jonge paarden)
Dan moet je toch die gewoonte eruit gaan halen, door als het paard daar aan toe is schijnovergangen te gaan maken.
of zomaar een stukje doorzitten, om later weer te lichtrijden.
Dus geen echte overgang gaan maken.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:27

runningkawa schreef:

Dit zodat je met je zit terug naar de stap kunt, maar hem er toch van achter onder kunt houden.

dat langzamer lichtrijden, vind ik een mooie voor een paard dat steeds onder je uit wil, niet voor een overgang.

Wil je paard bij het doorzitten, direct terug of juist vooruit om aan te galloperen, heb je hem dat een beetje aangeleerd door dat teveel te doen (ik betrap me daar ook wel eens op, vooral bij jonge paarden)
Dan moet je toch die gewoonte eruit gaan halen, door als het paard daar aan toe is schijnovergangen te gaan maken.
of zomaar een stukje doorzitten, om later weer te lichtrijden.
Dus geen echte overgang gaan maken.

Goed gezegd, ik kon de woorden niet vinden, maar ik sluit me hier helemaal bij aan!

Juco

Re: Wat versta je onder terugrijden op je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:30

Ondanks mijn verwoede pogingen om meer met zijn zit terug te rijden besloot mijn paard dat ik maar iets beters moest verzinnen

Ik las in het Bit een artikeltje over inademen en de normale al eerder hier beschreven hulpen. En deze combi " doet " het. Ik kon nooit terugrijden (vloeiend dan), maar nu gaat het heel soepel.....

Dus ik houd hem er in. Vraag me alleen wel eens af wanner ik weer moet doorademen.

Oja, en mijn voorlezer vroeg tijdens de proef of het wel ging....

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:36

idd
Je kan je paard ook in tempo terug laten komen door langzamer te gaan lichtrijden, dan komt hij vanzelf terug in tempo. Maar niet om een overgang te maken naar stap, Dan moet je wel gaan doorzitten

Tijdens het rijden moet je je hakken uitduwen en je benen lang maken, dus je moet wel degelijk tijdens het rijden ook lang maken/zitten.

Dus tijdens de overgang naar stap duw ik me ook wel iets dieper in het zadel. en houd ik gewoon mijn benen lang en hakken uitgedrukt.

Goed gezegd RK!
helemaal mee eens!

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:54

Idd, trager lichtrijden = terugkomen in tempo. Been eraan en hij moet weer weg zijn. Hier wordt die van mij lekker aktief van .
Sommigen gaan dan weer sneller lichrijden, maar dat voelt bij mij een beetje geforceerd aan, eerlijk gezegd .

Danifur; bij de overgang naar stap rijd ik ook eerst trager licht. De laatste paar passen ga ik doorzitten.
Ik moet er misschien wel bij vermelden dat die overgang nog niet vlekkeloos verloopt, en op deze manier probeer ik er dus op te oefenen. Nadien bouwen we het wel uit naar draf-doorzitten-stap .

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:01

als het paard in de zelfde gang moet blijven maar langzamer ga ik bv in de draf trager lichtrijden..
maar als het een gang lager moet ga ik diep zitten en sluit mijn knieen goed op het zadel aan..
op deze hulp gaat mijn pony langzamer/van gang verwissellen..
heb er geen teugels voor nodig

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:53

Als ik een overgang terug wil naar stap berijd ik het voor om al gewoon te gaan doorzitten en jezelf zwaarder maken. Dat langzamer lichtrijden gebruik ik om alleen langzamer te draven en niet voor de overgang naar stap.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:51

jarrah schreef:
Urielle schreef:
(ik vind het vervelende van doorzitten voor een overgang dat het paard leert om terug te komen in tempo als je gaat zitten en dat is juist niet de bedoeling)

Niet aanvallend bedoelt...maar volgens mij doe je dan toch iets niet helemaal goed. Ik zit ongeveer een half uur lang door als ik aan het rijden ben en mijn paarden komen daar geen pas op terug. Puur alleen als ik iets mijn bekken naar achter kantel, waardoor ik me iets zwaarder maak, gaan ze stappen.
Ik denk dat heel veel mensen de fout maken dat ze te weinig doorzitten, ze gaan 2 passen doorzitten en willen dan naar stap. Ik ga meestal eerst een half rondje doorzitten en zet dan pas de overgang in. Als je dat consequent een paar weken volhoud, weten die paarden op een gegeven moment gewoon dat ze niet gelijk stil moeten vallen als jij gaat zitten!

Een van de eerste dingen die een jong paard leert is de overgang draf-stap en (lang) doorzitten mag dan nog niet, daarom vind ik het teveel gezemel om eerst aan te leren dat hij terug moet komen op dat doorzitten en vervolgens dat hij door moet blijven lopen. Dan zit je dus weer met wachtoefeningen en met een paard dat in de war raakt.
Maar ik heb nog maar tot jouw bericht gelezen dus ga nu ff verder lezen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:54

runningkawa schreef:

Ben ik niet met je eens Kawa, bij de overgang geef je een keer kuit bij en dat achterbeen blijft ondertreden. Of je nu been geeft bij het lichrijden of het doorzitten maakt imo niks uit. Ik heb voordeel van het doorzitten dat ik gemakkelijker mijn kruis aan kan trekken maar ook dat kan geleerd worden bij het 'zitten' in het lichtrijden, ze moeten gewoon leren om gelijk terug te komen zodra je je kruis aantrekt en dat is herhaling.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:57

toch is het doorzitten niet voor niets uitgevonden
Vandaar ook geen lichtijden meer in de M en hoger

Maar je bent uiteraard vrij om het anders te doen
meer wegen naar Rome

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:11

Ik ben ook een grote fan van doorzitten in draf, vind het beter zitten uberhaupt, maar bij een jong dier doe ik het niet omdat die gewoon nog te weinig kan hebben in de rug en om verwarring tegen te gaan kun je nog niet een paar rondjes gaan zitten op die rug (ik weet zeker dat jij het gevoel kent Kawa ). Dus lekker overgangen maken zonder echt te gaan zitten voor mij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:14

Maar een paar rondjes hoeft ook helemaal niet.
dat doe ik ook noot bij een jong ding
Maar 5 passen kan hij wel af, anders heeft hij echt een groot rugprobleem

ff paar passen dan terug rijden of juist aan galoperen.
dan kun je ook een jong ding wat beter begeleiden in de overgang.

maar wat je zegt, sommige willen dan de eerste pas al direct iets gaan doen.

daarom doe ik dan zomaar ineens 5 pasjes doorzitten en dan weer lichtrijden.
dan leren ze wel wachten op jou.
Heel simpel, zonder dat een jong paard zijn rug teveel belast word

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:22

Dat is idd een goed idee van je.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:28

Heel soms heb ik die

Nevermind85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 00:19

Hollybolly schreef:
ik maak mijn benen lang, kantel mijn bekken en ga voor mijn gevoel dieper in het zadel zitten, mijn paard reageert daarop en gaat langzamer lopen. dat noem ik nu een zithulp, ik laat mijn paard langzamer gaan door mijn zit. ik ga zeker niet mijn benen optrekken. je benen moeten zoveel mogelijk op zijn plek blijven, door ze lang te maken, druk je meestal automatisch je hakken uit. door je te ontspannen en je bekken te kantelen, ga je zwaarder zitten. je steunt niet meer op je benen of knieen. je gaat gewoon zitten, echt zitten. dan wordt je voor je gevoel zwaarder, daar reageert je paard op. zo he he, weer een verhaal

Zo doe ik het ook en wordt het mij aangeleerd. Daarbij ga ik bij een overgang naar stap, uitademen, waardoor je ook "zwaarder" wordt. Omgekeerd natuurlijk als je vanuit stap naar draf vertrekt, dan ga je juist inademen om je "lichter" te maken.

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 00:27

bij een jong paard ga ik verder ook zo weinig mogelijk doorzitten, maar met de overgang naar stap moet dat wel kunnen.
tijdens de overgang trek ook ik idd mijn kruis aan.