Devlin @ Springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MPH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:11

Er zijn misschien wel verbeteringspunten vergeleken met de vorige keer maar toch is dit nog lang niet goed. Je zegt zelf wel dat je er weinig ervaring mee hebt. Nou heb ik zelf ook niet zoveel ervaring in het springen en zal je niet gaan lastig vallen met het feit dat je je handen teveel bij je houd, maar les is echt geen luxe hoor!

Hou het sowieso bij laag springen. Ik ging met mijn paard ook altijd direct omhoog, maar die weet nou nog steeds niet hoe ze correct moet springen. Hoogte is geen kunst bij het springen, maar de techniek. Die pony van je heeft een mooie techniek, maar die word erg belemmerd met de manier waarop jij hem rijd.
Als je het laag houd hoef je niet zoveel op je pony te letten en kun je meer aan je houding gaan werken.

Veel succes ermee, is echt een leuke pony die je daar hebt waar je, met een beetje hulp, wel ver mee kan komen.

hector

Re: Devlin @ Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:13

Echt een immens schattige pony, maar je neusriem mag wel 1 (of of meer) gaatje(s) hoger...

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:30

Je vind 75 niet hoog maar je gaat em wel in de mond trekken en OP je paard zitten boven de sprong :S

Neem het aan van iedereen die het hier zegt op bokt neem les en hou het anders LAAG . Tot je houding goed is ( 75 is mss wel laag maar niet als je houding nog niet correct is )

voor de rest : auch ik zou het niet moeten proberen met een spijkerbroek ik hou het wss nog geen 10 min uit

wel mooie pony

Calanddra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:37

Lynnlovesyou schreef:
Je vind 75 niet hoog maar je gaat em wel in de mond trekken en OP je paard zitten boven de sprong :S

K krijg af en toe het idee dat jullie denken dat ik dat expres doe maar dat is echt niet zo. Het gaat gewoon zo snel dat ik er niet aan denk. Kzal het de volgende als ik weer eens ga springen het laag houden en eerst gaan werken aan mn handen en de rest van mn houding..

Keet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:44

ik vind de martingaal een beetje raar straks zitten
die trekt, als je gewoon (zelfzaam) contact heb met de mond een kniek erin
lijkt me neit goed

de rest heb je al gehoord dus laat ik me neit over uit

bloetoet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:18

hey,

ik vind het leuke foto's...
jenni rijd bij ons in de bak..waar mijn paardje ook staat..
op de foto's ziet het er allemaal veel geforceerder uit...in het egt valt het best wel mee...het kan allemaal beter..helemaal mee eens..maar dit is de 3e keer..ik heb beroerdere mensen zien springen...

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 01:33

Jennifer draagt een cap!!!

Super!

Er is hier wel sprake van een hoop negatief commentaar! Tijd om eens wat punten op een rijtje te zetten.

Punt 1: de spijkerbroek.
Wat geeft dat nou als ze fijn met een spijkerbroek rijdt? Je moet dragen wat je prettig vindt zitten, zolang het maar geen invloed heeft op het rijden. Ik rijd zelf ook vaak met spijkerbroeken, met name in de wintermaanden, aangezien dit gewoon lekker warm is. Als je een fijne spijkerbroek hebt dan heb je net zo veel bewegingsvrijheid als in een gewone rijbroek!

Punt 2: het ziet er geforceerd uit.
Hier ben ik het niet mee eens. Jennifer zou zeker meer mee kunnen geven (wat ze zelf ookal weet) maar ze zit absoluut niet in Devlin's mond te trekken en al helemaal niet hem te dwingen om over die hindernissen heen te springen. Het toont op de foto's misschien een beetje geforceerd, maar in werkelijkheid valt dat heel erg mee, ookal blijf ik er wel bij dat ze meer moet meegeven tijdens het springen.

Punt 3: de houding.
Jullie hebben enkele tips gegeven over de handhouding (meer mee geven) en jullie zien dat ze iets verkeerd doet. Hebben jullie dan ook goede adviezen voor haar zodat ze zichzelf kan verbeteren? Ze heeft denk ik meer aan een goed advies dan aan een hoop bokkers die zeggen 'je zit verkeerd', zonder enige toelichting.

Punt 4: les nemen?
Inderdaad, het is HAW hier. De bedoeling dus om kritiek en advies te geven aan mensen. Dus niet standaard in elk topic zetten: 'ga op les!'.

Punt 5: hindernis te hoog?
Ik vind om eerlijk te zijn de hindernis aan de hoge kant voor iemand die niet zo ervaren is. Mijn maximum dat ik gesprongen heb is 80 cm (tijdens een les) op een groot paard.. Ik ben nou eenmaail niet zo ervaren dus ik kan beter laag beginnen voordat ik hoger spring. Natuurlijk is een hogere sprong uitdagender en ik weet ook wel dat Devlin over een laag kruisje gewoon draaft, maar oefen eens wat vaker op een hoogte van 40 cm. Gewoon lekker oefenen met je houding en als het voor je gevoel goed gaat (het beste is dat er iemand bij is die even kritisch naar je kan kijken), maar als het goed gaat kan je een paar cm hoger proberen.

Liezjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:06

misschien je beugels wat korter... voor een betere balans en steun..ook fijner voor je pony...(ik ben zelf nogal van de korte beugels )

Margon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:27

De neusriem mag zeker 2 gaatjes korter.
En verder ga ik helemaal mee met wat Miss_Petit zegt.

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:29

Ik zou voor zo'n steiltje nog een balkje nemen.. gewoon ervoor leggen, dan kan hij iets beter uitpassen
maar verder ziet het er echt super uit
Leuke combinatie!

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:06

Leuke pony hoor, volgens mij is er al genoeg gezegd! succes ermee!

paddie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:37

En nog een dikke pluspunt van je ; Ik denk dat je hartstikke lief voor je pony bent, en ik heb het idee dat je echt wat met al dit commetaar doet .. je neemt het zo goed op!

paddie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:44

En dat "ik zou les nemen" gedoe, vind ik echt nergens op slaan..
Ze zegt toch dat het nog niet helemaal perfect gaat met springen?
Voor de rest vind ik echt dat ze er goed opzit.. dus als het tog zo lekker gaat..heb lekker plezier met je pony

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:29

@paddie, das nie helemaal eerlijk om te zeggen. Als je zelf zegt dat het nog niet perfect gaat, is dat toch geen reden dat alle anderen hun commentaar voro zich moeten houden? Als ik zeg dat het niet helemaal perfect gaat met mijn rijden, praat dat goed dat ik soms mijn handen vastzet?Dat is dus niet waar, het is en blijft minder prettig voor mijn paard.Daardoor kan ik er wel aan werken, maar is het niet eerlijk als ik al dat commentaar daarop ga tegenspreken want het is nu eenmaal waarheid (helaas..).

Toch ook nog even mijn mening over de foto's (let op, mijn mening en niet bedoeld als kritiek)
De martingaal lijkt me wat strak.Op alle foto's zie je die al inwerken, ook bij stand al.Dat ding geeft waarschijnlijk behoorlijk wat druk continu in de paardenmond en dat kan nooit prettig zijn voor je paard.
Over je rijbroek etc. Paardrijlaarzen of chaps geven je been gewoon meer steun en al is het maar een beetje, alle beetjes helpen als je nog niet zo ervaren bent. Je spijkerbroek, tja.Moet je zelf weten, maar als ik iemand in normale kleding zie rijden ben ik al direct bevooroordeeld.Het komt op mij over alsof diegene het rijden niet serieus neemt en toevallig even zijn paard heb gepakt om een rondje te hobbelen omdat je in de buurt was.
Dat je je paard niet dwingt over de hindernis te gaan is onzin, als ie weigert laat je hem waarschijnlijk wel weten dat dat niet de bedoeling is. Dus als je paard lief is en goed zijn best wil doen voor je, geef je hem geen keus dan over die hindernis te gaan (tenzij je weigeringen ook beloont). Hoog springen is trouwens niet de kunst, een goede techniek hebben bij het springen over lage hindernissen is een stuk moeilijker! Als je zelf minder goed ben in het springen en je paard het wel goed kan, is het beter om op jouw niveau te stoppen en niet de grens van wat het paard kan te zoeken. Nu heeft ie er nog plezier.Wel eens over nagedacht dat jouw houding hem tegen kan werken bij het springen? Lage hindernissen kan je paard dat nog wel beetje compenseren, maar als ze hoger worden niet en wordt jouw meegaan met de sprong steeds moeilijker. Blijf totdat je het meegaan met de sprong onder controle hebt bij de lage hindernissen. Dan heb je meer kans dat je paard er ook nog plezier in houdt.

Succes verder en als je de mogelijkheid hebt om les te volgen, vooral doen! Des te eerder heb je het onder de knie..Succes!

leonie_1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:08

Jenni schreef:
Bedank voor de tips, en ik zit er idd al over te denken om les te gaan nemen over een tijdje, maar bedenk trouwens wel dat dit pas de 3e keer is dat ik actief met hem heb gesprongen.

Ten tweede, ik dwing hem echt niet over de hindernis heen hr en dat het er wat minder vriendlijk uitziet komt waarschijnlijk doordat ik de teugels teveel bij me houdt, daar ben ik ook al aan t werken. Maar als je kijkt naar de vorige springfoto's van mij met hem vind ik dat er zeker verbeteringspunten zijn. Hij springt veel netter en zet niet meer 2 a 2,5 meter van te voren af.

En ten derde, ik zou niet zo hoog (ik vind het btw niet echt hoog hr maar goed ) met hem springen als ik niet zeker zou zijn van dat hij het kan. Vorige met springen sprong hij 85 cm met gemak met mij erop. En met vrijspringen heeft hij een keer over een hek van 1.20m gesprongen, hij sprong er zelf nog rond de 20cm overheen en dat terwijl het niet eens de bedoeling was. Hij deed het met gemak.

En natuurlijk moet ik het wel opbouwen, maar zoals ik ook al zei ben ik eerst met lage kruisjes begonnen. Ben echt niet gelijk van een laag kruisje overgestapt naar 5 cm
Ook als ik alleen maar kruisjes spring dan draaft er er gewoon overheen... zelf bij lage steiltjes doet ie dat...

Nog @ Nikki_Jimmy: ik denk niet dat ik echt iets wil doen met springen, ik zou het wel leuk vinden als ik ooit met een wedstrijd mee zou kunnen doen, maar ik doe het liever voor de lol.

Kmoet wel zeggen dat het wel weer erg vervelend is dat als 1 persoon iets negatiefs neerzet gelijk iedereen negatief wordt, maarja das bokt. Je kan niet van mij verwachten dat ik pas na een paar keer springen met Dev perféct spring... maar goed, t blijkt wel weer dat bokt perse wil dat het zo goed....

Iig iedereen bedankt voor de tips...gelieve alleen nog maar tips die nog niet zijn gezegd, want de rest is zo onderhand wel duidelijk

(phew lang verhaal )

Als je niet tegen commentaar kan, ga dan geen foto's op bokt zetten als je weet dat t nie goed is. En neem meteen les of spring niet meer. Beter voor jezelf ÉN het paard!

Yucca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:41

Les nemen is wel het verstandigst, zeker als jullie er beide plezier in willen houden.

In zon les kan je bijvoorbeeld eerst werken aan je houding, zonder dat je je ponu stoor. Dit kan door bijvoorbeeld een recht lijntje te bouwen met een kruisje met drafbalk, daarna bijv 2 in-uitjes en daarna op bijv 2 of 3 galopsprongen een steiltje.

Je kan dit lijntje met een knup in je teugels springen en je handen op je hoofd, zij of op je rug. Ook kan je je ogen bijvoorbeeld dicht doen en (HARDOP!!) meetellen met de galopsprongen, dat is heel leerzaam!!

Verder, kijk eerst goed naar je hoofdstel, de neusriem moet inderdaad wat hoger en je martingaal zit te strak, dus die moet langer! Als je je teugel gewoon opgepakt hebt, moet de martingaal niet inwerken en dat doet hij nu wel. Als je de martingaal zo strak houd wordt je pony daar alleen maar sterk (in negatieve zin) van.

Je pony kan erg leuk springen en ik denk dat jij met veel oefenen ook goed kan leren springen hoor! Veel succes

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:39

heey
je kunt idd beter les nemen
plaats je handen op de hals van het paard richting de mond want dat arme paard krijgt me toch een rukken in z'n mond en hij gaat niet eens weigeren !!!!!!!!!
ook moet je helemaal niet gaan zitten als een pony springt
Arme Pony

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:42

Devlin word zij niet toevallig door Nancy verzorgd???

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:47

hij***

paddie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:48

haffilover schreef:
heey
je kunt idd beter les nemen
plaats je handen op de hals van het paard richting de mond want dat arme paard krijgt me toch een rukken in z'n mond en hij gaat niet eens weigeren !!!!!!!!!
ook moet je helemaal niet gaan zitten als een pony springt
Arme Pony

Een weigering is toch niet heel erg ?
Kan me vergissen, maar ik denk niet dat die pony extreem weigerde om haar rijstijl...
En zo'n arme pony vind ik het niet,, dat beestje ziet er supergoed uit!

Calanddra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:15

Iedereen weer bedankt voor de tips. Vind het alleen nog wel vervelend dat elke keer op dezelfde dingen kritiek wordt gegeven. I get the point... ik kan btw best wel tegen kritiek, maar als iedereen elke keer hetzelfde zegt begint het een beetje vervelend te worden. Ik heb echt het allerbeste met Devlin voor en wil hem zeker nergens toe dringen terwijl sommige van jullie dat blijkbaar denken en dit ok in jullie kritiek naar voren komt. Dit vind ik ook echt niet leuk, want dit is gewoon echt niet zo. (Dit is niet naar iedereen gericht hr )

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:51

Tsja bokt hè.. Maar denk je dat je eens een paar keer een les gaat volgen (het is natuurlijk wel lastig dat je geen bak hebt bij Devlin..)?

Calanddra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 00:48

Ik moet even kijken of ik les kan krijgen bij de bak. Kheb nl ook geen trailer om hem gemakkelijk ergens mee te nemen...

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:53

neem les voor je houding, of spring niet
Je zit je paard enorm in de weg. En het is nog zon leuk dier! zou jammer zijn als er een keer wat gebeurt doordat hij zich niet kan herstellen omdat jij in de weg zit

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:32

Vind dat je een leuke pony hebt een een mooi dekje en hoofdstel, alleen vind ik dat je martegaal te strak zit (teugels moeten als je ze vast heb, niet in een knik zitten maar recht) en ik vind het er best wel netjes uit zien, vooral omdat het pas de derde keer is dat je springt, les nemen is altijd verstandig maar de mensen hier vergeten volgens mij dat je in een les ook oefent, net als zij nu doet, en oefenen baart kunst, je kan mij niet vertellen dat je na 1 les al precies weer hoe alles moet (ik niet iig). Als de pony het echt zat is zal hij vanzelf wel stoppen hoor! (tenzij hij gedwongen wordt maar zo vind ik het er niet uitzien!)