Zaterdag weer les.. help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:13

Ach jawel hoor, maar Vonnie84 je hebt wel gelijk, dat ik zo een beetje praat, maar het was gewoon even erg verwarrend. Kan ook best dat ze gelijk heeft gehad, maar ik was helemaal super gek even geworden, omdat het niet lukte.. Maar ik ben er wel tevreden over het was de eerste keer dat ik en m'n pony een beetje in de war raakten van haar lesgeefkunst.. Maar wat kris25 zei, kon ik echt even niet hebben, omdat hij zei dat ik iets consequenter moest zijn met mijn kuit. Echt ik kon niet meer, ik heb nog steeds pijn aan m'n kuiten van het drijven.. :S

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:18

Ik geef alleen maar een tip hoor!
Makkelijk hoor iemand anders afzeiken omdat het met je eigen pony niet lukt! Ik probeerde je te helpen en niets anders, jij piept dat je pony naar binnen valt en ik kom met een oplossing. Dat jij dat anders opneemt dan dat het er staat, daar kan ik niets aan doen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:22

Ik ben ook niet boos en wil je niet afzeiken, maar het was gewoon even frustrerend dat je dat zei, van dat ik wat consequenter moest zijn met mijn kuit. En wat je zei is de oplossing niet, want ik kan niet nog consequenter zijn. Ik moet het anders oplossen. Maar dat gaat me wel lukken..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:23

Consequent zijn wil niet zeggen dat je je lam drukt met je kuit. Hij reageert op je kuit, punt uit. Dat is consequent zijn. Dus jij geeft druk met je kuit, geen reactie: een keer schoppen of een tikje met de zweep. Want anders wordt je idd erg moe.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:25

Dank je wel Vonnie84!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:28

nou, ik kan niet met zweep rijden, want dan word hij knettergek in z'n hoofd en had dus ok geen zweep bij me. Verder had ik niet hele tijd drui, maar gaf ik hook schopjes/schoppen. Maar daar reageerde hij niet op

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:32

Maar het feit dat jij nu nog steeds last hebt van je kuit, zegt toch dat je zelf te hard gewerkt hebt. Als je niet met zweep kan rijden, dan schop je em maar zo hard mogelijk (1 keer goed hard) als hij niet reageert. Maar je moet wel reactie EISEN. Want anders wordt het echt van kwaad tot erger.
Een spoortje kan daarbij helpen. Maar ben zeker CONSEQUENT! Want anders reageert ze daar ook niet meer op, en kun je naar weer een harder hulpmiddel gaan zoeken. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:36

Nee Vonnie84 je hebt gelijk, maar kijk ik geef hem dan een schop, maar hij vind het zoo gigantisch moeilijk om niet naar buiten te vallen, want normaal oei hoef ik hem maar heeeel ietsje mijn been eraan te doen en dan hup zit meneer in draf, maar dit geeft dus wel aan dat hij het ook gewoon erg moeilijk vind. Maar ik ga mijn best doen en ik ga gewoon met een spoortje rijden. Niet om hem daarmee naar voren dan drukken, maar als hij niet reageert op mijn kuit dat ik er dan gelijk even goed inprik. Jullie hebben ook wel gelijk, maar ik moest conseqenter zijn met mijn kuit, maar dat kon niet meer echt niet, ik had alles geprobeerd doordrukken een schop echt alles. Ik hoop dat jullie het snappen

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:41

Ohw ja ik begrijp je zeer zeker wel. Op een gegeven moment ben je moe en is je consentratie weg. Het is ook niet als verwijt bedoelt, maar als hulp.
Is het nog een jong dier??
En kun je ook met hem wijken? Gewoon 1 of 2 pasjes? Want dat is ook een zijwaartse hulp.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:48

ja precies! mijn concentratie was inderdaad weg. Ja hij is nog maar 3.5. Hij kan heel goed zijwaartse gangen..Hij wijkt super en kan zelfs al pasjes zijwaarts. Maar aangezien ik thuis geen bak heb, kan ik het niet echt goed op de volte oefenen. En de rechterhand is zijn moeilijke kant, op links kan ik hem heel goed op de volte houden, maar op rechts dan floept hij heeeeel erg naar buiten toe.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:50

Oja, en dan zegt mijn instructrice dat ik mijn buitenteugel helemaal strak moet houden ( niet trekken, maar echt contact houden)en links niet vast, maar losjes en af en toe een kneepje. Maar dan gaat hij in een hoek van een volte gewoon naar rechts in plaats van netjes op de volte te blijven. Ik weet echt niet meer wat ik daar aan moet doen. Misschien omet ik eerst gewoon in stap enzo goed oefenen om in stelling aan de buitenteugel op de volte te blijven..?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:06

Ik zou het op RT vragen. Ik ben zelf niet zo bekend met dit probleem en ook al niet met jonge paarden die nog geen balans hebben.

OemmiejO

Re: Zaterdag weer les.. help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:21

ik zou als je paard nog maar 3.5 jaar is niet met sporen gaan rijden als ik jou was..
je paard is max. een half jaar onder het zadel en de meesten paarden schieten dan meteen weg als je een "schop" geeft. als jouw paard dat niet doet, snapt hij het waarsch. nog niet. Als je nu al een spoortje omdoet, word dat over een jaar een wielspoor.. omdat als hij nú al niet reageerd, het dan al helemaal niet doet.

Dit is wat ik aanraad, maar je moet natuurlijk zelf weten wat je ermee doet..
succes!!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 08:19

Ik weet het, maar hij is zelf al eerder een keertje met een spoortje gereden en reageerde er uitermate fijn op. Enne, het is niet de bedoeling dat ik hem lam ga schoppen met mijn been en ik draag de spoor alleen maar als ik naar les ga En dat is 1x in de week of 2 weken, zelf thuis heb ik de spoor echt NIET nodig.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:46

Hoe krijg jij het voor elkaar dat de zijgangen prima gaan, terwijl alle beenhulp resulteert in direct voorwaarts gaan en je je pony niet eens met je been op een volte kunt begrenzen?

Dat jouw been van de hulpen geven zo moe is na een les, betekent niet dat je het goed doet. Iets consequenter zijn dus ja. Continu je been aanleggen en iedere bocht die je in gaat, begrenzen met je buitenbeen. En denk erom dat het tempo hetzelfde blijft dan. Je pard moet gewoon nog leren je beenhulpen te accepteren, hij is nog jong dus kan nog veel leren. Denk erom dat je echt onder goede begeleiding verder gaat, dan kun je hem nog een boel in korte tijd leren en zul je snel verbetering zien. Als je zelf verder gaat klooien, heb je kans dat je de verkeerde aanpak gebruikt en zal het geklooi van kwaad tot erger worden.

En tja, als zo´n jong paard al bang is van de zweep vraag ik me af wat ermee is uitgespookt. Want dat is niet zomaar..Zonde, want dan is er vroeg bij het inrijden al geklungel geweest..

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 12:40

Nou Bienotje dat is helemaal niet waar, ik heb hem al heel lang en ken hem al mijn hele leven en er is niks met de zweep gebeurd. Hij reageert er gewoon te heftig op en heb dus geen zin om het zo op te lossen. Er is dus helemaal geen geklungel geweest, maar hij kent de zweep gewoon niet en vind het eng. En dat van die zijgangen, dat is vooral op de rechterhand dat hij de zijgangen al redelijk goed beheerst, want rechts is zijn makkelijke kant en daar reageert hij prima op mijn been. Het probleem zit hem eigenlijk op de rechterhand, want dan kan hij de zijgangen een stuk minder en ook de voltes. Dus ik oefen liever op de linkerhand eerst maar is de voltes.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:51

Je maakt de opmerking dat je met spoor gaat rijden om je hulp te verfijnen maar dat is niet wat jij gaat doen want hij luisterd niet naar jou hulp dus kun je hem ook niet verfijnen jij maakt je hulp iets grover en hoopt dat hij dan wel gaat luisteren en dit vind ik niet een goede oplossing.

Probeer toch te oefenen en probeer hem naar je been te laten luisteren het is ook logisch dat als je maar 1 keer per week of 1 keer per 2 weken les hebt in een bak dat je dan geen wonderen van je pony mag verwachten als je thuis niet kan oefenen zal je pony nooit sterker worden en moet je eigenlijk elke les weer opnieuw beginnen snap je wat ik bedoel?

In je laatste bericht staat dat je nu liever maar op links de voltes gaat oefenen maar dat moet je juist niet doen je pony zal nu op links nog sterker worden en rechts zal nog stijver worden en dan wordt het probleem steeds groter.Probeer rechts ook lekker soepel te rijden het is een kwestie van goed aanvoelen paardrijden is voelen wat je paard doet wat gebeurt er als ik een hulp geef en hoe groot moet die hulp zijn.Dus voel hoeveel stelling je nu kunt vragen zonder dat je pony naar binnen valt mss vraag je nu te veel van hem en je been goed op zijn plek houden en goed aandrukken niet elke keer kleine schopjes geven dan verlies je steeds even het contact met de buik maar houd het been aangesloten en druk dan af en toe even aan om hem op de volte te houden.

Als ik het goed heb bergepen is rechts zijn moeilijke kant en valt hij naar binnen ik zag ook af en toe staan dat hij naar buiten viel dus ben een beetje kwijt waar het nu om ging?Maar als hij recht naar binnen valt kun je ook eens proberen om op de linker volte stelling naar buiten te vragen je rijdt dan dus op de linker volte maar laat hem iets naar buiten kijken.Je kunt het ook oefenen als je gewoon op de hoefslag rijdt ene keer naar binnen laten kijken andere keer naar buiten laten kijken en dan af en toe van hand veranderen dan heb je een beetje hulp van de wand naast je maar kun je wel je pony oprekken en soepel maken en zal het straks op de volte weer makkelijker gaan.

Oh ik snap het al heb het nog even goed door gelezen op recht valt hij naar binnen en op links valt hij naar buiten dan zal het ook niet lukken om hem op de linker volte naar buiten te laten kijken.Ik ga nu naar je andere topic.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 15:40

precies wat je op het laatste zegt, maari k wil geen commentaar meer op de spoor, want dit doe ik op aanraden van de instructrice, dat ik net iets meer te vertellen heb op de linkerhand. Alleen het lukt juist wel om hem op de linker volte naar buiten te laten kijken, juist NIET naar binnen.. Maargoed.. ik wil dus geen commentaar meer op de spoor, want dit is mij aangeraden als hulpmiddel, maar het is gewoon een kwestie dat mijn pony sterker moet worden

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:49

Sfiejj schreef:
Ik ben ook niet boos en wil je niet afzeiken, maar het was gewoon even frustrerend dat je dat zei, van dat ik wat consequenter moest zijn met mijn kuit. En wat je zei is de oplossing niet, want ik kan niet nog consequenter zijn. Ik moet het anders oplossen. Maar dat gaat me wel lukken..

dat dikgedrukte stukje waarin jij dat frustrerend vond, daar sla je precies de spijker op zijn kop!
kris25 geeft je een zeer goede tip en is waarschijnlijk ook de oorzaak van je problemen. elk paard is goed aan het been te krijgen...ook jouw paardje dus jij zegt dat je consequent bent, maar dat klopt dus niet anders had je ook geen spoortje nodig. sporen zijn slechts een hulpmiddel voor de verfijning...niet als gaspedaal of iets dergelijks.
ik denk dus dat je oplossing daarin in zit.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:06

uhm.. ik vind dat jullie niet moeten zeggen dat ze met zweep moet gaan rijden o.i.d. als een paardje bang is voor de zweep, houden zo dan (al heb ik geen idee waarom hij er bang voor zou moeten zijn). Straks word die haf van 3.5 jr met een zweep gereden,, ik zie persoonlijk zo'n jong beestje liever zonder

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:16

een paard wat bang is voor een zweep kun je leren om er niet bang van te zijn...daar gaat uiteraard tijd in zitten en juist gebruik ervan...maar om nou te zeggen dat je hem er bang van moet laten zijn vind ik een beetje krom OemmiejO...bovendien rijden er tig mensen op 3,5 jarigen met zweep...ook al word hij niet gebruikt...alleen het feit dat je hem bij je hebt is vaak al voldoende.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:42

nou klomp. Hij vond het gewoon heel moeilijk en is altijd consequent aan mijn been, dus ik denk niet dat hij zomaar opeens voor de eerste keer niet reageert. Hij vond het toen gewoon super moeilijk, anders reageert hij heel goed. En ik ga dus alleen met les met een spoortje rijden dat ik hem er net ietsje meer bij kan rijden en nu hoef ik geen gezeur meer over dat hij niet consequent aan mij been is, want hij vind het zoooo super moeilijk. Dus dat ga ik oefenen, en als hij dat niet meer moeilijk vind, gaat het spoortje af en weet ik zeker dat hij lekker aan mijn been is. En ik ben het wel met OemmiejO eens. Ik ga nu geen zweep gebruiken terwijl ik net zo goed een spoortje om kan doen! Die hoef ik toch ook niet altijd te gebruiken..

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:59

klomp schreef:
OemmiejO...bovendien rijden er tig mensen op 3,5 jarigen met zweep...ook al word hij niet gebruikt...alleen het feit dat je hem bij je hebt is vaak al voldoende.

Daar heb je wel gelijk in ja, maar er rijden toch ook tig mensen hun paard met grote, scherpe sporen, een slof die nergens voor nodig is enz.
ze gaat het nu met een spoortje proberen, dan kan je toch beter eerst kijken wat er gebeurd, voordat je meteen de zweep erbij pakt?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 19:06

bedankt OemmiejO, de mensen kunnen ook zeggen wat ze willen hoor ik ga het met een spoortje proberen Gewoon zodat ik mijn hulpen kan verfijnen. Het maakt volgens mij vrij weinig uit, of je hem nu bij de hoek een tik geeft, of dat je hem begrenst met een spoortje. Hij kent de spoor en reageert hier niet heftig op, maar wel meer dan op het been. Op de zweep reageert hij te erg, dus die laat ik liever achterwege, anders kom ik tijdens de les voor nog meer problemen te staan!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:43

idd.. en bij de zweep heb je toch dat "slaan- effect" [niet dat het slecht is ofzo, ik rijd mn paardje ook weleens met zweep] en het staat niet erg netjes enzo en is onhandig (vind ik). Met een spoortje heeft je paard niet door dat je een spoor omhebt en kan er dus ook niet bang voor zijn/ worden. en ik zie liever een jong paardje met sporen dan met zweep..

succes met je paardje he wann. heb je weer les?

ennuhm.. het is de bedoeling dat je haf aant been word, daar heb je volgens mij geen zweep bij nodig..