stijf in de rug door meer achterhandwerk?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: stijf in de rug door meer achterhandwerk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:38

het is wel een hele kleine foto zeg

toch even geprobeerd om te kijken wat ik er aan zie

zadel heeft een mega diepe zit
en lijkt iets achterover te liggen en te ver naar voren
maar nu weet ik nog het merk niet....is het een kentauer ??
lukt het niet om die foto wat groter te plaatsen?

goed idee dat je je paard even rust gunt
dan kan nooit kwaad op dit moment
met pesoa longeren is ook prima
daarmee kun je proberen om de bovenlijn weer wat losser te krijgen

trouwens ..welk merk zadel is je oude?

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 23:19

Afbeelding

hoop dat hij nu wat groter is, het is een rossner volgens mij type america..niet echt geweldige kwaliteit maar beter als het oude. Het oude was nl een kieffer veelzijdigheids en schoof ontzettend aan de achterkant. Als ik het zou opvullen zou ik wel weer een tijdje vooruit kunnen. Die rossner heeft inderdaad een diepe zit...het oude zadel lag juist heel erg achterover. Die rossner ligt als het op de rug ligt wel recht en is de lepel het diepste punt. Maar dat vind ik nog weinig zeggen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:48

ik vind het zadel achterover liggen dus is de kamer in elk geval te klein
de beugelriemen horen recht naar beneden te hangen....
zelfs met opgestoken beugels is al te zien dat het zadel niet in balans ligt
degene die dit aangemeten heeft heeft er dus geen verstand van
ook kunnen veel paarden niet tegen een (extreem) diepe zit en krijgen daar rugpijn van

ik zou als ik jou was beide zadels verkopen en een echt goed passend zadel laten aanmeten...en dat hoeft geen nieuwe te zijn
ook goede gebruikte zadel kunnen als ze helemaal opnieuw gevuld worden (dus leeghalen en nieuwe vulling erin) prima aangepast worden

ik weet niet waar je woont maar Van Triest in Meppel meet zadels aan en is heel redelijk van prijs
hij meet ook 2e hands zadels aan (die je zelf evt. koopt en door hem laat (goed) keuren)
en misschien kan hij je kieffer aanpassen
dan heb je voor weinig geld een perfect passend zadel

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 19:38

uiteindelijk blijkt het iets heel anders te zijn.................

ze liep op het achterkantje van de straal, achter. Ze heeft dat voor ik haar ging rijden ook al een keer gehad, ze heeft best een rare stand qua hoeven. Maargoed, dat wist de eigenares dus nog wel..Ik zat alleen maar aan die rug te denken dus daar niet naar gekeken...Als je dan gaat rijden moet ze achter zakken zodat ze dus op dat achterste gedeelte van de straal moet lopen, achter en dat doet zeer. Met los longeren had ze er niet zoveel last van omdat ze dan meer uit elkaar kan lopen. De hoefsmid heeft het al ietsje kunnen corrigeren maar nog niet helemaal want het moet ook aangroeien. Maar het gaat al beter met haar, ze gaat haar achterbenen weer soepeler gebruiken dus ook haar rug weer ontspannen. Ze staat sinds kort ook voor op ijzers en dan blijkt dat ze achter meer slijt. Goed, dat zei de hoefsmid, weet niet of dat zo is.

piramide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:35

Jiggy777 schreef:
Mijn paard heeft sinds paar dagen last van de rug. Als ik haar iets bijdrijf met rijden heeft ze de neiging de kont in de lucht te gooien. Dat was eerst alleen met doorzitten, nu ook met lichtrijden staakt ze en wil ze gaan stappen. Het kan zijn dat ze het uit protest doet, nu ik wat meer van haar ga vragen. Ben veel aan het doorzitten zodat ze echt die achterhand eronder moet zetten (ze is erg dominant) Zelf denk ik wel dat ze pijn heeft. Met longeren los aan de lijn loopt ze erg stram met de achterbenen en valt ze naar binnen en doet ze haar oren in de nek als ik iets bijdrijf. Ze loopt dus niet recht, of naar buiten of naar binnen met de schouder. Nu heb ik wel sinds 2 maanden een nieuw zadel. Die heb ik door een kenner laten passen en dat lag allemaal goed. Wel raar dat ze daar nu pas last van gaat krijgen (als het het zadel is). Wat denken jullie?

Ik denk dat het zadel zeker een boosdoener kan zijn, omdat je schrijft dat het probleem is begonnen na het aanschaffen van het nieuwe zadel, even nog een belangrijke tip, doorzitten op een paard met rugpijn , wie verzint dat, die moet zelf maar eens gebukt gaan staan met een hoole rug en ga jij daar lekker op sitten bonken, kijken of er dan hetzelfde gezegd wordt, wat mij betreft, rechtrichten op de juiste manier en zoek een andere intsructie, idd paarden begrijpen.nl
groeten een ervaren instructise

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 17:14

het blijkt de rug dus helemaal niet te zijn (zie boven mijn vorige bericht) En ze deed het niet alleen met doorzitten maar ook met lichtrijden. Alleen op het moment dat ze achter moest gaan zakken en dat doet zeer aan de straal. Ik moest meer gaan doorzitten van mijn instructrice omdat ik dat te weinig deed. Niet omdat ze rugpijn zou hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:07

Yeah...., Right! Loopt jullie bak soms 30% bergaf?

Jiggy777

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 22:13

[quote="Jippie"]Yeah...., Right! Loopt jullie bak soms 30% bergaf

nee de achterhand er meer onder zetten schat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 00:32

Precies de AH er onder en niet de verzenen.

Ik zit me echt af te vragen wat jij in hemelsnaam voor ogen hebt bij verzamelen, maar goed, ik zal er wel geen verstand van hebben