3,5 jarige 'aan de teugel': goed of slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 12:29

@Wowamigo: bedankt! we zijn zeker op de goede weg. het is inderdaad ook moeilijk beoordelen van achter een pc. ik heb namelijk ook nooit het idee gehad dat hij zich aan de druk aan het ontrekken was. ik had nog wel contact met hem alleen liep hij daarbij te diep.

Door meer overgangen te rijden loopt hij meer aan het been, en in die zin is hij dan inderdaad meer voorwaarts (ik interpreteerde het dus als 'meer naar voren rijden', ofwel versnellen of verruimen, maar bij mijn jonge paardje is dat dus nog versnellen). Ik merkte dat dat zeker al een verbetering was, hij liep gister niet meer continue te diep.

esziiY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:44

Javayo schreef:
esziiY schreef:
Als je paarde ze achterhand goed gebruikt en ruim loopt en goed voorwarts is zie ik geen bezwarren.. Maar meestal hoor je wel dat als ze erg jong zijn nog niet mee moet beginnen omdat het somsfataal af kan lopen

Maar ga je hierbij niet uit van een paard dat in de krul wordt getrokken. Mijn paard zoekt zelf deze aanleuning op. Het is dus ongedwongen, dus ik neem aan dat het dan minder schadelijk is?

ja als ze zelf doet is het alleen maar mooi meengenomen toch .
Dna zal ze er ook wel geen last vna hebben en dan zal het ook wel niet zo superkwaad kunnen ofzo..

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:21

Leuke topic, ik zit met een 4 jarige met hetzelfde probleem. Van mijn instructeur mag ik hem niet lager of dieper laten lopen maar moet nu vooral werken aan de beenhulpen om hem meer in een kadans te krijgen waardoor we nu kunnen gaan werken aan de afdruk. Ik merk hierdoor dat mijn paard dan ook minder op de hand gaat hangen en veel actiever vanuit achteren werkt. Daarnaast is het ook belangrijk om in de stap al contact te vragen en te werken aan de nageeflijkheid/ontspanning zonder op je hand te gaan hangen. Ik had nogal de neiging om de stap maar zo te laten zoals hij dat prettig vindt. Resultaat: hij liep hierin al te laag en had al de neiging om achter de teugel te kruipen. In de draf voelt het dan aan alsof je hem op je pinken kan rijden. Niet goed dus.