).Mn merrie is te slim, als ze geen neusriem omheeft legt ze dr tong over het bit en kan ik niks meer. Terwijl ik zelf met hele lichte hand rij.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
).merrieveulen schreef:neusriem hoeft niks te zeggen, kijk maar naar westernpaarden. als je zonder neusriem rijdt, zorg dan iig voor een kinriempje. dat voorkomt dat het bit heen en weer wordt gezaagd door de mond. natuurlijk is de teugelvoering wel heel anders bij westernrijden...
tamary schreef:samie schreef:met neusriem gaan rijden zou ik zeggen anders kan het paard de mond open doen en zo de druk van de teugels ontlopen. Ik heb ook een tijdje zo'n paard gereden en ik heb er direct een neusriem met sperriem omgedaan en gewoon langzaam opbouwen de druk die jje op de teugels zet, dan komt alles vanzelf goed
Neusriem is vaak symptoom bestrijding, paard dat zijn mond open doet heeft ergens last van. Zorgen dat hij zijn mond niet meer open kan doen lost het probleem niet op.
Waarom wil je met steeds meer druk gaan rijden? Dan ben je toch meteen de lichtheid van je hulpen kwijt?
De merrie die ik reed, deed dat ook en direct neus in de lucht, om onder het werk uit te komen, niet omdat ik aan de teugels hing trok of te veel druk opzet ofzo. Ik rijd juist absoluut niet met veel druk, natuurlijk ik pak de teugels ook wel eens op, logisch dat doet iedereen. Maar ik snap niet dat ik hierop bekritseert word. net zoals jij zegt het is VAAK sympthoom bestrijding maar lang niet altijd! Daarom heb ik haar dit advies ook gegeven, omdat die neusriem mij toen heel erg heeft geholpen. En ik dacht wel dat ik er iets vanaf weet
tamary schreef:lovermier schreef:hoi
het ligt eraan.. hij is het niet gewend.. maar ik heb ook een tijdje me paard met een gecombineerde neusriem gereden en dan het sperriempje eraf gehaald.. ging ook heel goed.. zo zou je het eerst kunnen doen.. maar ik denk zelf dat paarden er niet veel last van hebben.. want bij een jong paard rijd je ook vaak meteen met neusriem..
als je een rustige hand hebt maakt t helemaal niks uit...
Maar waarom rij je een jong paard meteen met neusriem?