sloom paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Re: sloom paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:57

Tja, het blijft altijd lastig om vanaf het scherm iets te adviseren, we zien het paardje en de ruiter immers niet, dus we moeten af gaan op wat er verteld wordt. Er wordt aangegeven dat het paardje recent nagekeken is, dus dan zou het goed moeten zijn. Als het paard daarnaast genoeg gevoerd wordt en hij krijgt al z'n wormkuurtjes op tijd, dan zou ie toch in orde moeten zijn!

Het is trouwens wel de tijd dat de horzellarven uit kunnen komen, maar met goede ontworming merk je daar weinig van.

Verder zijn de tips m.b.t. overgangen rijden de tips waar je het meest aan hebt. Ik rijd mijn paard nu ook zo en heb sinds een week mijn sporen aan de wilgen gehangen. Hoe consequenter je bent, hoe sneller je resultaat ziet, ook zonder sporen. In het begin is het zweten, maar als ie over een tijdje fijn aan je hulpen is, dan worden de rollen vanzelf omgedraaid! Veel succes!

Franciska15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 21:17

hasten schreef:
mss als je gewoon probeert wat meer overgangen te maken.. en dus niet meteen met sporen dr in rammen nee, dat jullie dat doen okee, maar ik zou toch eerst een Gewone manier zoeken om je paard door te laten lopen.

wie heb jij in vredesnaam horen zeggen over sporen erin rammen?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:41

mijn fjord is ook niet vooruit te branden, maar dat is gewoon omdat ie lui is. want als je hem been bij geeft en eventueel een tik met de zweep dan loopt ie weer 5 passen door. ik probeer vooral aan de longe te trainen dat ie achter elkaar moet doorlopen, want hij kan het wel. voor de wagen loopt ie altijd super!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:49

Ik heb ook problemen gehad dat mijn vz paard niet wou lopen.
Dit kan der aan hebben gelegen dat ze toen nog jong was, enzo.
Maar ik heb (net als vele hier zeggen ) HEEL VEEL overgangen gereden! En dat steeds voorwaatster gaan doen. Daar bedoel ik mee dat je draf, halt, draf of stap, halt, stap en dan ook weer actief stappen. Ik weet dat dat moeilijk is want ik heb daar zelf ook veel moeite mee gehad. Maar dan desnoot 15 min actief rijden, eerst wel goed warm stappen en draven!

Nog veel succes

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:34

Franciska15 schreef:
hasten schreef:
mss als je gewoon probeert wat meer overgangen te maken.. en dus niet meteen met sporen dr in rammen nee, dat jullie dat doen okee, maar ik zou toch eerst een Gewone manier zoeken om je paard door te laten lopen.

wie heb jij in vredesnaam horen zeggen over sporen erin rammen?

Inderdaad consequent zijn is heel wat anders. Daarnaast is het meest gegeven advies hier geloof ik al om de sporen eraf te halen. Niemand heeft het over sporen in de buik rammen. Streng zijn en consequent reageren op een weigering op de hulp is juist alleen maar goed. Zonder dat je dat bent leert het paard het nooit.

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:50

nou meisje, ik wens je sterkte. Ik had ook zo'n pony (haflinger) die stond na een uur gewoon stil. Terwijl ze super aan het been was en ook panisch voor zweep (bok) dus ze liep wel als je been gaf en ik blééf niet aansporen, na een keer niet meer voorwaarts op been dan hup tik. Maar na dat uur kon je slaan, schoppen, wat ook doen....... niets hielp. Je hebt echt ook luie paarden en paarden die graag lopen. Die van mij moest je gewoon beter een paar dagen per week rijden maar zeker niet elke dag. Beter een dag ertussen, dan ging het al een stuk beter. Buitenritten maken was een drama, echt een luie donder. Moet ook kunnen...... ieder zijn karakter, toch? Ik kon er niet mee leven. Ook omdat mijn dochtertje van toen zeven haar niet voorwaarts kon houden heb ik uiteindelijk haar verkocht aan iemand die wat bang is en het heerlijk vindt om een rustig betrouwbaar paardje te rijden. Heerlijk, ze hoeft niet meer te galopperen en heeft het er prima naar haar zin. En wij???? Wij hebben nu een paardje dat liever loopt dan stil staat. Heerlijk! Waarmee ik niet wil zeggen: paard verkopen..... helemaal niet.... ik wil alleen zeggen, het is niet voor ieder paard een lolletje om op jouw tempo te lopen. Helaas.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:25

ik ken ook zo'n paard, medisch 100% in orde, en een superuithoudingsvermogen, maar zoo sloom. Bij hem is het gewoon een kwestie van consequent rijden, als jij been geeft moet het paard vertrekken. Doet ie dat niet? dan nog eens been met een (zacht!!) tikje net achter je been. Dit herhaal je gewoon consequent totdat het paard in de gaten heeft dat ie op jou been weg moet zijn, en niet 5 tellen later pas!

edit: en inderdaad overgangen blijven maken, ik heb toevallig afgelopen week voor het eerst sinds een jaar ofzo weer eens op het paard wat ik hierboven noem gereden, en ik merkte erg goed dat zodra ik op de hoefslag reed hij gelijk ging vertragen, dat is ook logisch, het is makkelijk en het paard hoeft minder goed op te letten. Rijd dus veel overgangen en figuren, hou hem wakker en actief!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:57

hey ik heb zelf ook een sloom paard die als je geen been geeft(in draf dan)gewoon zo langzaam gaat dat je egt 1 keer per minuut licht kan rijden egt een mutsiejj. ook met galop valt ze er dus steeds weer uit zonder been.

Ik heb dus ook geleerd been reactie enz. maar ja als je paard steeds weer terugzakt in tempo heeft dat dus ook geen zin iig. Maar mijn probleem is dus dat ik teveel met mijn benen slinger, misschie doe jij dat ook wel en heeft ze zoiets van: ja hallo jij schopt mij elke keer dus ik reageer lekker niet meer

Het kan dan aan je zadel liggen of je paard. Koop dan eens van die schuine blokjes voor in je stijgbeugel. Dan zul je zien dat je je benen veel stiller houd, het werkte bij mij althans

hoop dat je hier wat aan hebt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:03

Het paard heeft duidelijk geen zin om te lopen mijn paard was ook altijd heel sloom, ik ben toen met sporen en zweep gaan rijden.De sporen laat ik nu weg de zweep is nu voldoende.Ik zou juist gaan kijken waarom het paard geen zin heeft om te lopen.Is er in zijn/haar woonsituatie iets veranderd waardoor het paard minder plezier heeft in het lopen? En met sporen rijden vind ik ook niks mee mee hoor maar dan alleen als je alles al hebt geprobeerd.

lisanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:38

ik rij ook een liever lui als moe paard.
en ik rij ook gewoon met sporen en zweep! en gebruik het net als jij waneer het echt nodig is.
wat mij erg heeft : tempo wisselingen, wenden (figuren), en regelmatig een beetje om voor me been (niet wijken, maar 1 of 2 passen maar binnen of naar buiten) en voor al de laatste was voor mij de goude tip!!
mijn stoere fries had niet door dat hij met steeds meer impuls ging lopen. succes en ik hoop dat dit voor jou ook een goude tip is!!

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 19:42

marleen_usar schreef:
Het paard heeft duidelijk geen zin om te lopen mijn paard was ook altijd heel sloom, ik ben toen met sporen en zweep gaan rijden.De sporen laat ik nu weg de zweep is nu voldoende.Ik zou juist gaan kijken waarom het paard geen zin heeft om te lopen.Is er in zijn/haar woonsituatie iets veranderd waardoor het paard minder plezier heeft in het lopen? En met sporen rijden vind ik ook niks mee mee hoor maar dan alleen als je alles al hebt geprobeerd.

nou..dan zou ik sneller met sporen aan rijden..er zijn nl veel dingen die ik echt niet zolu proberen om mn paard harder te laten lopen..soms heb je van die mensen die hebben er echt 'trucjes' voor..nee dank je..doe mij dan maar tempowisselingen en sporen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:46

Er bestaan nu ook nog pittige paarden, die zo van alles vliegen
En hele rustige koele paarden.
Die laatste zijn wel aan het been te krijgen, maar daar moet je als ruiter dan heel consequent in zijn.
1x perongeluk toegeven, is weer 10 keer geen reactie.

je kunt je dus ook afvragen of dit paard wel past bij de dingen die jij graag wilt.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:28

Heej,
Ik weet niet of je paard een wintervacht krijgt maar daar wordt mijn paardje altijd erg sloom van.
De combinatie van weinig voeding in het gras + Een wintervacht krijgen kost veel energie.

Franciska15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 22:31

runningkawa schreef:
Er bestaan nu ook nog pittige paarden, die zo van alles vliegen
En hele rustige koele paarden.
Die laatste zijn wel aan het been te krijgen, maar daar moet je als ruiter dan heel consequent in zijn.
1x perongeluk toegeven, is weer 10 keer geen reactie.

je kunt je dus ook afvragen of dit paard wel past bij de dingen die jij graag wilt.

ja dat wel, alleen het is gewoon dat ze sloom bleef..nou heb ik haar eens een paar dagen echt overdreven 'hard'laten draven..dat hielp wel goed..

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:56

Ik herken hierin heel erg de pony van mijn achternichtje
Danilo stond de hele dag op stal, ging verder soms een uurtje de paddock in.
Dressuur vond hij gewoon echt heel saai. Hij was écht niet vooruit te branden..
DA en alles erbij gehad.. Niets aan de hand dus.
Maar zo gauw we gingen springen of mennen fleurde hij helemaal op! Hij vond t echt leuk!
Maar dressuur bleef een probleem.. Hij bleef sloom en vond het echt niet leuk meer..

Op den duur heeft mijn achternichtje hem dan ook verkocht.. Danilo was gewoon niet het type pony was zij graag wilde.
Waar hij nu staat, staat hij volgens mij 24-7 buiten, of in ieder geval wel veel buiten.
En er is bijna niets meer over van slome Danilo!

Het kan dus misschien ook wel aan de leefomstandigheden van je paardje liggen?
Of aan dat ze dressuur (of wat doe je) gewoon niet leuk vind. En door sloom te worden gewoon haar protest toont.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:25

Ik heb er ook zo eentje. Als er geen hindernissen in de bak staan is meneer niet vooruit te branden. Zodra hij hout ziet staan, is hij niet meer te houden. Helaas voor hem moet ie ook mee naar de dressuurwedstrijden. Wat iedereen zegt, consequent rijden en heel veel schakelen. Enorm veel overgangen en blijven rijden. Dan moet het op den duur vanzelf wat beter worden. Succes!

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:34

HIhihi, fransisca heeft dit paard nog niet zo lang dus ik vind dat het al heel erg vooruit is gegaan!!

maaruh als je m echt goed voor t been wil hebben zul je denk ik ook een dressuur instructeur moeten zoeken en niet bij daan!!! Zo heel denderend is die ook weer niet!!!

Ga ook naar harry, een springruiter die weet hoe je moet dressuren! €35 per les!!!

Of ga een keer mee kijken!!!

Maaruhhet is toch al wel beter geworden!! Gewoon consequent zijn!!!

Jullie komen er wel

Franciska15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 19:37

haha ik dank u =) ik had dressuurles van maaike.. was je dat vergeten ?:o dat IS een dressuurruiter

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:50

weet ik maar je zegt zelf al HAD!!! Misschien moet je haar dus weer opzoeken of inderdaad een keer meegaan naar harry!!!

Maar denk niet dat je heel veel profeit zult hebben van daan!!

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:31

Heb je je eigen balans wel eens gecheckt, zit je recht (zijn je beugels gelijk) en kun je op ieder moment in je beugels gaan zonder naar voor of naar achter te vallen???
Heel veel paarden reageren op een "verkeerde" zit met traagheid. Probeer maar eens uit wat er gebeurd als je je bovenlichaam wat meer naar voren of terug brengt in je zit, als of je ieder moment in je beugels kan gaan staan, in alle gangen. Als hij dan voorwaarts reageert uitgebreid belonen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:11

Ik heb ook een pony die in het begin heel sloom reageert op het been, maar (wat anderen ook al zeiden )... heel consequent blijven en dan lukt het wel! één keer been betekent doorlopen, zo niet? tikje op de plek van je been even bij. Pas als je paard het dan ook vertikt kan je op de kont een tik geven.
Verder rij ik superveel tempowisselingen. Dus niet alleen overgangen, maar ook arbeidsdraf-middendraf etc, daar reageert mijne ook super op!

Heel veel succes!

Ohja! Ik zou idd je sporen voorlopig in ieder geval afdoen. Als je gaat werken op reactie op het been is het beter zonder die dingen te rijden, anders stomp je je paard (in mijn optiek) af. Pas als je paard na een aantal maal trainen op de manier geen reactie op been = tik kan je die er weer bij gaan gebruiken, want pas dan zullen ze daadwerkelijk functioneren als hulpmiddel.

_Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:21

Hheej,,
MYn new forstertjuHh is ook zoo sloom..
(en dik )Maarjah;.. zo is igaat:s
maar jah .. Meet buiten rit gaat zo met galopeeren (ren galop) zo hard dat ik tranen in mijn ogen krijg..
me geboren..
Alleen ik kom zo vaak mogelijk. en meetsal gaart ie dan eel.
maar ik heb weer het geluk dat zij mij zoms uit wil testen..
En in galop vet hard ..
en met buiten ritten gaat ze zo hard galoperen ( ren galop) dat ik er tyranen in muijn ogen krijg)..

_X_ juHhs van mY
p.s. Ik bedoel nie zo .. maar mischien oert jkee ens naar buiten gaan pof wat anders doen ?!.. wissel een betjuhH

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 20:10

_Suus_ schreef:
Hheej,,
MYn new forstertjuHh is ook zoo sloom..
(en dik )Maarjah;.. zo is igaat:s
maar jah .. Meet buiten rit gaat zo met galopeeren (ren galop) zo hard dat ik tranen in mijn ogen krijg..
me geboren..
Alleen ik kom zo vaak mogelijk. en meetsal gaart ie dan eel.
maar ik heb weer het geluk dat zij mij zoms uit wil testen..
En in galop vet hard ..
en met buiten ritten gaat ze zo hard galoperen ( ren galop) dat ik er tyranen in muijn ogen krijg)..

_X_ juHhs van mY
p.s. Ik bedoel nie zo .. maar mischien oert jkee ens naar buiten gaan pof wat anders doen ?!.. wissel een betjuhH

sorry hoor,,.maar als je reageert moet je wel een beetje alle dingen lezen..ik heb al lang gezegd, dat ik dressuur, spring, buiten rijd..en weet ik veel wat...

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:21

Sporen zou ik ook af doen.. paard moet voorwaarts gaan op de kuithulp, niet op de spoor..

Verder:
1 lichte kuithulp, geen reactie?
1 flinke kuithulp, nóg geen reactie?
1 flinke tik met de zweep + kuithulp! vooral de kuithulp niet vergeten, anders snapt hij het nog niet..

Als je zo een poosje doortraint met heel veel overgangen en dit ook consequent volhoudt, heb je je paardje binnenkort goed voorwaarts en aan het been

Succes!

Franciska15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 20:41

ik heb nu les bij een springstal..heb een enkele keren zonder sporen gereden..en daar heeft Herman mij mee geholpen..zoals joske_vuran zegt..en dat ging echt goed..