Riant schreef:Galop is ook de makkelijkste gang voor een paard en veel natuurlijker ook dan de draf.
Veel mensen denken met het rijden vaak vooruit, overgangen vooruit, verruimen , strekken etc. In principe goed natuurlijk
maar inderdaad juist de overgangen terug zijn de moeilijkte overgangen. Een goede overgang stap - draf - halt.. is echt wel een lastige om goed te rijden en voorwaarts te rijden. Zo ook Galop - draf, het is gewoon een lastige overgang on echt netjes te rijden.
Ik ben helemaal geen dressur ruiter maar zelfs netjes actief correct en vierkant halthouden, is voor veel ruiters nog een redelijke opgave. Ik vind dat zelf ook nog niet eenvoudig.
En vergis je niet: een afwijking an een been kan gemakkelijk doorwerken in de rug. Juist bij overgangen terug moet het paard de rug fors aanspannen en gebruiken om netjes op het achterbeen te blijven. Het hoeft er niet mee te maken te hebben , maar het kán wel.
Die overgangetjes dóen we dus wel, stap --> halt --> wegdraven --> halt --> achteruit, etc. Doet ze ook braaf, ze blijft ook mooi nageefelijk in halt [dat is weleens anders geweest]. Alleen vanuit de galop dus eigenlijk niet zo enorm veel, al helemaal niet nu ik weer met dit probleem te kampen heb.
Over dat been: het zit dus ook in haar rug, maar zodra ze weer een behandeling nodig hebt is het ook vrij duidelijk. Op je handen hangen, achterbeen ontlasten, met veel moeite een volte doorkomen, rare huppelpasjes tussen door, en haar been heel raar schuin naar binnen zetten. Ze is nu pas nog geweest, en ze loopt dus weer super verder. Echt niets aan de hand op dat gebied. Kreeg de laatste keer juist een compliment dat ze weer zo fijn liep.
Ik zoek het probleem dus eerder bij mijzelf, ik doe denk ik toch iets niet goed, n.a.v. de reacties denk ik toch dat ik wat duidelijker moet zijn. Als ze dan nog doordramt wil ik het wel wat "harder" [lees dit niet te letterlijk, ik streef wel naar zo eerlijk mogelijk rijden] aanpakken.

Ze is namelijk erg goed in je zwakke plekken zoeken.