Overgang galop -> draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 14:04

Riant schreef:
Galop is ook de makkelijkste gang voor een paard en veel natuurlijker ook dan de draf.

Veel mensen denken met het rijden vaak vooruit, overgangen vooruit, verruimen , strekken etc. In principe goed natuurlijk

maar inderdaad juist de overgangen terug zijn de moeilijkte overgangen. Een goede overgang stap - draf - halt.. is echt wel een lastige om goed te rijden en voorwaarts te rijden. Zo ook Galop - draf, het is gewoon een lastige overgang on echt netjes te rijden.
Ik ben helemaal geen dressur ruiter maar zelfs netjes actief correct en vierkant halthouden, is voor veel ruiters nog een redelijke opgave. Ik vind dat zelf ook nog niet eenvoudig.

En vergis je niet: een afwijking an een been kan gemakkelijk doorwerken in de rug. Juist bij overgangen terug moet het paard de rug fors aanspannen en gebruiken om netjes op het achterbeen te blijven. Het hoeft er niet mee te maken te hebben , maar het kán wel.

Die overgangetjes dóen we dus wel, stap --> halt --> wegdraven --> halt --> achteruit, etc. Doet ze ook braaf, ze blijft ook mooi nageefelijk in halt [dat is weleens anders geweest]. Alleen vanuit de galop dus eigenlijk niet zo enorm veel, al helemaal niet nu ik weer met dit probleem te kampen heb.

Over dat been: het zit dus ook in haar rug, maar zodra ze weer een behandeling nodig hebt is het ook vrij duidelijk. Op je handen hangen, achterbeen ontlasten, met veel moeite een volte doorkomen, rare huppelpasjes tussen door, en haar been heel raar schuin naar binnen zetten. Ze is nu pas nog geweest, en ze loopt dus weer super verder. Echt niets aan de hand op dat gebied. Kreeg de laatste keer juist een compliment dat ze weer zo fijn liep.

Ik zoek het probleem dus eerder bij mijzelf, ik doe denk ik toch iets niet goed, n.a.v. de reacties denk ik toch dat ik wat duidelijker moet zijn. Als ze dan nog doordramt wil ik het wel wat "harder" [lees dit niet te letterlijk, ik streef wel naar zo eerlijk mogelijk rijden] aanpakken.

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 11:46

Pff, nog steeds niets te melden....vind die mond er nog niet goed genoeg uit zien.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:37

Dit klinkt misschien zielig. Ik heb dit ook gehad Royal liep gewoon door mijn hand heen verschillende dingen geprobeerd op een volte zetten handen laag e.d Niets gaf het resultaat dat ik wilde hebben. Ik besloot hoe jammer ook om dan maar eens wat groffer in de mond te worden en een keer flink door te trekken en het paard meteen achteruit te laten lopen. Royal heeft het nog 2x geprobeerd en heeft zich overgegeven. Ik heb er daarna nooit meer problemen mee gehad.
en tot de dag van vandaag stopt ie heel braaf op mijn zit/en teugels

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:42

je moet je handen en je benen er bij houden.
je moet tellen op welke pas je wilt gaan draven.
dat heb ik geleerd , en het werkt bij mij heel goed.

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:52

Applelove schreef:
Dit klinkt misschien zielig. Ik heb dit ook gehad Royal liep gewoon door mijn hand heen verschillende dingen geprobeerd op een volte zetten handen laag e.d Niets gaf het resultaat dat ik wilde hebben. Ik besloot hoe jammer ook om dan maar eens wat groffer in de mond te worden en een keer flink door te trekken en het paard meteen achteruit te laten lopen. Royal heeft het nog 2x geprobeerd en heeft zich overgegeven. Ik heb er daarna nooit meer problemen mee gehad.
en tot de dag van vandaag stopt ie heel braaf op mijn zit/en teugels

Mja, zoiets wil ik eventueel pas gaan proberen als echt niets meer helpt, net zoals jij dus. Al vraag ik me af of ze daarvan onder de indruk raakt, ze is wel fijn in de mond maar ze is ontzettend eigenwijs als ze wil.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:23

Ik denk niet dat het paard van de TS perse vervelend is en dwars door de hand loopt maar dat het p[aard fysiek moeite heeft met de overgang en dat de ruiter moeite heeft het paard bijelkaar te houden.

Hoe maakt hety paard deze overgang aan de longeerlijn (eventueel bijgezet)??

Ik zou dan eerder dan grof worden in de hand en het paard op de rem zetten een paar keer met een losse slof rijden, als je dat kan, dan hoef je niet grof in de mond te zijn maar heb je wat hulp bij het rondhouden. Ik ben normaal niet zo'n fan van de slof maar als hulp kan het je wel net even een steuntje geven.

Een paard moet je af en toe wel aanpakken maar niet als de fout fysiek is of bij de ruiter ligt.

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 20:01

Riant schreef:
Ik denk niet dat het paard van de TS perse vervelend is en dwars door de hand loopt maar dat het p[aard fysiek moeite heeft met de overgang en dat de ruiter moeite heeft het paard bijelkaar te houden.

Hoe maakt hety paard deze overgang aan de longeerlijn (eventueel bijgezet)??

Ik zou dan eerder dan grof worden in de hand en het paard op de rem zetten een paar keer met een losse slof rijden, als je dat kan, dan hoef je niet grof in de mond te zijn maar heb je wat hulp bij het rondhouden. Ik ben normaal niet zo'n fan van de slof maar als hulp kan het je wel net even een steuntje geven.

Een paard moet je af en toe wel aanpakken maar niet als de fout fysiek is of bij de ruiter ligt.
[/quote]

Met bijzet longeer ik eigenlijk nooit, ik longeer uberhaupt bijna nooit meer. Normaal rij ik haar namelijk vrij veel, nu dus door al dat gedoe niet. Maar dan neem ik haar mee aan de fiets.
Ik heb haar dus wel een paar keer gelongeerd, maar aan die overgangen was niets bijzonders te merken. Ze doet het gewoon braaf op mijns tem aan een halster.

En ik zoek het probleem ook wel eerder bij mijzelf, ik denk alleen dat ze misbruik van de situatie probeert te maken Ze is namelijk erg goed in je zwakke plekken zoeken.

Tja, slof ik ook weer zoiets wat ik op het laatste moment pas wil gaan gebruiken. Eigenlijk moet ik gewoon weer snel les hebben, maar dat gaat pas weer over een maandje lukken helaas.

fourth

Re: Overgang galop -> draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 12:36

Goed, dat was héel duidelijk. Ik ga er niet meer op tot de fysio weer is geweest. Ik ben net gaan rijden, maar het is dus echt haar rug weer. Ze loopt enorm gespannen, bit tussen haar kiezen en hoofd omhoog. Ze beukt mijn hulpen er gewoon uit. Na wat overgangetjes/figuren etc kwam haar hoofd wat lager maar zodra ze er ook maar iets van druk op lijkt te voelen zit ie weer in de lucht. Ook weer een raar tussenpasje. En in de galop kwam er echt protest, zo hee. We galoperen aan, en dat ging een voltetje goed maar opeens scheurt ze er vandoor, bokkend en bokkend en bokkend.
Tja, das dus duidelijk, tis nu alweer mis in haar rug. Ik ga vanavond aan de eigenaren vragen of ze weer zsm een afspraak met de fysio kunnen maken want ze loopt duidelijk weer met pijn.
Misschien dat die galop --> draf issue daar toch ook wel mee te maken had, dat dat de beginfase was.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:40

Ja misschien wel
Goed dat je zsm een afspraak gaat maken :up

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:54

Heb niet alles gelezen hoor, maar reagerend op de topic starter.. (volgens mij al genoemd, maar toch)

Mij lijkt het dat je paard terugkomt alleen op je stem. Doordat je verder tijdens de overgang terug op je stem rijdt en die overgang terug niet door je hand en been worden ondersteunt, denk ik dat je hem tijdens de overgang terug kans geeft om uit elkaar te vallen.

Draf en galop heel veel afwisselen en oefenen. Tijdens de overgang terug misschien direct een schijnovergang naar stap maken. Dan maar eens wat strenger in de hand, niets mis mee als jijzelf deze maar niet vastzet om er een touwtrekwedstrijd van te maken.

Als je paard trouwens alleen gewend is op je stem te rijden en je probeert hem nu meer te verzamelen, kan het zijn dat ie daarom zo fel reageert. Hij heeft dan nog nooit geleerd goed de hulpen van een ruiter te accepteren. Mocht met de rug alles oke zijn, kun je misschien daar eens verder aan denken..

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 14:18

Nee oh nee, het is ook weer niet zo erg dat ze helemaal geen been/handhulpen kent hoor. Zeker niet. Het is alleen zo dat ik liever zo min mogelijk aan die mond zit.
Maar goed, ik zoek het nu dus toch in haar rug, zie mijn laatste bericht

Civic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:10

Probeer je pony al eens meer naar binnen te stellen. Dus je binnenhand van de hals en iets meer stelling aannemen. Je vangt haar op met je buitenhand. Als je pony als iets meer naar binnen is gesteld, kan je al beter door werken in de draf.
Succes!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:00

probeer het eens met longeren...wat ze dan doet...

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:15

je neemt altijd terug op je buiten teugel!! Je sluit ze als het ware op. zodat ze niet weg kunnen lopen.

Niet met je binnenteugel werken want daar vraag je alleen maar stelling mee. Altijd buitenteugel erbij houden.

Civic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:23

Bij mij werkt het heel goed om mijn binnenhand van de hals te houden,zodat ze de stelling aan neemt.. soms nog wat meer dan nodig is als ze te mans doet. Als je je paard opvangtr met je buitenteuegel en met je zit je overgang rijdt, dan heb je wat meer te vertellen. TS schrijft dat haar pony hoofd in de lucht gooit en paar meters gaat rennen.
Ik herken dat probleem en mijn instructrice gaf me deze tip en we zijn er uitgekomen.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:01

Nou weet je wat het ook is, soms kan het wel met je binnenteugel, maar dan lopen ze veel sneller onder je vandaan! Tuurlijk ieder paard is verschillend en rij je niet het zelfde. Maar het beste is het paard goed opsluiten op je buitenteugel.

TS, klopt heb ik gelezen, maar haar paard loopt heel erg onder haar vandaan, en dat is natuurlijk niet de bedoeling, probeer het ook eens met twee handen, maar meer met je buitenteugel, en goed zitten.