karijn schreef:Leuk onderwerp, iedereen heeft er wel eens mee te maken.
Ik ben van mening dat een paard wel te diep kan lopen maar inderdaad: wat is diep? Op de voorhand lopen? Dat is niet diep, dat is gewoon dat je paard te weinig van achteren naar voren wordt gereden en zo'n 70% van zijn gewicht op zijn voorhand draagt zonder dat hij daarbij altijd te diep loopt. Kijk maar naar het merendeel van manegepaarden: die lopen op de voorhand met de neus ver voor de loodlijn.
Dat is logisch, te diep=niet op de achterhand. Niet op de achterhand=niet persé te diep. Appel=fruit maar fruit=niet persé een appel.
karijn schreef:Wat is dan diep? Volgens mij heel simpel: je paard loopt achter de teugel oftewel: kin op de borst (de neus zit ver achter de loodlijn)! Dit is ook gewoon een probleem van de ruiter: het paard wordt te weinig van achteren naar voren, naar je handen toe, gereden. Daarbij wordt het paard ook te veel "in de krul" gereden. Ziet er zo mooi uit als je er van bovenaf op neer kijkt....
Je zegt het dus zelf al, het paard loopt niet op de achterhand waardoor je een aanleuningsprobleem krijgt.
karijn schreef:De discussie die op topniveau ligt, heeft te maken met het feit of diep rijden schadelijk is voor je paard en een onhumane manier van behandelen is. Daar heb ik een tip voor: houd je er niet mee bezig of Anky haar paarden te diep rijdt of niet. Het diep rijden waar wij mee te maken hebben is een rijtechnisch probleem: te weinig been en te veel handen.
Zelf train ik LDR in combinatie met VWNW en voor mij heeft het super resultaat. Maar daar doel ik eigenlijk niet op. (Onhumaan kan het trouwens niet zijn... Een paard is geen mens
) 
Ikheb altijd geleerd je paard voorwaarts-neerwaarts te rijden vanuit een ontspannen hand en dan later overgaan naar het opwaarts-voorwaarts...