timonpumaa schreef:Sorry hoor, maar gewoon gaan zitten zagen flossen rukken hoe je het ook wilt noemen als je paard niet terugkomt, dan ben je niet helemaal goed bezig naar mijn idee. Dat vind ik dat eerder dierenmishandeling dan normaal met paarden omgaan, laat staan dat het rijtechnisch correct is. Ik denk dat je zelf eens moet nadenken als je een stuk ijzer in je mond krijgt en iemand haalt dat even lekker heen en weer, dan weet ik zeker dat je niet hetzelfde bij je paard gaat doen want een paard is echt neit ongevoeliger dan een mens, hij voelt tenslotte ook een vlieg op zijn huid. Als je je paard niet normaal terug kan rijden zul je dat rijtechnisch correct op moeten lossen, en als je zelf geen andere mogelijkheid hebt om dat te doen behalve het rukken en flossen ed dan zou ik een goede instructeur proberen te vinden die weet hoe het wel moet en jou beter kan leren rijden waardoor je het paard ook vriendelijk en correct kan vragen om terug te komen.
Het is pure onzin om zo maar even te gaan zitten rukken en trekken aan dat bit, je maakt het paard daardoor eerder bang voor je hand dan dat hij goed op je hand gaat reageren
*o/* Helemaal mee eens, mja sommige mense wille gewoon nie luistere he