ernaast dan loopt meneer maar erop dan niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:43

Gewoon een onzeker paardje. Heb het ook met een driejarige die ik aan het opleiden ben. Als er voor of naast hem loop durft hij de hele wereld aan, maar op zijn rug heeft hij dat vertrouwen nog niet, dat ik er dan ook ben voor hem.
Wat ik doe is afwisselend er op en er naast gaan wandelen, wil hij staken of omkeren: been er aan, desnoods een tik met de zweep, met de zweep visueel de kant waar hij (en niet ik) naar toe wil begrenzen (dus breekt hij naar rechts uit heel snel langs zijn rechteroog met de zweep wiebelen) en zodra hij terug vlot voorwaarts gaat min of meer in de gewenste richting lange teugel en belonen, soms een hap gras laten nemen (doe dit neit met een paard wat je op de grond de baas is, krijg je nooit meer weg van dat gras), evens stilstaan (op mijn vraag, niet op zijn initiatief) en vooral heel heel veel oefenen en bij te voorziene moeilijke stukken (vb langs een weide met veulens, langs een drukke weg, langs varkens) er op voorhand al af gaan en even leiden.

Dat van die lange lijnen vind ik overigens ook een goed idee, als je goed genoeg met die dingen overweg kunt en je paard het al kent van in de bak.

Hollybolly

Re: ernaast dan loopt meneer maar erop dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:08

Hollybolly schreef:
marleen_usar schreef:
wederzijds respect is er ook en ik vind niet dat je eerst een aantal boeken moet gaan lezen en dan pas weten hoe je een paard voorwaarts krijgt. Een paard moet gewoon lopen als iemand dat wil, en hoe hij dan gaat lopen dat doet iedereen op een andere manier. Lukt het met een softy hand niet dan maar een iets hardere hand, daar krijgt een paard echt niks van hoor.Gewoon aanpakken als het nodig is.

daar ben ik het mee eens hoor, misschien vind je in een boek enkel wat tips, die zeker wel nuttig kunnen zijn hoor, maar je zult het toch zelf moeten doen, en elk paard is de manier van aanpak anders.

ik bedoelde dat ik het er niet mee eens was

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:45

Hoe oud is je paard? Als ie jong is, dan heb je grote kans dat de hulpen nog niet duidelijk genoeg zijn. Dan is het niet raar dat ie niet weg wil van zijn oude vertrouwde wei. Sporen en met een zweep vooruit rammen lijkt me dan echt niet ok.

Als je zeker weet dat rijtechnisch alles in orde is, dus tijdens je trainingen in de bak gaat alles prima en is ie goed voorwaarts en alert op je been en alleen tijdens buitenrijden niet. Tja dan is ie waarschijnlijk onzeker, ik weet niet wie van mening is dat je onzekerheid bij paarden eruit kan rammen.. Maar ik niet en geloof me, als het nodig is hoor je mij echt niet klagen over zweepgebruik bij paardrijden. maar doe dat alleen als je zeker weet dat ie je in de maling neemt. Een paard straffen door middel van zweepgebruik omdat hij niet doet wat je wilt, omdat ie je niet begrijpt is onterecht naar mijn mening.

En aangezien je zweepgebruik nu heb geholpen (alleen snap ik niet waarom je dan ook sporen nodig hebt, die zijn niet om je paard voorwaarts te rijden maar om hulpen te verfijnen), probeer dan het zweepgebruik wel af te bouwen en dus gewoon het voorwaarts gaan weer te koppelen aan het gebruik van been. Zo wordt het rijden voor jullie beiden weer prettiger.

Succes!