Hoe trainen jullie een 4jarige??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Hoe trainen jullie een 4jarige??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:18

Er staat ook aangepast op het paard omdat dat dus per paard verschillend is.
Een 6 jarige dat net onder het zadel is kan je ook niet eenzijdig gaan belasten omdat daar de pezen en gewrichten niet op berekend zijn.
Dan zit er ook nog verschil in hoe lang het paard onder zadel is en hoe hij reageerd op de werkzaamheden.
Is het paard droog op de benen. Staat het recht op de benen. Hoe snel loopt het paard op zijn eigen benen.
Natuurlijk is het beter om vaker korte stukken te rijden dan lange training een paar keer.
En het volgroeid en af lijken heeft vrij weinig te maken met hoe ze het onder het zadel doen, want dat zijn vaak de paarden die langer swiebelich (kan het even niet anders verwoorden) zijn en dus de paarden waar je bij het trainen wat rustiger aan doet tot ze fijn op eigen benen lopen.
Je moet dus puur op het gevoel van het paard afgaan en idd wat Katja zegt niet op hoe het paard eruit ziet.
Mijn merrie ziet er als een 3 jarige eruit en is 4. Maar loopt al mooi rechtuit en op haar eigen benen. Daar kan ik meer mee dan een 3 jarige die er als een 4 jarige eruit ziet en nog geen 5 meter recht kan lopen en niet op beide benen.
Snap je wat ik bedoel?

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 08:24

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik snap wat je bedoeld Marije 1984.
Het ligt er zeker aan hoe het paard zich ontwikkeld, ik heb ook in het begin van de topic gezegt dat mijn paard een jaartje onder het zadel is en dat ze VWNW nog moeilijk vind.
Ze loopt wel recht en heeft contact op beide teugels, niet ongelijk.
En wat Katja zegt klopt ook, het verschilt gewoon heel erg per paard.
Ik denk dat mijn paard wel onder "de normale" hoort.
Daar bedoel ik mee dat ze zich normaal ontwikkelt en normaal leert.
En als ik zelf rijd rijd ik ongeveer een half uurtje en als het eerder goed gaat stop ik eerder.

Halsstrekken is zeker een goede oefening dat vond die van mij aan het begin echt heel moeilijk, ze snapte er nix van dat ze het contact een beetje kwijt was en dat dat er weer was als ze der halsstrekte.

Wat me opvalt in dit topic is dat iedereen rustig aan doet met zijn 4jarige paard, maar dat er op wedstrijden zat 4jarige al in de L2 lopen.
Ik snap best dat sommige paarden dat al heel goed aankunnen, maar ik vind dat wel snel gaan.
Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoevaak ze door de weeks trainen met hun paard.
Elk paard is gewoon verschillend.
Groetjes Miranda.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 08:25

Hebben nog meer mensen oefeningen die ze oefenen met hun 4jarige paard???
Groetjes Miranda.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 08:30

Even off topic voor Katja, je hebt een gigantisch mooi paard zeg en zo'n verschil met toen je hem kocht.
Succes met hem!!
Groetjes Miranda.

Rieta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:52

Ik train mijn 4 jarige meestal 4 keer in de week soms minder soms meer. Longeer hem ook vrij veel tussen de lijntjes...

Ben vooral bezig met voltes en stelling, ze vind het nogal moeilijk van stelling te wisselen maar gaat steeds beter. en veel tempwisselingen ze wil soms te graag voor je lopen en loopt ze onder je vandaan. Ben er vooral mee bezig om hem stukjes echt terug te zetten totdat ze nageeft en dan er weer rustig uit rijden. De galop gaat steeds beter rijd dan inderdaad ook veel voltes. En ga regelmatig lekker crossen op het zandpad. Leren de jonge paarden veel van en hebben ze ook wat afleiding..

Groetjes Rieta

PS. foto's in mijn profiel hoe die der eerst uit zag en nu..

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:43

ik rijd mijn 4 jarige meestal om de dag... ik richt me voornamelijk op rechtrichten, voorwaartse drang, veel rechte lijnen, af en toe wat schoudervoor en wijken, voltes, reactie op zit en been.

verder wissel ik af met buitenritjes e.d.

in mijn profiel kun je zien hoe we begonnen en hoe mijn paard nu loopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:12

Ik rijd mijn haf zo'n 45-6 dagen in de week een half uur tot een uur, en dat wissel ik af met (meestal 1x in de week) naar het bos en longeren. verder spring ik heel soms een lage hindernis ( en zij springt los op eigen houtje meer dan 1.20 )
Ze vind dressuur heel leuk en leert snel, en heeft nogal veel energie en temperament.
toen ze bij ons kwam was ze tamelijk onbespierd:
viewtopic.php?f=10&t=485324&hilit=

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:12

Relaxte buitenritten, longeren, gewoon afwisselend.
Halfuur, 3 kwartier is lang genoeg en als ze t goed doen meteen veel belonen.

Met 4 jaar mag het nageven er wel eenbeetje in zitten , lekker voorwaarts, een sprongetje en misschien aanzet tot wijken (of schoudervoor zeg maar) enzvoort.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 22:29

Hallo,
Leuke reacties allemaal.
Iedereen oefent wel een beetje hetzelfde.
Crossen met mijn paard doe ik liever niet, bij mij in de buurt is ook geen zandweg omdat te doen, maar heb daar ook niet echt het lef voor om een jong paard te laten gaan.
Rijd er niemand zijn 4jarige (die bijna anderhalf jaar onder het zadel is) elke dag??
Groetjes Miranda.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:49

Mijn verzorgpony / bijrijdpaarjde is 4 maar die word niet vaak gereden .. alleen voor de kar maar nu ga ik vaker op hem rijen en op vaste dagen enzo .. ik doe ook nog niet zoveel met hem volte's stelling overgangen ik begin nu een beetje aan de galop wat die gewoon bijna niet kan .. als die een lange zijde gegalopeerd heeft (8erelkaar) is dat al knap voor hem .. hij moet zn evenwicht nog heel er zoeken enzo .. maja we zien wel hoe t loopt

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 12:41

HOI HOI,
Leuk dat er zoveel mensen reageren.
Die van mij vind galoperen juist het leukste en daar is ze ook het rechtst in toen we begonnen met rijden, de draf en stap zijn ook al behoorlijk recht.
Ik zal proberen binnenkort een foto van mijn paard te plaatsen, ik weet niet hoe dat moet dat moet ik even aan een vriendin vragen.
Groetjes Miranda.

marthine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:49

heey hallo allemaal
ik train een 4 jaarig hengst echt een hele uitdaging zo af en toe
maar ik rij elke dag heeel veel stap werk en wennen aan enge dingen trouwens hij schrikt nou helemaal bijna nergens meer van
maar door het bos en stuk goed laten uitgalloperen met af en toe een tempo wisseling is ook goed voor een jong paard dat vinden ze heerlijk en blijven ze plezier in het werk hebben ik rij bijna elke dag buiten bij gebrek aan een bak!
mijn mening is ondanks dat je een bak heb moet je in de winter en de zomer nog heel veel buitenrijden
en van buiten rijden leren ze soms nog meer dan van in de bak want halthouden voor een kruispunt is ook vierkant ect groote volte kan je best een fiets rotonde voor gebruiken recht lopen moet je toch op de weg!
+ ze krijgen er stevige benen van
allen moet je probern zoveel mogelijk op zachte grond te draven
dus hondenuitlaatparkjes ect. bomen zijn ook een goede slalom
zodoende kun je dus genoeg bedenken!
mijn hengst doet ondanks dat hij nog maar 4 is kan hij zon beetje alles 4 stapjes achteruit alles gewoon met maate en nou is elke keer dat hij gaat werken gewoon een uitje geworden.
hij heeft dan ook energie voor 10.
en van stappen wordt hij ook niet zo moe!
tenzij je natuurlijk uren gaat maar dat moetje ok niet met een 4 jaarige doen dan he
jonge paarden willen alles obndekken en dat kan je dus heel goed benutten!
in de zomer ben ik een x met hem wezen zwemmen!
no problem hij vondt het helemaal geweldig
hoe meer je buiten of in de bak oefent hij word ook gewoon veel lichter in je hand!
regelmatig longereren met bijzet!
en als je geen plaats heb om te crossen kan je dat natuurlijk ook in een groot weiland doen en dan wat kleine hindernisjes neerzeten zoals bvb 2 emmers en een balkje.

groetjes marthine

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:55

Ik denk dat het goed is om een jong paard te trainen in de gang die voor de paard gemakkelijk is. In jouw geval is dat dus de galop.

Balkjes lopen vind ik voor een vierjarige ook heel fijn werk. Ze worden er lekker los van en het is goed voor de coördinatie en balans.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:04

Hoi Marthine,
Zo wijs een hengst dat is zeker een uitdaging.

Ik zou wel meer de weg op willen, maar we zitten echt aan een drukke weg en ik ben niet echt een held op de weg.
Waardoor dat komt dat is een lang verhaal en dat vind ik niet van toepassing in dit topic, maar als je dat wil weten kun je met mailen.

Je noemt wel hele goeie oefeningen om buiten te doen, maar wat oefen je precies in de bak??
Die slalom kan ik anders ook eens in de bak doen met staanders.
Ik weet dat het lekker voor jonge paarden is om de weg op te gaan en dingen te ontdekken, en ik ga ook zeker proberen vaker de weg op te gaan al is het eerst maar eens uitstappen en later een lekkere buitenrit.

Hoi Katja,
Balkjes draven laat ik die van mij ook afentoe doen alleen ze maakt er dan hindernisjes van want ze springt erover, maar later draaft ze er wel gewoon over.

Hebben er nog meer mensen tips om te oefenen/trainen??
Groetjes Miranda.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:16

Balkjes vindt ik idd een dikke +. Ook bij oudere paarden en paarden die verder in de training zijn is dat fijn om meet te werken. Zo leer je je paard nog beter onder controle te houden in de tempo en leer je heel goed om passen verruimen en te verkleinen. Dat kan zowel in de draf als in de galop.
Mijn 4 jarige heb ik nu net weer 2.5 week na een half jaar zwangerschap verlof. Ik rijd dus vaker in de week kortere stukken dan 3 of 4 keer een half uur.
Op maandag en donderdag heeft ze vrije dagen. De andere 5 train ik +/- 15 min hooguit 20 minuten. Ik ben u nog vooral bezig met stelling buiging rechtrichten en de beenhulpen. Dit ''behandel'' ik per training zodat ze niet overladen wordt nu nog moeizame dingen. Zo onthoudt ze het beter en heeft ze veel tijd om de dingen te verwerken. wel controleer ik al het geleerde weer.
Zo blijft de training afwisselend omdat we niet steeds hetzelfde doen.
Dat doe ik in het tempo wat het paard het makkelijkst vindt (wat katja al zei) maar als dat goed gaat daag ik haar wel uit om het ook in een ander tempo te doen.
Sommige dagen als ze superfijn loopt pak ik alleen een paar overgangen en stop ik er mee. dit doe ik puur uit veiligheid zodat ze het niet zat wordt. Ook als we wat nieuws gaan leren en dat lukt niet ga ik niet lang door maar stop ik er mee en ga even wat anders doen wat wel goed gaat (altijd goed afsluiten zodat jij en je paard een goed gevoel over jullie training houden) en dat stop ik er ook mee.
In mijn training ga ik dus puur uit van de basis en plezier in de training. Ik wissel het bak werk veel af met balk werk en andere ''leuke dingen'' (drukke weg dus geen mogelijkheid tot buitenrit maar volgend jaar gaan we verhuizen en dan gaan we elke week een buitenritje maken ter afwisseling)
een voordeel van het geen buitenritten maken is dat je heel creatief wordt in het leuke dingen verzinnen in de bak. Zo zien ze de bak niet alleen als training maar dat daar ook leuke dingen gebeuren.
Ik bouw de trainingen lanzaam wat langer uit zodat ik straks een 30 tot 45 min kan trainen

Jeetje wat een verhaal

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:17

Wat ik en merrie leuk vinden in de bak is hand werk. vergelijk baar met klikker training. Dit is een hele leuke training waarbij je paard meer gericht op jouw wordt. Wat heel handig op wedstrijden kan zijn als ze bij het opzadelen afgeleid worden

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:48

Marije1984 schreef:
Wat ik en merrie leuk vinden in de bak is hand werk. vergelijk baar met klikker training. Dit is een hele leuke training waarbij je paard meer gericht op jouw wordt. Wat heel handig op wedstrijden kan zijn als ze bij het opzadelen afgeleid worden

idd dat doe ik ook al sinds ik met m begonnen ben (3,5 jaar oud nu 6)
beetje freestyle achtige dingen ter afwisseling, zo nu en dan lekker t bos in.. verder sprong ik toen om de week (najah huppelde, en ben dat vanaf 5 gaan uitbouwen.. we zijn nu b klaar) en ik longeer zeer regelmatig, de ene keer met bijzet, de andere keer zonder, dan gaat t me vooral om het naar voren gaan, en gaan ontspannen. en zelf nu ben ik in mn training nog steeds heel veel bezig met vwnw, stelling en buigen (met resultaat een heerlijk los paard in zn hals en rug) en verder zijn we steeds meer oefeningen aan t uitbouwen.

ik zelf doe ook gewoon rustig aan, toen hij 4 was ben ik begonnen met zijgangen enz. toen was hij een half jaar/jaar onder het zadel.. en in die tijd reed ik ook veel vaker buiten, maar omdat ik met de trailer naar t bos moet, komt dat er niet zo heel vaak meer van (ene kant wel jammer... maar ach)

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 08:38

Hoi Marije1984,
Als je grondwerk doet, wat doe je dan precies voor dingen met je paard??
Wat voor dingen oefen je dan??
Misschien is dat ook wat voor mij en mijn merrie, want die kan gauw afgeleid zijn en dan zijn de dingen om haar heen boeiender dan mij.
Hoop dat je me daar meer over kan vertellen of iemand anders die dat ook doet.
Groetjes Miranda.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:47

@ miranda21 aan de longe veel overgangen/tempowisselingen, verder longeren zonder longe (hoe je dat ook noemt) en dan als ik op mn broek klop met mn hand mag die komen, en wat links en rechts buigen van de hals, achterwaarts gaan op alleen stemcommando, en meer van die dingen.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:27

Wat ik heb gedaan is de merrie los in de bak. En dan eerst overal met de handen bij langs. Als ze dan weg wil lopen steek ik mijn hand op(target). Het is dan de bedoeling dat ze je hand met haar neus aanraakt. Doet ze dat krijgt ze wat lekkers. Dan ga ik weer verder met overal aaien. Als ze weer wegloopt of afgeleid is steek ik weer mijn hand op. Dit doe ik net zo lang tot ik haar overal kan aaien zonder dat ze wegstapt. Dan ga ik wat verder. Ik loop een paar meter van haar af en steek mijn hand op. Het is steeds de bedoeling dat als je je hand opsteekt dat ze ze je hand aanraakt met haar neus en dan belonen met wat lekkers (iets wat ze niet dagelijks krijgen zoals stukjes appel of kleine snoepbrokjes)
Op een gegeven oenblik zal ze weten dat als je je hand opsteekt dat ze dan beloont wordt. Op den duur laat je het lekkers weg en beloon je met de stem.
Je kan dan verder tot voetjes geven los en volgen door de bak heen. Dit leer je haar niet in een training. het kan best zijn dat je pas na trainingen haar helemaal kan aaien zonder dat ze wegloopt.
Ik heb dit een helepoos volgehouden, maar ik heb het nu weer wat verwaarloosd maar ik ga het zeker weer oppakken. Meestal ga ik haar gewoon lekker poetsen in de bak (los) omdat we alleen een binnenpoetsplaats hebben. Ze vindt het heerlijk om gepoetst te worden enbuiten hebben we minder last van de stof die binnen blijft hangen.

Het leuke is van mijn merrie dat ze los buiten aardig goed blijft stilstaan(snel afgeleid) maar binnen na het poetsen haar geduld verliest en niet meer kan stilstaan en dus rondjes loopt op de plek. Dus daar moeten we nog even wat meer ''opvoeden''

Succes ermee

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 22:41

Bedankt voor jullie tips Nimmy en Marije1984.
Dat ga ik zeker eens proberen met mijn paard.
Maar ik denk wel dat dat lang duurt voordat ze naar mijn hand toe komt, want ze graait altijd in mijn zakken voor snoepjes.
Maar ik ga dat toch proberen.
Hebben jullie nog meer van die oefeningen??
Groetjes Miranda.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 21:20

Hallo,
Hier een foto van mijn paard van een maand terug.
Ik hoop dat ie het doet want doe het voor het eerst.
Afbeelding
Ik vind zelf dat ze nog iets lager mag lopen en iets langer mag in der hals en dan van achter er nog iets meer bij.
Wat vinden jullie??
Groetjes Miranda.
Laatst bijgewerkt door Katja op 28-10-05 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto zichtbaar gemaakt.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:33

Ik vind niet dat je paard lager moet lopen op dit moment dan gaat ze waarschijnlijk teveel op de voorhand lopen. Neusje iets meer uitschuiven zou mooi zijn maar ik vind het beeld zeker niet verkeerd.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:37

Het ziet er voor een 4-jarige helemaal niet slecht uit!
Ik zou hem persoonlijk denk ik iets meer opwaarts proberen te rijden en het neusje mag er meer uit maar ik weet niet of hij zich graag er bovenuit uit drukt...
Overigens denk ik dat hij zijn neus er al meer uit laat komen als jij zelf je binnenhand meer naar voren plaatst, op deze foto hou je hem meer terug naar je bovenbeen.
Maar ik vind het dus voor een 4-jarige helemaal geen gek beeld.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:25

ik vind dat je unique goed aan het lopen hebt hoor mir, vooral voor een 4jarige vind ik dat ze alles heel goed op pakt, dat je tegenslagen hebt heb je ook nog met een paard van 8 (hihi bonny en die van jou komt er wel! succes, leuke foto ook!