Oleander voor de vierde keer onder het zadel (filmpjes)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

visca

Re: Oleander voor de vierde keer onder het zadel (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 22:00

helga1969 schreef:
he rie leuk joh dat ze zo braaf is.
Ik hoop dat je er zelf nu ook op kunt gaan rijden!!!

Ja dat ga ik ook gauw doen maar ik plaats geen filmpjes meer.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:03

@Visca

Ik heb idd gelezen dat je paard 9 is maar ik heb ook gelezen dat ze nog onbeleerd was. En dan blijft de methode toch echt hetzelfde hoor. Het paard moet n.l. eerst zijn balans hervinden onder de ruiter (ga zelf maar eens rennen met je vriendin op je rug, niet alleen het gewicht maar ook je balans is dan anders)
Inmiddels heb ik ook je derde filmpje gezien en het geluid stond aan. Ik vond het geen prettig filmpje, steeds dat geplof met die benen. Ook ik vraag me serieus af of je er wel aan toe bent om een paard in te rijden. Jammer dat je zo weinig hulp krijgt van degene met de zweep/longe

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:04

Een jong paard moet zowiezo met het longeren geleerd hebben om op stemhulpen te lopen. Dus als jij drrrrraf zegt moet hij ook in draf gaan. Onder het zadel is het natuurlijk altijd anders, maar er moet wel iets van herkenning bij het paard komen. Zo van ze zegt drrraf dan moet ik ook echt in draf.

ook moet een jong paard op zijn eigen benen leren lopen, daarom moet je zo min mogelijk aan zijn/haar mond zitten. En ja, het paard loopt af en toe te diep maar dit los je niet op om eens een harde ruk omhoog te geven. Je moet allebei je handen zachtjes en vriendelijk naar boven zetten en het paard zachtjes bijdrijven.

Ook de manier van aansporen vind ik een beetje raar. Het paard zakt terug in tempo en krijgt meteen een énorme trap. In plaats van dat de ruiter nou eerst eens even zachtjes aanspoort, en dan opbouwt naar harder, net zo lang tot ze reactie krijgt.........

Ook zie ik op het 3e filmpje dat het paard op de hoefslag móet. En dit word hem een beetje onvriendelijk verteld..

Zo nu heb ik genoeg gezeurd Wel mooi paard trouwens !

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:05

Oh het is geen jong paard, maar dan nog. Voor alle paarden die zadelmak gemaakt moeten worden geld hetzelfde Maar omdat het meestal jonge paard zijn zeg je dat automatisch !

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:07

veraA schreef:
Oh het is geen jong paard, maar dan nog. Voor alle paarden die zadelmak gemaakt moeten worden geld hetzelfde Maar omdat het meestal jonge paard zijn zeg je dat automatisch !

mee eens.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:10

visca schreef:
helga1969 schreef:
he rie leuk joh dat ze zo braaf is.
Ik hoop dat je er zelf nu ook op kunt gaan rijden!!!

Ja dat ga ik ook gauw doen maar ik plaats geen filmpjes meer.

Daar heb je ook niet zoveel aan als je je toch niks aantrekt van het goedbedoelde commentaar.
Kan je niet even duidelijk zeggen wat je nou van al deze reacties vind? En waarom je denkt dat dit wel de juiste methode is, zoals je paard nu gereden wordt?

Heleendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:24

Wow, wat een plaatje om te zien zeg! Goede rijstijl. Goed zo aan de teugels blijven trekken, wordt de mond van het paard alvast lekker hard van. Kan handig zijn voor later, als je nog wil dat je paard kan remmen bij een strandrit...
Het zou me niets verbazen als we jullie later terug gaan zien bij bijv. de olympische spelen.
Heel goed dat je je paard laat inrijden door iemand anders (met een uitstekende rijstijl), dan krijg je alvast een hechte band met je dier en leert ie goed naar jou te luisteren.
Ook slim om je paard gelijk om te trekken als hij van de hoefslag gaat, dan reageert ie tenminste meteen.
Weet je wat ik nou nog het allerknapste vind? Dat je al bij de 4e keer zo lang achter elkaar kan draven en zo mooi in de krul rijdt.
Je bent mijn grote voorbeeld, zo ga ik ook ooit een paard inrijden!
Hoe heet je instructeur trouwens? Die wil ik ook!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:38

Ik heb mijn eigen (nu 4 jarige) merrie met veel hulp leren draven aan de longeerlijn met mij erop, ik hoef nu maar één keer mijn benen aan te leggen, en ze draaft al, dat door alle hulp wat ik gekregen heb door mensen met een longeerzweep, als ze weer afzakt, leg ik mijn benen nogmaals aan en dan gaat ze weer in het goede tempo verder. Ik hoef haar in stap, draf, en galop verder niet aan te sporen. Maar dit is wel het eerste paard wat ikzelf (met hulp) ingereden heb.

En ik vind idd het aansporen/schoppen niet echt een prettig gezicht, maar dat is mijn mening, iedereen doet het natuurlijk op zijn/haar eigen manier.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 00:07

Oh god..Dit doet me echt pijn aan mijn ogen. Je hebt vast nog nooit eerder een paard ingereden. Het is toch meer dan logisch dat een nog niet ingereden paard met zijn hoofd vrij beweeglijk is. Het enigste wat jij dan hoeft te doen is negeren met je hand en alleen je been een keer aanleggen als ze dat doet. Maar wat doe jij *KLABAM* huppakee een dikke hijs aan die teugels. En je zit ook telkens te porren met je benen, wat jij over een paar maanden hebt is een paard dat lui is voor het been en dood in de mond. Mens denk na voordat je een paard gaat verpesten.

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 00:20

estja schreef:
Een jong paard moet juist diep lopen!(Wel eens van voorwaarts-neerwaarts rijden gehoord?) Zo ontspant hij zijn rug en leert hem goed te gebruiken. Je kunt zo ook gemakkelijker zijn achterhand aan het werk zetten. In een (veel!) later stadium kun je dan meer aan de oprichting gaan werken. Ik heb alleen het tweede filmpje gezien maar ook mij valt op dat je erg aan de teugels zit en op gegeven moment zie ik je zelfs een ruk geven.

Overigens wel een mooi paard.

ik weet het niet maar dit berichtje slaat echt nergens op. ken je zelf wel het verschil tussen voorwaarts-neerwaarts en het te diep lopen.

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 00:38

Heleendje schreef:
Wow, wat een plaatje om te zien zeg! Goede rijstijl. Goed zo aan de teugels blijven trekken, wordt de mond van het paard alvast lekker hard van. Kan handig zijn voor later, als je nog wil dat je paard kan remmen bij een strandrit...
Het zou me niets verbazen als we jullie later terug gaan zien bij bijv. de olympische spelen.
Heel goed dat je je paard laat inrijden door iemand anders (met een uitstekende rijstijl), dan krijg je alvast een hechte band met je dier en leert ie goed naar jou te luisteren.
Ook slim om je paard gelijk om te trekken als hij van de hoefslag gaat, dan reageert ie tenminste meteen.
Weet je wat ik nou nog het allerknapste vind? Dat je al bij de 4e keer zo lang achter elkaar kan draven en zo mooi in de krul rijdt.

mijn instructrice is madeleine vrees. voor diegene die haar niet kennen: rijdt op dit moment verdienstelijk grand prix. ik heb zelf vele jonge paarden zadelmak gemaakt. bij meerdere grand prix ruiters gereden en gewerkt. zelf heb ik ongeveer 10 paarden op Z niveau meegereden en twee paarden in het ZZlicht. ben haast elk weekend op wedstrijd en rij altijd bovenin mee. Ben 3 x gelders kampioen geweest, 1x reserve kampioen op het N.K. en stamboek kampioen van het NRPS. Dus wie gaat mij nog vertellen hoe ik een paard moet rijden. Doe dit dan eerst maar eens na.
maar dan zal ik het even uitleggen: mensen die een paard bij mij neerzetten om te rijden willen graag dat dat in een maand gebeurd. en terecht want het kost genoeg. dus wees eens eerlijk dan heb je niet zoveel tijd om een paard super braaf gereden te hebben. ik heb zelf meerdere paarden die ik zelf heb ingereden naar het Z gereden dus ook met dit paard komt dat best goed.

maar ja, sommige mensen MOETEN nu eenmaal commentaar hebben op een ander en denken dat ze het zelf beter kunnen. Dit slaat niet alleen op jou maar op iedereen die hetzelfde denkt als jou.
en heus, ik zie echt wel ergere dingen. er zijn genoeg mensen die hun paarden veel erger rijden en veel erger straffen als ze het niet goed doen of als ze de ruiter niet begrijpen.

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 00:41

BeLoVeD schreef:
Oh god..Dit doet me echt pijn aan mijn ogen. Je hebt vast nog nooit eerder een paard ingereden. Het is toch meer dan logisch dat een nog niet ingereden paard met zijn hoofd vrij beweeglijk is. Het enigste wat jij dan hoeft te doen is negeren met je hand en alleen je been een keer aanleggen als ze dat doet. Maar wat doe jij *KLABAM* huppakee een dikke hijs aan die teugels. En je zit ook telkens te porren met je benen, wat jij over een paar maanden hebt is een paard dat lui is voor het been en dood in de mond. Mens denk na voordat je een paard gaat verpesten.

luister goed paarden verpesten doe ik niet, dat laat ik wel aan andere mensen over. we zullen er straks nog wel een filmpje opzetten,dan zullen we zien of iedereen dan nog zo'n grote mond heeft

marquez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 00:44

Misschien wil je teveel bereiken in een korte tijd? Als je wat langer aan de longe loopt, en het paard leert luisteren op stemcommando's, heb je daar met het los rijden een hoop profijt van.
Probeer je ook aan 1 commando te houden, wat ik veel zie is, en klikken, en stemcommando, en beenhulpen. Probeer het bij 1 ding te houden, als het paard niet gelijk reageert gewoon rustig aan proberen tot hij het wel doet. (dit kan dus ook verbetert worden door het al aan te leren met longeren)
Als je je paard wat meer teugel geeft wordt hij ook wat minder teruggehouden in de mond, en zal hij waarschijnlijk minder snel terugvallen in stap.
Het paard wil ook steeds naar binnenkomen, dit omdat hij nog niet zo goed aan de hoefslag gewend is? probeer het eerst in stap, je hebt alle tijd, gewoon een tijd alleen maar stappen over de hoefslag, figuurtjes rijden in stap, pas als hij helemaal hieraan gewend is, korte stukjes gaan draven, niet te lang.
En verder: probeer je handen stil te houden, je zou een touw om de hals kunnen doen waar je je evt aan kunt houden, zodat je niet steeds in zijn mond hoeft te zitten.

Ik denk eigenlijk dat je gewoon iets te hard van stapel loopt. Het ene paard leert sneller dan het andere. Probeer je eigen tempo hierin te vinden, eerst aan de longe commandos leren, en deze commando's later rustig los van de longe ook gaan gebruiken. Bouw het rustig op, dan kom je vast een heel eind.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt, het is een mooi paard om te zien in ieder geval!

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 00:50

impala schreef:
Heleendje schreef:

mijn instructrice is madeleine vrees. voor diegene die haar niet kennen: rijdt op dit moment verdienstelijk grand prix. ik heb zelf vele jonge paarden zadelmak gemaakt. bij meerdere grand prix ruiters gereden en gewerkt. zelf heb ik ongeveer 10 paarden op Z niveau meegereden en twee paarden in het ZZlicht. ben haast elk weekend op wedstrijd en rij altijd bovenin mee. Ben 3 x gelders kampioen geweest, 1x reserve kampioen op het N.K. en stamboek kampioen van het NRPS. Dus wie gaat mij nog vertellen hoe ik een paard moet rijden. Doe dit dan eerst maar eens na.
maar dan zal ik het even uitleggen: mensen die een paard bij mij neerzetten om te rijden willen graag dat dat in een maand gebeurd. en terecht want het kost genoeg. dus wees eens eerlijk dan heb je niet zoveel tijd om een paard super braaf gereden te hebben. ik heb zelf meerdere paarden die ik zelf heb ingereden naar het Z gereden dus ook met dit paard komt dat best goed.

maar ja, sommige mensen MOETEN nu eenmaal commentaar hebben op een ander en denken dat ze het zelf beter kunnen. Dit slaat niet alleen op jou maar op iedereen die hetzelfde denkt als jou.
en heus, ik zie echt wel ergere dingen. er zijn genoeg mensen die hun paarden veel erger rijden en veel erger straffen als ze het niet goed doen of als ze de ruiter niet begrijpen.

Natuurlijk kan je iets bereiken, maar kijk eens naar de manier WAAROP jij dat doet. Ik vind het in ieder geval niet echt paardvriendelijk.

En ik probeer geen grote mond te geven, ik geef gewoon mijn mening. En als je het daar niet mee eens bent, jammer, maar dan hadden de foto's niet geplaatst moeten worden.

En ik kan alleen maar negatief commentaar geven op jouw rijstijl. Vind er namelijk niet echt iets 'goeds' aan. Maar als jij vind dat je goed bezig bent, ga vooral zo door dan. Wie houdt je tenslotte tegen toch?!

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 00:53

marquez schreef:
Misschien wil je teveel bereiken in een korte tijd? Als je wat langer aan de longe loopt, en het paard leert luisteren op stemcommando's, heb je daar met het los rijden een hoop profijt van.
Probeer je ook aan 1 commando te houden, wat ik veel zie is, en klikken, en stemcommando, en beenhulpen. Probeer het bij 1 ding te houden, als het paard niet gelijk reageert gewoon rustig aan proberen tot hij het wel doet. (dit kan dus ook verbetert worden door het al aan te leren met longeren)
Als je je paard wat meer teugel geeft wordt hij ook wat minder teruggehouden in de mond, en zal hij waarschijnlijk minder snel terugvallen in stap.
Het paard wil ook steeds naar binnenkomen, dit omdat hij nog niet zo goed aan de hoefslag gewend is? probeer het eerst in stap, je hebt alle tijd, gewoon een tijd alleen maar stappen over de hoefslag, figuurtjes rijden in stap, pas als hij helemaal hieraan gewend is, korte stukjes gaan draven, niet te lang.
En verder: probeer je handen stil te houden, je zou een touw om de hals kunnen doen waar je je evt aan kunt houden, zodat je niet steeds in zijn mond hoeft te zitten.

Ik denk eigenlijk dat je gewoon iets te hard van stapel loopt. Het ene paard leert sneller dan het andere. Probeer je eigen tempo hierin te vinden, eerst aan de longe commandos leren, en deze commando's later rustig los van de longe ook gaan gebruiken. Bouw het rustig op, dan kom je vast een heel eind.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt, het is een mooi paard om te zien in ieder geval!

ik weet niet of je de andere berichtjes hebt gelezen maar zoveel tijd heb je niet als mensen een paard bij je neerzetten om hem te beleren.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 01:03

jeetje zeg, weer echt een bokt topic he. 10x het zelfde herhalen en maar lekker blijven zeiken.Waar zijn jullie filmpjes dat jullie een paard aan het inrijden zijn. Plaats ze effe dan kan de TS jullie ook lekker effe afzeiken.

on topic, leuk paardje hoor. Veel sucses met het inrijden.

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 01:07

dank je wel dit zijn veel leukere reactie's. sommige mensen snappen nog steeds niet dat ze eerst naar hun zelf moeten kijken. ik ben ook wel benieuwd naar hun filmpjes.alleen het verschil is dat ik nooit persoonlijk iemand zal afzeiken.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 01:07

ninja2 schreef:
jeetje zeg, weer echt een bokt topic he. 10x het zelfde herhalen en maar lekker blijven zeiken.Waar zijn jullie filmpjes dat jullie een paard aan het inrijden zijn. Plaats ze effe dan kan de TS jullie ook lekker effe afzeiken.

on topic, leuk paardje hoor. Veel sucses met het inrijden.

Ik ben bezig mijn paard door te rijden. Hij is ook nog niet stabiel met zijn hoofd. Ze mag best een komen kijken hoe ik dat oplos hoor

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 01:12

gelukkig weet ik zelf wel hoe ik problemen op moeten lossen. en probeer nou eerst zelf maar eens zoveel te bereiken voordat je dit soort commentaar gaat geven. sommige mensen vinden het nou eenmaal leuk om andere mensen af te zeiken,want dat is waar jij mee bezig bent.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:15

Nogmaals: dit is toch een forum voor discussie, dus waarom geeft je enkel de reactie ik bereik z DUS ik doe het goed.

Ik denk als je z rijd dat je dan ook wel kan uitleggen waarom je zo rijd en wat er goed is aan deze methode. En waarom je het paard niet afstompt voor je been, en waarom je op deze manier zoveel kunt bereiken.

Ik ben het ermee eens dat sommige mensen echt te erg overdrijven en afzeiken. Dat is toch echt niet de bedoeling van dit forum.
Maar ik ben gewoon benieuwd naar hoe wat en waarom je hem zo inrijd.

Freshh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:07

Wanneer ben jij van plan je stem te gebruiken?

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:16

Het is precies wat kapje zegt. Leg eens uit waaróm jij op deze manier rijd ? Ik zou persoonlijk nooit mijn paard bij jou laten inrijden, hoeveel haast ik ook heb. Ik heb liever iemand die er 3 maanden overdoet, maar die alles heel vriendelijk doet. Dan iemand die het binnen een maand en onvriendelijk doet, zoals jij..

dus mijn vraag is, wil je eens uitleggen waaróm je zo rijd(dus waarom trek je zijn hoofd zo hard omhoog enz. )

Freshh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:21

Ik laat idd nooit mijn paard bij haar inrijden, ik doe liever 1 die niet zo aan de teugels trekt en de stem gebruikt.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:35

Kom op mensen, sommigen reageren echt wel té erg! Kijk, iedereen ziet dat dit paard gewoon nog wat in conditie moet komen en sterker moet worden. Logisch toch als hij net onder het zadel is? Als ruiter is dit moeilijk om hier mee om te gaan. Als de betreffende amazone haar paard een knal van een trap had gegeven, omdat er geen tot weinig reactie komt, dan was dat ook zielig geweest (in de ogen van veel mensen.) Wat betreft de teugelhulpen: zouden inderdaad iets rustiger en gevoeliger mogen, maar ook van deze hulpen snapt het paard nog niet veel. Dat hier af en toe miscommunicatie optreedt is dat ook niet raar.
Ik denk dat als dit paard gewoon (ook vooral aan de longe) wat meer in conditie komt, en kracht op kan bouwen (dit duurt echt maanden, en daar heeft deze amazone geen tijd voor gehad/gekregen!) dat het heus wel goed komt met dit paard. Gewoon strenger zijn met de hulpen, paard de tijd geven en kom over een aantal maanden nog maar eens terug! Succes!

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:44

jongens eigenlijk vind ik het wel genoeg zo.ieder zijn eigen manier.ik ben niet onvriendelijk tegen de paardenze hebben het beter dan menig ander paard. en of jullie een paard bij mij zadelmak willen maken of niet maakt me niks uit. er zijn genoeg mensen die vinden dat het super gebeurd. en wat kun je eigenlijk zeggen van 1 zo'n filmpje.

en voor de mensen die wel leuke reactie's geven:dank je wel
Laatst bijgewerkt door bienvenida op 23-10-05 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt