Wie kent dit probleem: wil alleen maar rennen tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ano

Re: Wie kent dit probleem: wil alleen maar rennen tijdens ri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 09:16

asia schreef:
Ik lees hier dat mensen zeggen dat als je paard weer gaat rennen je hem tegen de bak aan moet rijden. Doe dat alsjeblieft niet! Daar kunnen grote ongelukken van komen! Verder ben ik het met poes en klomp eens.

Ik ben blij dat je alle medische aspecten al hebt uitgesloten. Ben je zelf misschien zenuwachtig, omdat je er vanuit gaat dat je het weer kan verwachten? Als dat zo is voelt je paard het omdat het zich gelijk uit in je lichaamstaal, ook al denk je dat het wel meevalt. Paarden voelen alles heel goed aan, ook stemmingen. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij onder het werk wil uitkomen en weet dat dit werkt. Oftewel hij probeert je uit en hij weet dat ie wint.

Ikzelf denk dat het een combinatie is van deze dingen. Ik denk niet ( als ik afga op wat jij schreef ) dat het een evenwichtsprobleem is ( weet niet hoe oud je paard is, maar anders zou je instructrice het toch wel zeggen ).

Mijn vorige paard die ik reed deed het ook, op de een of andere manier voelen ze gewoon aan wat op dat moment mijn zwakke punt is . Gelukkig kreeg ik les van een hele goede instructeur die me over deze angst heeft gezet en uitgelegd en laten zien wat ik moet doen als het weer gebeurt. Eerst heb ik 1x gewoon een half uur alleen maar gestapt en in stap aan het werk gezet. Dit heeft geen effect op je paard, maar wel op je zelfvertouwen. Als je die zekerheid wat meer terug hebt straal je dat ook uit naar je paard.
Oefen ook het omzetten van je paard, hier bedoel ik mee dat je ( eerst in stap en draf ) diep gaat zitten, je heel lang maakten goed rechtop met je handen op de juiste plaats en armen goed langs je lichaam. Doe nu met je lichaam alsof je ineens naar binnen wilt draaien met je hele lichaam bijv. naar links. Dus je bovenlichaam en je heupen draaien helemaal naar links toe, waardoor je linkerhand automatisch van de hals gaat en je rechterhand vlak tegen de manenkam komt. Je rechterbeen en knie drukken nu tegen je paard aan en je linker maakt nu wat ruimte. Je hebt nu dus heel je gewicht naar links toe gegooid en je geeft je paard ook geen ruimte om toch maar rechtdoor te blijven gaan, want hij wordt als het ware naar links toe gegooid om zijn evenwicht te bewaren. Let er wel op dat je handen en armen op dezelfde plek blijven in verhouding met je lichaam, dus je trekt dan niet alleen maar zijn bit door zijn mond heen.

Probeer tijdens het rijden je paard hard aan het werk te zetten en vooral veel afwisseling en naar de ontspanning toe te rijden. Nu heb je dus de kans als hij onder het werk wil uitkomen dat hij weer zal proberen te rennen en dat moet je dus gelijk in de kiem smoren. Als het goed is voel je al wanneer hij het in zijn hoofd krijgt, door aanspanning spieren of zelfs door bepaalde wijze waarop oren en ogen staan. Hier gelijk op reageren met je lichaam, dus goed diep gaan zitten en vooral niet verkrampen en naar voren gaan zitten. Gaat hij toch onder je vandaan gooi dan je paard naar binnen zoals ik hierboven heb beschreven. Als het goed is houd hij dan op, maar je hebt natuurlijk volhouders. Probeert hij toch door te gaan, gewoon weer omzetten de andere kant op. Staat hij stil beloon hem dan goed. Probeer het rijden daarna weer op te pakken waar je was gebleven ( of wat je in je hoofd had ) en beloon hem als hij dingen goed doet en zet hem weer om als hij het weer in zijn hoofd krijgt. Sluit altijd goed af!! Dus als hij ging rennen en jij nam hem terug en de volgende oefeningen blijft hij braaf en heeft hij verder goed gewerkt, dan kun je de eerste keren al gaan afsluiten. Ook al hij heeft hij dan pas een half uur gewerkt. Het gaat erom dat hij weet wanneer hij braaf is en goed heeft gewerkt, dat het wordt beloond en dat als hij blijft etteren hij aan het kortste einde trekt.

Jaahaa, dat was een heel verhaal . Ik hoop dat je het snapt en ik het goed heb uitgelegd en dat je er wat aan hebt. Bij mij en mijn paard heeft het in ieder geval geholpen. Als laatste wil ik echt nog even kwijt dat je je paard echt niet tegen de bakrand aan moet rijden! Is mij expliciet afgeraden en het lost niets op en kan heel gevaarlijk zijn voor jou en je paard ( als het een volhouder is ).

Veel succes
groetjes asia.

Hallo Asia,

Bedankt voor je uitleg. Ikzelf denk ook dat ze onder het werk wil uitkomen. Ik heb trouwens geen angst als ze zich zo gedraagt, het is meer denk ik dat ik teveel met tempocontrole bezig ben en inderdaad mij door mijn paard van slag laat brengen en dan vergeet te rijden. Ik zal je tips uitproberen. Het zal nog wel een tijdje duren voordat ze echt gaat luisteren want het is volhouder maar ja. Tegen de bakrand aanzetten lijkt me inderdaad geen goed idee, als ze zo'n bui heeft werkt dit echt niet, wordt ze alleen maar gespannender van. Ze kent trouwens goed de hulpen, ze reageerd en alleen anders op. Soms als ik me lang maak en ga zitten komt ze netjes terug en in zo'n bui gaat ze dan galloperen, mijn hulpen werken dan averechts. Volgens mij is ze gewoon te slim, haha

Groetjes Angelique (ano)

ano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 09:22

laro schreef:
Hallo,
misschien krijgt je paard te veel krachtvoer? Probeer als ze gaat rennen gelijk op een volte te rijden en blijf daar een tijdje totdat ze weer rustig draaft. Dit moet je dan steeds consequent doen.

Hoi,

Ze krijgt per dag een half kilo basis sportbrok, appels en wortels, vitamine E en selenium, zeewier en een kilo musli zonder haver en natuurlijk veel hooi. Ook staat ze dagelijks 7 uur op de wei.
Momenteel ben ik bijna alleen maar voltes aan het rijden, want op het moment dat ik weer een recht stuk wil draven gaat ze weer harder dus zet ik haar weer op de volte.

ano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 09:27

CounTree schreef:
Hoe gedraagt je paard zich als je op de grond ernaast loopt?
Wil ie dan ook soms harder harder harder?

Als ik ernaast loop, loopt ze netjes aan de hand mee, wel vlot maar ze wil niet harder en harder. Tijdens longeren wil ze nog wel eens hard weg draven of galloperen, maar als ik dan hoo zeg komt ze terug en kan ik haar met mijn stem weer terug zetten in bijvoorbeeld draf, stap of halthouden.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:54

poes schreef:
Maar als jij denkt: ik ga gewoon door met de oefening ipv ik moet mijn paard hier nu eerst stil trekken dan ga je ook echt blijven rijden en daar zul je net de controle terugvinden.

Ik heb het niet over stiltrekken. Als het goed is rij je voornamelijk met je gewicht ( tenminste ik wel ) en als je je gewicht naar binnen brengt dan moet je paard ook daarheen om zijn evenwicht te bewaren, en nee ik heb het niet over naar binnen hangen en met je teugels trekken, maar gelijkmatig je hele lichaam bijv. naar links draaien. Je zit dus nog gewoon rechtop alleen je bovenlichaam wijst naar links en je benen en armen blijven zo in verhouding met je lichaam. Stond ook duidelijk in de tekst, dus van trekken is geen sprake. Moet ik eens proberen bij een gevoelige Lusitano, volgens mij lig ik er dan zo af .

poes schreef:
Veel mensen (waaronder ikzelf) gaan bij een rennend paard gewoon zitten proberen het paard stil te krijgen. Dus wat doen ze? Ze proberen rustig te zitten, lichaam lang te maken, ophoudingen te geven, ... Maar op dat moment heb je niet genoeg controle om het paard zo stil te zetten. Bovendien was je aan het werk. Ik vind het nonsens om dan bijvoorbeeld naar stap te gaan. Je was aan het werk in draf, dus je blijft in draf. En je blijft rijden.

Ik heb het niet over terug naar stap gaan, maar stilstand. Ik snap wat je bedoelt en bij sommige paarden is dat inderdaad de juiste manier. Andere paarden hebben denk ik meer duidelijkheid nodig en ik ben in de veronderstelling dat het bij dit paard nodig is. Hij moet duidelijk weten wat de grenzen zijn. Ik snap alleen niet dat je het nonsens vind, want elk paard heeft een andere benadering nodig aangezien ze anders van karakter zijn en er verschillende redenen zijn waarom ze zo reageren. En als mijn instructeur en ik dit probleem op deze manier hebben opgelost binnen hele korte tijd, dan vind ik het echt geen nonsens.

poes schreef:
Een paard die op zijn achterhand loopt kan er niet vandoor gaan. Je moet het dus 'voorwaarts' oplossen!

Hierin heb je gelijk, maar bedenk dat 'voorwaarts' niet altijd wil zeggen dat ze dan op hun achterhand lopen. Zeker niet als hij niet aan de hulpen staat op dat moment en er geen rust in zit.

Ik wil er nog even bij zeggen dat ik jouw denkwijze echt wel snap, alleen er zijn meer ( goede! ) manieren om zulk soort dingen op te lossen. Wilde het even aan je verduidelijken wat ik bedoelde ( dus niet trekken! ) en uitleggen waarom ik het geen nonsens vind .

Groetjes asia

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:27

Mijn Haflinger heeft dit een hele tijd gedaan en nog steeds wel.
Wat bij mij geholpen heeft is les te nemen in een bak, op een of andere manier is ze in de bak heel braaf en kan ze normaal lopen.
Misschien ook wel door de oefeningen die we dan doen. Ik heb het ook voorwaarts opgelost, ik wilde haar zelf altijd helemaal terugnemen, beter is om de teugels wijd te zetten en binnenbeen te geven. Vaak overgangen maken ook. Mijn Haf pakte ook heel veel stelling, daardoor kon ze op een volte op een of andere manier ook maar door blijven rennen zodat je er bijna afkukelde zo schuin als ze ging rennen. Dit hebben we opgelost door meer een vierkant te rijden, dus veel breder en ruimer laten lopen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:04

Hoe aanlokkelijk het ook klinkt, mij lijkt het nooit goed om je paard maar als ie hard wil zijn zin te geven door hem boven zijn tempo te laten lopen. Duidelijk een geval van geen controle hebben over je paard.

Je bent tijdens elke training bezig met tempo ed oefenen, elke keer weer een klein stapje verder.Die ene keer dat je je geduld verliest en door dr maar te laten rennen als een gek doe je een veels te grote stap weer terug.

Beter is om te zoeken naar waarom je paard zo hard gaat.. Op zoek naar de reden. Is het onbalans, is het omdat ze nooit anders geleerd heeft?

Ga dit aanpakken met behulp van goede begeleiding, iemand die weet waar hij/zij mee bezig is en jou daarin kan begeleiden dus. Dit los je niet zomaar even op.

Voorkom ten allen tijde dat je omdat ze toch al hard gaat je been af gaat steken en voorkom ook dat je je handen vast gaat zetten om de trekwedstrijd te winnen.

Veel overgangen en voltes, houd je paard bezig. En zoals ik eerder bij iemand las, dat het onzin is om een overgang terug te maken naar stap als je paard te hard gaat. Wat is daar fout aan. Liever een keer een duidelijke overgang naar stap dan dat ik 5 rondes een paard onder me heb dat maar door blijft drammen wat eindigt in trekken aan de teugels. Hierbij is het wel zo dat je na die overgang niet lang moet gaan stappen. Dus denk meer aan (schijn)overgangen terug naar (bijna)stap om daarna direct weer in draf verder te gaan..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:10

asia schreef:
poes schreef:
Maar als jij denkt: ik ga gewoon door met de oefening ipv ik moet mijn paard hier nu eerst stil trekken dan ga je ook echt blijven rijden en daar zul je net de controle terugvinden.

Ik heb het niet over stiltrekken. Als het goed is rij je voornamelijk met je gewicht ( tenminste ik wel ) en als je je gewicht naar binnen brengt dan moet je paard ook daarheen om zijn evenwicht te bewaren, en nee ik heb het niet over naar binnen hangen en met je teugels trekken, maar gelijkmatig je hele lichaam bijv. naar links draaien. Je zit dus nog gewoon rechtop alleen je bovenlichaam wijst naar links en je benen en armen blijven zo in verhouding met je lichaam. Stond ook duidelijk in de tekst, dus van trekken is geen sprake. Moet ik eens proberen bij een gevoelige Lusitano, volgens mij lig ik er dan zo af .

poes schreef:
Veel mensen (waaronder ikzelf) gaan bij een rennend paard gewoon zitten proberen het paard stil te krijgen. Dus wat doen ze? Ze proberen rustig te zitten, lichaam lang te maken, ophoudingen te geven, ... Maar op dat moment heb je niet genoeg controle om het paard zo stil te zetten. Bovendien was je aan het werk. Ik vind het nonsens om dan bijvoorbeeld naar stap te gaan. Je was aan het werk in draf, dus je blijft in draf. En je blijft rijden.

Ik heb het niet over terug naar stap gaan, maar stilstand. Ik snap wat je bedoelt en bij sommige paarden is dat inderdaad de juiste manier. Andere paarden hebben denk ik meer duidelijkheid nodig en ik ben in de veronderstelling dat het bij dit paard nodig is. Hij moet duidelijk weten wat de grenzen zijn. Ik snap alleen niet dat je het nonsens vind, want elk paard heeft een andere benadering nodig aangezien ze anders van karakter zijn en er verschillende redenen zijn waarom ze zo reageren. En als mijn instructeur en ik dit probleem op deze manier hebben opgelost binnen hele korte tijd, dan vind ik het echt geen nonsens.

poes schreef:
Een paard die op zijn achterhand loopt kan er niet vandoor gaan. Je moet het dus 'voorwaarts' oplossen!

Hierin heb je gelijk, maar bedenk dat 'voorwaarts' niet altijd wil zeggen dat ze dan op hun achterhand lopen. Zeker niet als hij niet aan de hulpen staat op dat moment en er geen rust in zit.

Ik wil er nog even bij zeggen dat ik jouw denkwijze echt wel snap, alleen er zijn meer ( goede! ) manieren om zulk soort dingen op te lossen. Wilde het even aan je verduidelijken wat ik bedoelde ( dus niet trekken! ) en uitleggen waarom ik het geen nonsens vind .

Groetjes asia

Idd, daar heb je dan mss wel gelijk in, als je echt consequent iedere keer halt houdt, en zegt: tot hier en niet verder. Ikzelf ben iemand die met deze methode geen weg kan, omdat ik het dan als buffer voor mezelf gebruik. Namelijk, ik ga me opspannen als het paard wegrent, en in plaats van het paard er even doorheen te rijden, verstijf ik. Als ik dan mijn paard naar stap breng, weten ze gelijk dat ze onder het werk uitkomen en de match gewonnen hebben Ik heb niet genoeg "cool"
Bij mij werkt het beter als ik de gewenste gang aanhou. Maar ik moet toegeven, mijn taalgebruik was te sterk. Ik bedoelde dus gewoon dat je paard nooit het idee mag krijgen dat hij een manier gevonden heeft om onder het werk uit te komen.
Dus niet: bij wegrennen een eind gaan stappen tot ze rustig worden, maar wel consequent "ho" zeggen dus, zo heb ik het goed toch?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:19

Inderdaad, dat is wat ik bedoel. Overgangen moet je gebruiken in je training. En als je het tempo niet kunt controleren niet als excuus gebruiken om dat waar je mee bezig bent te omzeilen. Dus als een paard te hard blijft draven, overgang terug om daarna weer opnieuw weg te draven. En niet je paard zijn zin geven door dat draven te verruilen door stap omdat dat makkelijker is...

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:33

mijn pony heeft dat ook, eigenlijk vooral in de winter...
Het enige wat bij mij helpt is dit:

Zet je pony gigantisch aan het werk, veel voltes, niet alleen maar op dezelfde plek, maar de hele bak door.
Als je 2x dezelfde volte achter elkaar rijd is het eigenlijk al te saai.
Ook zeer veel overgangen rijden, bijv. een volte 10m stap, dan aandraven, klein stukje rechtuit, en weer volte 1om, dan weer stap, volte 10m, HH, aandraven, en zo bezig houden.
Als hij dan normaal loopt, dus niet wegvliegt enzo, kan je ook wat oefeningen gaan vragen, waar hij voor moet opletten.
9denk aan wijken, SB, travers, weet niet hoever je daarmee bent, maar dat hoeft ook niet prese goed te gaan, als hij maar luistert)
Als je voelt dat hij zin heeft in een sprintje, zet je meteen weer een vlte in, vraag je weer een oefening en/of overgang, en zet je hem weer giga aan het werk.
Op het gegeven moment zul je merken dat hij moe word, en dan ga je gewoon lekker rijden, je zou hem wel iets meer VW moeten houden, maar dat is beter dan dat rerace.
Met dat aan het werk zetten ben ik vaak wel minstens een half uur of 3 kwartier mee bezig, dus dat is niet in 5 min. gebeurt.

Het is iig wel goed dat je hem niet meer laat uitrennen, want dan gaat hij telkens als hij wil rennen rennen, want dat mag hij dan toch van jouw!!

veels succes, en het komt vast wel goed!

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:13

poes schreef:
Dus niet: bij wegrennen een eind gaan stappen tot ze rustig worden, maar wel consequent "ho" zeggen dus, zo heb ik het goed toch?

Zo bedoel ik het helemaal!!

LadyRoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:21

Ik weet niet of iemand dit in 1 v/d lange verhalen al heeft geoppert..maar heb je al gekeken of je zadel het paard misschien niet in de weg ligt??
Meestal is het natuurlijk rijtechnisch op te lossen..maar misschien is het een idee.

Mijn paard heeft namelijk ook heel kort zo'n periode gehad en daarbij bleek het later aan mn zadel te liggen. Het lag niet helemaal goed en mn paardje bleek daar zeer gevoelig op te zijn. Nadat het zadel was aangepast werd het probleem steeds minder (hij was in het begin nog wat bangig, maar toen hij echt doorkreeg dat het zadel fijner lag ging het steeds beter)
Ik spreek hier over een tijdsbestek van ongeveer een weekje..
Ik hoop dat ik je hiermee ook een beetje help!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:24

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar reageer toch even.
Mijn zus heeft dit gehad namelijk.
Ze had een paard, Gremlin, die ook alleen maar rende, nergens naar luistere en dergelijke. Verder hartstikke braaf. Omdat het gewoon niet ging heeft ze hem verkocht. Later bleek dat het een renpaard was, die niks anders gewend was dan rennen, rennen en rennen.

Heel veel succes ermee, ik kan je niet helpen verder.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:12

Ik heb er ook wel eens last van, dan wordt mijn paard gewoon een beetje, ehm té enthousiast! Dat van die volte's is een heel goed plan, rij haar rustig op die voltes maar schroom ook niet om je paard een keertje in een middendraf te zetten. Verruim en verklein je voltes ook als je ze rijdt. Na een tijdje kun je een klein stukje rechtuitgaan, gaat je paard weer rennen dan ga je weer wat voltes afwerken. Wat wel heel belangrijk is; Blijf ontspannen! Veel mensen (inclusief moi) hebben de natuurlijke reactie om de schouders en polsen vast te zetten als een paard gaat rennen. Je mag best ophoudingen maken maar blijf zelf los in je lijf...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:28

asia schreef:
klomp schreef:
dit is ook een goede tip! als je paard zomaar gaat rennen...neem het tempo over van het paard en zet je been er maar eens goed er tegenaan...op dat moment is de lol er ook af, omdat jij het rennen overneemt. dan laat je het paard doorrennen tot jij zegt dat het genoeg is. wanneer je weer terug gaat naar een rustigere gang en het paard luistert netjes...uiteraard even goed belonen!

Ik vind dit echt geen goede oplossing. Dit is mij in het begin ook verteld door iemand die dacht dat het zich zo wel zou oplossen. Ik bereikte er juist het tegenovergestelde mee. Het paard kreeg juist meer conditie en het ziet zo niet in dat het fout bezig is. Je geeft het paard zijn zin ook al denk je dat jij het overneemt. Zo leert het ook niet dat het gewoonweg niet zomaar onder je vandaan mag rennen.

groetjes asia

vervelend dat het voor jou niet heeft gewerkt, maar dit is een veel gebruikte oplossing, het werkt zeker wel, het paard gaat rennen en op dat moment neem jij het tempo over van het paard dus ben jij degene die het tempo op dat moment bepaald en niet het paard. door hem juist flink aan te sporen dat hij harder moet dan het tempo dat hij zelf in gedachte had, vind hij het niet meer leuk omdat hij niet meer de touwtjes in handen heeft en dus moet luisteren naar degene die op zijn rug zit. daarna rustig weer terug te gaan naar een rustiger tempo en als het paard goed reageert heel goed belonen!!! beloning onthouden ze beter dan straffen bovendien los je het probleem ook nog eens voorwaarts op!! ook niet onbelangrijk!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:39

Ach ja, je paard net zolang rondjes laten lopen totdat hij van moeheid daarna wel naar je luistert omdat hij geen energie meer heeft. Lijkt mij niet echt rijtechnisch je problemen oplossen...

Als je doorgaat met overgangen rijden en werken aan je eigen tempo straf je ook niet, uiteindelijk komt je paard ook terug in tempo en kun je hem daar naar eerlijkheid voor belonen.

Blijf erbij, eerst moet achterhaald worden waarom het paard zo rennerig is. Heeft het pijn, begrijpt het de hulpen misschien niet?Als iets natuurlijk oneerlijk is, is het om een paard dat bv nooit is getraind in zijn balans om die door deze methode af te straffen. En wat dacht je als het paard nooit is geleerd dat het tempo niet zo hoog hoeft, dan is het erg oneerlijk om hem door menig rondje boven zijn tempo te laten lopen af te straffen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:39

Ik geloof dat iedereen hier wel iets gemeenschappelijks te zeggen heeft: hoe je het nu specifiek oplost maakt blijkbaar niet zoveel uit of hangt af van paard tot paard, zolang je maar consequent blijft reageren en de controle blijft behouden. (En idd, ze gaan meestal alleen maar rennen met mensen die een paard er nog net niet genoeg bij krijgen, ik hoor daar ook wel es bij )

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:52

Gewoon boven tempo laten rennen is over het algemeen de makkelijkste oplossing voor de ruiter. Maar de makkelijkste is niet altijd de beste..

En hoe kun je de controle behouden als je je paard volledig uit elkaar vallend als een gek de bak door jaagt?! Ik heb er dus mijn twijfels bij..

garfieldjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:42

wij hebben nu dus ook een pony van 6 jaar, die nu een paar maanden onder het zadel is. die kun je een half uur longeren etc. dan is ze rustig, maar zodra je erop zit, liefst zo hard mogelijk! en heeft niet meer in de gaten dat er ook nog een bakrand is, en dan is het gevolg dat ze volop de rem gaat,net voor de bakrand. op een volte zetten oid lukt echt niet.

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:22

Heb niet alle reacties doorgelezen, dus misschien zeg ik iets dubbel. Een rennend paard is niet voorwaarts. Zet het paard op de volte, probeer met je been de achterhand eronder te zetten en maak korte doch strenge ophouding om 'm niet compleet weg te laten lopen. Probeer door door te zitten het tempo te verlagen, en als je bijvoorbeeld een volte sluit met actieve achterhand en ophoudingen om 'm af te rennen zal het paard het tempo mogelijk ook verlagen. Bij overgang van stap naar draf of draf naar galop paard direct terugzetten als ie gaat rennen. Dit vol blijven houden en belonen wanneer paard uiteindelijk rustiger de overgangen doet.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:14

Ohja, nog even iets, als je paard altijd bij bijv. een hoek gaat rennen, niet die hoek gaan ontwijken, hij zoekt dan toch wel een 2e ding op, op het gegeven moment kan je haast niet meer rijden, laat hem juist vaak langs die hoek lopen.
Ga dan niet in elkaar zitten, of denken, hij gaat straks, maar kijk over de hoek heen, probeer hem te negeren, klinkt misschien een beetje krom, maar bij mijn pony werkt het erg goed, ze gaat dan niet meer, en ik kan dan gewoon normaal door de hele bak rijden.....
Heb je trouwens les, dan kan je het ook aan je instructrice vragen......

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:14

Ik heb op net zon paard gereden. Helemaal gek in zn hoofd en supergoed voor het been, TE goed. Wat ik heb gedaan is allereerst natuurlijk rust zoeken. Zorg dat jezelf ontspannen bent en laat niet merken dat je bang bent (weet niet of je hier last van hebt.) Als je dit wel bent en je brengt dit over op het paard kan je nooit een goede positieve reactie, dus een rustige reactie, terug vewachten. Als je in stap rust hebt gevonden probeer je de draf, kleine rustige stukjes en als het moeilijk word, dus als hij er van door wil hou jij hem in en ga je gewoon weer stappen. de galop was bij mij het ergste, ik kreeg hem zeer slecht onder controle en zelfs als hij begon te nageven (wat toch meestal, en zeker bij dit paard, een teken van ontspanning is) wou hij gewoon super graag rennen. Ik had na veel oefenen duidelijk stukken erin die gewoon lekker rustig gingen, maar dan kon het zo zijn dat plots alle rust verdwenen was en dan was het weer van voor af aan. Na veel oefenen en veel rustig rijden heb ik het voor elkaar gekregen dat ze kalm en ontspannen liep. Van begin af aan. Ik raad jou dus ook aan om alles puur met rust te doen, bij mij heeft dit iig supergoed geholpen. Als jij zekerweet dat het paard te sterk of gevaarlijk wordt door zijngedrag raad ik je aan om een pessoabitje er in te gooien, succes!

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:53

mijn paard is nu 3,5 en heeft soms ook wel dat hij alleen maar wil rennen. wat bij mij nu dus makkelijk is dat hij heel goed op stemhulpen let en als ik dus heel rustig hoo roep gaat ie wel langzamer maar die van mij gaat onder het zadel veel sneller dan zonder zadel...weet niet hoe het komt maar met zadel en gewoon hoofdstel loopt ie met z'n kop in de lucht en gaat ie hard en met een freestyle touwhalster en zonder zadel is ie rustig en luistert ie super naar de hulpen...
dus het kan er ook aan liggen waarmee je dus rijdt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:01

Bienotje schreef:
Gewoon boven tempo laten rennen is over het algemeen de makkelijkste oplossing voor de ruiter. Maar de makkelijkste is niet altijd de beste..

En hoe kun je de controle behouden als je je paard volledig uit elkaar vallend als een gek de bak door jaagt?! Ik heb er dus mijn twijfels bij..

jagen heb ik iig niet genoemd alleen net iet sboven het tempo gaan dan wat het paard had besloten en nee niet blijven doorgalopperen oid, maar gewoon even een aantal passen en dan weer terug nemen of even op de volte en dan de volte sluiten. en daarna uiteraard belonen. iedereen zijn eigen manier...ik heb er in ieder geval wel nut van gehad...ieder paard is tenslotte verschillend...en vaak is het een kwestie van balans (als alle medische dingen zijn uitgesloten).

hoop dat ik mij nu beter verwoord heb

edit; bovendien los ik liever iets voorwaarts op dan een strenge ophouding...eerst weer naar ontspanning. zonder ontspanning kan je niet aan het werk.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:09

ano schreef:

Momenteel ben ik bijna alleen maar voltes aan het rijden, want op het moment dat ik weer een recht stuk wil draven gaat ze weer harder dus zet ik haar weer op de volte.

Zo moet je het dus niet oplossen.Er is al door meerdere mensen gezegt dat je een paard wat altijd maar wil rennen aan het werk moet zetten en voltes lopen is niet aan het werk zetten.Ik rijdt zelf ook sinds een tijdje op zo,n merrie dus ik weet waar ik het over heb.Als eerste is het heel erg belangrijk om heel goed op je zit te letten je moet blijven lichtrijden op jouw tempo als je paard sneller gaat draven laat je dan niet verleiden om in het tempo van je paard te gaan lichtrijden dus snel te gaan lichtrijden maar blijf zwaar en langzaam lichtrijden zodat ze jouw tempo weer moet gaan volgen is in het begin erg lastig want je gaat heel snel mee met het tempo van je paard maar blijf hier goed op letten en probeer vol te houden.Leg niet te veel druk op de teugels houd normaal contact met de mond en gaat je paard rennen verander niets aan die druk ga niet trekken want dan gaat je paard nog harder rennen.Je paard gaat rennen omdat je paard niet in balans is en niet aan het been is.Je moet hier verandering in aanbrengen en je paard leren te luisteren naar jouw hulpen en je paard zo sterker te maken zodat hij beter in balans gaat en kan lopen.Wat heel goed werkt is om je paard steeds elke keer kleine opdrachten te geven en zo de aandacht bij jouw proberen te houden zodat ze op jouw gaat letten.Niet steeds op de volte blijven lopen dit is niet werken maar ook erg saai voor je paard en hij zal zich vervelen en nog sneller gaan rennen.Wat je bv kunt doen is je rijdt een volte bij C dan kom je weer op de hoefslag je rijd dan een gebroken lijn bij M-X-F dan bij A een overgang naar stap bij K een overgang naar draf bij E een volte 10 meter bij H-C rechtsomkeert bij E een overgang naar stap bij K een overgang naar draf bij F van hand veranderen en op X weer een overgang naar stap en gelijk weer wegdraven bij H-C weer rechtsomkeert en bij E recht oversteken naar B en dan op de linkerhand en dan weer een overgang naar stap maken bij C weer aandraven en op de lange zijde je paard extra naar binnen/buiten laten kijken enz enz.Laat je fantasie werken Je kan ook een gebroken lijn rijden en dan bij X een volte rijden en dan de gebroken lijn weer afmaken of de rechtomkeer andersom rijden dus bv van E naar C en dan linksom draaien naar H.zo houd je je paard lekker bezig en zijn aandacht bij jouw en zal hij steeds minder gaan rennen.Probeer wel de oefeningen en wendingen juist te rijden dus er mogen geen hoeken worden af gesneden.Als je bv van E naar B recht oversteekt rijd dan zo ver mogelijk door naar E en op het laatst afwenden maar bereid de overgang wel goed voor trek hem niet ineens om en rijdt dan recht naar B toe en ook weer zo vermogelijk door rijden en op het laatst afwenden maar wel weer goed voorbereiden dit is wel lastig en je paard zal mss eerst wat gaan slingeren maar probeer hem recht tussen je benen op te sluiten en niet te veel met de teugels sturen.Als je paard de bochten afsnijd heeft hij het erg makkelijk en wij willen dat hij juist spieren gaat gebruiken en sterker wordt dus als je later afwend moet hij zijn binnenachterbeen meer onder zijn lichaam plaatsen en zal sterker worden.Houd het werk ook leuk en afwisselend rijd niet steeds dezelfde figuren en ga ook eens wat anders doen zoals longeren,balkjes lopen,springen,buiten rijden of een stukje wandelen met je paard.Je mag altijd een PB sturen als je nog wat wilt weten.Succes met rijden.