Arabieren streken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:50

Mijn kruising New-forest/volbloed is inderdaad kijkeriger en schrikkeriger dan de arabiertjes/NRPS-ers die ik gereden heb.
Ze zijn wel heel gevoelig, maar ze waren ook vrij koel in het hoofd...
(Werden gestrester van mij als ik me ergens boos om maakte, dan van mogelijke enge dingen...)

Rustig blijven, blijven ademen, het gedrag negeren en proberen door te rijden. Eventueel de enge plek eerst ontwijken en dan als de rust terug is weer die kant op uitbouwen.

Meer vertrouwen krijgen dat je wel blijft zitten, dan maak je je ook minder druk om dat gedrag. je kunt er beter om glimlachen en dan ontspannen doorrijden, dan stopt het het snelst.
Als je bang bent voelt je pony dat ook en raakt dan bevestigd in het gedrag, of krijgt zijn zin.

laro

Re: Arabieren streken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:19

Hoi,
Ik ken dit gedrag ook, al doet die van mij niet dribbelen. Ik heb dan wel geen arabier maar haar vader is Engels volbloed. Bij mij werkt het het beste om haar hoofd laag te houden en haar in de schouder binnenwaarts te rijden. Het hangt helemaal van de situatie af of ik haar laat kijken of juist niet, dat laat je van de situatie afhangen. Probeer altijd te voorkomen dat ze omkeren.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:48

Ik rij zelf ook een Arabje en die is gelukkig bijna nergens echt bang voor.

Soms ziet ze wel eens wat (een enge brievenbus langs de weg ofzo) en dat zie je echt aankomen van te voren aan haar gedrag. Meestal is dat 'bang zijn' onzin en helpt het om te zeggen 'oooohhhhhhhh wat een mooie brievenbus... wat denk je.. zal 'ie je opeten'... Dan hoort ze meestal wel aan de manier waarop ik het zeg dat ze zich aanstelt en gaat er gewoon langs..

Bij echt enge dingen (maar die zijn er weinig) moedig ik haar aan met m'n stem en probeer het voorwaarts op te lossen. Als ze er dan langs gaat, natuurlijk de hemel inprijzen. Volgende keer gaat 't makkelijk..

(misschien dat het ook niet al te moeilijk is in mijn geval, omdat ik bijna altijd buiten rij en dus alles al wel gezien heb)

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:35

Hilli schreef:
Ik rij zelf ook een Arabje en die is gelukkig bijna nergens echt bang voor.

Soms ziet ze wel eens wat (een enge brievenbus langs de weg ofzo) en dat zie je echt aankomen van te voren aan haar gedrag. Meestal is dat 'bang zijn' onzin en helpt het om te zeggen 'oooohhhhhhhh wat een mooie brievenbus... wat denk je.. zal 'ie je opeten'... Dan hoort ze meestal wel aan de manier waarop ik het zeg dat ze zich aanstelt en gaat er gewoon langs..

Hi hi die tik heb ik ook om te zeggen:Kijk Barc zometeen springen er allemaal enge kaboutertjes uit die je gaan opeten

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:05

onze hengst is zo cool in het hoofd, die schrikt (bijna) nergens van..maar onze ruin ziet meestal ook achter elke boom een enge trol zitten

Clyde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:18

Wel een leuk topic. Ik heb zelf ook zo schrikkerig beestie en heb zelf de neiging om steeds meer dingen te gaan vermijden. Ik weet dat dit stom is en ben daar ook bewust mee bezig om hier verandering in aan te brengen. (heb hem ook nog maar 1 maandje hoor)Maar gisteren was hij mij slome gedoe zelf zat en liet heel duidelijk merken dat hij nog wel in was voor een beetje actie.
Hij sprong zelf aan in galop. Heb hem eerst even teruggenomen omdat ik vind dat ik dat moet bepalen en toen lekker aangspoord.
Nog nooit zo lekker op hem gegaloppeerd. Dus jullie adviezen zijn ook voor mij heel bruikbaar. Ga vandaag ook uitproberen, gewoon rijden en lekker ontspannen blijven.

groetjes Linda

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:23

Franca schreef:
Beste is onverstoord door blijven gaan met wat je met hem aan het doen was. Gedrag dus negeren en rustig blijven. Zelfs geruststellen kan voor hem bevestigen dat er iets 'anders dan anders' is en dat kan hem nerveus maken.

Ja dit werkt volgens mij ook inderdaad het beste. Maar het kost vaak wel wat tijd om dit te bereiken. Belangrijk is dat je je paard goed kent en weet wat je kan verwachten. Dribbelen en snuiven is helemaal zo erg nog niet als je erop kunt vertouwen dat hij niet ineens op zijn achterbenen gaat staan, onder je vandaan rent of wat ook. En als je je paard lang genoeg kent kun je zelfs als dit wel gebeurt er op voorbereid zijn en ben je niet meer snel verrast.

Het beste kun je gewoon net doen of je gek bent en doorrijden, vooral in de bak. Bij mijn paard gebeurt het vooral als ze niet genoeg beziggehouden wordt en zich een beetje gaat vervelen. Zodra ze zich op gaat fokken vraag ik dus iets "moeilijks" van haar, een volte met schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld of iets anders waar ze haar hoofd bij moet houden, een ingewikkelde zelfverzonnen figuur. Dan richt ze haar aandacht op iets anders. Buiten is het natuurlijk een ander verhaal, dan moet je ook nog eens zorgen dat jij en je paard niet in gevaar komen bijvoorbeeld bij prikkeldraad enz, dan is het al iets moeilijker. Maar, hoe cliché, wederzijds vertrouwen is het allerbelangrijkst.

Ik las jaren geleden iets over dat Arabieren weliswaar snel over de rooie gaan, maar als ze je vertrouwen gaan ze "voor je door het vuur" (stond waarschijnlijk in de Penny ofzo ) Ik dacht toen ik ze net had, dat dat echt totaal niet waar was. Maar nu, jaren later, merk ik wel dat het echt zo is. Het opvliegende karakter is misschien niet altijd even praktisch bij wedstrijden of een rustig bosritje enzo, maar het zijn echt geweldige vrienden en ze geven zich volledig, tot ze erbij neervallen. En het is in ieder geval geen "dooie"

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:37

Ik heb al jaren een arabier en dit is ook een pittige merrie. Als ze zich ergens druk over maakt gooit ze haar hoofd vaak zo hoog dat ze onbestuurbaar wordt. Dit ken ik ook van andere arabieren. Ik rijd dan ook altijd met een martingaal. Deze staat los afgesteld en werkt alleen in als ze haar hoofd omhoog gooit. Zo blijft ze in ieder geval bestuurbaar. En vooral niet teveel aan de teugels komen, dan windt ze zich alleen maar meer op. Probeer iedere keer weer opnieuw te onspannen en lengte in de hals te zoeken. Negeer dat gedribbel zoveel mogelijk en ga door waar je mee bezig was.
Na 15 jaar kunnen we samen lezen en schrijven, maar ze vind het af en toe heerlijk om zich even uit te sloven. In de bak is dit meestal een vorm van verveling, dan moet ik de oefeningen gewoon wat moeilijker maken, maar buiten vind ze het gewoon leuk. Ik ben ook van mening dat dit wel bij een arabier hoort. Als je een heel rustig paard zoekt kun je volgens mij beter iets anders zoeken. Maar ik wil niets anders, ze is 100 % betrouwbaar en gaat voor me door het vuur.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:21

Mag ik vragen met wat voor bitje je rij dar

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:35

Ik rij met een dubbel gebroken trens. Hier loopt ze momenteel het meest ontspannen op. Ze is ook absoluut niet moeilijk in de mond. Ik kan er best wel eens stevig aan trekken zonder dat ze daar moeilijk over doet. Maar dat doe ik niet als ze druk is, dan heeft het heel weinig zin. Dan is het meer met je kuit erdoor heen rijden en rustig tegenhouden. Maar ik ken haar ook zo goed dat ik weet dat ze er niet zomaar vandoor zal gaan. Ze schiet wel even weg, maar komt dan vanzelf weer terug.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:30

wat ik vooral heb opgemerkt dat een arabisch volbloed gevoelige mond hebben over het algemeen(uitzonderigen zijn er altijd)
Omdat mensen bijvoorbaat denken dat een AV schieterig is nerveus weet ik het wat.....Hangen ze er vaak een scherp bitje in wat je dan ziet is dat het paard juist raar gaat doen om je handen te ontlopen.

Ik vind het netjes dat ookal weet je dat je paard schieterig is niet gelijk een scherp bit er in hangt

Vertrouwen en geduld is heel belangrijk en vooral rechtvaardig.

wat ik ook vaak jammer vind en bedoel het niet om af te katten is dat als men een kruising hebt en dan gezegt wordt ja mijn Arabier is zo nerveus echt arabier eigen....
Als je dan in papieren kijkt en het blijkt geen Arabisch volbloed te zijn....
Wat ik hiermee bedoel is dat dit Ras hierdoor een slechte naam krijgt....

Ook doordat er mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan......

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:15

Citaat:
wat ik ook vaak jammer vind en bedoel het niet om af te katten is dat als men een kruising hebt en dan gezegt wordt ja mijn Arabier is zo nerveus echt arabier eigen....
Als je dan in papieren kijkt en het blijkt geen Arabisch volbloed te zijn....
Wat ik hiermee bedoel is dat dit Ras hierdoor een slechte naam krijgt....

Hier ben ik het helemaal mee eens, vooral hier op bokt lees ik veel dat mensen een arabier hebben maar dat blijkt dan een kruising te zijn. Mijn ervaring is dat kruisingen juist wat lastiger zijn dan volbloeden. Je hebt dan namelijk het risico dat je een gevoelig karakter met een eigenwijs karakter kruist en dan krijg je best een lastig paardje!

Mijn arabisch volbloed is pas 4 jaar en schrikt buiten echt nergens van. In de bak wil hij echter nog wel eens schrikken in de hoeken maar ik geloof dat dat uit verveling voort komt.
Ik lees dit topic met interesse want dat schijnen de andere arabieren ook te doen. Ik vind het alleen moeilijk om mijn paard iets moeilijks te laten doen want hij kan nog niet zo veel moeilijke oefeningen. Die wil ik hem juist aanleren maar dan heb ik wel weer zijn aandacht nodig...

Mijn arabier is dus helemaal geen druktemaker en heeft ook geen gevoelige mond. Ik heb wel een tijdje op een arabisch hengstje gereden die wel dribbelde. Dan werkt negeren inderdaad het beste en gewoon zelf als een zoutzak gaan zitten.
Veel onrust bij het paard komt volgens mij van de ruiter.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:15

Mijn ervaring is ook dat halfarabieren veel lastiger zijn dan volbloeden. Vooral als er dan ook nog Engels Volbloed achter zit zijn ze vaak veel nerveuzer. Mijn merrie is soms wel druk, maar niet nerveus. Ze is ook volkomen verkeersmak, en niet gauw bang. Als ze je maar vertrouwt, dat is het belangrijkste.