[Fries] Stoooere Aise @ springles!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aiselover

Re: [Fries] Stoooere Aise @ springles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:18

écht wel

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:29

leuke fries zeg hij is echt mooi!
maar ook al zeg je dat het geen springpaard is, je hoeft dan alsnog niet te gaan staan in je beugels en alleen je kont naar achter te doen.. en bij de dressuur zit je ook heel erg in elkaar, probeer je schouders naar achter te doen en je borst zeg maar naar voren drukken lijkt misschien beetje overdreven maar dan blijf je niet in elkaar zitten!
nog veel plezier met je fries hij is echt mooi! en jehebt les dus het komt vast allemaal goed!

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:51

He Charlene!

Aise is echt geweldig!! (maar idd niet zo'n springtalent ) Vind het leuk om jullie eens samen te zien, ook al zijn het dan niet de allercharmantste foto's!
Veel plezier volgende week!!

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:28

RoughRebel schreef:
He Charlene!

Aise is echt geweldig!! (maar idd niet zo'n springtalent ) Vind het leuk om jullie eens samen te zien, ook al zijn het dan niet de allercharmantste foto's!
Veel plezier volgende week!!

Haha, als het aan mij had gelegen stonden deze foto's dus ook écht niet op bokt (maarja over iemands anders camera + foto's heb je niet veel te zeggen )
je hebt nou wel een beeld dat weer écht het uiterste is van Aise hoor, je moet hem maar zelf eens komen beoordelen

Jij ook heel veel plezier vanaf zondag!! (spannend hoor!! )

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:41

Echt een geweldig mooi paard!
Hij glimt ook prachtig

Over houding; daar ga ik niet over zeuren, er staat dat hij niet voorwaarts is, moeilijk springt dus dan kan ik dat begrijpen

Leuke hengstenvlecht ook

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:46

wat mij opvalt aan de foto's is dat het zadel erg ver naar voren ligt. T lijkt zelfs of t op zijn schoft ligt. Misschien ligt t aan de fot's maar volgens mij past t niet zo goed of moet je m meer naar achteren leggen. Verder vind ik t een leuke fries maar ja t zijn geen springers( uitzonderingen daar gelaten). Ze zijn te zwaar gebouwd en als t paard er dan ookal geen zin in heeft zou ik t niet doen.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:36

sandr0 schreef:
Verder vind ik t een leuke fries maar ja t zijn geen springers( uitzonderingen daar gelaten). Ze zijn te zwaar gebouwd en als t paard er dan ookal geen zin in heeft zou ik t niet doen.

Huh?Wat vliegt daar over de hindernis..! *Klik*
Dit een uitzondering dan?

Vind dat je een leuke fries hebt, hij ziet er goed uit!Het is idd niet echt een springer zo te zien, maar ach, wat zou het, als jullie er lol in hebben, leuk toch Jullie hebben nog genoeg te oefenen, maar zijn geloof ik wel goed bezig!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:40

Onwijs mooie fries je zei alleen dat hij echt NIET voorwaarts was... ik heb geleerd dat je pony/paard absoluut voorwaarts moet zijn als je gaat springen of er gebeuren ongelukken. vergeet verder je handen niet naar voren te doen en je hakken naar beneden alstie de rem erop zet ben je best wel de l*l als je valt.

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:55

Om even toe te voegen
We springen gewoon 1x in de 3 weken ofzo hoor, en dan 5 sprongetjes, gewoon voor de afwisseling. Dat vind hij opzich wel erg leuk (hij zal niet uit zichzelf springen maar gaat er toch met enthousiasme op af) en het leek me wel eens goed om les te hebben. in zo'n les spring je veel vaker dan je normaal doet en gaat het er veel pittiger aan toe. desalnittemin heb ik veel bijgeleerd en ik denk dat dat nooit kwaad kan

we springen ook met veilig materiaal die goed kan vallen als er tegenaan gesprongen wordt (dat is ook wel nodig ) en vooral bij deze foto's: er was de hele tijd een instructrice bij.

we springen niet fanatiek, zo af en toe een paar sprongetjes voor de lol moet kunnen

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:58

Mooie foto's
Ik ben ook niet erg fan van je houding, maar hoef denk ik niet te vertellen wat anders kan.. is al vaak genoeg verteld!
Zou ook oppassen met een paard wat absoluut niet voorwaarts is en springen, voor je het weet heb je een balk doormidden (of erger..)

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:24

PinkiiY schreef:
Mooie foto's
Ik ben ook niet erg fan van je houding, maar hoef denk ik niet te vertellen wat anders kan.. is al vaak genoeg verteld!
Zou ook oppassen met een paard wat absoluut niet voorwaarts is en springen, voor je het weet heb je een balk doormidden (of erger..)

We passen inderdaad op met springen.
Die consequenties willen we niet veroorzaken.
Een springles was misschien wat veel gevraagd, maar we hebben er lol in gehad en in ieder geval weer veel bijgeleerd.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:48

Iepke schreef:
sandr0 schreef:
Verder vind ik t een leuke fries maar ja t zijn geen springers( uitzonderingen daar gelaten). Ze zijn te zwaar gebouwd en als t paard er dan ookal geen zin in heeft zou ik t niet doen.

Huh?Wat vliegt daar over de hindernis..! *Klik*
Dit een uitzondering dan?

Vind dat je een leuke fries hebt, hij ziet er goed uit!Het is idd niet echt een springer zo te zien, maar ach, wat zou het, als jullie er lol in hebben, leuk toch Jullie hebben nog genoeg te oefenen, maar zijn geloof ik wel goed bezig!

dat bdoel ik : er zijn uitzonderingen ( erg mooie fries trouwens!!). Maar het blijft een feit dat ze er niet op gebouwd zijn. En als je paard t leuk vind is t echt niet erg om af en toe te springen. Maar als ie er al geen bal aan vind en van het zwaardere type is( barokke paarden bijv.) warom dan toch springen?? Ik heb zelf een kruising fries/clydesdale, een zware grove jongen. Is pas uit de paddock gesprongen ( 1.40m). Leg balkjes of een sprongetje in de bak en hij vind t helemaal leuk. Maar zou ik elke dag volop met m gaan springen dan rij ik m kapot gewoon omdat ie te zwaar is gebouwd hiervoor.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:47

@ Aiselover: Wat ga jij onwijs goed om met alle commentaar
Van de mensen die netjes onderbouwd commentaar geven zou ik het ok heel goed kunnen hebben, maar van de rotte appels die het alleen maar op een zeurderige manier kunnen zeggen zou ik denken: Afbeelding

Ik ga verder niet zeuren en zeiken, maar misschien heb je aan deze tips iets.
Ik heb een Friese merrie in gereden en toen moest ik dit ook doen:
Citaat:
* constant tegen midden gangen rijden (midden stap, midden draf en midden galop)
* 1 keer been, geen reactie dat meteen tik (en een harde ferme tik, want je wilt direct reactie)
* Constante druk op je teugels. Dan kan je paard jouw hand op zoeken en lekker nagevelijk lopen.
Zonder die druk zal hij je hand immers nooit vinden.
* Beugels misschien één of twee gaatjes korter? Dan kun je je hakken veel beter uitdrukken.

* voordat je weer gaat springen; je beugels 2 gaatjes korter dan bij het inrijden en in verlichte zit over de balkjes draven.
Door voor het springen de verlichte zit even door te nemen, doe je hem boven de sprong al veel beter.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Je hebt in ieder geval een leuke Fries onder je kont

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:47

Of de foto's echt momentopnames zijn weet ik niet aangezien er behoorlijk wat foto's zijn neergezet en je zo toch echt wel een beeld krijgt van het totaalplaatje.
Verder vind ik het een erg mooi beessie!
Maar ik zou eerst beginnen door het paard voorwaarts te maken, je zegt dat dat niet lukt, ligt het bv niet aan het voer? weet niet wat ie allemaal krijgt want inprecipe moet het dan niet aan het paard liggen. Vind ie het in de bak niet gewoon doodsaai?
Volgens mij ligt je zadel te veel naar voren of hij past niet helemaal lekker, hij ligt zowat om de schoft en ook z'n schouders zijn niet echt vrij waardoor ie misschien ook niet lekker loopt.
Probeer niet je rug zo hol te maken voor de sprong en teveel te gaan staan, desnoodsblijf je in je zadel zitten en ga je gewoon goed mee met de sprong.
Misschien niet het commentaar wat je verwacht maar dit is nou eenmaal bokt

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:39

Ik vind ddat je je teugels nogal los houd, voor al bij de eerste foto's.
Zoals ze al zeiden je beugels korter, dan is je verlichte zit beter.
je houding is al genoeg over gezegd.Verder ziet t er grappig uit
Mooie fries

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:08

Quarterh0rse schreef:
Of de foto's echt momentopnames zijn weet ik niet aangezien er behoorlijk wat foto's zijn neergezet en je zo toch echt wel een beeld krijgt van het totaalplaatje.
Verder vind ik het een erg mooi beessie!
Maar ik zou eerst beginnen door het paard voorwaarts te maken, je zegt dat dat niet lukt, ligt het bv niet aan het voer? weet niet wat ie allemaal krijgt want inprecipe moet het dan niet aan het paard liggen. Vind ie het in de bak niet gewoon doodsaai?
Volgens mij ligt je zadel te veel naar voren of hij past niet helemaal lekker, hij ligt zowat om de schoft en ook z'n schouders zijn niet echt vrij waardoor ie misschien ook niet lekker loopt.
Probeer niet je rug zo hol te maken voor de sprong en teveel te gaan staan, desnoodsblijf je in je zadel zitten en ga je gewoon goed mee met de sprong.
Misschien niet het commentaar wat je verwacht maar dit is nou eenmaal bokt

Ik verwacht geen goed commentaar (iedereen is hier realistisch bij het zien van de foto's). Ik zou de foto's zelf niet eens gemaakt hebben, laat staan op bokt plaatsen maar als je lieftallige vriendin ( ) dat doet dan heb je niet veel te zeggen .
*dat het zadel te ver naar voren ligt denk ik niet. we hebben elke week les en hij ligt elke week hetzelfde. (heb nu dus ook al van verschillende ervaren instructrices les gehad) dus het zou wel gezegd zijn denk ik als dat zo was. ik kan me wel voorstellen als je met zo'n zit springt dat het zadel dan niet geweldig op de "normale" plek blijft liggen.

*momentopname of niet --> tsjaa het zal er de hele tijd wel niet uit hebben gezien maar een niet voorwaartse fries over de hindernis krijgen kost wel enige moeite. tuurlijk friezen zijn geen springpaarden maar ieder paard kan springen (hij heeft ook over een hek van 1.20 gesprongen toen hij ergens van schrok) in de wilde natuur zouden ze ook heus wel wat sprongen moeten maken. we willen hem toch echt niet als spring-paard drillen maar af en toe een sprongetje moet kunnen.

*Aise vind het inderdaad niet zo erg leuk in de bak, het verschil met buitenrijden en in de bak is ook érg groot, maar wat niet wil zeggen dat hij dan maar niet meer in de bak hoeft te lopen. aangezien wij 3 zussen zijn en 1 paard te delen hebben, boek je toch niet zo snel vooruitgang en iedereen doet het onbewust toch anders dan elkaar. Aise zal vanuit zichzelf in de bak niet lekker vooruit lopen maar we werken er wel aan. Krijgen elke week goed les met veel tips.

*Het gevolg van "in het zadel blijven zitten/langer wachten voor de sprong " is dat hij er gewoon dwars doorheen rent (waarom zou je de moeite nemen om een sprong te maken als je er ook dwars door heen kan). Vanaf jullie kant zal je misschien denken "het moet zus en zo om het wel goed te laten staan" maar als het écht zo simpel was dan had ik er écht wel anders opgezeten.

Wel fijn dat iedereen meedenkt, (ook al brengt niet iederen het zo leuk) maar van elk commentaar kan je leren.

Beugels korter kan inderdaad geeen kwaad

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:14

Donderwolkje schreef:
@ Aiselover: Wat ga jij onwijs goed om met alle commentaar
Van de mensen die netjes onderbouwd commentaar geven zou ik het ok heel goed kunnen hebben, maar van de rotte appels die het alleen maar op een zeurderige manier kunnen zeggen zou ik denken: Afbeelding

Ik ga verder niet zeuren en zeiken, maar misschien heb je aan deze tips iets.
Ik heb een Friese merrie in gereden en toen moest ik dit ook doen:
Citaat:
* constant tegen midden gangen rijden (midden stap, midden draf en midden galop)
* 1 keer been, geen reactie dat meteen tik (en een harde ferme tik, want je wilt direct reactie)
* Constante druk op je teugels. Dan kan je paard jouw hand op zoeken en lekker nagevelijk lopen.
Zonder die druk zal hij je hand immers nooit vinden.
* Beugels misschien één of twee gaatjes korter? Dan kun je je hakken veel beter uitdrukken.

* voordat je weer gaat springen; je beugels 2 gaatjes korter dan bij het inrijden en in verlichte zit over de balkjes draven.
Door voor het springen de verlichte zit even door te nemen, doe je hem boven de sprong al veel beter.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Je hebt in ieder geval een leuke Fries onder je kont

Dankje voor je bruikbare commentaar
Die tips zijn inderdaad handig (ik zit ook op het friezenforum waar ze deze dingen ook al hebben toegelicht).
Het enige probleem is dat Aise heel slecht reageert op zweep (is door iemand met veel zweepslagen ingereden en vind het nu helemaal niet vervelend, bijna lekker) (hij heeft er ook geen trauma aan overgehouden hoor, hij reageert er alleen niet meer op, en het is écht niet zo dat we hem zitten te "aaien" met de zweep )

We zijn verschillende "technieken" aan het toepassen, kijken wat er het beste werkt

_Unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:28

Hoii Sabine en Char
Maar dat over dat ie is ingereden met veel zweepslagen klopt niet helemaal, want Sabine en ik hebben hem samen ook ingereden. En Marije gebruikte de zweep om hem voorwaarts te krijgen, ze gebruikte hem vaak, maar hij gaf er nix om.

Wel grappige foto's

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:28

nou, het was wel zo dat ze hem wel eens in een hoek zette en hem heel hard sloeg, alsof hij dan wel in galop zou gaan :S
maar zij had wel moeten weten dat als hij daar niet op reageerde dat ze dan wat anders had moeten verzinnen en dat deed ze niet echt.
mja dat is verleden tijd, we hebben nu alleen maar aandacht voor de toekomst