[Stelling] zweten : conditieloos of gewoon hard gewerkt ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Re: [Stelling] zweten : conditieloos of gewoon hard gewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:14

Hmm... Als we het toch over zweten hebben dan heb ik nog een vraagje..

Hoe komt nou eigenlijk dat witte schuim er?

Dus wat is het precies, en waardoor komt dat er. Want soms dan staat het schuim na 15min tussen d'r billen (longeren ).. En een andere keer rijd je een uur en is er niks te zien...

Zo zie je ook wel eens schuim op de plek van shabrak/hoofdstel en teugels.. Dus je zou zeggen dat het met wrijving te maken heeft.. Maar tussen de kont wrijft het volgens mij altijd, maar er staat niet altijd schuim... Hihi iemand die het snapt.. leg uit!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:50

Ik heb dat schuim wel is bij de teugels. En dat komt dan idd doordat de teugels over de hals wrijven. Ik denk dat het bij de billen ook komt, maar dan alleen als tie heel erg zweet, of als het broeierig weer is ofzo?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:10

Mijn paard zweet van nature gewoon heel erg. Hij is altijd helemaal geschoren en loopt elke dag meer dan een uur, in weekend lange ritten. Rij ook endurance in klasse 1. Gewoon een prima conditie dus. Zelfs als hij "niet werkt" en ik hem beweging geef wordt hij nat. Fysiek is hij prima in orde. Gewoon een zweterig tiepje dus. Geef bij erge hitte en veel werk wel extra electrolyten. Overal waar huis tegen huis schuift of harnachement tegen huid wordt hij wit van het schuim. Ook als je over de hals wrijft als hij nat is wordt het wit. Zal gewoon de wrijving zijn...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:32

bij mijn paard is denk ik 80% stress, 20% warmte (temperatuur of van het werken)..

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:40

Mijn paard Sjors zweet ook snel en veel, maar heeft een beresterke conditie. Niet hijgen, niet moe te krijgen. Hij weet gewoon zijn warmte heel goed af te voeren dmv het zweten. Tja, ik ben er nu eenmaal al aan gewend, in het begin vond ik het ook lastig om te ontdekken of het nu aan zijn conditie lag of niet...

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:58

Ik heb ook zo'n 'zweetpaard'.
Schuim tussen de billen alleen in de zomer eigenlijk, voor de rest zweet meneer vrolijk de winter door

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:05

Zweten wil niet zeggen dat hij een geen goede conditie heeft
Ik dacht dat ook namelijk dat niet zweten een goede conditie betekende. Mijn arab zweet ook bijna nooit. Tot ik hoorde dat het met warmte te maken heeft. Hoe meer je paard zweet hoe beter hij zijn warmte kwijt kan...