Rond de berg met een superwelsh :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: Rond de berg met een superwelsh :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:30

Dood neervallen was misschien een beetje overdreven van mij maar als ik het meet (tijdens de marathon) kom ik nooit boven de 60 uit met mijn shetlanders. Ik kan me niet voorstellen dat ik tijdens het werk loop met een hartslag van 160.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:45

Niet boven de 60 in draf en galop??? Dan moet je je meter nakijken!!!! Hoe kleiner het paard, hoe hoger de hartslag vaak!!!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:45

Osorry Faas..... leuke foto's dus!!!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:49

Wat een lievurd!!!! Dat koppie echt ZOOOO schattig

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:57

Dat is idd knap, paarden (pony's zelfs) die niet boven de 60 komen tijdens een marathon. Zelfs een goed getraind endurancepaard zit tussen de 80-100 in draf en galop, om van eventingpaarden nog maar niet te spreken, die halen gemakkelijk 160+ tijdens zo'n sprint van een paar kilometer.

Ziet er geweldig uit Hanifa! Mendurance moet toch geen probleem zijn, ook al is het zo'n ukkie?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 23:03

Wat een geweldige leuke 'dier zeg!
Gaat vast helemaal goed komen

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 23:05

Karin schreef:
Dat is idd knap, paarden (pony's zelfs) die niet boven de 60 komen tijdens een marathon.

Dat noemen wij dan dood

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 23:21

Uh-oh, ik zag laatst 206 langskomen op de meter. Rijd ik dan nu rond op een dood paard? (voor een dooie vreet 'ie nog lekker trouwens..)

Lekker beestje is het toch Faas. Leuk dat jullie mendurance plannen hebben.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 07:09

Zie dat mijn lieve endurancecollega's al geantwoord hebben.

Nee, een paard valt echt niet dood neer bij die hartslagen. Sterker nog, soms wordt er (iets verder in een training) zelfs een hogere hartslag opgezocht.

Een hartslag van 60 bij shetjes in een marathon. Eeeh, nee dat is onmogelijk. Spijt me maar dan klopt er echt iets niet aan je meter. Of is dat nadien als ze stilstaan en nagemeten worden? HOe gaat dat bij een marathon? Zijn daar ook veterinairen om je paard te meten?

En verder bedankt uiteraard voor de complimenten .

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 07:18

ugh, steigen moet uiteraard stijgen zijn . Wat een typo zeg .

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 07:46

wat een leuk paardje!! lief koppiej..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:14

en bij een paardenemmer hoord een paardendeken???? Super combi hoor. echt een gaaf beest!!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:27

Wat een leuke foto's faas!

En je hartslagen zijn juist erg netjes.
Napie: laat je meter maar eens nakijken, dat klopt voor geen kant (of je hebt dode paarden). Ik heb wel eens op 210 gezeten, en tijdens het instappen zit ik al op minimaal 60 hoor. En hoe kleiner hoe hoger, dus 60 maximaal met je shetten kan nooit van z'n leven.

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:31

Wat een schatje!!!!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:59

Ik heb geen hartslagmeter, dit is een waarde gemeten bij de vetinair. Het zal tijdens het rijden wel hoger zijn maar ik kon me gewoon niet voorstellen dat het honderd slagen hoger is in zo'n korte tijd bij mij. (rijden en gaan stilstaan bij de vetinair)
Sorry hoor, dit was onwetenheid. Ik dacht echt dat zo'n hartslag niet boven de 120 ongeveer uitkomt.
Even de vetinaire controle erbij gehaalt van mijn laatste marathon:
start
linksvoor (het is een tweespan): 56
rechtsvoor: 48

Einde wegtraject (15 kilometer voornamelijk draf a 12 kilometer p/uur)
LV 56
RV 48

Einde hindernissen (8 stuks, traject ongeveer 8 kilometer, veel draf en galop)
LV 60
RV 56

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:01

Dat lijken mij hele nette waarden.

Bij de (m)endurance mag de HF maximaal 60 zijn bij de keuringen voor, tijdens en na de wedstrijd. Maar tijdens arbeid kan de HF dus flink wat hoger zijn. Zoals Carola en Arwen al zeiden: boven de 200 komt ook wel eens voor. Een hogere hartslag op zich hoeft geen probleem te zijn, als deze maar netjes en snel genoeg herstelt naar 'normaalwaarden'.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:02

Na hoeveel tijd meten ze dan? Want als dat meteen na de trajecten is, is het spectaculair goed.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:07

Over het algemeen direkt na finish, legt eraan hoelang je moet wachten bij de vetinair. Deze waarden waren vrij snel gemeten omdat ik dat graag wou (nieuwe pony in span, was erg nieuwsgierig naar zijn conditie)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:15

Voor zover ik weet moet je iig een verplicht staptraject van 1 km afleggen na het hindernistraject. Of is dat niet bij alle wedstrijden? Aanbieden moet iig binnen 15 minuten volgens het reglement:

Disciplinereglement Mennen KNHS schreef:
12.
Onderzoek na traject E (hindernistraject)

Binnen 15 minuten na de finishtijd van traject E (waarin de aanspanning een verplicht uitstaptraject van 1
km. dient af te leggen) moet de polsfrequentie gelijk of lager zijn dan 90 slagen/minuut en de temperatuur
gelijk of lager dan 40.0 °C. Paarden met een pols en/of een temperatuur die niet aan deze criteria voldoen
moeten binnen 30 minuten na de eerste keuring opnieuw gecontroleerd worden. De polsfrequentie moet
dan gelijk of lager zijn dan 64 slagen/minuut en de temperatuur gelijk of lager zijn dan 39.0 °C. Wordt
hier niet aan voldaan dan volgt uitsluiting van de proef.
13. Het uitstaptraject dient duidelijk en overzichtelijk te zijn uitgezet en vormt een verplicht onderdeel van
de wedstrijd. Eventueel kan een verplichte doorgang worden toegepast om de route te verduidelijken.
14. Iedere deelnemer dient het uitstaptraject af te leggen met de gehele aanspanning op straffe van uitsluiting.
De deelnemer dient de leidsels te hanteren. Groom(s) mogen afstijgen.
15. Tijdens het uitstaptraject is uitsluitend die verzorging van de paarden geoorloofd, die het herstel na de
marathon bevordert en waarbij het welzijn en de gezondheid van het paard voorop staan.
16. Na aankomst bij de veterinaire controle na finish E dient de aankomsttijd te worden genoteerd op het
grondtijdenformulier . In principe is dit tijdstip vastgesteld op 15 minuten na aankomst bij finish E.
17. Een deelnemer die zich niet op tijd voor de veterinaire onderzoeken meldt, dan wel op enigerlei wijze het
veterinaire onderzoek belemmert, wordt uitgesloten van verdere deelname aan de wedstrijd.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:27

Staptraject kan ik nooit geheel in stap doen want het vereisde tempo is te hoog, dus vaak een dribbelstap. Zoals ik al zei: ik kan mij gewoon niet voorstellen dat de hartslag 100 slagen hoger ligt, wilt niet zeggen dat ik jullie niet geloof.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:56

Napie: tijdens veterinaire controles zijn dat inderdaad nette waarden (ik doe zelf die veterinaire controles trouwens!). Maar dan staat een paard stil. Een hartslag kan ook echt in een paar seconden 20 slagen per minuut dalen of stijgen, dan kan onwijs snel gaan. Dat kunnen veel mensen zich niet voorstellen. Als het paard even stil staat kan de hartslag zeer snel dalen, zeker bij paarden met een goede conditie.

Maar als je in een rengalop door zwaar zand gaat, een beetje heuvelop, dan kan je zo op 220 of hoger uitkomen hoor.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 17:22

geeft niets hoor Napie. Het verschil met jouw metingen is dat die in stilstand gemeten zijn. Wat de anderen al zeggen, dat kan enorm snel dalen (jouw shetjes hebben dan ook een erg goede conditie want het dalen van de snelheid vind ik belangrijker dan de snelheid tijdens arbeid).

Ik heb de hartslagmeter er continue aanhangen wat dus betekent dat ik ook de hartslag tijdens arbeid kan meten. In stilstand daalt ook die van Myr heel snel terug naar 60/70. Als hij wat langer getraind is dan zal die snelheid als het goed is nog meer toenemen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:29

Faas wat een knapperd!!!!

Wat denk je, deze knapperd ernaast?????

Afbeelding

grapje.....alhoewel ze nog steeds "in de aanbieding is"

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 17:44

Ugh, hou op Daf. Ik wil t.z.t. een merrie maar nu geen centjes .

Ze is wel bloedmooi

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:48

ziet er knap uit Faas. Leuk dat Myr het zo goed doet.