Nike@soort van bijzet + paar foto's van les

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vue

Re: Nike@soort van bijzet + paar foto's van les

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:31

Jettie schreef:
Ik zou als ik jou was nog niet beginnen met bijzetten en andere dingen als je er geen verstand van hebt. Vraag de eerste keren er even een ervaren iemand bij. Verder is het een leuke pony hoor.

[Edit]
typo

hier dacht ik ook aan.
het ziet er erg "ik probeer maar iets uit" achtig uit.
dit is geen bijzet.
dit is een pony met een longeer singeltje om waar aan teugel aan is vastgeknoopt.
voor zover ik kan zien.

[edit : typfouten. ]

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:40

Leuke foto's !!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:39

uit je profiel begrijp ik dat nike spat gehad heeft(vergroeing van het kraakbeen in het spronggewricht, verklaard ook waarom ie kleine pasjes maakt in de galop zoals je schrijft, en waardoor hij niet goed loopt als je dr overbelast hebt)

zo'n pony moet je extra lang losrijden, en dan niet rondjes op een volte, maar lekker los teugeltje en wat langer relaxed stappen en een drafje, vooral veel rechtuit(heb zelf een pony met spat, ben er M1 dres en L spr mee geweest, nu jaren later is de spat verder gegaan en stata ze alleen nog in de wei bij mn andere paarden)

springen is niet zo'n goed idee, ook al is de spat vergroeid en lijken ze er geen last meer van te hebben, net zoals veeeel (kleine) rondjes laten lopen is ook een ongelijke belasting en niet zo goed

ga er lekker de bossen mee in en zorg dat ze haar achterhand goed gebruikt en goed rechtgericht loopt

wil je toch longeren, longeer dan met dubbele longe ofzo, bijzetten geeft, zeker als je er nog niet zo handig mee bent, makkelijk een valse krul(simpel gezegd, hoofd wordt vastgezet en naar beneden gedwongen, verlies je dan de impuls bij de achterhand dan lopen ze dus op de voorhand met hun koppie in de krul, dat is eerder slecht dan dat het goed is voor de pony)

zeker als het ene pony met spat is, is de kans op overbelasting van de voorbenen groot, met als gevolg dat ze bv hoefkatrol ontsteking kunnen krijgen, dat heeft mijn pony er helaas wel aan overgehouden
omdat de achterbenen soms wat pijn doen en wat stijf zijn, zijn ze geneigd de voorbenen zwaarder te belasten, wat dus niet goed is...

vind het verder een leuke pony, en de zomereczeem kan je voorkomen dmv een goede vliegendeken of een boett-deken(of de goedkopere versie de fly protection set van harry's horse, mn pony heeft ook zomereczeem en die deken is niet zo duur en helpt ook goed!) door die in mei ongeveer om te doen als ze buiten staat en ongeveer in september hem weer af te doen, voorkom je dat het vliegje wat de eczeem veroorzaakt haar kan steken, en krijgt ze dus geen jeuk

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 20:09

noekje&valientie bedankt
Iris82: ok, heb vandaag gemerkt dat toen ik ze ietsjes strakker wou zetten ze steeds kleine rukjes kreeg en heb ze toen op de onderste ringetjes gedaan. (Hier na het rijden staan de foto's van het longeren vandaag... http://www.mijnalbum.nl/Album=BDKXUQ6O )

Jettie&mandy_b_s: en wat als er niemand is die er verstand van heeft en even komt? Ik moet het allemaal zelf uitvogelen (vraag wel dingen aan andere enz. maar er is niet iemand bij me die me verteld wat ik fout doe, en wat ik anders kan/moet doen)
dankje

LuckySpirit: dankje

Renske20:
Ik zou niet weten of ze dat heeft....(heb er nog nooit iemand iets over horen zeggen)
springen doe ik zoiezo al niet met haar
ik kan ook niet zomaar met haar de bossen ingaan....kan alleen in de wei rijden en op de akker,,en als er een buitenrit is daar dan kan het natuurlijk wel maar dat is echt niet elke week.
Ik zal eens wat dingen gaan vragen enz. aan de vorige eigenaren.
Dankje, ik weet dat die dingen er zijn maar ik kan wel een deken kopen maar die mag ze tog niet op van de mensen daar.
(aan dingen vast blijven haken enz.)

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:50

ziet er al goed uit...ze gebruikt haar achterhand al veel beter.
dat gaat de goede kant op he
suc-6 ermee nog kom nog wel eens langs

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:24

Hey Patty!
Fijn dat het weer goed gaat met Nike!
Hij gaat echt voorruit (zover ik dat van de foto's kan zien)
Groetjes Renske

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:34

Als er niemand in de buurt is die je kan helpen, dan zou ik alles nog maar even laten.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:39

zo zonde joh, van die eczeem.... erg jammer, wle leuke pony's alle 2 hoor! ik vind alleen het longeren er niet geweldig uitzien ofzo, en stro - toutjes moet je zowiezo niet gebruiken, en zo met die teugels heeft het geen enkele nut.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:00

manonnetjoe schreef:
Elena schreef:
hallo,

zou ik mogen vragen wat voor ras je verzorg-pony is? het lijkt wel wat op een ezel hihi

maar ik zie dat mariska aan de oude kant is.
maar rijd je nog op haar als ze zo'n rug heeft?
ze kan best nog wel veel energie hebben, maar dan kun je haar ook longeren de wei opbrengen vrij laten springen enz. maar of het wel zo'n goed plan is om nu nog op haar te rijden??

ik hoor het nog wel

Een ezel? Heb jij wat aan je oogjes? Deze pony is al best oud en patty doet heel rustig aan met haar. En weet je hoe belastend longeren kan zijn? En vrijspringen?
Je kan het allemaal net zo zwaar maken als je wil, met rijden maar ook met longeren.

hallo,

jullie hoeven hier niet over door te zagen oke? ik heb het al meerdere keren gehoord. dat weet ik nu wel. en ik mag mijn eigen mening zeggen.
trouwens mij zie je hier niet meer
veel plezier verder met je pony's

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 17:02

ChingYi: ja vind ik ook dankje zeker nog eens doen
DunDijk: ja gelukkig wel uhu het gaat de goede kant op met haar
Jettie: zo makkelijk is dat niet als je dingen tog moet doen enz. ieder zijn eigen mening (jij kan ook niet weten wat er allemaal precies is)
Al doende leert men
OrissE_GipsY: uhu hoezo eigenlijk geen strotouwtjes gebruiken? (ik heb ze trouwens alleen maar gebruikt voor de teugels vast te maken)
Het heeft wel degelijk zin anders liep ze niet zo maar als je ze wat strakker doet zodat ze wat meer gaan inwerken trekken ze in de mond en daardoor heb ik ze toen ook lager gezet (Zie link met nog foto's)

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:09

Het ziet er wel leuk uit
Alleen die "bijzet" ziet er meer uit als: ik-klooi-maar-wat-aan en zo lijkt het wel professioneel, dan dat je paard er serieus iets aan heeft.. Doe het de volgende keer dus met een echte bijzet, of helemaal niet en als er niemand is om je te helpen, moet je zorgen dat diegene er komt!
Veel succes verder met hem

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:24

uhm liep ze niet zo?? hoe loopt ze dna volgens jou? ze loopt niet ontspannen, en niet over de rug.... op deze foto's teminste, dus daarom zie ik dat het geen nut had zo. wat betreft de strotouwtjes, ik zou het gewoon niet gebruiken als bijzet, er zijn natuurlijk altijd mense die het wel doen... maar dan is het net als wat dieuwke zegt : ik-klooi-maar-wat-aan.....

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 20:53

Dieuwke1989: dankje, bij de echte bijzet moeten gaatjes op goede lengte(s) nog gemaakt worden Maar hoe zou ik daarvoor moeten zorgen dat iemand die er verstand van heeft komt,,,als er niemand is die tijd heeft daarvoor. Het is nog steeds een haar

OrissE_GipsY: Weet het niet uit te leggen maar in ieder geval wel anders. (bijv. minder de achterhand eronder nu al wat meer) Maar als er zoveel mensen zijn die stro-touwtjes gebruiken,,zou het lijkt mij niet slecht zijn. Die geven ook meer mee las ik ergens (dan bijzets)
Maargoed. Ik moet ook maar iets proberen en zien hoe het gaat. Ik heb niet iemand zoals tog zeker wel de meerderheid iemand bij me staan die zecht wat ik moet doen enz. Of iemand die er maar een beetje verstand van heeft.
Daardoor is het ook al moeilijker en ik weet nu ook dat ik dus of beter met strotouwtjes kan doen of echte bijzet. Als het goed is zijn er donderdag nieuwe/goede gaatjes in de bijzet Zal als ik daarmee longeer ook foto's maken en ze ook plaatsen

edit: heb je trouwens nog gekeken naar de link die ik nog gaf op deze pagina? van de foto's van de dag erna..toen ik de teugels op de onderste ringen had gedaan.
Ziet het er daar wel al wat beter uit dan?

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 21:36

Die ezel reacties vind ik nergens op slaan hoor . Maar het gaat al wel een stuk beter hoor!
Op oude pony's is het juist wel goed om af en toe te rijden, Mariska wordt er blijer van en ze blijft nog lekker in beweging .