4 jarig paard springt over de 2.15m !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Re: 4 jarig paard springt over de 2.15m !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:45

Over een paar jaar merken ze wel dat het paard ineens naar de slacht moet, maar ach, dan is het nieuwe er toch vanaf

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:46

Stacey schreef:
Vraag me eigenlijk af tot welke leeftijd je nog plezier kunt hebben met zo'n beestje.

Heb jij verstand van internationale wedstrijd sport? Die paarden gaan allemaal mee van hun 7/8e tot hun 14/16e. Zo gaat dat.

En daarbij gaan de paarden echt niet dood aan een keer zo hoog springen, en ze zijn nog jong en hebben dus nog een ontzettend goede kwaliteit synovia, wat de klap beter opvangt dan bij menig 15 jarig doorgereden paard dat een keer 1.20 springt. Die zal er meer last van krijgen/hebben dan dit jonge paardje.

Ik vind t ontzettend stoer! Ik ben ook wel geintreseerd in de afstamming van dit paardje!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 19:47

te koop:
grote stal vol met watten
geschikt voor elk paard. gaat minimaal 4 jaar mee voor optimaal in de watten leggen eventueel inclusief strikjes en fabeltjesboek.

dit zijn paarden van rond de 30.000 euro, die gaan ze echt niet zomaar voor de lol zo hoog laten springen.
Laatst bijgewerkt door Lowara op 30-09-05 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:48

ik zwijg

Alane

beginnende op 1.40 m tot aan 2.15 m 20 cm verhogend per keer zijn.... 4 sprongen.
4 sprongen zonder ruiter voor een 4 jarige versus elk weekend concours, gesjor in de murf een ruiter erbij.. + de trainingsrondjes door de week...
sja wat je een slijtageslag noemt....

mijn paardjes hangen s'nachts in takels om hun gewrichten te sparen zodat ze iets langer mee gaan... worden overdag gekluisterd zodat ze geen stap vooral misstap kunnen zetten

Dit is een eenamlige actie voor zo'n dier, het kan weigeren wordt niet gehinderd niets....
EN ze doen het al 30 jaar... als het zo slecht zou zijn denk je dat men er mee door zou gaan?????

en qua leeftijd... tot en met hun 17e in de internationale top is niet zo heel erg vreemd....

powiepower

jeetje...de reacties liegen er hier niet om he?.....ben die van mij ook een beetje aan het herzien denk ik , nee hoor daar blijf ik bij

nej het is erg hoog.....maar ofdat ze van 1 avond zoiets overhouden? dat weet ik niet en daarover is mijn mening blanco
Laatst bijgewerkt door powiepower op 30-09-05 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:49

@saar
heb jij wel enig idee wat er in een paarden lichaam gebeurt?

@lowara
neej, gaat jullie alleen maar om het geld.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:50

sorry hoor vind dit echt zooo zielig voor dat paard ! en vooral dat die nog maar vier is..
hoort nog lekker in de wei te graasen en soms beetje rijden om hoog te komen.. maar vind het gewoon te zielig dat dat beestje over de 2,15 moet als je zegt het was een 8 jarig paard dan had ik iets minder medelijde gehad

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:50

PingWing schreef:
Stacey schreef:
Vraag me eigenlijk af tot welke leeftijd je nog plezier kunt hebben met zo'n beestje.

Heb jij verstand van internationale wedstrijd sport? Die paarden gaan allemaal mee van hun 7/8e tot hun 14/16e. Zo gaat dat.

En daarbij gaan de paarden echt niet dood aan een keer zo hoog springen, en ze zijn nog jong en hebben dus nog een ontzettend goede kwaliteit synovia, wat de klap beter opvangt dan bij menig 15 jarig doorgereden paard dat een keer 1.20 springt. Die zal er meer last van krijgen/hebben dan dit jonge paardje.

Ik vind t ontzettend stoer! Ik ben ook wel geintreseerd in de afstamming van dit paardje!

Heb jij verstand over de bouw van een vier jarig paard? Hoe gevoelig de gewrichten dan nog zijn? Hoe makkelijk je dan het hele paard verkloot? Zo jong hebben ze nog een goede kwaliteit ja; nooit bij nagedacht waarom ze dat niet meer hebben als ze een jaar of tien zijn?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:51

lowara schreef:
te koop:
grote stal vol met watten
geschikt voor elk paard. gaat minimaal 4 jaar mee voor optimaal in de watten leggen eventueel inclusief strikjes en fabeltjesboek.

dit zijn paarden van rond de 30.000 euro, die gaan ze echt niet zomaar voor de lol zo hoog laten springen.

Hoe worden die paarden zo duur? Juist ja omdat ze zo hoog moeten springen.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:53

Wow, das wel hoog ja! Ik ben ook wel benieuwd naar de afstamming hiervan!
Ik ben zelf te "dressuurmutserig" zijn om mijn paard op die leeftijd al zo hoog te laten springen, maar ik denk dat die mensen heus wel weten wat ze doen. Bovendien lijken me dit wel paarden met zo enorm veel capaciteit, dat dat ook weer scheelt in de belasting. Ik denk ook niet dat ze dit dagelijks doen..

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:53

Vind 't wel gaaf om te zien, jezus en een paard gaat d'r niet dood aan hoor. Ik ga d'r verder geen woord vuil aan maken, maar lowara, leuke foto's Jammer dat ze zo wazig zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 19:54

Zack schreef:
@saar

@lowara

oew als dat zou kunnen?
ik heb zelf een huis tuin en keuken tinker, dus graag geen "jullie".
heb je enig idee hoe de trainingen van topruiters eruit ziet en elke 2 weken concours op 1m60 MET ruiter erop?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:55

@Lowara ik wil wel even duidelijk stellen dat ik jou niet aanval, ik kan alleen niet tegen de manier waarop die paarden bij jou op de manege worden geshowd/getraind.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:55

Maar wat is nou de afstamming van dit paard?

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:56

who dat is niet goed voor een 4jarige, maar goed dat beslissen ze zelf.
van de paarden kun je niet zoveel zeggen, zie je niet goed.
maar iig heeeel hoog

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:56

maar zolang t niet onder dwang gebeurd, ik bedoel, als die paarden echt niet willen/kunnen springenze ook echt niet.....
maarja,. meningen verschillen wel duidelijk
ontopic: Gaaf zeg, jammer dta ze zo wazig zijn!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:00

WOW.
*sprakeloos.

zo hoog ?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:00

lowara schreef:
Zack schreef:
@saar

@lowara

oew als dat zou kunnen?
ik heb zelf een huis tuin en keuken tinker, dus graag geen "jullie".
heb je enig idee hoe de trainingen van topruiters eruit ziet en elke 2 weken concours op 1m60 MET ruiter erop?

jij plaatst de foto's dus jah ik zeg jullie.
als je een naam geeft wil ik hun ook wel aanspreken hoor.. dan voel jij je niet zo aangevallen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:01

Mik_beer schreef:
Vind 't wel gaaf om te zien, jezus en een paard gaat d'r niet dood aan hoor. Ik ga d'r verder geen woord vuil aan maken, maar lowara, leuke foto's Jammer dat ze zo wazig zijn.

niet meteen nee..
maar als hij niet goed genoeg meer is.. word hij lekker afgedankt.

DeSa

Zack schreef:
@saar

@lowara

Ik denk dat dat 'Saar' aan mij gericht was?
Tuurlijk weet ik dat, maar ze gaan er heus niet dood aan, als je jouw eerste reactie ziet lijkt het net alsof dat paard op zijn 10e al dood is

Zack

Passionato schreef:
. Ik denk ook niet dat ze dit dagelijks doen..

mag ik hopen van niet nee..

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:02

LovesSaartje schreef:
Zack schreef:
@saar

@lowara

Ik denk dat dat 'Saar' aan mij gericht was?
Tuurlijk weet ik dat, maar ze gaan er heus niet dood aan, als je jouw eerste reactie ziet lijkt het net alsof dat paard op zijn 10e al dood is

ja wist je naam niet helemaal meer
nee niet dood op zijn 10e, wel afgedankt omdat zijn gewrichten niet goed genoeg meer zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 20:03

de afstammingen weet ik zo niet meer allemaal.
zat 1 JasperX Burggraaf tussen en nog een andere Burggraaf. de rest waren afstammingen die mij niet zo bekend voorkwamen.

ach, ik ga mij niet verdedigen voor anderen.
degenen die zo naief zijn dat elk paard met die zak watten op stal leeft met een penny meisje, ga je gang, leef je uit.
ik pak zo wel even een zak popcorn voor de entertainment hoe sommigen zichzelf totaal voor schut zetten hier.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:04

@stacey: die vraag zie ik graag beantwoord

Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn van het springen met paarden op jonge leeftijd. Het ene onderzoek wijst uit dat veulens die springen op jonge leeftijd vaak al goed ontwikkeld zijn, terwijl een 3 jarige er dan pas mee begint. De een zegt dus dat het geen kwaad kan, de ander is er 100% tegen. Dat is gewoon altijd zo in de paardenwereld. Wat ik wel op vind vallen is dat er nog steeds niet door iedereen goed wordt nagedacht over het WELZIJN van het paard... ga eerst eens bij jezelf te raden. Menig paard heeft hieraan vooraf al training gehad, krijgt dagelijks beweging en goede verzorging, zal in een goed omheind weiland en ruime stal staan... in ruil daarvoor moet hij dus wel wat kunnen.... 2.15 vind ik inderdaad erg hoog gegrepen voor een 4 jarige. Maar wil je als koper een beetje zeker zijn van kwaliteit vind ik wel dat je mag verwachten dat een paard toch wel de 1.60 met gemak moet kunnen springen. Dat er hier tegenstanders zijn is te begrijpen, logisch ook, maar onderbouw het dan ook. Het is nou eenmaal zo dat die toppaarden vroeg met "pensioen" gaan, maar zeg nou zelf... jij moet toch ook hard werken voor je geld? Niet iedereen heeft een rijke pappie en mammie waarvan je erft... zo is het ook met een paard... niet elk paard heeft het geluk dat die alleen maar mag genieten...

En ik denk dat menigeen zich nog wel kan verdiepen in het lichamelijke stelsel van een paard als ik sommige reacties bekijk.
Voor de duidelijkheid, 2.15 vind ik ook te hoog, maar als het om toekomstige toppaarden gaat, zie ik liever ook een 4 jarige over 1.60 dan over 1 m. heen springen. Techniek en kwaliteit zie je dan ook vaak wel, maar je wilt het toch graag bevestigd zien. Toch?