Gedurfd.... slofteugel ;)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Nann_

Re: Gedurfd.... slofteugel ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:40

Kyra schreef:
joeylover schreef:

Over het longeren in mijn profiel. Daar zitten de touwtjes WAARDELOOS! Ik doe het nu anders: aan de zijkant vastmaken, door het bit, boven door een ring heen en door een andere ring terug en dan weer door het bit en aan de longeersingel. Dat gaat een stuk beter.

ik begrijp het niet. Zullen de blonde haren zijn, maar kun je het nog eens uitleggen hoe je het nu doet?

de touwtjes in je profiel vind ik wel redelijk zitten om te longeren, maar hoe je het hierboven beschrijft, lijkt het me best vaag.... leg eens uit ?

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 12:57

Kyra schreef:
joeylover schreef:
Kyra: dat snap ik, maar het is makkelijker om het te zeggen dan het ook echt te doen

geloof me ik weet er alles van

Ook niet banketstaaf naar jou bedoeld hoor. Maar mijn instructrice zegt ook vaak: zus en zo moet je het doen, maar dat is makkelijker gezegd dat gedaan

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 12:58

Afbeelding
Niet echt een mooie foto, maar zo heeft mijn instructrice het geleerd om met touwtjes te rijden en op deze manier doe ik het ook met de longeersingel

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:59

o kee, ja zo kan het idd ook.

en wat betreft dta makkelijker gezegd dan gedaan, dat ken ik ja, mensen hebben op mij vaak commentaar, en dna heb ik zo iets van je zou zelf is op dat paard moeten stappen, kijken of hun het dan nog lukt, denk het bij 9 van de 10 mensen niet

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 13:02

Orisse: idd, paardrijden is niet echt makkelijk

Op de foto zie je trouwens duidelijk dat de touwtjes in principe niet inwerken. Het is trouwens wel een poosje geleden dat ik met touwtjes heb gereden, deze foto is van 5 weken terug ofzo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:32

ik zou eerst je eigen probleem oplossen (handinwerking) en dan pas naar het lopen van je paard gaan anders loop je verderop toch weer vast.
Je hoeft je paard niet zomaar wat te laten lopen, je kunt je ook richten op je paard nog beter aan het been zetten, soepel maken op twee kanten, vloeiende overgangen etc.
Tijd die je besteedt aan je eigen rijden is nooit verloren tijd

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:01

Urielle schreef:
ik zou eerst je eigen probleem oplossen (handinwerking) en dan pas naar het lopen van je paard gaan anders loop je verderop toch weer vast.
Je hoeft je paard niet zomaar wat te laten lopen, je kunt je ook richten op je paard nog beter aan het been zetten, soepel maken op twee kanten, vloeiende overgangen etc.

Dat zei ik al
Maar jij schrijft het dan weer net wat beter/duidelijker op...

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:12

joeylover schreef:
Ook niet banketstaaf naar jou bedoeld hoor. Maar mijn instructrice zegt ook vaak: zus en zo moet je het doen, maar dat is makkelijker gezegd dat gedaan

nee, zo kwam het ook niet over. Ik ken het ik zeg het ook altijd, makkelijker gezegd dan gedaan, want dat is ook zo. Het klinkt allemaal makkelijk, maar het uitvoeren daarentegen is een heel ander verhaal

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:15

@joeylover, zoals de touwtjes op die foto vastgemaakt zijn, is prima, ook om te longeren. Ik zou ervoor kiezen met bijzetten, de touwtjes op deze manier vast te maken en niet tussen de voorbenen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:02

Ineke2 schreef:
Urielle schreef:

Dat zei ik al
Maar jij schrijft het dan weer net wat beter/duidelijker op...

twee zielen, een gedachte

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:43

Ik longeer voordat ik ga rijden soms met de slof, zo gaat hij over de rug lopen en is hij onder het rijden veel minder "taai"en krijg ik hem er veel beter doorheen en loopt hij hardstikke fijn.
Ik hou er persoonlijk niet zo van om met slof te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:46

Ik wil niet moeilijk doen, maar op de foto hierboven lijkt het net of je je paard in de krul trekt ookal werken de touwtjes niet in. De teugels lijken heel strak te staan. En waarom gelijk hulpteugels eraan gooien?? Meestal ligt het niet aan het paard maar aan de manier van rijden...je hebt je handen ook nog eens niet op de juiste plaats zitten. Als mijn instructrise mij adviseert met touwtjes oif hulpteugels had ik toch een andere instructrise genomen.

En ik zeg dit omdat mijn paard helemaal kapot is gereden door de slof en allerlij andere bijzet dingen. Mijn paard is door de vorige eigenaren altijd vast gezet. Ik ben nu met les bezig om hem weer normaal te kunnen laten lopen..en geloof me om mijn paarden zullen nooit hulpteugels meer komen...wat ze mijn paard hebben aangedaan is verschrikkelijk!

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 00:32

Cinnepin schreef:
Ik wil niet moeilijk doen, maar op de foto hierboven lijkt het net of je je paard in de krul trekt ookal werken de touwtjes niet in. De teugels lijken heel strak te staan. En waarom gelijk hulpteugels eraan gooien?? Meestal ligt het niet aan het paard maar aan de manier van rijden...je hebt je handen ook nog eens niet op de juiste plaats zitten. Als mijn instructrise mij adviseert met touwtjes oif hulpteugels had ik toch een andere instructrise genomen.

En ik zeg dit omdat mijn paard helemaal kapot is gereden door de slof en allerlij andere bijzet dingen. Mijn paard is door de vorige eigenaren altijd vast gezet. Ik ben nu met les bezig om hem weer normaal te kunnen laten lopen..en geloof me om mijn paarden zullen nooit hulpteugels meer komen...wat ze mijn paard hebben aangedaan is verschrikkelijk!

Ja hallo... je kunt niet iedereen over 1 kam scheren. Ik heb ook vaak genoeg gezien dat paarden verpest werden en weet heus wel waar ik mee bezig ben. De foto is een moment-opname. Daar had ik Tagitta ook nog niet zo heel lang. Vind het een beetje een rare reactie, je lijkt meer gefrustreerd door wat ze jouw paarden hebben aangedaan.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:39

Ik ben het helemaal eens met de mensen die jouw proberen uit te leggen dat je eerst aan je eigen "fout" moet werken en dan pas gaan denken om je paard juist te laten lopen.Het is heel belangrijk om te leren je handen stil te houden dit kun je ook echt leren je moet er continu jezelf aan herinneren en je instructrice moet je er elke keer op wijzen.Als je de fout in gaat gewoon even een moment van rust inbouwen en even een rondje met lange teugel gaan rijden en dan even een paar keer goed in en uit ademen en weer opnieuw beginnen.Om hulp teugels te gaan gebruiken ben ik op zich niet tegen maar wel in jouw gevaol omdat het jouw niet helpt om je handen stil te houden dat is iets wat je namelijk zelf moet oplossen.Ik vind op de laatste foto wat spanning te zien probeer je handen iets meer mee te geven naar voren zodat je paard je hand kan volgen en op die manier de bovenlijn kan loslaten en nageeflijk kan lopen.

Zoals eerder gezegd kun je je ondertussen wel richten op het nog beter aan het been zetten van je paard ensoepel maken op beide kanten en veel vloeiende overgangen rijden als je je hier meer op richt en leert om je handen stil te houden zul je zien dat je paard vanzelf gaat ontspannen en nageeflijk wordt succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 14:46

joeylover schreef:
Anoniem schreef:

Ja hallo... je kunt niet iedereen over 1 kam scheren. Ik heb ook vaak genoeg gezien dat paarden verpest werden en weet heus wel waar ik mee bezig ben. De foto is een moment-opname. Daar had ik Tagitta ook nog niet zo heel lang. Vind het een beetje een rare reactie, je lijkt meer gefrustreerd door wat ze jouw paarden hebben aangedaan.

Ik geef alleen maar aan wat er kan gebeuren als je de slof verkeers gebruikt. En wat er uit jou verhaal opkomt is dus ook dat je hem verkeerd gaat gebruiken. omdat je paard er niet door heen wil dan maar een slof erop! werk eerst aan jeze;f voor je je paard vast bind...want op die foto ziet het er gewoon slecht uit. ja sorry hoor..maar wil je voorkomen dat jij later met hetzelfde probleem zit als ik.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 14:47

Een slofteugel mag slechts aan een kant tegelijk inwerken. Het rijden met touwtjes is onverstandig. Als ik naar de foto kijk, denk ik dat je de touwtjes en de slof bij het rijden niet moet gebruiken. Je zit en handen zijn niet goed genoeg om met een slof te rijden. Je zit verkeerd, je handen houden de teugels verkeerd vast en de spanningslijn door je armen naar de teugels is verkeerd. Dat zie je ook in de spanningslijn terug van de hals van je paard.

Je kan wel roepen dat je weet waar je mee bezig bent. Dat wil niet zeggen dat je daartoe op dit moment in staat bent. Ik denk dat je je rijvaardigheid eerst moet verbeteren voordat de slof kan gebruiken. Je gebruikt hulpmiddelen die je niet nodig hebt. De fout ligt aan de manier van rijden en mogelijk verkeerd gebruik van touwtjes en slof. Dat laat de foto duidelijk zien en dat is geen conclusie die gebaseerd is op een moment opname.

Het belangrijkste is dat je het paard op de juiste manier los en soepel maakt, ontspanning van het paard mogelijk maakt en dat het met tact voorwaarts gaat. Daarnaast is het belangrijk dat je een betere zit ontwikkelt, waarbij onafhankelijk en in balans kan zitten. Je bovenlichaam en handen houdt je dan vanzelf goed. Alleen dan kun je op een eerlijke manier contact met de paardenmond onderhouden. Het paard moet de hals willen strekken, het bit opzoeken en nageven.
Pas als dat bereikt is, kun je - een stapje - verder.

In deze zaken, ligt trouwens de uitdaging en het plezier van paardrijden. Suc6.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 01-10-05 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 14:49

amen

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:39

Er wordt door mensen gereageerd omdat ze kennelijk willen helpen bij het oplossen van het probleem. Ik deel de mening dat je het probleem alleen met goed rijden oplost en dat hulpteugels je daar niet bij helpen.
Je kan een probleem alleen oplossen als je begrijpt wat het probleem is, daarna moet je het besluit nemen om het probleem te willen oplossen. Daar zijn verschillende wegen voor. De tips zijn gegeven.

Touwtjes werden al kort na de tweede wereld oorlog gebruikt. Er is dus niets nieuws onder de zon. De touwtjes kunnen je bij longeren helpen. De manier van instellen is niet willekeurig. De manier waarop je de touwtjes vast maakt heeft impact op het hele lijf van het paard. Je moet dus weten wat je doet. Touwtjes moet je niet tijdens het rijden gebruiken (vanwege de onnodige risiko's die dat oplevert). Een slofteugel mag slechts eenzijdig gebruikt worden, m.a.w. de slof-teugel mag niet tegelijkertijd op twee (2) kanten van de mond inwerken. Als je een slofteugel vast zou zetten loop je het risiko dat dat gebeurt. Met alle risiko's voor het paard van dien.

Het rijprobleem wat je hebt, moet je met correct rijden zien op te lossen.

Op de foto in het topic zijn de touwtjes uitgeschakeld (in het profiel is een ander verhaal).

Wat is de bedoeling van de touwtjes als ze er zo bij hangen. Waar draagt het toe bij, of in welke situatie zou het wat moeten oplossen ?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:36

Saskia had ook problemen met de aanleuning en ruggebruik. Anders dan bij jouw instructrice werdt Saskia zelf aangepakt.
Op de foto in dit topic zie ik dat je in een vreselijke stoelzit zit, je voeten en kuiten zijn ver voor jouw lichaam en kont. Pak eerst dat probleem aan, ga correct zitten.
Laat het paard lekker lang voor de loodlijn lopen, als hij maar op been reageert en op zit. Probeer eens overgangen te rijden zonder teugelhulp, desnoods terug naar stap recht op een hek af en dan belonen. En dan niet wegtrekken bij dat hek, maar aan je beenhulp de richting bepalen.

Het heeft weken geduurd maar nu is Ulysses dan onvoorwaardelijk aan been- en zithulp en niet aan teugelhulp, die zoekt hij nu zelf op i.p.v. dat Saskia hem geeft.

Dat is wat ik tegen heb op hulpteugels bij de basisafrichting( uitgezonderd bij longeren) Je werkt aan de verkeerde kant van je paard, de achterkant en de rug moeten los en werken. Niet de voorkant. Die moet volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:03

amondi schreef:
Saskia had ook problemen met de aanleuning en ruggebruik. Anders dan bij jouw instructrice werdt Saskia zelf aangepakt.
Op de foto in dit topic zie ik dat je in een vreselijke stoelzit zit, je voeten en kuiten zijn ver voor jouw lichaam en kont. Pak eerst dat probleem aan, ga correct zitten.
Laat het paard lekker lang voor de loodlijn lopen, als hij maar op been reageert en op zit. Probeer eens overgangen te rijden zonder teugelhulp, desnoods terug naar stap recht op een hek af en dan belonen. En dan niet wegtrekken bij dat hek, maar aan je beenhulp de richting bepalen.

Het heeft weken geduurd maar nu is Ulysses dan onvoorwaardelijk aan been- en zithulp en niet aan teugelhulp, die zoekt hij nu zelf op i.p.v. dat Saskia hem geeft.

Dat is wat ik tegen heb op hulpteugels bij de basisafrichting( uitgezonderd bij longeren) Je werkt aan de verkeerde kant van je paard, de achterkant en de rug moeten los en werken. Niet de voorkant. Die moet volgen.

Amen.... Echt helemaal niks aan toe te voegen....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:06

Je weet wat ze zeggen van de beste stuurlui aan de bakrand,hé!

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 14:10

amondi schreef:

Zit komt ook door het zadel
Ben inmiddels hard op zoek naar iets anders.