Paard steigert...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

summergirl

Re: Paard steigert...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:26

mijn pony deed het ook het is gewoon het uitproberen..hij heeft dan gewoon geen zin om te moeten werken..

xx jahnita|!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:38

Als paarden het trukje eenmaal door hebben door wat voor reden dan ook,
willen ze het idd wel eens gebruiken om eronderuit te komen...
Als je bij de eerste x niet goed genoeg reageerd (of de vorige eigenaar), dan onthoudt hij dat...

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 14:47

Daar heb je gelijk in, superwoman. De eerste keer dat ze het deed heb ik waarschijnlijk fout gereageerd. Ik denk dat ze gewoon onder het werk uit wil komen. Ik ga haar donderdag rijden, kijken wat er gebeurd
Misschien begint ze weer, misschien is het wel een engeltje, je weet het nooit met haar. (dat is ook de reden dat ik denk dat het geen medisch probleem is)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:17

Paard steigert niet zomaar. De reden kan van alles zijn iets medisch, maar ook rijtechnisch. Het kan namelijk zijn dat rijtechnisch al tijdje neit lekker gaat waardoor het gevolg medische problemen krijgen.

Laat je paard eens goed nakijken eerst door DA en dan zoek een goede instructie die zich bezig houd met rechtrichten van paard, zodat paard over 4 benen het gewicht verdeeld.

Mijn paard ging ook steigeren doordat ik niet gewezen werd (en zelf helaas ook niet wist toendertijd) wat rechtrichten was, doordat ik jaren verkeerd gereden heb, heeft paard medische problemen gekregen omdat hij gewicht maar op 1 kant legde en daardoor eerst rugproblemen kreeg en daarna overbelasting kreeg op benen!! Dus let op voordat er dadelijk echt ongelukken gaan gebeuren!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:28

Bets schreef:
Paard steigert niet zomaar. De reden kan van alles zijn iets medisch, maar ook rijtechnisch. Het kan namelijk zijn dat rijtechnisch al tijdje neit lekker gaat waardoor het gevolg medische problemen krijgen.

Dat kan ook ja.

Het ene paard reageerd soms eerder en heftiger dan de ander, bij pijn óf verkeerd rijden....
(kan dus ook gewoon spierpijn zijn)

Als je bij 1 van mijn paarden in z'n mond trekt - bokt ie je eraf...
(ooit iemand even een rondje laten draven met een vaste hand (blijkbaar, want dat wist ik niet van te voren) Heb haar nog nooit zó vel zien reageren
Wist natuurlijk gelijk dat het aan dat kind lag....
(zij niet >;) dacht echt dat het door het paard kwam Ze heeft daarna al zo'n 4 paarden geruild bij de handelaar omdat de paarden
niet te rijden waren na enkele weken...

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:51

lienow schreef:
Daar heb je gelijk in, superwoman. De eerste keer dat ze het deed heb ik waarschijnlijk fout gereageerd. Ik denk dat ze gewoon onder het werk uit wil komen. Ik ga haar donderdag rijden, kijken wat er gebeurd
Misschien begint ze weer, misschien is het wel een engeltje, je weet het nooit met haar. (dat is ook de reden dat ik denk dat het geen medisch probleem is)

ja dat dachten wij dus ook!
melody (pony avn mijn zus) deed het soms echt 20 keer in een uur en dan weer 3 dagen niet echt heel raar daarom dachtten wij ook dat het gewoon vervelend heid was.
maar sinds ze naar die man i s geweest heeft ze niet meer gesteigerd.

(ja alleen echt 10 cm van de grond af omdat het altijd in het hoofd blijft zitten, gewoon o ik wil dat niet laat ik eens even steigeren maar dat is echt nou nog 1 x gebeurd maar en dat was toen ze bezig waren met achterwaarts.
Toen was het gewoon van ik wil niet veel te moeilijk!)

eerst kwam ze echt steil overeind.

je moet het zelf weten maar het kan geen kwaad en het is echt goedkoop vindt ik!
de DA rekent al 23 euro voorrij kosten en die zeiden bij ons ook dat er niks aan de hand was.

die man had het binnen een half uurtje opgelost!

kijk maar wat je wil!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:24

Tja, of de reden van steigeren nu altijd medisch is durf ik niet te zeggen. Maar dat het paard ergens tegen wil protesteren zijn we het allemaal over eens.

Ik las van de TS dat het een snel en goed voorwaarts paard is. Grote kans dat het paard nog geen controle heeft over zijn eigen balans. Mogelijk werk je teveel met je handen van voren waardoor het paard geforceerd wordt in zijn bewegingen. Paard zonder balans dat snel loopt, veel druk op de teugels misschien om het tempo te willen controleren en dat brengt vast spanning tijdens het rijden. Een gespannen paard is moeilijk te rijden en als je dan net even iets teveel vraagt, krijg je reactie. Sommige paarden uitten dat door het hoofd omhoog te gooien maar als de ruiter dit probeert te voorkomen door druk op de teugels te gebruiken reageert het paard mogelijk door het hele lichaam nog meer te spannen. Eigenlijk wil het vluchten en een uitweg zoeken in paniek, maar wordt van voren tegengehouden waardoor het geen andere uitweg ziet dan te steigeren..(?)

Geen idee of mijn gedachten goed zijn. Maar het lijkt mij dat je eerst aan de slag moet met tempo en goed aan het been rijden terwijl het paard ontspannen loopt. Zodra jij het tempo en alles onder controle hebt pas weer verder met het aan de teugel lopen aan het werk. Mogelijk ben je toch nog iets teveel met je hand aan het werk en vergeet je dat nageven pas volgt nadat je je paard van achter naar voren rijdt.

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:36

Melody is dus van mij ,waar Ammiejlover het over heeft .....
ze heb nu al een poos niet meer gesteigerd!
waarschijnlijk is het rugprobleem...want jij zegt alleen bij aan de teugel en niet in stap dat deed mijn pony ook......toen ze geholpen was door die man.....bijna nooit meer gesteigerd omdat ze nu ook weet dat ze het NIET MAG!!!
flink bestraffen als het geen medische oorzaak is!
soms DREIGT Melody wel is maar , dan word ik flink kwaad en dat houd ze zich in
nadat ze geholpen was trouwens hoefde ze de 1e twee weken geloof ik niet aan de teugel wel een beetje nageeflijk maar de rug nog niet te veel belasten en veel laag rijden gaan ze de rug spieren ook gebruiken!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 21:24

Hallooo

Nou ik heb dus vandaag weer op m'n paardje gereden. Het 'steigerpaardje' is ook een pony die áltijd hard wil. Het liefst galoppeerd ze alleen maar. Ik las in een ander topic de tip van een meisje om het paard te laten galopperen als hij dat wou, en als hij zelf weer terug wilde in draf, aan blijven sporen. Ik dacht: ik probeer het eens.. Het resultaat was: Na 2 minuten stappen in galop, en pas 10 minuten daarna weer draven.

Hierna heb ik veel overgangen met haar gereden, veel voltes en strekken. (dit alles zonder te vragen aan de teugel te lopen) En ze liep zó goed. Ze had nog wel een beetje een Duracell-konijntjes effect, maar dat zit gewoon in haar, ze is gewoon een heethoofd. Maar ik kon haar wel goed bij me houden. Als laatste heb ik nog het aanspringen in galop vanuit stap geoefend, en alles zonder problemen. Bij het uitstappen kon ik het toch niet laten om éven te vragen, en hoppa! Ze liep gelijk prachtig rond. Ik natuurlijk helemaal blij, ik hoop dat het vaker zo gaat.

Ik weet wel dat het niet in een keer kan veranderen, maar dit is al wel een goed begin. De volgende keer rijd ik haar weer op dezelfde manier, ik hoop dat er dan snel verandering in komt.

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:44

NOu wees maar blij hoor:D .......maar eerlijk gezegd denk ik tog wel dat ze nog wel is gaat steigeren zit gewoon in dr hoofd!
mijn pony deed het soms een paard dagen niet en dan ging het best goed en dan ineens begon het gekloot weer!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:17

Galloperen en hard gaan is ook een balans probleem.

Edit Lielle

spam verwijderd
Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-10-05 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:44

het is de ultieme vorm van verzet en dit hoeft helemaal niets met zijn "zin om te werken" te maken te hebben. Eerder omdat hij een lichamelijk gebrek heeft. Aan de teugel lopen moet vanuit ontspanning gebeuren , dus als hij daarbij steigert is er iets goed mis. Laat hem eerst eens lichamelijk onderzoeken, tandarts, veearts, fysio, en als er niets aan de hand is moet je het met deskundig les op lossen. dat is mijn tip succes ermee!!!!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:04

en de 30 andere tips van hierboven......

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:16

Bombarie schreef:
het is de ultieme vorm van verzet en dit hoeft helemaal niets met zijn "zin om te werken" te maken te hebben. Eerder omdat hij een lichamelijk gebrek heeft. Aan de teugel lopen moet vanuit ontspanning gebeuren , dus als hij daarbij steigert is er iets goed mis. Laat hem eerst eens lichamelijk onderzoeken, tandarts, veearts, fysio, en als er niets aan de hand is moet je het met deskundig les op lossen. dat is mijn tip succes ermee!!!!

ja en weet je wel hoeveel geld je dat gaat kosten!
tuurlijk moet je dat wel overhebben voor je paard maar ik blijf er nog steeds bij dat ze het beste naar die man kan gaan

Je vertelt hem gewoon mijn pony steigert en meer niet en dan onderzoekt ie je pony echt helemaal benen en rug enz en dat allemaal voor een euro of 35 ofzo en daar komen dan medicijnen bij voor een euro of 15 ofzo...
dat weet ik niet zeker maar wij kwamen uit op 45 euro voor het onderzoek en voor de flesjes van een soort coolinggel.
maja dat is mijn mening

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 21:54

Ja, maar het probleem is dat ik in Spanje woon, en ik weet die dingen niet te vinden, als ze er al zijn ...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 22:10

Steigenen is meestal een RT problem of en medisch probleem. Een paard dat fijn ontspannen in het werk gerreden wordt zal zelden uit zichzeklf steigeren.

Dus ga bij jezelf te rade :

Voor de TS

Wat is voor jou " aan de teugel lopen "
wat ia de gedachte achter de bijzet op welke manier help je het paard ..
Wat versta je onder voorwaarts zijn ?
wat versta je onder aanleuning ?
en wat versta je onder nageven?

Natuurlijk kan je zadel de oorsaak zijn al gebruik je het 4 jaar is het in die vier jaar gerelamatig opgevuls en pas gemaakt?
Hoe kan je op het oog zi9en dat de kiezen niet verkeerd slijten?

Als het paard een heethoofd is kan het zijn dat het al langer met een probllen kampt.
Is je doel da het paard netjes aan de teugel loopt óf dat het omtspannen over de rug loopt over 4 benen ??

kortom . genoeg stof tot denken lijkt me.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:56

Het nu wel ontspannen lopen en nageven kan ook betekenen dat je te snel "aan de teugel" vroeg als je begon.

Nu ben je zonder te vragen begonnen, eerst lekker los en warm en daarna pas wat vragen, een heleboel paarden werken op die manier fijnner dan hup de bak in, paar rondjes instappen en hup aan de teugel, kan dus best zijn dat dit voor jou een blijvend positief iets is.

Maarrr voor de zekerheid zou ik sowieso altijd eerst het zadel en de tanden na laten kijken, daarbij horende de rug.

Een zadel kan na 4 jaar behoorlijk ingezakt zijn, als je paardje afgevallen is (wat ook een reden moet hebben) kan hij ook last van zijn tanden hebben, maar het zadel gaat dan ook anders liggen, wat logisch is.
Misschien dat dat allemaal nog mee valt maar in combinatie met het misschien te weinig eerst lekker ontspannen rijden kan wel irritaties veroorzaken lijkt mij.