Bijzetteugel of longeeriem.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 20:53

Nadeel van een bijzetteugel is dat je paard er heerlijk op kan gaan hangen en dan zijn rug helemaal niet meer gebruikt , over een slof is hier al het een en ander geschreven , als je niet precies weet hoe je daarmee om moet gaan kan je er beter van af blijven.
Idd , een paard zal van achter naar voor moeten lopen, die "krul" is een gevolg van goede training , sterke spieren ,een gebalanceerd paard , etc. en natuurlijk een ruiter die dat op de juiste manier ondersteunt , paard niet hindert etc., het is geen doel op zich , dat is de verzameling waaruit dat voortkomt.
Dus een paard / ruiter die niet aan bovenstaande beantwoord zal moeilijk de verzameling / balans kunnen bereiken waarin een paard in het juiste frame loopt.
Als jij en je paard zeker weten dat aan alle bovenstaande eisen voldaan is dan zouden er andere dingen mee kunnen spelen , zoals rugpijn.
Zoek een goede instructuer/ trice , je ziet jezelf niet rijden dus je kan ook niet zien of je iets fout doet en wat dat dan is.
Overigens lopen western paarden ook niet in een krul , maar die zijn wel verzameld oftewel ze gerbuiken hun rug en achterhand.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 21:24

Citaat:
Op stal staat er ook een beestje wat zo is ingereden,die loopt standaard aan de teugel.
Maar netjes vanuit zn achterhand.
Maar die gooit zo nu en dan ook even zn neus in de lucht om dr rug te ontspannen.

DIt is niet banketstaaf bedoeld, maar als een paard af en toe zn neus omhoog gooit om 'te ontspannen' is er iets fout. Fsoudan, als een paard goed nageeflik is, hoort hij die rug juist los te laten. Hij gaat dan ontspannen over de rug lopen en dat hangt samen met aan de teugel lopen. Een paard dat aan de teugel loopt hoort zn rug niet gespannen te houden.

Nogmaals, zoek een goede instructrice, en misschien is het ook een aanrader om het Basisboek Dressuur van Tineke Bartels te lezen of Ruiters en Rechters. Succes

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 22:09

Mijn pony longeer ik ook vaak zonder iets. meestal dan aan halster. Dan loopt hij hoe het hem uitkomt. Dus soms met de neus aan de grond en dan weer met de neus in de lucht, of jachtig met vooruitgestoken hals en neus op de voorhand. Laatst heb ik hem dus met halsverlenger gelongeerd aan zijkant longeersingel en hij liep veel mooier, minder gehaast, beter gecontroleerd en hij gaf na en liep mooi rond. Soms steekt hij dan echt wel even de neus in de lucht, maar dan trekt het elastiek aan en komt hij weer naar beneden. Hij liep lekker ontspannen en ook mooier op de volte. Ook de galop ging makkelijker. Voor mij is op deze manier longeren en meerwaarde boven alleen los longeren. Op deze manier hoef ik er niet op te zitten om hem te trainen, als ik moe ben krijgen we geen ruzie en hij werkt alleen zichzelf maar tegen als hij een ruk aan de teugels geeft omdat hij het vervelend vind om iets hoger te lopen (dan trekt het meer aan de spieren) En hangen doet hij echt niet! Hij is met rijden ook heel licht meestal, en nu zag je ook heel goed dat hij licht contact onderhield met het elastiek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 23:18

Mijn mening :

Als hulpteugels niet nodig zijn zeker niet gebruiken !

Maar er zijn paarden die erg hun rug wegdrukken , kop in de lucht enz.
en die kun je met een hulpteugel wat dat betreft prima corrigeren , en daar is de longe de uitgelezen mogelijkheid voor !

Een druk , vervelend , met z'n hoofd gooiend paard gaat zich soms echt
niet makkelijk ontspannen als hij alle vrijheid heeft om daarmee door te gaan, zulke paarden zijn er nu eenmaal .

Natuurlijk is er dan tijdens het vroegere inrijden of daarna niet goed mee omgegaan , maar dat kun je niet terugdraaien.

Wel kun je op dit moment het paard de juiste weg wijzen door hem
te verhinderen de kop in de lucht te steken , en de ontspanning naar
beneden te zoeken .

Dus niet in een krul snoeren , maar simpelweg de weg naar beneden wijzen en verhinderen het hoofd echt in de lucht te steken .

Dan kan het dier zich beter ontspannen en er is op die manier beter mee te werken , hij zal z'n achterhand beter gaan gebruiken dan een paard dat met de kop omhoog voorwaarts gehouden wordt , die gaat dan alleen maar rennen en klieren .

Nogmaals : het hoort niet nodig te zijn maar als paarden eenmaal gewend zijn om met de kop in de lucht te lopen , misschien wel JAREN lang de rug weggedrukt hebben en zich zo aan de hulpen ontrokken hebben , dan
gaan ze heus niet ineens anders lopen , zulke stijfkoppen kunnen er
goed mee de weg gewezen worden !

Dus : de weg wijzen en zo goed doortrainen ,
kop hoog is geen optie , normale houding is prima en dan kun je van daaruit (zonder hulpteugels) verder werken naar de echt nageeflijke krul,
of hoe je het ook noemen wilt , op de manier waarop het hoort en zoals in de vorige reacties beschreven ,
want dan is je basis weer goed !

Zo denk ik erover .....

susie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 17:20

hey joh doe allemaal lekker origineel en begin met het openen van een topic over 'aan de teugel'. Bij iedereen die de vraag stelt komt het er op neer dat je toch maar een instructeur moet zoeken...ik zie het nut van al die topics niet, het komt allemaal op hetzelfde neer, ik ga het niet herhalen want het staat hier al door minstens 3 verschillende mensen gezegd. Kijk even rond op RT en je vindt genoeg van dit soort topics. wel allemaal op slot gezet...toeval? Lips are sealed ik zal wel niet de enige zijn die dit onderwerp nu een beetje aan de uitgekauwt vind worden.

Fsoudan, vat dit niet op als een aanval op jou en je pony, dit is even voor iedereen die dit soort topics opent

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 19:32

Tja dat kan wel zijn.

Toen ik dit topic starte heb ik nergens anders een topic over dit onderwerp gezien.

Buitendat is niet elk paard hetzelfde.
Mischien gaat het andere topic wel over een ander probleem wt ook met aan de teugel lopen te maken heeft.

En ik vindt dat als mensen zich er aan storen moet ze het maar niet lezen in plaats van comentaar geven.

Want dat is nou het probleem op bokt,iedereen geeft over iedereen comentaar met als gevolg ruzie.
Ik vraag me af of het nou zo moeilijk is om gewoon verder te lezen en iets wat je irriteert gwoon laten staan en niet reageren.

En O,ik probeer nou niet jou aan te vallen nou jij erover begint!

claudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 13:04

Je hebt waarschijnlijk genoeg tips gehoord. Maar deze wil ik je niet onthouden.

Zelf gebruik ik bij Himeros een Goque om hem eerst lekker los te krijgen zonder dat ik het paard stoor. Als zijn rug ontspannen is dan stimuleer je het paard om makkelijker nageeflijk te zijn.

Een Chambon , hier wordt veel ruggebruik gevraagd, daar het paard met zijn hoofd voorwaarts neerwaarts wordt gedwongen.

Of een Goque
Dat is vergelijkbaar met chambonteugel, maar meer aanleunende en ontspannende werking.