Te snel! Word er zot van!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Re: Te snel! Word er zot van!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 16:32

Nou, ik had het goed mis. Dacht dat hij zich keurig gedraagde tijdens het longeren. Maar was vandaag echt flut!
Ik longeer met twee lijnen, al jaren. Heb er zelfs les in gehad.

Maar zelfs aan de longeerlijn vlucht hij als hij aan het werk moet. Rennen dat hij doet, ik heb hem zowel op een hele grote volte als kleinere volte laten draven. Beiden maakt geen snars uit. Hij blijft rennen en is niet te houden dan. Alle mogelijke oefeningen geprobeerd. Losgekoppeld van de lijnen en enkel aan het halster, maakt ook niets uit. Ben het echt goed zat!! . Ik steek er zoveel tijd in, en het is niet eens mijn paard! Bah, soms kunnen paarden van mij het dak op. Sta ik daar als een idioot met een bakje biks om te kijken of hij reageerd op biks beloning, nou echt niet hoor. Stomme knol.

O ja, in de wei vind hij het ook leuk om langs het draad heen en weer te rennen totdat hij door en door nat is. Iemand nog te beweren dat het enkel aan de trainer ligt???

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:54

Heb je een goede hoofd foto van opzij en liefst ook van voren. Het is die haflinger hé. Mooie voorpluk, maar kan dan niks zien.

Wat ik hiermee bedoel is dat ik van de foto kan zien wat het karakter dit paard heeft en soms zelfs wat de oorzaak is van het probleem.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:28

Manda schreef:
Nou, ik had het goed mis. Dacht dat hij zich keurig gedraagde tijdens het longeren. Maar was vandaag echt flut!
Ik longeer met twee lijnen, al jaren. Heb er zelfs les in gehad.

Maar zelfs aan de longeerlijn vlucht hij als hij aan het werk moet. Rennen dat hij doet, ik heb hem zowel op een hele grote volte als kleinere volte laten draven. Beiden maakt geen snars uit. Hij blijft rennen en is niet te houden dan. Alle mogelijke oefeningen geprobeerd. Losgekoppeld van de lijnen en enkel aan het halster, maakt ook niets uit. Ben het echt goed zat!! . Ik steek er zoveel tijd in, en het is niet eens mijn paard! Bah, soms kunnen paarden van mij het dak op. Sta ik daar als een idioot met een bakje biks om te kijken of hij reageerd op biks beloning, nou echt niet hoor. Stomme knol.

O ja, in de wei vind hij het ook leuk om langs het draad heen en weer te rennen totdat hij door en door nat is. Iemand nog te beweren dat het enkel aan de trainer ligt???

Aaaa meisje
Soms heb je van die dingen he.
Zou even wat Josien zegt een foto maken, kan ze je helpen.
Misschien is het wel iets heel simpels.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:44

Mijn merrie doet precies hetgene wat jij schrijft over jouw paard.
Elke dag op nieuw moet ik haar eerst een aantal keren vertellen dat ze in mijn tempo moet lopen.
Ze loopt namelijk ook erg onder mij uit.
Als ik ga draven en ik voel dat ze ook maar een stap harder gaat als dat ik wil, rijd ik haar meteen terug in tempo.
Dit doe ik door mezelf lang te maken en langzamer te gaan licht rijden.
Als ze niet reageert sluit ik ook mijn hand er bij.
Ik laat haar dan heel langzaam draven en open mijn hand.
Als ze dan ook netjes bij mij blijft rijd ik rustig weer naar voren.
In het begin zul je dit echt vaak moeten herhalen en er heel consuquent in zijn.
Maar het resultaat mag er zijn.
Je paard krijgt meer rust en een betere balans

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:12

Manda schreef:
Ben het echt goed zat!! . Ik steek er zoveel tijd in, en het is niet eens mijn paard! Bah, soms kunnen paarden van mij het dak op.

Dit kan een rede zijn dat je paard juist extra gaat rennen.Hij voelt jouw negatieve gevoel en kan daar zenuwachtig van worden en gaat dan rennen dat is hetzelfde als je boos word dan gaat ze ook rennen je moet altijd zorgen dat je zelf ontspannen en rustig bent anders kan je beter niet gaan trainen die dag.Het probleem is nog niet zo simpel.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:35

Het probleem lijkt mij nu groter dan toen je het de eerste keer beschreef. Dit paardje heeft een probleem in zijn hoofd of in zijn lijf en dat heb je denk ik niet 1, 2, 3 opgelost.

Als het niet je eigen paard is en je er zelf zo gefrustreerd door raakt dan vraag ik me af of jij de goede persoon om dit probleem op te lossen...
Volgens mij heeft dit paard 100% aandacht, geduld en vertrouwen nodig van een vast baasje.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 13:01

Ik heb eens diep nagedacht en heb nu wel een idee waar het aan ligt. Het paard zelf is erg gevoelig, dat blijkt o.a. uit dat gedrag in de wei, heen en weer geren langs het lint tot volledig bezweet omdat zijn maatje niet bij hem kon staan ivm zomereczeem. (teminste ik denk dat hij daarom zo rent, hij staat dan nog niet alleen maar met de 3e haf). Het is een heel gevoelig paard dat aandacht nodig heeft. Het is een onwijs lief paard eigenlijk, te gevoelig als je er niet mee kan omgaan. Hij heeft binnen een dag geleerd op mijn been opzei te stappen, dus hij is slim zat en weet heel goed wat ik van hem wil.

Maar ik ben te gehaast. Ik wil alles snel snel omdat er nog 5 andere paarden staan te wachten of omdat ik eraan denk wat ik nog allemaal wil doen die dag. Dan ben ik kennerlijk te haastig in mijn hoofd en dat kan ik niet verbergen voor hem kennerlijk, hij voelt dat denk ik. Ik denk dat dat zo is, omdat toen Ryan dood ging ik behoorlijk in een dip zat en eigenlijk geen haast of iets had, ik had mijn hoofd ergens anders bij en niet bij snel snel tijdnood tijdnood (onbewuste gedachte!!). Toen was het paard ook veel relaxter, bedenk ik me nu! Toen heb ik er natuurlijk amper op gelet, omdat het me niet kon schelen. En juist met die houding, blijft hij rustig.
Sinds kort ben ik weer van fanatieker, en gelijk is het paard fanatieker (lees rengedrag). Wat dan niet klopt in het plaatje, is dat hij het ook doet bij de menners voor de wagen, dan ben ik er dus niet bij, dus enigzins de aard van het beestje is het wel. De menners zijn nooit gehaast, die zijn de ncuhterheid zelfe .

Maar met dat longeren eergister. Ik irriteerde me ja, probeerde met zachte stem hem tot stilstand te brengen maar dat werkte niet, omdat het paard te slim daarvoor is en voelt dat ik me irriteer. Het beest reageerd op mijn stemming. Ik heb haast, hij heeft haast..... . Dus ok, het ligt grotendeels aan mij, maar ook aan de aard van het beestje! Misschien moeten we beide maar op yoga gaan ofzo .
Dit is het enige paard dat ik ooit heb gehad dat zo sterk reageerd op mijn gevoel, de rest kan het niet schelen en zijn misschien minder telepatisch . Want ik kan wel doen alsof ik alle tijd van de wereld heb, dit paard heeft dat gelijk door.

Ik vind het al een hele stap dat ik dit onder ogen kan zien, dan kan ik er ook wat aan doen. Misschien waarschuwt het paard me gewoon, dat ik te gehaast leef. Ik zal hem respecteren daarvoor .

Toch zoek ik nog een goed persoon die hem enkele keren wil rijden om te zeggen hoe ik hem het beste kan berijden. Ik heb nog niets gehoord van mijn instructrise.

Vandaag gaat hij voor de wagen, dan maken we een rit met een ander paard erbij. Dat vind hij altijd erg leuk, liever samen dan alleen. Ons ontspannen zondagsritje.

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:42

Hey wat klinkt dit allemaal bekend!!! vooral je laatste berichtje. ik moet zeggen rijtechnisch ben ik nog geen meester, ik kan niet veel anders verzinnen dan de mensen in dit topic.

Misschien kan ik je helpen met mijn verhaal...
ik rij ook een haf. een sjatje. zal NOOIT iemand iets doen. ik durf er haast onder te gaan liggen. hij heeft een heel groot vertrouwen in mensen, maar pikt direct op wat ze willen. Bewust of onbewust.
Ik ben vroeger op een buitenrit omgekiept met paard en al. Dit gebeurde doordat hij ineens ertussen uit wilde. Het was glad dus paar passen volle galop en toen boem! ik ben toen niet meer opgestapt, en ben altijd bang gebleven voor deze versnelling van paarden. Toen ik op mijn haf ging rijden was hij door een vriendin zadelmak gemaakt. Hij was dus echt helemaal groen. Gelijk lessen genomen om maar niets fout te leren, maar hoppa, les 1: Weer boem!!! Lagen we weer allebei in het gras!!! ik heb sindsdien altijd angst gehad. Mezelf van alles voorgehouden, maar nooit erover heen gekomen. Nu denk je misschien wat moet je hiermee? nou het volgende:

Door angst, stress of andere emoties ga je onbewust spieren spannen. Ik weet niet wat voor zadel je rijd, maar vooral bij een dressuurzadel geef je ALLE spierspanningen door. Een gevoelig paard reageert daarop. Maar jij bedoelt dat niet dus zul je hem terugvragen (Tegenstrijdig dus) Dat schaadt het vertrouwen tussen het paard en jou. Wat dus ook doorwerkt in het longeren, en het mennen. Waarschijnlijk heeft niemand door dat hij daar moeite mee heeft, waardoor het nooit erkend is. Continu onderzoeken waarom het paard reageert, en dat oplossen.

Zoals ik lees is het een heel afhankelijk paardje. Hij heeft een ander paard nodig om zich goed te voelen. Probeer zelf dat paard te worden. (klinkt idioot) mijn haf wilde ook geen seconde alleen zijn dan was het basta en pleite. Steeds aandacht en steeds vertrouwen geven heeft ertoe geleid dat zolang ik bij m ben, hij geen aandacht schenkt aan andere paarden. Hij heeft mij en das genoeg. leer m ook dat het paard weer terugkomt als hij weggehaald wordt. dus zet die andere pony eens terug in de wei voordat je ze beide binnenhaalt. Dan wordt hij niet achtergelaten.

Mijn oplossing bleek een ander zadel. Ik heb nu een veelzijdigheidzadel waar ik zelf zekerder in zat, hem geen tegenstrijdige "klem" signalen meer gaf, ofwel een frisse start. Op dat moment kon ik consequent zijn en zijn gedrag corrigeren zonder hem van de wijs te brengen.

Ik hoop dat je iemand vind die je rijtechnisch kan helpen met je haf, tegenzin is echt niet leuk! veel succes ermee.

Groetjes Inki.

Oh ja: mijn haf had een heel renrepertoire, maar hij heeft op het moment dat hij goed loopt ook een superhoog tempo. kun je zijn ontspannen draf en rengedrag goed onderscheiden, want een paard onder zijn tempo vragen is geen oplossing! Goed voorwaarts is niet erg, alleen moet hij ontspannen zijn n de handen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 22:54

Dank je voor je berichtje!

Vandaag met de wagen weg geweest samen met een maatje (met 2 wagens).

Ik had me voorgenomen alle tijd te nemen. En geloof het of niet hij was echt super relaxt, we moesten hem zelfs soms aansporen iets harder te gaan en dat is echt zelfdzaam. Natuurlijk voelt hij zich ook een stuk fijner met zijn maatje maar wie weet zat ik ook gewoon goed met mijn theorie....

Ik ga een boek bestellen van ene Hempfling, dat gaat over natuurlijk paardrijden dacht ik en daar wil ik wel het een en ander van afweten, enkel om meer te leren over het paard, ik blijf gewoon engels rijden maar lezen kan nooit kwaad natuurlijk... ik weet heel weinig van freestyle en natuurlijk paardrijden enzo.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 23:06

Manda misschien helpt het dan sowieso om die haflinger als laatste te doen, na alle andere dingen die gedaan moeten worden zodat je zelf iets minder druk ben.

Ik herken het wel hoor, als ik zelf eigenlijk nog tig dingen moet doen en bang ben in tijdsnood te komen ga ik niet rijden, voelt niet fijn en idee paard wordt dan ook renneriger.

Zou wel een simpele oplossing zijn als dit waar zou zijn, kan je er rekening mee houden.

Succes, en goed dat je je er nog zo in verdiept hebt.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 10:22

Ja, nou ja, ik heb altijd wel dingen te doen... dus zo simpel is de oplossing helaas niet. Ik heb een fulltime baan en een parttime baan, eigen huis, onwijs veel diertjes die aandacht env erzoring nodig hebben, hobby´s, vriend . Dus eigenlijk heel veel wat ik op een dag allemaal moet en wil doen, en de paarden moeten ook beweging.

Maar zoals vandaag bijvoorbeeld, ik ga gewoon eerst mijn hele to do lijstje afwerken en pas eind vd dag paardrijden, hopenlijk heb ik dan nog tijd ervoor....maar dat is idd het beste, dat ik zelf ook volledig kan ontspannen en niet al aan het volgende denk wat ik wil gaan doen . We zullen zien.... Anders maar mijn parttime baan opgeven of nog minder gaan werken voor die parttime baan, je moet keuzes maken he .

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 19:31

Rijden vandaag ging perfect. (onder het zadel)

Super ontspannen, mooi nageefelijk en niet weggerend vandaag. Dus lekker gereden.

Dus wie weet heb ik het bij het goede end. . We zien wel.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:54

Ik zou het iig nog ene tijd proberen idd, en niet gelijk droevig worden als het een dagje niet werkt he

INstructrice zegt altijd: paardrijden is 3 stappen vooruit en dan weer twee terug, ik zeg erbij: zorg dat je dat ene stapje wat je uiteindelijk vooruit bent gegaan blijft zien, in plaats van degeen die je terug bent gegaan.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:24

Goed om te lezen Manda, volgens mij heb je nu grotendeels al de oorzaak van het probleem gevonden!

Ik rij ook gewoon Engels maar het is toch boeiend om wat over NH enzo te lezen. Al is het maar om een passende, persoonlijke aanpak te vinden bij ieder paard!

Gaat helemaal goed komen, succes!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 18:28

Dank je Bella!

Longeren ging vandaag ook heel goed! Ik heb zelfs een paar foto's gemaakt van het ontspannen beestje . Oortjes naar voren en heel nageefelijk aan de bijzet, ik moest hem zelfs weer enkele keren aansporen, dus heb het idee dat de oorzaak toch telkens bij mijn gehaastheid lag. Ik heb de menners dit verteld en hopenlijk gaan ze mee met die gedachte en proberen ze hem enkel te rijden als ze geen haast hebben enzo, maar meestal ben ik er dan toch dus komt wel goed.

Leuk zo'n paard dat je even leert zelf eens te onthaasten, zelfs op de grond en op de wagen en niet enkel erbovenop!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:54

Wat goed van je dat je de hele uitleg geeft over de rede waarom het waarschijnlijk niet goed gaat je geeft toch wel veel van jezelf bloot.En dat je ons nog op de hoogte houdt van je vorderingen fijn om te lezen dat het nu zo lekker gaat.Lekker zo door gaan en genieten van de pony.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 20:05

Dank je wel, dat ga ik zeker doen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 21:06

ik heb niet alle reacties gelezen.
maar ik heb de ervaring dat je moet een deal sluiten met je paard.
dus probeer zijn gedrag zo om te zetten naar jouw gedrag, maar zo dat hij er ook plezier in heeft.

.ikzelf begin vrij vlug met galop werk, ik stap vrij lang in, en ga dan direct over naar galop.
gewoon rondje draf, en dan op jouw comando in galop (dus probeer hem de hulpen te geven voor hij zelf aanspringt!)
galopeer een rondje of 5 stevig door, laat hem het tempo kiezen, maar laat hem niet terug gaan naar draf.
dan ga je rustig gaan zitten, en neem je hem terug naar stap.
verander van hand, en doe daar hetzelfde.
dan is de ergste frissigheid er wat uit.
neem hem terug naar stap, en rij veel wendingen, draaf in de hoeken aan, en in de volgende hoek terug naar stap.
veel van hand veranderen, veel overgangen (halt-stap)
dan ga je terug naar galop, indien mogelijk vanuit stap aanspringen in galop,vanuit galop naardraf, proberen om een rustig tempo aan te nemen, en dan naar stap, lang teugeltje voor een half rondje.
teugels terug opnemen, en weer weg in galop.
heel de tijd hetzelfde, tegen het einde zal hij redelijk moe zijn, en minder gaan lopen in draf.
zodra hij een rondje in een rustig tempo draf loopt, ga je naar stap en stap je uit.
de eerste keer zul je vrij lang moeten doorrijden, maar de keren erop zal hij vlugger en vlugger rustiger worden,dan kun je de drafperiodes opbouwen.

maar, veel variatie! als je constant draaft begint hij het saai te vinden, en dan begint hij te lopen om eens iets anders te doen.
dus, draaien, keren, cirkels, ovrgangen, in alle mogelijke gangen.
doe ook eens iets leuks, geef lange teugel, en ga over naar draf/galop, laat hem zelf zijn weg kiezen, goed voor jouw evenwicht en het vertrouwen!
loop eens balkjes ,spring eens,...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:45

over die ophoudingen maken, ik denk dat jou paard dan gewoon lekker terug trekt. onthoud dat als jij maar aan een kant een ophouding naaktm je paard nooit terug kan trekken, het wordt zo een kwestie van krachte, end at werkt nooit natuurlijk. dus altijd binnenhand ophouding, buitenhand vastleggen. bij mijn pony heeft dit supergewerkt, en zij kon nieteens draven toen ik haar kocht. alleen maar knoerdhard galloperen!