Mond open aan de teugel +foto

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Faustie

Re: Mond open aan de teugel +foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:44

Mijne doet haar mondje ook open hoor, is altijd al zo geweest. Of de sperriem nu vast of los zit (ik rijd nu al een hele tijd dat ie heel los hangt). Ze doet het ook als ik haar met de neus over de grond rijdt. Gewoon tekenen van ontspanning. (en als ze het uit spanning doet, merk ik wel een verschil).

Maar op deze foto ziet het er inderdaad erg gespannen uit. Sluit me aan bij Lusitana.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:02

Vind het er ook nogal gespannen uitzien. Je onderbenen vallen inderdaad heel erg op. Die steken veel te veel naar voor waardoor je in een stoelhouding zit. Ik sluit me aan bij Lusitana.

Veel succes met het oefenen! Door hard te werken kom je er!!!

Rietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:32

Hay mel..
misschien is het een opsie dat je 'maandags avonds een xtje naar mij komt kijken... nouja niet naar mij maar naar de instucties van paulien.. want die krijg je in de les niet.. bij ons in de les ook niet hoor mjah misschien als je strax weer op hem rij dat het een stuk beter gaat, nu hij een tijd stil heeft gestaan... k hoop ut voor je

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:23

Dat er over je houding wordt gesproken is logisch want daar ligt de oorzaak van veel problemen vaak.Ik vind dat er veel te veel spanning op je handen zit en dus ook de teugels en dan dus ook in de mond van de pony en die gaat dan open want dat voelt niet fijn.Lees heel goed de antwoorden van lusitana daar kun je veel van leren.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:34

Het is een leuk paardje om te zien. Als je oppervlakkig naar de houding van het paardje kijkt ziet het er leuk uit. Als je beter naar de houding en de spieraanspanning kijkt, zie je waardoor het paardje in deze houding staat. Het paardje is niet aan het bit, niet aan de teugel, niet aan de hulpen. De reden waarom de mond opengaat, is dat het paardje niet nageeft. Er staat te veel spanning op de teugels en daardoor op de onderkaak. De onderkaak wordt naar de romp getrokken, de onderkaak laat niet los, ook de nek laat niet op de goede manier los, met als gevolg dat de mond opengaat.

Er wordt tegenwoordig vaak naar de houding van een paard toegewerkt, door inwerking met hulpen, w.o. teugels. Een paard wat goed gereden worden en aan de hulpen is, zal nageven. De onderkaak is dan los en soepel, het paardje kauwt het bit af, de mond blijft bij het kauwen praktisch gesloten. Dat kan alleen als het paard vrij is van spanning en los en soepel is in het lijf.

Je zal dus oefeningen moeten doen op een grote volte, afwisselend op de andere hand, of slangenbogen rijden. Op de grote voltes moet het paard de juiste stelling geven. De stelling (buiging in de nek iets opzij) heeft tot gevolg dat het paardje soepeler in de nek en hals wordt en ook in lengterichting wil buigen. Het paard wil dan de hals graag strekken en het hoofd laten zakken. Als je bij halsstrekken de teugels stap voor stap wat vrijheid geeft, zal het paardje als het ware achter je bit aangaan en het bit proberen op te zoeken. Als dat niet direct lukt, zou je op grote voltes tempowisselingen kunnen rijden, waarbij je ernaar moet streven dat de achterbenen meer gaan ondertreden. De rug van het paard wordt dan losser, soepeler en zal een bolle bovenlijn geven. Het paard zal de hals dan graag strekken. Door de tempo wisselingen zal je het paard ook meer aan het been krijgen. Door wat effectiever te gaan zitten, kun je veel beter inwerken op het paard en de bewegingen van het paard meer hinderen. De teugelspanning op de foto is veel te hoog. Je dwingt de houding af, het is niet ontspannen. Als het paardje aan het been is en de hals graag wil strekken, zal het paardje min of meer vanzelf de juiste houding aannemen. Je moet niet aan de teugels trekken of er te veel spanning opzetten. Je kan wel je handen soepel op een vaste plek houden en het paardje naar het bit toe rijden. Het paardje neemt dan vanzelf de mooie houding aan die je wilt hebben, en doet dat zonder dwang, kracht en volledig uit vrije wil. Waarom, omdat het paardje zich er beter door voelt. De oplossing zit dus in een effectieve zit. Dat is een zit waarbij je de bewegingen van het paardje zo min mogelijk tegenwerkt en meegaat met de bewegingen, je subtiel je hulpen kan geven en dat je goed zit in balans. Als je goed zit, kun je een eerlijke elastische verbinding met de paardenmond onderhouden. Van daaruit biedt het paard vanzelf de juiste houding als gevolg van goed rijden aan. De mond van het paardje zal sluiten.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:20

Het paard is niet eens aan de teugel

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:34

Het kan ook door het moment komen als jij geen druk op je handen hebt. Dan kauwt hij gewoon overdreven op het bit
Het paard van mijn vriendin doet dit ook. Die kauwt (uit ontspanning) echt onwijs op dat bit, waardoor je op sommige foto's dus inderdaad een open mondje ziet .Terwijl je echt geen 5 gram in je handen hebt.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:47

Respect voor Lusitana en Runningkawa!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:26

Miss_Blimm schreef:
Het paard is niet eens aan de teugel

Daar hebben we ook heel veel aan hoor !! Nou, weten we in een keer hoe het wel moet.

Ben het verder wel een beetje met je eens dat hij niet aan de teugel is, want het lijkt eerder of hij in de krul ofzo is getrokken.
Aan de teugel is volgens mij dat een paard gaat ontspannen en zelf naar benenden zakt.
idd. iets minder met je hand.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:56

kan het niet zijn dat het paard te veel op zn voorhand staat ?? Want ik ben mijn paard nu aan het proberen meer te laten stoppen op haar achterhand, en als ik iets verkeerd doe dan probeert ze op haar voorhand te stoppen en hangt ze in de teugels, en dan doet ze haar mond open, dus ik probeer meer met Mn benen en Mn zit te rijden. Ik weet niet of dit het zelfde is, ik heb hier niet zo heel veel verstand van

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:04

runningkawa schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij lustiana

en sperriem strakker?
gooi eerder de hele neusriem eraf
dan krijg je pas een eerlijk beeld hoe een paard zich voelt in de mond

En hoe je dat oplost bonny
door fatsoenlijke les te halen
want als je het paard zijn mond dichtsnoert, is er van Love niet veel meer over.

Dus kijk na of het bit past
laat een tandarts zijn bit controleren

verder afgaande op deze foto, is de hand ook veeeeeel te streng
er staat enorme spanning op de hand, teugel en mond
Dit paard staat in de houding van aan de teugel, maar is het zeker niet

want echt aan de teugel kan alleen vanuit ontspanning en het paard zal daarbij de mond nooit openen en de teugel zal ook nooit zoveel kracht uitstralen.

srry maar met dat eerste stukje ben ik het compleet niet met je eens ik reed eerst me eige pony enkel met een enkel hoge neusriem geen sperriem erbij maar mijn pony die deed ook telkens ze mond open tijdens het rijden...en ik kon toen geen bal doen hij pakte ze bit tusse ze tanden en racde een end heen...dus ben ik over gestapt op dubbele neusriem...hoge en sperriem..
en sinsdsdien doet hij niet meer ze mond open...
en ik wil niet veel zeggen maar soms dan trekt een paard uit zichzelf ze mond open..ook al rij jij nog zo ontspannen met langere teugels...
aan de teugel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:21

Dan leer je je paard op je zit terug te komen, dan kan hij het bit vast pakken zoveel hij wil, maar dat heeft dan niet zoveel nut

En aan een lange teugel kan hij niet trekken, zowel heb je hem korter dan je denkt

Klinkt simpel, weet ik
is het niet, weet ik ook
maar daar moet je wel naartoe trainen, met elk paard

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:26

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het in principe met lusitana e.a. eens ben maar.....
Ik ben er niet heilig van overtuigd dat kauwen slecht is. ik heb een enorm knabbel paard dat het liefst altijd iets in zijn mond heeft. Hij loopt dus ook vaak te knabbelen op zijn bit. Zelfs als ik heb op alleen een halster rij maakt hij kauw bewegingen.

Het verschil zit hem in de manier van mond open/ kauwen. Er is een wereld van verschil tussen het paard wat met een gespannen hals knaagt op het bit en het paard dat ontspannen knabbelt. bekijk voor jezelf wat in jou situatie het geval is en handel daar naar.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:32

Even terugkomend op een andere opmerking van runningkawa:
Als het paard het vaker heeft kan het ook aan zijn tanden liggen. Wellicht irriterende/pijnlijke haken op de kiezen oid.
Het kan nooit kwaad om er een keer door een DA of paardentandarts naar te laten kijken.