spring 'sport' ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Re: spring 'sport' ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:58

er zijn paarden die springen leuk vinden, echt.. maar je moet het wel op een fatsoenlijke manier doen. Slechte instructie waar jij bent wezen kijken is niet zoals het overal gaat. Je hoeft je paard niet over de hindernis te jagen, je moet hem gewoon netjes er over heen laten springen, er zijn paarden die dressuur leuk vinden, maar ook die springen leuk vinden.. Is niet zielig hoor.. Sommige mensen vinden hoogspringen toch ook leuk.. Ja sorry ik zie het zo

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:21

furie schreef:
zoveel reacties,ik had het niet gezien sorry.Het is me wel duidelijk dat de instructie er mee te maken had,en ik ben er (nu) ook zeker wel van overtuigd dat er mensen beter weten en er genoeg paardjes zijn die springen heerlijk vinden.Maar het zit me nog altijd dwars dat ponys die springen helemaal nix vinden over die sprongen geport worden.Kies je niet de sport uit die bij jouw en je pony past en niet alleen bij jouw denk ik dan. Maar ja ik ben blij dat jullie paardjes er wel plezier aan beleven,zeker en vast ! .
Furie

Er zijn zat ponies of paarden die in het stop zitten. Als ruiter zal je daar iets aan moeten doen, misschien is het iets lichamelijks of gewoon geen zin meer in springen. Mede door een slechte ruiter (hoe vaak kom je wel niet een goed springpaard tegen bij een mindere ruiter, die het paard 'vanzelf' in de stop rijdt, door ZELF slecht te kunnen springen).Maar geldt dat niet voor alles... als je teveel en te lang hetzelfde rondje dressuurt is dat ook mega saai voor je paard. Denk ook dan dat ie het niet lang meer doet en uiteindelijk kan gaan staken.
Jij als ruiter zal moeten zorgen dat je springen leuk en interessant maakt voor je pony, ookal vind hij het nu niet leuk. Maak het spannend en speel met em

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:20

dressuur is ook oneerlijk !!!! ze zeggen dat springen niet eerlijk is maar kijk is naar die dressuurruiters... paard vast zetten met slof , bijzetteugels en weet ik veel wat allemaal als dat paard maar met een knik in de nek loopt ... nee dat is eerlijk...
zelf spring ik veeeeeeeeeel liever.. dressuur is zo oneerlijk .. vooral met wedstrijden als de jury je niet mag .. nou dan krijg je zo minder punten .. springen is veel eerlijker , balk er af ? heb je strafpunt .. !!

eerlijk tog ??

en jah ligt er net aan wat je paard leuk vind .. 1 paard houd wel van dressuur terwijl de ander juist niet..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:59

yeah right, ik zet mijn paard vast met slof en bijzet hoor

pindakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 23:14

Dressuur is idd minstens zo erg! Maar je makakt je wel snel druk zeg :p

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 23:18

MaSbeL schreef:

dressuur is ook oneerlijk !!!! ze zeggen dat springen niet eerlijk is maar kijk is naar die dressuurruiters... paard vast zetten met slof , bijzetteugels en weet ik veel wat allemaal als dat paard maar met een knik in de nek loopt ... nee dat is eerlijk...
zelf spring ik veeeeeeeeeel liever.. dressuur is zo oneerlijk .. vooral met wedstrijden als de jury je niet mag .. nou dan krijg je zo minder punten .. springen is veel eerlijker , balk er af ? heb je strafpunt .. !!

eerlijk tog ??

en jah ligt er net aan wat je paard leuk vind .. 1 paard houd wel van dressuur terwijl de ander juist niet..

Jij formuleert het verkeerd.
Jij springt eerlijk, maar er zijn net zoals in de dressuur ook springruiters die de stomste paard onvriedelijke dingen uit voeren.
Wat dacht je van bijvoorbeeld bierdopjes in de peesbeschermers???
Zo heb je oneerlijke springruiters en oneerlijke dressuurruiters.
Maar daarom heb nog wel eerlijke dressuurruiters.
Ik heb nog nooit met een slof op mijn paard gereden of bijzet.
Ik rij haar zelfs altijd op een dubbelgebroken bitje.
Dus nogmaals in elke tact van sport zitten oneerlijke mensen maar ook in elke tact zitten nog wel eerlijke mensen.

eventinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:29

ben het helemaal eens met miss blimm. als jij denkt dat springen een paard over een hindernisjagen is, dan zou ik nog eens een keertje goed les nemen, want niets is minder waar.
de dressuur is minstends zo erg.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:27

ik zeg ook niet dat iedere dressuurruiter het paard vast zet .. zo kwam het mayb wel over hoe het daar stond .. maar goed..
zijn ook heus wel goeie dressuurruiters die t paard niet vast zetten .. maar die ik ken .. zetten het paard vast .. gewoon zielig..

maar met wedstrijden van de dressuur is het wel zo.. mogen ze je niet krijg je minder punte..
en tuurlijk springruiters zijn ook niet allemaal eerlijk ...
maar goed..

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:52

kortom: het gaat hier in het algemeen gewoon om mensen die niet met paarden om kunnen gaan! en of dat nu springen of dressuur is maakt niet uit!
het heeft niks te maken met welke tak van de sport dan ook!
ik zeg altijd "je hebt paardenmensen en je hebt mensen met paarden"
en als je daar dan slechte instructie aan toevoegd dan krijg je weer een heerlijk onderwerp voor bokt

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:03

lupa schreef:
kortom: het gaat hier in het algemeen gewoon om mensen die niet met paarden om kunnen gaan! en of dat nu springen of dressuur is maakt niet uit!
het heeft niks te maken met welke tak van de sport dan ook!
ik zeg altijd "je hebt paardenmensen en je hebt mensen met paarden"
en als je daar dan slechte instructie aan toevoegd dan krijg je weer een heerlijk onderwerp voor bokt
:+

hahaha ge-wel-dig

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:09

dank je patries-kip

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:30

MaSbeL schreef:
ik zeg ook niet dat iedere dressuurruiter het paard vast zet .. zo kwam het mayb wel over hoe het daar stond .. maar goed..
zijn ook heus wel goeie dressuurruiters die t paard niet vast zetten .. maar die ik ken .. zetten het paard vast .. gewoon zielig..

maar met wedstrijden van de dressuur is het wel zo.. mogen ze je niet krijg je minder punte..
en tuurlijk springruiters zijn ook niet allemaal eerlijk ...
maar goed..

Och, met de regionale wedstrijden sjoemelen ze met het springen met de tijd, okay, dan moet je nog wel foutloos springen maar er worden hier en daar regelmatig (tienden van) seconden bijgedaan of afgetrokken
Niets is de mens vreemd

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:32

ben helemaal niet anti-springen en zie veel dieren het met veel plezier doen, maar vind wel duidelijk een verschil. Een Z-dressuuramazone in de ring moet al haar zweep voordat ze de ring ingaat weggooien, met springen hoeft dat niet en met name 'fanatieke' kinderen kunnen er behoorlijk oplos meppen in de springring als het dier na drie keer verkeerd voor een hindernis gezet te worden, eindelijk een keer weigert. Iedereen staat erbij en kijkt er naar, maar niemand doet iets. Ik heb er wel eens iets van gezegd en dan word je toch uigeblaft!!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:32

Mijn paard moet je juist constant in zijn bek hangen anders gaat hij met 100 km/u over de hindernissen heen, ik hou 'm amper tegen (daarom spring ik ook niet hahaha) magoed, dressuur zou dan in jou ogen net zo stompzinnig kunnen zijn want ik heb toevallig gister nog gezien dan een vrouw haar fries in het schouderbinnenwaarts trapte met haar sporen en toen haar paard verschoot hem in elkaar mepte met de zweep.. Dus hoe dan ook, er zijn altijd onkundige mensen, het maakt niet uit welke sport dat is.. Ik vind het een beetje een raar stukje van je, en dan met die voorgekouwde vragen "of is dit ook jullie manier van springen" .. denk je nou echt dat er iemand "ja" zal zeggen.. mensen verliezen vaak hun geduld tijdens bepaalde oefeningen en zijn te erg gebrand op resultaat zonder dat ze kunnen bedenken dan een paard altijd wel wil maar soms niet snapt.. niemand gaat van tevoren naar zijn paard met het idee "vandaag ga ik hem eens over een hindernis heen trappen".. Magoed, beetje gek om dan over springen te beginnen.. moet je voor de gein eens kijken hoe sommigen hun dravers beleren voor de renbaan enzo.. 't blijft zo.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:12

Citaat:
constant in zijn bek hangen

Hou maar wijselijk m'n mond

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:20

Urielle schreef:
Och, met de regionale wedstrijden sjoemelen ze met het springen met de tijd, okay, dan moet je nog wel foutloos springen maar er worden hier en daar regelmatig (tienden van) seconden bijgedaan of afgetrokken
Niets is de mens vreemd
en om er nog even aan toe te voegen: de stijlpunten in de B, die gaan ook niet altijd helemaal eerlijk...

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:39

In mijn ogen heeft een paard over het algemeen niet zozeer wel of geen zin in springen...maar wel of geen respect voor de ruiter...
Als een paard goed respect heeft zal het graag willen werken en ook springen...uiteraard zijn daar uitzonderingen in.

Ik heb weleens een paard over de hindernis gejaagd, maar dat heeft niet met de springsport te maken maar dat is een machtsspel waarbij je bepaald wie de baas is...en somsgaat dit vrij hardhandig maar dat is in alle takken van de sport...je moet grenzen stallen en als je dat goed en consequent doet hoef je dat niet zo vaak te doen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:24

livo schreef:
In mijn ogen heeft een paard over het algemeen niet zozeer wel of geen zin in springen...maar wel of geen respect voor de ruiter...

Niet mee eens, veel paarden vinden springen echt leuk en dat zie je duidelijk aan ze. Paarden die normaal gesproken niet te enthousiast meewerken gedragen zich ineens top, bij het zien van de hindernis (ook als ze er niet op af worden gestuurd) gaan zich enthousiaster bewegen, oren naar voren (niet alleen met springen maar ook bij het opbouwen en losrijden om de hindernis), etc.

Er is heel veel verschil tussen een paard dat gewoon meewerkt met wat er gedaan wordt, of een paard dat aan alle kanten roept: "JAAA, dit vind ik leuk!!"

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:33

shadow0 schreef:
livo schreef:

Niet mee eens, veel paarden vinden springen echt leuk en dat zie je duidelijk aan ze. Paarden die normaal gesproken niet te enthousiast meewerken gedragen zich ineens top, bij het zien van de hindernis (ook als ze er niet op af worden gestuurd) gaan zich enthousiaster bewegen, oren naar voren (niet alleen met springen maar ook bij het opbouwen en losrijden om de hindernis), etc.

Er is heel veel verschil tussen een paard dat gewoon meewerkt met wat er gedaan wordt, of een paard dat aan alle kanten roept: "JAAA, dit vind ik leuk!!"

maar een paard wat gewoon meewerkt hoef je dus niet over een hindernis te jagen rammen en prikken....tuurlijk vindt t ene paard t leuker dan de andere ...maar een normaal paard wat respect heeft voor zijn ruiter...wil best een beetje springen...

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:48

Je hebt idd overal mensen voor, van bierdopjes in peesbeschermers tot slofteugels tot aan de borst doorgetrokken. dit zal altijd zo blijven, in idd alle takken van de paardensport. de (meeste) springpaarden vinden het leuk om in de sport te lopen, vinden ze dat niet, stoppen ze iedere hindernis en hoeven ze zo niet meer mee op concour.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:52

Ben ik het mee eens, rammen en prikken is nooit goed, welke tak van sport je ook doet.

Maar dat zei je niet in de quote waar ik op reageerde.