Doe-het-zelf-tips 'Hoe word ik een betere ruiter'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feetje

Re: Doe-het-zelf-tips 'Hoe word ik een betere ruiter'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:35

* DENK simpel en rij je paard gewoon lekker voorwaarts

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:41

Rij stap per stap: corrigeer onmiddellijk als het nodig is, en leer bliksemsnel reageren. Vaak moet je bij een paard pas doorvragen omdat je gewoon te laat was.

Idd denken aan je lesgever werkt bij mij erg goed (ik was eens op buitenrit en een paard wou maar moeilijk wenden toen ik mijn intsructrice keihard hoorde roepen in mijn hoofd: zet je hand terug, zijn hoofd is al lang gedraaid!!! ik ben het niet meer vergeten )

Tijdens het rijden moet je voelen, denken hou je idd voor de pauzes.

Probeer bewust te rijden, niet zomaar wat rondjes rijden, zo kan je immers niet verwachten dat je paard voortdurend scherp is.
Daaruit volgt ook: je moet erg en erg consequent zijn: been is vooruit. Altijd. Niet vandaag zo en morgen wat minder omdat ze een beetje sloom is. Herhaal deze controle elke training tijdens het inrijden. Zolang ze niet reageren zoals het hoort, ben je niet echt aan het rijden.

Als je het moeilijk vindt om een volledig uur op je eentje te rijden: hou een schema bij wat je precies gaat doen.
Dus zeg niet gewoon: vandaag ga ik 20 minuten goed inrijden en loswerken (en het na 5 minuten beu zijn en je paard al oppakken). Neen, zeg: ik ga eerst wat rustig rondstappen en grote voltes rijden op been en zithulpen, daarna in draf hetzelfde, daarna van hand veranderen, daarna tempowisselingen, ...

Denk vanuit de wereld van het paard. Word niet boos. Bedenk dat het paard elk recht heeft om je uit te proberen en dat het aan jou is om een correcte leider te zijn.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:38

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:53

* als je je paard bijv. wilt leren wijken, stop dan als hij het "goed" gedaan heeft... Als je paard het de hele tijd niet doet en op het laatst wel, blijf dan niet rijden tot het perfect gaat (!!LUKT DAN TOCH NIET!!) maar ga iets anders doen of stap uit en top met rijden..

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:37

vandaag geleerd (niet letterlijk opvatten )
de buitenteugel is voor het opvangen en het verkorten/langer maken van de hals
de binnenteugel is voor vragen(naar beneden) en stelling

weet niet of deze al gezecht is maarja
met springen:
gooi je hart over de sprong,,,dan volgt de rest vanzelf

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:10

rijd eens een flink stuk zonder beugels (draf galop etc) en doe daarna je beugels weer in. Heb je nu het gevoel dat ze allebei gelijk zitten?
Scheef zitten is vaak ook een gevolg van scheve beugelriemen/zadel en kan tot veel moeilijkheden leiden in allerlei oefeningen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:06

Doe je best

Handig onderwerp trouwens! Ik heb al een hele tijd geen les meer maar van doe het zelf-en kun je ook nog een heleboel leren. Je moet goed kijken hoe je paard reageert op wat jij doet. En op elkaar inspelen..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:16

Het belangrijkste wat ik kan bedenken: CONSEQUENT zijn! Daar hou je een super fijn paard aan over en groei jij zelf als ruiter ook.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 23:11

* Als je iets moeilijks doet, ga zachtjes zitten fluiten of zingen, dan ben je een stuk mee ontspannen en gaat de oefening vaak beter omdat je ontspant

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:31

Probeer op verschillende paarden te rijden.
Naar mijn mening leer je daar ook veel van

Leuk topic

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:33

Rijdt bewust, ik ga voor mezelf altijd een rijtje af als iets niet lukt, zit ik recht, zijn mijn handen op gelijke hoogte, werk ik niet terug, houdt ik niet vast, geef ik genoeg been of juist teveel.

Verder probeer ik altijd heel veel afwisseling in het werk te houden, veel overgangen, figuren, zijgangen, tempowisselingen, schijnovergangen.

Ga na of je paard op je hulpen reageert, been is naar voren, ophouding en zwaarder zitten is terug.

Let op je afwerking, zijn je overgangen vloeiend, galoppeert je paard vanuit een rustige draf aan, staat 'ie vierkant?

Knoop in je teugels leggen en beugels uitdoen en dan zitoefeningen doen is ook handig, moet je wel een mak paard hebben natuurlijk.

Rij je veel op de hoefslag? Ga dan eens een keer de hele tijd op de binnenhoefslag rijden, wie weet hangt je paard aan het hek.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:06

PeruaansePas schreef:
* Droog oefenen: leren niet naar de oren te kijken door trappen op en af te rennen zonder naar je voeten te kijken.

Geen goeie tip, ik heb het eens gedaan en ben uitgegleden, gevolg dat een rugwervel verschoven is

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:37

Verder nog: ga eens op de letter rijden. Als ik alleen rijd, ga ik al gauw overgangen en figuren rijden wanneer ik voel dat het paard er 'klaar' voor is. Maar wanneer iemand dan zegt: bij E ga je halthouden, daarna 5 passen draven, daarna 5 passen galop, weer 5 passen draven, en terwijl je dat volhoudt bij B weer afwenden, enz. dan merk ik dat dat alweer heel wat moeilijker is. Met deze oefening leer je echt pas per pas rijden, en op elk moment controle hebben. Een must voor dressuurruiters dacht ik zo

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:10

*ga altijd terug naar de basis

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:38

* Als het niet lekker gaat,geef niet je paard de schuld maar denk eens na,
eerst actie,dan reactie,
wat doe jij fout,en wat is de reactie van jou paard hierop??
Geduld dus!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:15

Ptries schreef:
Knoop in je teugels leggen en beugels uitdoen en dan zitoefeningen doen is ook handig, moet je wel een mak paard hebben natuurlijk.

Rij je veel op de hoefslag? Ga dan eens een keer de hele tijd op de binnenhoefslag rijden, wie weet hangt je paard aan het hek.

inderdaad, een zitles is héél goed voor evenwicht en zo voel je ook dat je helemaal niet veel hoeft te doen om je paard terug te nemen. vb: als ik netjes rechtop ga zitten, ontspannen en ik ga zwaar zitten komt m'n paard onmiddelijk terug. Ik hoef helemaal niet te pitsen en me op te spannen want dan lukt het helemaal niet.

Jah die tip van de hoefslag is inderdaad een héél goede tip. Heb het al vaker gedaan. Het is een kwestie van rechtrichten, en toch merk je dat je paard aan de omheining hangt. Bij mij is dat dikwijls maar aan één kant. Hier kan je dan ook beginnen met rechtrichten.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:53

Je kan ook op de letter gaan rijden om je paard scherper te maken en spelenderwijs echt op de letter te rijden..

Rij overgangen naar bijv. draf of galop vanuit stilstand, hou 2 letters verder weer stil, maak weer een overgang.. Paarden vinden dit een heel leuk spelletje.

(oja, niet *te* vaak doen, want dan wordt 't een gewoonte)

Ik rij meestal buiten en je hebt dan al gauw paadjes waar je veel galoppeert of draaft. Eens een keer iets anders doen kan al helpen om beiden scherp te blijven. Of een rondje buiten achterstevoren rijden, zodat er niet teveel gewoonte in alles komt.. Dus: voorkom gewoonte-acties..

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:59

alles wat ik kan bedenken is eigenlijk al gezegd

maarja misschien nog 1:

Voorwaarts !!!!

oja en ALTIJD lessen!
Beter sparen voor je lessen en dat je maar 1 x in de maand echt héél erg goed les krijgt dan datje elke week een flutlesje krijgt!

naja ik hou dit topic in de gaten.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:34

Vergeet niet dat paardrijden leuk is

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:05

Handig topic! Ben al tips aan het overschrijven, die hang ik dan op de wc... hihi

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:35

siko schreef:
Handig topic! Ben al tips aan het overschrijven, die hang ik dan op de wc... hihi

whahahaha op stal cker

Pattypaard schreef:

hier ben ik het niet mee eens, ik rijd mijn paard altijd met de buitenteugel, iets druk (binnen teugel er altijd bij natuurlijk) naar beneden, heeft een hele kleine hulp nodig en ze weet het maar ik pruts dus bijna nooit (meer, vroeger wel ) aan m'n binnenteugel, hierdoor maak je de hals erg kort. Alleen met stelling natuurlijk. Dat is logies.
Het opvangen doe ik altijd met mijn zit en als het nodig is dan druk op allebei de teugels, heel minimaal. Meer is niet nodig bij mijn paard.
Uit mijn ervaring is dit voor ons als combinatie de beste methode.\\

sorry als dit letterlijk is maar ik snap niet wat je er mee bedoelde

Nog een tip van mij - Zorg voor veeel afwisseling ga een keer balkjes lopen, lekker naar het bos, duin, strand (erg lux in mijn leefomgeving ) een keer lekker over straat als je paard braaf is. ( Dan krijgt je onwijs veel aandacht GOED VOOR JE EGO )
Springen, zonder zadel rijden, longeren, vrij dagen, licht werk, zwaar werk, vrije dressuur (voetjes leren geven) in het weekend bijv. heel lang poetsen. Masseren, Knuffelen. Aan de hand over de weg, grasen. Wassen noem maar op. Zo houd je je paard gelukkig en heeft hij zin om voor je te werken. Waardoor het ook beter gaat.

wat een lang bericht

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:39

Pattypaard schreef:

hier ben ik het niet mee eens, ik rijd mijn paard altijd met de buitenteugel, iets druk (binnen teugel er altijd bij natuurlijk) naar beneden, heeft een hele kleine hulp nodig en ze weet het maar ik pruts dus bijna nooit (meer, vroeger wel ) aan m'n binnenteugel, hierdoor maak je de hals erg kort. Alleen met stelling natuurlijk. Dat is logies.
Het opvangen doe ik altijd met mijn zit en als het nodig is dan druk op allebei de teugels, heel minimaal. Meer is niet nodig bij mijn paard.
Uit mijn ervaring is dit voor ons als combinatie de beste methode.\\

sorry als dit letterlijk is maar ik snap niet wat je er mee bedoelde

[/quote]

ok de lesgeefster zei het zo...maar het is niet letterlijk bedoelt
dat kwam ook vooral doordat nike toen niet reageerde op de zit(was te druk bezig met dingen kijken en alles tjaah nieuwe omgeving heh en ook niet goed de hoeken in wou)
maar dat verschilt natuurlijk ook per pony/paard.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:46

Regelmatig zitlessen aan de longe nemen (ook als je al heel goed rijdt) op verschillende soorten paarden. Veel zonder beugels rijden, en niet alleen je paard recht maken, maar ook jezelf!
Kijk net zo kritisch naar je eigen houding als dat je naar die van je paard kijkt!
En vooral geen hoge eisen aan je paard stellen als je zelf je dag niet hebt.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:56

idd pattypaard (sorry heeel erg off topic)

Laska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:31

Voltigeren!!: het is zoo leuk, plak een vriendin aan je longe, longeersingel eraan en gaan!

Bijv in dameszit rijden, dat is heel erg moeilijk vind ik

Of achterstevoren figuren stappen.

En ( zonder laarzen!) op je paard leren staan, eerst op je knieen, dan staan, eerst halthouden, dan stap, dat is goed voor je evenwicht.

Of een fotoshoot, niet altijd in de wei maar schilder eens een achtergrond op een laken.

Misshien wel een rondje dorp, bij ons vinden ze het prachtig als je komt wandelen in het dorp.