Pril schreef:Een kruizing zebra levert een oersterk en sober rijdier op met een stel goede voeten. Uitstekend voor mensen die graag lange tochten maken. Ik zie niet wat er verkeerd is aan deze kruizing hoor. Als er een gezond dier uitkomt en er is een markt voor, so what? Ik vind ze wel gaaf! En wbt het doorfokken van QH, een kruizing zebra is onvruchtbaar.
Niet altijd hoor. Net zoals een kruising ezel x paard niet altijd onvruchtbaar is. Ze hebben allemaal (paard -ezel - zebra) een verschillend aantal chromosomen , maar als door een speling der natuur het fokproduct wel het goede aantal chromosomen meekrijgt, is het dier vruchtbaar...
Bovendien zit er wel een kern van waarheid in. Als ik een QH merie heb (en daar zijn er genoeg van dus dat risico loop je zo snel niet) en ik zet er een QH hengst op, blijf je binnen je eigen ras. Doe ik dat niet en fok een Zorse, dan is het fokjaar wat betreft het behoud van het Quarter Horse verloren.
Zorses zijn oersterk, maar geven niet dezelfde signalen af als een paard. Je moet donders goed weten waar je mee bezig bent. Je kunt de omgang die je met een paard hebt geleerd, of die je intuitief met je paard doet, niet zo een-twee-drie toepassen op een Zorse.
Het risico blijft gewoon dat mensen voor een Zorse gaan omdat ze het wel apart vinden, maar daarbij de kennis missen om met dieren om te gaan. Het blijft vreselijk uitkijken!
Ik ga even kijken of de vorige topics kan vinden, daar hebben we deze hele uitgebreide discussie namelijk al gehad.

[/quote]
).

Leuk zeg,