Horse Event: Gert vd Hoff, zadelmak in 10 min

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Horse Event: Gert vd Hoff, zadelmak in 10 min

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:39

Onze Quarter is door Gert ingereden en mijn wederhelft kon er dus na een kwartiertje zelf ook al even op rijden.
Ze heeft daar een week gestaan (op Gert's eigen advies, langer was niet nodig) net als 2 paarden van kennissen van ons.
Gert heeft trouwens het liefst dat je vantevoren helemaal niks met het paard doet, zodat het paard niet het idee heeft dat 'ie 'weet' wat er komt.

Gert is inderdaad een komisch figuur en de eerste keer dat we bij hem waren heb ik dan ook constant in de heg gelegen van het lachen! Gert is zonder twijfel een van de meest ervaren paardenmensen die ik ken.

Toch twijfel ik of ik het een volgende keer weer op deze manier zou laten doen. Het paard wordt nl. inderdaad overdondert, en krijgt i.p.v. een bit een touwtje om de neus dat Gert aantrekt als het dier echt lastig is.
Het is op deze manier toch een vorm van dwang, het paard heeft geen keus en ik vraag me af of een paard op een andere (langzamere) manier niet beter en rustiger leert wennen aan een zadel en ruiter.
Hangt misschien ook van het paard af en sommige (probleem-) paarden hebben deze aanpak misschien nodig...

Maar humor, ervaring en niet te vergeten lef, heeft 'ie zeker en het bekijken zeer de moeite waard!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:42

Jura schreef:
Ik wil waarschijnlijk onze 2 jarige volgend jaar door hem zadelmak laten maken en laten inrijden. Ik heb vele goede verhalen gehoord over hem en hij doet het thuis ook niet zoals op een clinic. Wel wil ik zo veel mogelijk voorbereidend werk doen; longeren, zadel op, hoofdstel in, misschien wat hangen.

Ik heb wel eens begrepen dat hij dat nou liever niet heeft, maar ze het liefst helemaal groen heeft. Een paard dat al wat aan het longeren is geweest bokt op een andere manier dan een volledig groene, tenminste dat was de uitleg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:44

het hangt inderdaad van het paard af ik ga zelf voor de rustige manier ....... absoluut maar ik heb er ook wel eens wat niet kunnen inrijden.......... die gaan dan naar Gert.

Ik heb het dan over paarden die zich laten vallen enzo :D

@ ldr ik heb ze ook het liefst zo groen mogelijk, beter helemaal geen ervaring dan de ervaring dat ze sterker zijn of mensen kunnen imponeren

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:47

KiWiKo schreef:
Ik heb het dan over paarden die zich laten vallen enzo :D

Inderdaad! Bij dat soort paarden zou ik ook geen beter adres weten! Als Gert het niet kan, kan niemand het! Dat geloof ik echt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:48

Pcies

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:48

KiWiKo schreef:
@ ldr ik heb ze ook het liefst zo groen mogelijk, beter helemaal geen ervaring dan de ervaring dat ze sterker zijn of mensen kunnen imponeren

Dan ga je er vanuit dat ze de verkeerde dingen geleerd hebben en dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
Uitleg van Gert zou zijn dat een volledig groene zijn rug niet echt gebruikt met bokken en dus makkelijker uit te zitten is tegenover een niet groene die een hele mooie parabool kan maken waar je af vliegt.
Of het zo is weet ik niet, want ik pas deze methode ook niet toe.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:52

hihihi heeft ie gelijk in........... qwestie van opgebouwde spieren

Een slap paard, kan minder fratsen uithalen als een paard dat al een half jaartje ofzo aan de longeerlijn aan het werk is gezet

Mensen maken een hoop fouten met jonge paarden, kijk maar eens bij topics als mijn veulen is een draak

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:53

KiWiKo schreef:
Mensen maken een hoop fouten met jonge paarden, kijk maar eens bij topics als mijn veulen is een draak

Ja, maar jij en ik niet toch??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:00

hahaha ik wel hoor, die deksel komt bij mij ook wel eens heel hard aan

Ik mag alleen hopen dat ik de basisfouten niet meer maak

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:02

OOh gertje is geweldig.
Ik moest vorig jaar ponykamp organsieren en kreeg het briljante idee om et de hele club kids naar gert te gaan.
ik hem opgebeld en natuurlijk (aardig als gert is) geen probleem.
Nou wij daar met dik 20 kids + iedereen die de week hielp (niemand wou t missen) daarheen.
hij een jong beest van stal geplukt die net de dag ervoor was gekomen.
nou die kids hebben me toch een redeo gezien..
lachen joh.
ze vonden het super.
Hij ging met een hand aan de teugels bokkens en steigerent de bak door, dikke redeo.
Nou toen reed een meisje een paard van hem, zij bracht m uit in de dressuur en hij in het springen.
Zij wat oefeningetjes laten zien en vervolgens zegt Geret maak maar een sprongetje.. zij??? ik springen?? nou ja vooruit.
Nou dat beest begon toen het een metertje werd behoorlijk link te stoppen.
Gert er op en op het moment dat ie opstapt ging zijn telefoon.
Hij neemd op en praat met die persoon maar ondertussen rijd die ook de sprong aan.
En hup al bellend maakt ie die sprong.. no problemo

Maar ik denk dat ik wel een van de weinige ben die gert heeft zien vallen.
Dat was in parcours met die schimmel.
Hij rijd aan beestje gaat steeds langzamer en stopt en plof gert er naast..
Er gebeurde niks.
Wel grappig als je hem ziet redeo-en en daarna op een simpel sprongetje ziet vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:42

ik had zijn methode een tijdje geleden al IDS zien staan...ik snap niet hoe hij het voorelkaar krijgt en zelf nog heel is!

best instersant om in het echt te zien lijk me!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:36

KiWiKo schreef:
hihihi heeft ie gelijk in........... qwestie van opgebouwde spieren

Een slap paard, kan minder fratsen uithalen als een paard dat al een half jaartje ofzo aan de longeerlijn aan het werk is gezet

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:48

Ik doe het hem niet na!!! ik zou eerst een paar dagen achter mekaar gaan hangen voordat ik er op durf . Maar echt goed ze geven het paard gewoon niet teveel tijd om er over na te denken. Ik denk toch dat ik eerst even een paard keer zou gaan longeren voor zijn spiertjes. Zelf heb ik mijn 3 jarige ook zonder hoofdstel zadelmak gemaakt dit beviel mij erg goed

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:51

hmm zou ik wisje niet op kunnen geven om volgend jaar daar zadelmak gemaakt te worden door hem ofzo
klim ik er daarna ook wel meteen op

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:59

Ik vind het een beetje een aparte manier van zadelmak maken, maar toch wel grappig dat het werkt! Ik doe het hem ook niet na

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:02

wim v Hooff deed het hier in de buurt trouwens ook redelijk gemakkelijk en snel
oke je paard kende dan t zadel/hoofdstel en longeren al wel, maar wim stapte er op zonder hulp, je mocht ze niet eens vasthouden, en het ging eigenlijk altijd goed
helaas is ie er mee gestopt toen ie voor de 3e(?) keer zn been had gebroken, eigenlijk zou hij dit jaar+volgend jaar nog wel wat zadelmak gemaakt hebben, had hem ook in mn gedachten voor wisje, hij komt nml aan huis echt ideaal
maar helaas nu breng ik ze maar weg volgend jaar

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:09

Wow, wat knap zeg..
Ik zie het mezelf niet zo gauw doen...
Echt knap!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:22

KiWiKo schreef:
Saskia, paard heeft geen bit in Wordt gereden op een halstertje geeft niet hoor

ohw hihih inderdaad neit goed op gelet !!
dan kan het heel veel minder kwaad

i'm sorry,
zal voortaan beter lezen