Ik rijd nu sinds 2 weken een 5-jarige merrie die een jaar lang gereden is door een meisje wat eigenwijs en snel boos was. (Het paard weet met die gevoelens geen raad en merkt een zwakke plek, dus zal proberen boven jou in rang te komen staan (in mensentaal zien mensen dat vaak als in de zeik nemen).....mensen weten dan niet wat ze daarmee aan moeten en worden boos! Je komt dan in zo'n cirkel terecht en het word alleen maar erger!) Dat meisje kon op een gegeven moment niet eens meer opstappen, dan ging dat paard de lucht in.....zat ze er eenmaal op, dan stond dat paard bij elke hoek achterstevoren!
Het meisje werd boos op het paard....want die 'nam haar in de zeik'. Maar ga zelf nou eens na waar de fout zit!
Sinds ik dat paard rij, heeft ze het precies twee keer geprbeerd, maar ik zet dr precies terug waar ze begon en begin dan weer opnieuw (zonder boos te worden of iets). Na twee keer had ze door dat ik haar leider ben ipv andersom en heb ik er echt een superfijn paard aan!!
Zo zie je maar dat het gewoon een wisselwerking is en jij kan er alleen vanaf als je bij jezelf nagaat wat jij fout doet!
Ik snap sowieso niet dat mensen zo snel boos kunnen worden op hun paard, ik zoek altijd de fout bij mezelf en die vind ik ook in 100% van de gevallen, als ik daar dan aan ga werken is het probleem verholpen!
Ik bedenk me net dat ik in de afgelopen 5 jaar maar 1 keer moordneigingen heb gehad van een paard
....dat was nadat diezelfde merrie mij anderhalf uur door een land (vcan 3 hectare) heeft laten ploeteren omdat ze zich niet wilde laten vangen, uiteindelijk heb ik wel gewonnen en had ik niet eens meer de neiging om boos te worden, want het werkt toch niet, werkt alleen maar averrechts! 

(en ga nu maar jammeren over deze opmerking in het aqua topic)