Filmpjes achterwaarts, keertwending om de voorhand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmy92

Re: Filmpjes achterwaarts, keertwending om de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:54

OrissE_GipsY schreef:
uhm nee... maar ik vind het penny-achtig om zulke dingen uit te halen, en op flim te zetten, en helemaal blij over doen , terwijl het eigenlijk nergens op slaat, als je zoiets dna wilt doen, zorg dan dta je dat rijtechnisch kan enzo, en ga niet zomaar wat doen.. en normale ruiters houden hun teugels altijd nog in 2 handen.....

Niet banketstaaf bedoeld, maar ik vindt het ook erg penny. Ik vindt het er erg slordig uitzien. Zou ook vanuit stap beginnen, dat maakt het wat makkelijker. Bovendien met 2 handen blijven rijden, anders kun je nooit de juist hulpen geven, probeer je vaste hand los te laten.

eSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:56

DjunDjun schreef:
eSz schreef:
Ik heb geleerd om eerst stil te staan.

Nou dan weet ik niet wie je dat hebt aangepraat maar als je zelf ook n beetje nadenkt kun je wel begrijpen dat het vanuit stap moet.

Het moet zus en zo, tsjah misschien lukt het bij ons wel vanuit stilstand. En degene die me dat 'aangepraat' heeft, is echt niet een of andere debiel die zomaar wat doet. Die rijd zelf ook dressuurwedstrijden.
[/quote]
blijkbaar lukt het dus niet vanuit stilstand.
kijk je wel uit datje em niet kreupel draait enso ?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:57

hehe, eindelijk iemand die het wel snapt....jansje..

en trouwens als jou pony aan de hulpen staat, gaat hij niet achterwaarts, terwijl jji wil dat hij voorwaarts of opzij gaat.... daaruit concludeer ik dat hij niet aan de hulpen staat....
Laatst bijgewerkt door _Nann_ op 14-09-05 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 14:57

OrissE_GipsY schreef:
ik afkraken? het komt dr niet eens in de buurt, maargoed... ik ga hie rgeen woorden meer aan verspillen hoor... sommige mensen leren het nooit... als ik jou was, zou ik lekker les nemen, en zorgen dat je pony beter aan je hulpen komt, dan is het niet nodig om in zijn mond te trekken, en met 1 hand te rijden denk ik... o en dat vastzetten van je hand is jou fout, dta hoeft je paard niet te ontgelden.... zo kan je hem toch nooit aan 2 teugels rijden.... gewon lekker met 2 handen.... en les nemen dus, dna leer je zelf ontspannen....

Waar heb ik ooit gezegd dat het zijn fout was? Ik heb toch zelf aangegeven dat IK MIJN hand vastzet? En hoezo ontgeld hij dat? Ik zeg toch dat wanneer ik mijn had vastzet, ik op mijn andere hand verder rijd en ondertussen mijn vastgezette hand weer ontspant? En ja zo kan ik wel aan 2 teugels rijden want het is niet 24/7 dat ik mijn hand vastzet. Vraag eerst eens wat voor je zulke conclusies trekt.
En niet iedereen heeft het geld op z'n rug groeien om duur les te
nemen. Dit is een hengst en die plaats je niet zomaar even op de manege tussen de andere paarden, Dus dan zul je prive les moeten nemen, thuis, waardoor er ook nog reiskosten bij komen.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 14:58

eSz schreef:
blijkbaar lukt het dus niet vanuit stilstand.
kijk je wel uit datje em niet kreupel draait enso ?

Waarom zou ik hem kreupel draaien omdat ik het vanuit stilstand doe en het 'vanuit stap hoort' ?
[/quote]

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:59

lilykashmir _/-o_
helemaal mee eens..!
zelf heb k helaas geen tips voor je want doe altijd alleen maar om de achterhand heen
maar nu ik dit zo zie ga k t ook maar eens oefenen best leuk

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:59

tjah, ik blijf erbij dta je gewoon met 2 handen moet rijden.... en als jij je hand vastzet... leren ontspannen, en nie met 1 hand...

en je zou ehm kreupel kunnen draaien, omda hij niet actief genoeg is, en gewoon maar kort draait... en doe je dit vanuit stap, op een gecontroleerde manier.. en blijft hij actief zijn benen optillen en plaatsen.. is deze kans kleiner

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:00

OrissE_GipsY schreef:

en trouwens als jou pony aan de hulpen staat, gaat hij niet achterwaarts, terwijl jji wil dat hij voorwaarts of opzij gaat.... daaruit concludeer ik dat hij niet aan de hulpen staat....

Hij is misschien niet zo perfect aan de hulpen als een GP paard (tsjah stop een paard een stang en een onderlegtrens in de mond dan kan ik het ook.. )

En dit was niet de honderste keer dat we het doen ofzo, misschien de vijfde keer, dus nee dan gaat het niet perfect. Maar blijkbaar mag je alleen perfecte dingen op bokt plaatsen waar iedereen op kan zeggen: oh leuk joh hartstikke goed.
En als je dan iets plaatst wat niet helemaal perfect is, word je meteen afgekraakt en dan wil je niks leren en blablabla. Waarom denk je dat ik dit plaats? Misschien juist om te horen wat er goed of fout is. Maar als het op zo'n manier moet hoeft het van mij ook niet.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:01

misschien rot dat ik het zo zeg, maar mijn eerste gedachte was wat ben je in godsnaam aan het doen? Waarom je hand los? en waarom vanuit stilstand? Je kan mij niet vertellen dat iemand die eerder een keertwending heeft gereden je dit verteld heeft. Misschien komt dit erg hard over maar dat bedoel ik niet zo hoor. Een keertwending rij je als je het wil doen op een andere manier en nu heb ik het over een nederlands dressuurkeertwending uit de M2 proef bijvoorbeeld (laten we het even zo noemen, in western en belgie heb je vast ander soort keertwending?!) Je begint achter!! en dan vanuit stap, nooit halthouden dus! In het begin kun je beter even zorgen dat je de kont alleen naar binnen zet en dat hij achter zijn benen over elkaar heen zet, maak hem daarna weer recht. Zet als je de echte keertwending in wilt zetten in het begin een klein beetje zijn kont naar binnen, geef een kleine ophouding, je buitnbeen eraan en draaien. Zorg dat hij achter blijft overstappen, het is een grote fout als hij zijn achterbeen stil laat staan. Voor gaat meestal watr makkelijker. In het begin kun je hem beter iets te groot maken, zolang het over de benen maar goed gaat. Ik heb geleerd dat het in het begin niet erg is een beetje stelling naar buiten te houden, zo kun je hem namelijk makkelijker begrenzen met de buitenteugel. Dit doe je natuurlijk ook voor de benen (het begrenzen met de buitenteugel). Later als je hem zo klein hebt als je wil kun je iets meer stelling gaan vragen. Succes ermee!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:01

Jansje schreef:
OrissE_GipsY schreef:
uhm nee... maar ik vind het penny-achtig om zulke dingen uit te halen, en op flim te zetten, en helemaal blij over doen , terwijl het eigenlijk nergens op slaat, als je zoiets dna wilt doen, zorg dan dta je dat rijtechnisch kan enzo, en ga niet zomaar wat doen.. en normale ruiters houden hun teugels altijd nog in 2 handen.....

Niet banketstaaf bedoeld, maar ik vindt het ook erg penny. Ik vindt het er erg slordig uitzien. Zou ook vanuit stap beginnen, dat maakt het wat makkelijker. Bovendien met 2 handen blijven rijden, anders kun je nooit de juist hulpen geven, probeer je vaste hand los te laten.

Dat probeer ik toch ook? Totdat ik m'n hand weer volledig kan ontspannen doe ik het zo. Dan hang ik tenminste niet in z'n mond.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:02

DjunDjun schreef:
Ik heb geleerd om eerst stil te staan.

Stilstaan valt zwaarder op de gewrichten een keertwending word niet zomaar in zijn voorwaarts gedaan.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:02

OrissE_GipsY schreef:
tjah, ik blijf erbij dta je gewoon met 2 handen moet rijden.... en als jij je hand vastzet... leren ontspannen, en nie met 1 hand...

en je zou ehm kreupel kunnen draaien, omda hij niet actief genoeg is, en gewoon maar kort draait... en doe je dit vanuit stap, op een gecontroleerde manier.. en blijft hij actief zijn benen optillen en plaatsen.. is deze kans kleiner

Heehe.. bedankt voor deze uitleg. Daar vroeg ik dus om.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:03

DjunDjun schreef:
OrissE_GipsY schreef:

Hij is misschien niet zo perfect aan de hulpen als een GP paard (tsjah stop een paard een stang en een onderlegtrens in de mond dan kan ik het ook.. )

En dit was niet de honderste keer dat we het doen ofzo, misschien de vijfde keer, dus nee dan gaat het niet perfect. Maar blijkbaar mag je alleen perfecte dingen op bokt plaatsen waar iedereen op kan zeggen: oh leuk joh hartstikke goed.
En als je dan iets plaatst wat niet helemaal perfect is, word je meteen afgekraakt en dan wil je niks leren en blablabla. Waarom denk je dat ik dit plaats? Misschien juist om te horen wat er goed of fout is. Maar als het op zo'n manier moet hoeft het van mij ook niet.

sorry, met stang en trens doet elk paard het gelijk.. je begrijpt duidelijk het hele nut van het rijden niet.... dta is nu wel duidelijk, en er word hier goed en slecht commentaar gegeven, en blijkbaar kan je het niet aan als mensen slecht commentaar geven.... tjah nogmaals plaats dan niets...wij zeggen ook alleen wat we zien en wat we vinden...

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:03

DjunDjun schreef:
De eerste video:
Poging tot keertwending om de voorhand, maar hij probeerde er op allerlei manieren onderuit te komen, achterwaarts gaan, hangen op de teugel enzovoorts. Toen dacht ik: wil je achteruit? dan ga je ook achteruit dus toen heb ik hem in de achteruit gezet.

Tweede video: Een mooie keertwending vond ik zelf

Video1:

Afbeelding

Video2:
Afbeelding

Zelf zeg je mooie keertwending, maar dat is het helemaal niet. Dus geen commentaar omdat het niet perfect is, maar omdat jij dat denkt.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:04

sophie_kurk schreef:
misschien rot dat ik het zo zeg, maar mijn eerste gedachte was wat ben je in godsnaam aan het doen? Waarom je hand los? en waarom vanuit stilstand? Je kan mij niet vertellen dat iemand die eerder een keertwending heeft gereden je dit verteld heeft. Misschien komt dit erg hard over maar dat bedoel ik niet zo hoor. Een keertwending rij je als je het wil doen op een andere manier en nu heb ik het over een nederlands dressuurkeertwending uit de M2 proef bijvoorbeeld (laten we het even zo noemen, in western en belgie heb je vast ander soort keertwending?!) Je begint achter!! en dan vanuit stap, nooit halthouden dus! In het begin kun je beter even zorgen dat je de kont alleen naar binnen zet en dat hij achter zijn benen over elkaar heen zet, maak hem daarna weer recht. Zet als je de echte keertwending in wilt zetten in het begin een klein beetje zijn kont naar binnen, geef een kleine ophouding, je buitnbeen eraan en draaien. Zorg dat hij achter blijft overstappen, het is een grote fout als hij zijn achterbeen stil laat staan. Voor gaat meestal watr makkelijker. In het begin kun je hem beter iets te groot maken, zolang het over de benen maar goed gaat. Ik heb geleerd dat het in het begin niet erg is een beetje stelling naar buiten te houden, zo kun je hem namelijk makkelijker begrenzen met de buitenteugel. Dit doe je natuurlijk ook voor de benen (het begrenzen met de buitenteugel). Later als je hem zo klein hebt als je wil kun je iets meer stelling gaan vragen. Succes ermee!

Heel erg bedankt voor deze uitleg, hier kan ik al wat meer mee.
En ik kan je wel vertellen dat iemand die regelmatig keertwendingen rijd, het me zo heeft uitgelegd.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:05

Jansje schreef:
DjunDjun schreef:
De eerste video:
Poging tot keertwending om de voorhand, maar hij probeerde er op allerlei manieren onderuit te komen, achterwaarts gaan, hangen op de teugel enzovoorts. Toen dacht ik: wil je achteruit? dan ga je ook achteruit dus toen heb ik hem in de achteruit gezet.

Tweede video: Een mooie keertwending vond ik zelf

Video1:

Afbeelding

Video2:
Afbeelding

Zelf zeg je mooie keertwending, maar dat is het helemaal niet. Dus geen commentaar omdat het niet perfect is, maar omdat jij dat denkt.

Er staat ook VOND ik zelf, mijn mening ja, hoe kan ik nou weten wat er fout is?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:05

maar volgens mij doe je meestal een keertwending om de achterhand.. niet om de voorhand....

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:06

inderdaad.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:07

Er zijn ook keertwendingen om de voorhand, die worden alleen niet in de proef gevraagd, tijdens mijn les werden die ook wel behandeld. Maar dat betekent wel dat die óók via de voorwaartse impuls gereden moeten worden.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:08

ps: nu bvergeet ik er wel bij te vermelden dat je 2 handjes aan het stuur moet houden, anders is het zo cerwarrend voor je pony!
Laatst bijgewerkt door Soph12 op 14-09-05 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:08

Rinske schreef:
Er zijn ook keertwendingen om de voorhand, die worden alleen niet in de proef gevraagd, tijdens mijn les werden die ook wel behandeld. Maar dat betekent wel dat die óók via de voorwaartse impuls gereden moeten worden.

Ik zal voortaan het vanuit stap proberen. Bedankt voor je uitleg.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:09

sophie_kurk schreef:
ps: nu bvergeet ik er wel bij te vermelden dat je 2 handjes aan het stuur moet houden, anky gaat toch ook geen appuyementen met 1 hand doen? daarom krijg je geen 2 teugels..

Nee iedereen moet zoals anky rijden, want die is perfect.
Ik heb een reden opgegeven waarom ik som (SOMS) met 1 teugel rijd. Lees dat maar eens en praat niet zo neerbuigend, je bent geen kleuter wel?

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:10

sorry had het idd een beetje vreemd opgeschreven.. heb het al veranderd!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:11

sophie_kurk schreef:
sorry had het idd een beetje vreemd opgeschreven.. heb het al veranderd!

OK bedankt.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:13

Probeer het wel met 2 handen te doen, met de binnenteugel wat stelling vragen (niet het hoofd naar binnentrekken uiteraard ), en met de buitenteugel tegen de hals wat begrenzen, zodat hij niet over de schouder weg kan vallen.
Succes.