sophie_kurk schreef:misschien rot dat ik het zo zeg, maar mijn eerste gedachte was wat ben je in godsnaam aan het doen? Waarom je hand los? en waarom vanuit stilstand? Je kan mij niet vertellen dat iemand die eerder een keertwending heeft gereden je dit verteld heeft. Misschien komt dit erg hard over maar dat bedoel ik niet zo hoor. Een keertwending rij je als je het wil doen op een andere manier en nu heb ik het over een nederlands dressuurkeertwending uit de M2 proef bijvoorbeeld (laten we het even zo noemen, in western en belgie heb je vast ander soort keertwending?!) Je begint achter!! en dan vanuit stap, nooit halthouden dus! In het begin kun je beter even zorgen dat je de kont alleen naar binnen zet en dat hij achter zijn benen over elkaar heen zet, maak hem daarna weer recht. Zet als je de echte keertwending in wilt zetten in het begin een klein beetje zijn kont naar binnen, geef een kleine ophouding, je buitnbeen eraan en draaien. Zorg dat hij achter blijft overstappen, het is een grote fout als hij zijn achterbeen stil laat staan. Voor gaat meestal watr makkelijker. In het begin kun je hem beter iets te groot maken, zolang het over de benen maar goed gaat. Ik heb geleerd dat het in het begin niet erg is een beetje stelling naar buiten te houden, zo kun je hem namelijk makkelijker begrenzen met de buitenteugel. Dit doe je natuurlijk ook voor de benen (het begrenzen met de buitenteugel). Later als je hem zo klein hebt als je wil kun je iets meer stelling gaan vragen. Succes ermee!
Heel erg bedankt voor deze uitleg, hier kan ik al wat meer mee. 
En ik kan je wel vertellen dat iemand die regelmatig keertwendingen rijd, het me zo heeft uitgelegd.