het rijden gaat niet altijd even goed...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Re: het rijden gaat niet altijd even goed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:35

Blackmystery schreef:
:n pffffffffff,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. het zit zo, ik ben de trotse eigennaar van een stoere frieze merrie, echt een schat van een beest.
Het probleem is echter zins ik haar rijd zijn er vreselijke ups en douns.
Dit is normaal, en heeft iedereen last van, maar bij haar is het echt vreselijk.
Zo kan ze de eenen dag super lopen maar de andere dag vreselijk klieren. Het begint vaak al als ik op stap en weg rijd, normaal gesproken stap ik de eerste paar rondjes rustig in aan de lange teugel, maar nu loopt ze constant te dribbele, heeft ze haar hoofd hoog en wilt harder, ook is ze meteen bang, op bepaalde de plekken en gaat daar met haar achter hand op de binnenhoefslag lopen etteren en soms snuife.
In de draf wil ze constant onder mij uit en ze reageert bijna niet op de hulpen. als ik een ophouding maak of een hulp geeft reageert ze hier raar op, door nog harder door te gaan waar ze al mee bezig was.
binnen de kortste keren is ze door weekt en heeft ze een heftige adem.

Het paard is verder wel wat dominand, en van de gene van wie ik les had moest ik wel laten zien wie de baas was, omdat het ettere anders steeds meer word.
maar dit doe ik al, ik ben lief in de hand en beloon als ze iets goed doet en straf af bij dingen die niet kunnen. toch blijft dit terug komen vooral naar een dag of twee vrij.

Vooral na een dag of 2 vrij lees ik onder in.
Energie te over zou ik denken.
Voer je haar normale rantsoen door op haar vrije dagen?
Het lijkt me geen gemene merrie,maar eerder een paard die niet weet wat ze met haar energie moet doen.
Merk je het al met poetsen?
Laat haar dan voor het rijden stoom afblazen.
Ga al die spoken maar eens bekijken in de bak toch

Misschien een ideetje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:09

Het kan inderdaad teveel energie zijn, andere mogelijkheden:
- hengstigheid? hoe loopt haar cyclus t.o.v. dit gedrag?
- het kan ook zijn dat je teveel vraagt en dat ze druk is door mentale overbelasting?
- hoe is ze aan de hand en in de omgang?

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:08

Hoi,

Ik heb ook zo'n paard en hoe meer ik er een punt van maak dat ze zo doet, hoe erger het word.
Eenmaal heb ik de fout gemaakt door haar een flinke tik met de zweep te geven. Daar wordt ze alleen maar nerveuzer van. Op de dagen dat het niet goed gaat maak ik er wat leuks van. Leg ik die lat niet zo hoog, maar pas me bij haar aan. Op de dagen dat het goed gaat prijs ik haar de henel in. Zo blijft het voor ons beiden leuk.
Wil ik echt de baas over haar zijn, dus dat ze mij als haar leider ziet, dan helpt grondwerk bij mijn paard het beste.
Het kan ook zijn dat je paard vast zit aan een kant, dan hebben ze vaak pijn in de rug. Dan gaan de voltes niet goed, snijden ze hoeken af en lopen ze steeds maar harder onder je vandaan.
Het boek wat Michael Peace heeft geschreven : "begrijp uw paard", heeft mij veel inzicht gegeven.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Jacolien

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:14

Je zegt dat ze dominant is, ik doe zelf wel eens aan freestyle als grondwerk. Je paard losgooien in de paddock zonder halster of iets. Je gaatv haar opdrijven, zonder tegen haar te praten. In je achterste hand neem je een halster touw, dit is je drijvende hand. Je voortse hand is je lijdende hand. Zorg dat jij met JOUW lichaam in een lijn met haar achterhand staat zodat je haar voorwaartse beweging niet belemmert. laat haar stappen draven en galloperen door je drijvende hand heen en weer te bewegen, let goe dop haar lchaams taal. gaat ze smakken en kauwen en doet ze haar hoofd omlaag (=nagefelijk) en staan haar oren naar jou gericht dan accepteerd ze jou als leider. houdt ze haar hoofd omhoog en heeft ze een 'grote' houding dan is het inderdaad een dominant paard.
Dit is allemaal moeilijk zo een twee drie uit teleggen. Ik zou zeggen probeer het, zorg dat je paard jou vertrouwd en jij je paard. kijk anders even op www.emielvoest.nl hij kan in een keer zien waarom jou paard zich zo gedraagd en het werkt echt!
succes!

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 00:04

roosa: ze staat nu alleen op de wei, krijgt verder niks en staat met poetsen te slapen.
Pas als ik wil opstijgen merk ik pas in wat voor bui ze is.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 00:08

jacolien schreef:
Hoi,

Ik heb ook zo'n paard en hoe meer ik er een punt van maak dat ze zo doet, hoe erger het word.
Eenmaal heb ik de fout gemaakt door haar een flinke tik met de zweep te geven. Daar wordt ze alleen maar nerveuzer van. Op de dagen dat het niet goed gaat maak ik er wat leuks van. Leg ik die lat niet zo hoog, maar pas me bij haar aan. Op de dagen dat het goed gaat prijs ik haar de henel in. Zo blijft het voor ons beiden leuk.
Wil ik echt de baas over haar zijn, dus dat ze mij als haar leider ziet, dan helpt grondwerk bij mijn paard het beste.
Het kan ook zijn dat je paard vast zit aan een kant, dan hebben ze vaak pijn in de rug. Dan gaan de voltes niet goed, snijden ze hoeken af en lopen ze steeds maar harder onder je vandaan.
Het boek wat Michael Peace heeft geschreven : "begrijp uw paard", heeft mij veel inzicht gegeven.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Jacolien

vast zit ze niet, en het is niet elke dag kan ook best twee eken tussen zitten of het houdt een week aan.
ik heb met haar grond werk gedaan en dat ging goed, nu schijnt ze niet eens oog meer voor mij te hebben.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 00:10

Tessa_frida schreef:
Je zegt dat ze dominant is, ik doe zelf wel eens aan freestyle als grondwerk. Je paard losgooien in de paddock zonder halster of iets. Je gaatv haar opdrijven, zonder tegen haar te praten. In je achterste hand neem je een halster touw, dit is je drijvende hand. Je voortse hand is je lijdende hand. Zorg dat jij met JOUW lichaam in een lijn met haar achterhand staat zodat je haar voorwaartse beweging niet belemmert. laat haar stappen draven en galloperen door je drijvende hand heen en weer te bewegen, let goe dop haar lchaams taal. gaat ze smakken en kauwen en doet ze haar hoofd omlaag (=nagefelijk) en staan haar oren naar jou gericht dan accepteerd ze jou als leider. houdt ze haar hoofd omhoog en heeft ze een 'grote' houding dan is het inderdaad een dominant paard.
Dit is allemaal moeilijk zo een twee drie uit teleggen. Ik zou zeggen probeer het, zorg dat je paard jou vertrouwd en jij je paard. kijk anders even op www.emielvoest.nl hij kan in een keer zien waarom jou paard zich zo gedraagd en het werkt echt!
succes!

Dit heb ik gedaan na de nieuwe op start, ze liep mij toen als een hondje achter na en ging bij je staan slapen.
ook konde we dingen als terug, blijf, of ik ging rennen zij achter mij aan, ik stop zij ook.
dit is nu totaal weg.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:54

Als het grondwerk nu ook niet goed gaat zoals je verteld, dan zou ik daar al eerste weer mee beginnen. Aan het werk op de grond, als dat weer goed gaat, gaat het in het zadel vast ook snel weer beter

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:13

Idd.. Lekker aan het grondwerk werken, dit is ook een leuke afwisseling voor je paard

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:41

Dit lijkt mij gewoon te veel energie.. Waarom ga je haar niet een eind longeren als ze zo'n bui heeft? Gewoon aan de longe zonder hulpteugels of hulpmiddelen, laat haar maar even doen! Als je merkt dat ze geen zin meer heeft nog even doorgaan tot je merkt dat ze echt rustig wordt en op haar bit begint te kauwen oid. Als je er dan weer op gaat heeft ze vast geen zin meer om moeilijk te doen (en als ze dat wel heeft heb je haar dus nog niet lang genoeg gelongeerd!) en kun je nog even, al is het maar een kwartiertje, lekker rijden.

Voor de rest, als ze ergens moeilijk over doet haar gewoon aan het werk zetten, veel overgangen en figuren rijden zodat ze haar aandacht bij jou houdt. Je bent toch nooit sterker dan je paard, dus moet je proberen slimmer te zijn!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:58

Dit zou ik ook geschreven kunnen hebben, exact hetzelfde probleem met mijn Friese merrie! Ik heb altijd gewoon zo rustig mogelijk door gereden, veel figuren en overgangen idd en dan op een gegeven moment werd ze dan fijner Ik heb haar nu 4 jaar en ze blijft van die ERGE ups en downs hebben, we zitten nu weer in een down moment haha

Succes ermee en ik ga de tips hier ook maar eens uitproberen!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 00:01

Goh.. lijkt op mijn paardje zeg... en wat je zegt.. het is echt SUPER irritant..