Blackmystery schreef::n pffffffffff,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. het zit zo, ik ben de trotse eigennaar van een stoere frieze merrie, echt een schat van een beest.
Het probleem is echter zins ik haar rijd zijn er vreselijke ups en douns.
Dit is normaal, en heeft iedereen last van, maar bij haar is het echt vreselijk.
Zo kan ze de eenen dag super lopen maar de andere dag vreselijk klieren. Het begint vaak al als ik op stap en weg rijd, normaal gesproken stap ik de eerste paar rondjes rustig in aan de lange teugel, maar nu loopt ze constant te dribbele, heeft ze haar hoofd hoog en wilt harder, ook is ze meteen bang, op bepaalde de plekken en gaat daar met haar achter hand op de binnenhoefslag lopen etteren en soms snuife.
In de draf wil ze constant onder mij uit en ze reageert bijna niet op de hulpen. als ik een ophouding maak of een hulp geeft reageert ze hier raar op, door nog harder door te gaan waar ze al mee bezig was.
binnen de kortste keren is ze door weekt en heeft ze een heftige adem.
![]()
Het paard is verder wel wat dominand, en van de gene van wie ik les had moest ik wel laten zien wie de baas was, omdat het ettere anders steeds meer word.
maar dit doe ik al, ik ben lief in de hand en beloon als ze iets goed doet en straf af bij dingen die niet kunnen. toch blijft dit terug komen vooral naar een dag of twee vrij.
Voer je haar normale rantsoen door op haar vrije dagen?
Het lijkt me geen gemene merrie,maar eerder een paard die niet weet wat ze met haar energie moet doen.
Merk je het al met poetsen?
Laat haar dan voor het rijden stoom afblazen.
Ga al die spoken maar eens bekijken in de bak toch
Misschien een ideetje.

Ik heb haar nu 4 jaar en ze blijft van die ERGE ups en downs hebben, we zitten nu weer in een down moment haha