Is het ook geen kenmerk van de juiste verzameling, dat een paard de achterhand laat zakken en daarbij meer ondertreedt? Hierbij neemt het paard meer gewicht op de achterhand. Als gevolg van dit zakken van de achterhand (en dus doorbuigen in de gewrichten), zal het paard zich vanzelf gaan oprichten aan de voorkant (vanwege de hefboomwerking in het paardenlichaam). Dit uit zich dan gevoelsmatig in het omhoogkomen van de voorhand en daarnaast zie je het oprichten van de hals. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het paard door training sterk genoeg is gemaakt om te kunnen ondertreden. Dit is dus wat anders dan een jong paard wat uit zwakheid zijn benen ver onder zijn lichaam zet, dit is geen verzameling. Ik geloof daarom ook niet in paarden die op hun 6e jaar al Z lopen, maar dit is weer een ander topic...
. De training gaat stap voor stap en dus zijn er ook verschillende maten van verzameling.
In de piaffe krijg je dus de hoogste mate van verzameling, waarbij het paard een groot deel van het gewicht op de achterhand neemt en daarbij ver doorbuigt in de gewrichten.
Ik denk dat als je er naar streeft om je paard op deze manier te laten lopen, je de voorbenen zeker kunt ontlasten en ze daarmee kunt sparen. Ik ben echter nog wel benieuwd naar het mogelijke schadelijke effect van het niet goed verzameld rijden..