Z2: galopchangement

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Re: Z2: galopchangement

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:48

Via de draf mag ik dus niet doen omdat de wissels daardoor minder doorgesprongen worden.
Ook een balkje lijkt me niet goed voor een (dressuurmatige) wissel.

En zorg er inderdaad voor dat je iemand op de grond hebt staan die er verstand van heeft en dus ook kunt zien wat je wel of niet goed doet.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:31

Sydney2005 schreef:
Vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid: Een aantal van jullie zeggen tellen 1,2,3 en wissel, maar wanneer tel je... Iedere sprong?? Of bij een bepaalde beenzetting van je paard??

Als het been wat het verst naar voren grijpt naar voren gaat daarna komt het zweefmoment. Dus als been naar voren gaat vanaf dat moment is het 1, 2 en 3 wissel. Dus zitten, dieper zitten, tel mee een = extra halve ophouding, 2 = been omleggen en 3 = geef de hulp en stel daarna om.
makkelijk is overigens als je paard bijvoorbeeld op de volte al heel goed luistert naar linker galop of rechter galop dat je ook op de volte in contra aan kunt springen.
De galop moet super bevestigd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:40

Dus die volte, aanspringen in contra en aanspringen op recht stuk en veel galop stap overgangen zijn dus al hele goeie voorbereidende oefeningen... kan het altijd mee gaan nemen nu.... De wissels ga ik tzt wel leren als ik les heb... Ga er niet alleen aan beginnen.

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:29

Mijn pony hebben we de vliegende wissel geleerd door in contragalop een flauwe gebroken lijn te rijden, in de lijn om gaan zitten en dan aan het einde je buiten been omleggen en hop dan sprong ze om.

Ik heb ook bij de paarden in het Z1 en Z2 gereden met mijn D-pony en het was heel leuk! En ik heb er heel veel van geleerd. Sommige juryleden houden er echter niet van. Eén keer is tegen mij gezegd; Meisje de ponies zijn gisterenavond al geweest, hahaha!
Het meest irritante vond ik het inrijden tussen de grote paarden bij indoor wedstrijden. Ik ben heel wat keren afgesneden en zelf tegen de muur gedrukt. Maar op een gegeven moment weet je wel wat de leuke wedstrijden zijn. Bij mij waren dat hele andere plaatsen dan bij de ponies. Ik wens je heel veel succes!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:13

Idd leuk hoeveel verschillende manieren er zijn!! Maar ik denk ook dat je de methode moet toepassen die het beste voor je paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 23:02

zijn idd veel methodes als ik het zo lees!

Ga het sowieso niet zonder hulp doen, maar was benieuwd hoe de bokkers het aanpakten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 23:36

Je moet niet tellen maar leren om het juiste moment aan te voelen. Daar is een schoolmeester die kant en klare wissels springt op een halve hulp echt super voor!

Ik zou echt iedereen afraden om wissels door de stap of door de draf aan te leren. Dat is echt vragen om ellende.

Eenvoudige wissels zijn wel goed in de voorbereiding om je paard meer op het achterbeen te krijgen en meer controle in de galop te krijgen.

Als je paard goed in balans kan galopperen en vlot aan je (zijwaartse) hulpen staat is de wissel in 9 vd 10 gevallen niet zo heel moeilijk meer.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 07:28

Afraden: stelling omgooien/wissels in de hoek maken/door stap en draf...

Aanraden: goed leren het ritme te voelen, weten hoeveel galopsprongen jouw paard nodig heeft voor een hele ronde in de bak. Overal kunnen aangalopperen linksom rechtsom en contra. Terug blijven zitten, hand aan houden, meetellen (wij deden: 1, 2, 3 (galopsprongen) en (been omleggen) om (hulp geven)) Niet je hand wegdoen, en terug blijven zitten.

Als je paard super bevestigt is is een wissel simpel. Maar éénmaal fout aangeleerd heb je een probleem. Dus wacht op echte instructie...

Succes!

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:54

Wat ik zelf fijn vind om te changeren is:
In de linkergalop bijv..dan maak ik een galop apuyement..ik houd de linkerstelling nog erin (anders wordt het allemaal te verwarrend) als ik vervolgens op de hoefslag aankom zet ik de stelling om leg mn been om en springt hij over!
klinkt mischien een beetje ingewikkeld maar bij mij werkt het!!
succes ermee

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 12:58

Ja maar dan moet je eerst die appuyemen goed onder de knie hebben (voorhand vóór achterhand) en ik kan me voorstellen dat veel mensen dat moelijk vinden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:15

Misschien is het dan een idee om nog even te wachten met het leren van een wissel. (als het om een dressuurpaard gaat.)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:37

en dat laatste vind ik een leuke opmerking, want wat doe je bij een springpaard?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:42

Lielle schreef:
en dat laatste vind ik een leuke opmerking, want wat doe je bij een springpaard?

Ach als het een springpaard is mag de kont omhoog, mag het in 2en, mag hij slingerend omspringen etc etc als hij maar OP de hulp omspringt. Iets heel anders dan een dressuurpaard een wissel goed aanleren...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:55

Maar als je nu je springpaard wel een zuiver gesprongen wissel wil leren, omdat hij later toch nog eens Z dressuur moet lopen

Ik snap het verschil heel goed, maar ik wil in het L springen een correcte (dwz in een keer en redelijk recht) wissel kunnen rijden zodat ik straks in de dressuur niet helemaal in de problemen zit

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:28

Lielle schreef:
Maar als je nu je springpaard wel een zuiver gesprongen wissel wil leren, omdat hij later toch nog eens Z dressuur moet lopen

Ik snap het verschil heel goed, maar ik wil in het L springen een correcte (dwz in een keer en redelijk recht) wissel kunnen rijden zodat ik straks in de dressuur niet helemaal in de problemen zit

Dan zal je hem als volwaardig allrounder een goede wissel moeten leren

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:28

d*mn daar was ik al bang voor

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:30

Zep schreef:
Je moet niet tellen maar leren om het juiste moment aan te voelen. Daar is een schoolmeester die kant en klare wissels springt op een halve hulp echt super voor!

Ik zou echt iedereen afraden om wissels door de stap of door de draf aan te leren. Dat is echt vragen om ellende.

Eenvoudige wissels zijn wel goed in de voorbereiding om je paard meer op het achterbeen te krijgen en meer controle in de galop te krijgen.

Als je paard goed in balans kan galopperen en vlot aan je (zijwaartse) hulpen staat is de wissel in 9 vd 10 gevallen niet zo heel moeilijk meer.

Maar ja hoeveel ruiters staat een goede schoolmeester tot de beschikking. Mij helaas niet. En mijn slimme paard weet precies wat er komen gaat en zegt daarom ajuuuuuuuuuuuuuuuuuusssssssssssss. Op andere paarden kan ik de wissel overigens wel springen hoor alleen op hem niet. Maar ja gelukkig wordt de galop almaar beter en komt derhalve de wissel ook wel een keer. En anders moet iemand anders het hem maar leren.

Maar wat ik dus eigelijk bedoel te zeggen is dat sommige paarden het helemaal niet zo makkelijk doen en daar is kafue er een van. Terwijl de jonge donnerhal absoluut nog niet goed kan galloperen maar wisselen wel.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:42

Lielle schreef:

Dan zul je meer geduld moeten hebben dan bij eentje die gewoon een wissel in twee stukken mag springen.
Hebben ze veel aanleg voor een wissel dan zo snel mogelijk leren en anders heel kneuterig zorgen dat je in de goede galop landt en anders even terug naar de draf.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:03

Kafue schreef:
En mijn slimme paard weet precies wat er komen gaat en zegt daarom ajuuuuuuuuuuuuuuuuuusssssssssssss. Op andere paarden kan ik de wissel overigens wel springen hoor alleen op hem niet. Maar ja gelukkig wordt de galop almaar beter en komt derhalve de wissel ook wel een keer. En anders moet iemand anders het hem maar leren.

Maar wat ik dus eigelijk bedoel te zeggen is dat sommige paarden het helemaal niet zo makkelijk doen en daar is kafue er een van. Terwijl de jonge donnerhal absoluut nog niet goed kan galloperen maar wisselen wel.

Misschien moet je dan toch er eerst voor zorgen de galop (en ook contragalop) helemaal goed te kunnen controleren voordat je gaat wisselen.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:19

ik heb mijn paard het eigenlijk zonder instructie geleerd (had toen tijdelijk geen instructie) Mijn paard wilde het eerst voor geen meter! je kon drukken of doen wat je wilde maar deed het NIET...
Mijn manier moet je maar niet na doen
Toen mijn paard in een racebui was sprong hij uitzichzelf in de hoeken over en toen probeerde ik ook in die hoeken de hulpen voor de wissel te geven (had nooit gewisseld , maar wat ik "dacht" dat de hulpen waren) en ik zei het commando "wissel" en dan de hemel in prijzen!
Daarna (volgende dagen) heb ik het in een arbeidsgalop geprobeerd bij het omstellen van een volte van rechts naar links mét het commando en toen snapte hij het ..... nu kent hij ze ongeveer een maand en nu doet hij ze altijd wel in 1 keer maar hij deed ze alleen niet altijd helemaal mooi recht.. (na 2 weken was het commando niet meer nodig) nu ben ik wezen oefenen en probeerde licht mee te tellen zodat ik ze goed voorbereide, en zo licht mogelijke hulpen en daarbij goed stil blijven zitten en vandaag deed hij ze voor de eerste keer helemaal recht . maar gelukkig springt hij ze (tot nu toe ) wel atijd in één keer....gelukkig....ik heb ook laatst geprobeerd de wissels om de 2 sprongen te maken dat deed hij 3 keer achter elkaar "goed" (nouja ..hij deed het laten we het daar op houden... )en toen ging hij wat slingeren ..oeps.... ach hij doet ze tenminste ook al zijn ze misschien nog niet allemaal "goed" .... ik ben hier al blij mee, want 2 maand geleden vertikte hij het..omdat hij het simpelweg niet snapte... (uhhh ik gaf waarschijnlijk de hulpen ook niet duidelijk.. )

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:29

Voor een paard dat lichamelijk goed in elkaar steekt mag een wissel geen enkel probleem opleveren. Kijk maar eens naar paarden op de wei, die wisselen zonder problemen. Voorwaarde voor een goede wissel is een goede 3-tact galop. Veel ruiters verwarren verzamelen met traag, galopperen een zuivere 4-tact of rijden hun paarden naar gelang de opleiding vorderd steeds vaster en strakker in de rug en vinden het dan vreemd dat de wissels problemen opleveren.

Ik heb zelf ook geen schoolmeester gehad om de wissels op te kunnen leren. Maar met deskundige begeleiding en goede aanwijzingen kom je er ook wel uit. Voor een paard is een wissel niet zo moeilijk, voor een gemiddelde ruiter wel.

Ik heb de wissels geleerd vanuit de contragalop over de hoefslag [lange zijde] naar de goede galop. Eerst rij ik contra en schakel een paar kee rom te controleren dat mijn paard goed aan mijn been is. Vlak voor de wissel sluit ik iets meer door, dan rij ik 2 passen galop iets meer naar voren en op pas 3 maak ik de wissel. De timing van he hulp is cruciaal. De hulp zelf is voor mij en mijn pard niet veel meer dan het iets schuin naar voren drukken van mijn binnen heup waardoor de binnenzitbeenknobbel iets meer belast wordt. Daarbij komt het binnenbeen meer naar voren op de singen en het buitenbeen er achter. De hals stel je ook iets om. Dus vlak voor of in dat zweef moment leg je zelf je benen om, je verplaatst je gewichtshulp en je stelt de hals om. Het zijn dus heel wat hulpen die je allemaal tegelijk uit moet voeren en dat is best lastig.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 21:46

Wanneer je paard de galopappuyementen goed beheerst, raad ik je ook aan om na een galop appuyement je paard om te stellen, te gaan verzitten (op de nieuwe binnenbeen zitknobbel) en de hulpen te geven voor de nieuwe galop. Waar je wel goed op moet letten is dat het paard niet gigantisch onder je vandaan stormt wanneer hij wisselt. Wanneer je zel fnog nooit op een "leermeester"hebt gereden ben je waarschijnlijk al super blij, en geeft het het een goed gevoel, als hij van galop wisselt. Ik heb natuurlijk geen idee hoe jouw pony het oppakt, maar een beheerste wissel rijden is iets wat veel tijd vergt. Probeer dus een ritme te hanteren die je zowel voor, na als tijdens de wissel behoudt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:43

iedereen super bedankt!!

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:57

Hee, wat leuk dat je bij de paarden gaat starten. Ik zal je dan vast wel een keer tegenkomen. En je zult wel opvallen dus ik zal je zeker ook herkennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 13:37

Ik val zeker op, vanwege de maat en vanwege de kleur (denk dt nog het meeste).

Hoop eigenlijk dat ze bij de paarden niet zo punten als bij de pony's, dan moet ik namelijk veel te snel naar de Z2 straks.