Rijtechnisch ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Rijtechnisch ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:50

Ik las in je verhaal dat je sind juli weer begonnen bent met rijden en dat ze daar voor 2 maanden stil heeft gestaan.Je bent dus nog maar net begonnen en dit moet je rustig weer opbouwen ik krijg het gevoel dat je te snel wilt en dat je paard dit gewoon niet bij kan houden.Wat voor jou mss goed kan werken is wees heel geduldig en blijf er steeds aan denken dat je paard moeite heeft met wat je van haar vraagt dan ga je er al heel anders opzitten en ben je mss wel tevreden als je hebt gereden.

Verder lees ik woorden als gevecht, werkontrekken en lastig en als je dit steeds denkt ga je haar ook zo rijden en verlies je snel je geduld en wil het rijden niet meer lukken.Probeer gewoon opnieuw te beginnen en beloon haar vaak dan vind ze het weer leuk om voor je te werken en paardrijden is ook je paard los rijden en niet oefeningetjes rijden wees trots op haar als ze los is en bekijk de volgende keer of het je mss ietsjes sneller lukt.

Het kan natuurlijk zijn dat het paard wat stijf is van zichzelf en ze dus extra tijd nodig heeft om los te komen en dat je haar die tijd ook moet geven en dat het mss altijd wel zo zal blijven.Je kunt er ook aan denken om haar eens een voedingssubblement te geven en kijken of ze dan wat soepeler wordt.Ik probeer maar aan te geven dat er meer is dan je zo op het eerste gezicht zou denken en dat je paard er mss niets aan kan doen.

Het longeren vind ik wel een beetje vreemd.Mss is ze niet voldoende voorwaarts of heb je de bijzet te los of te strak staan mss loopt ze niet lekker op de bijzet en moet je eens een ander hulpmiddel gebruiken bv.een gogue of een pessoa teugel mss dat ze daar wel lekker op loopt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:57

wat zegt je instructeur hiervan?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 15:07

Goeie middag allemaal..

Allereerst bedankt voor de reacties!

De reacties over niet aan mijn been zijn enz laat ik links liggen want ze is wel aan me been.

Monsera: Ze is inderdaad sinds juli pas weer onder het zadel. Maar dan nog zou een paard ook eerder kunnen ontspannen en nageven. Wat betreft medici en voeding kan er niks mis zijn.

Wat betreft werkontrekking/gevecht. Dat is Gracy gewoon, altijd al geweest. Het is gewoon een moeilijk paard om te rijden en ze doet niet zomaar wat voor je. Mijn instructrice heeft er nu 2x op gereden. 1x Vlak na het land, en 2 a 3weken geleden nog maals. Ze vond Gracy vooruit gaan, ze was lekker soepel (na het losrijden), ze liep recht en zolang ze verder niks vroeg was het goed. Maar pasje schoudervoor, of eens wat extra buigen riep al verzet op want dan wordt het haar te moeilijk te zwaar en heeft ze gauw zoiets van hier wil ik onderuit.

Mijn instructrice denkt toch werkontrekking.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:26

Megantjuh schreef:

Monsera: Ze is inderdaad sinds juli pas weer onder het zadel. Maar dan nog zou een paard ook eerder kunnen ontspannen en nageven. Wat betreft medici en voeding kan er niks mis zijn.

Ja dat zou kunnen maar ik probeerde je uit te leggen dat er ook paarden zijn die gewoon altijd langer nodig hebben om los te komen en dat je daar gewoon rekening mee moet houden.

En hoe weet je zo zeker dat er niets mis is met voeding hebben jullie daar onder zoek naar gedaan?Bij ons op stal was ook een paard en die was altijd vrij stijf en die zijn ze extra vitamine E en selenium gaan geven en daar werdt het een stuk beter van maar zij had wel altijd nog een lange tijd nodig om los te komen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 19:06

Ze wordt goed gevoed en krijgt al kruidenmuesli en supplementjes extra bijgevoerd..

Het zou kunnen dat ze lang nodig heeft , wie weet is dat het..

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:56

monsera schreef:
Ja dat zou kunnen maar ik probeerde je uit te leggen dat er ook paarden zijn die gewoon altijd langer nodig hebben om los te komen en dat je daar gewoon rekening mee moet houden.

Ik denk dit namelijk ook, Gracy heeft gewoon de benodigd tijd om los te komen.
In principe heeft ze gem. 20min nodig... en een galopje helpt ook weleens om sneller los te komen.

Als ze niet wil werken, merk ik dat zo is als ik in de les rijdt. Dan gaat ze flink uitproberen, en ik heb bijna de hele les een gevecht met haar.

Maar als ik iets leuks doe, zoals buitenritten, en springen.. dan werkt ze graag mee en ik heb dan letterlijk geen gevecht in mijn handen, en geen trukkedoos.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 11:00

Nee maar dat is het hem juist, als je een buitenrit gaat maken of gaat springen dan hoeft ze nie rond te lopen en na te geven.. En dat is nu juist het knelpunt

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:52

Megantjuh schreef:
Nee maar dat is het hem juist, als je een buitenrit gaat maken of gaat springen dan hoeft ze nie rond te lopen en na te geven.. En dat is nu juist het knelpunt

Met buitenritten is voor de ontspanning, alhoewel ze kan ook werken buiten

Voor springen moet ze ook veel wendingen maken en dan rij ik bewust veel meer voltes. Maar ze vindt het veel meer spannend, en in afwachting van wanneer ze mag gaan springen gaat ze ook mijn hand opzoeken en aan de teugel. Ze wordt ook steeds meer heet, hoe meer intressanter de hindernis wordt.