Spaanse Hengsten (PRE) Keuring in Belgie: DEEL 1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mijndario

Re: Spaanse Hengsten (PRE) Keuring in Belgie: DEEL 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:27

Wauw die laatste! Die is niet gewoon wit maar eerder van zilver.
Licor ziet er goed uit, knappe vent!

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:30

Hoi Idra,

Wat heb ik zitten smullen van je foto's zeg en wat een mooi paard heb je! Ik kan me voorstellen dat je erg trots op hem was die dag.

Ik heb me speciaal aangemeld als forumlid om je ergens van op de hoogte te stellen.
Ik wil je die manier van longeren zoals je doet, met die touwtjes over zijn rug, heel ernstig afraden! De reden waarom hij niet hangt is omdat hij bang is dat hij zijn rug zeer doet. Want dat is precies wat er gebeurt als hij verzet zou bieden. Je wil denk ik al helemaal niet weten wat er gebeurt als hij ergens van schrikt of in paniek raakt. Zijn rug, mond en bovenal zijn vertrouwen (!) kunnen in deze dwanghouding dan ernstig beschadigd raken. Laat je alsjeblieft niet verleiden tot deze manier van longeren, je geeft hem geen enkele uitweg en zoals je waarschijnlijk wel weet los je verzet en ongewenst gedrag niet op door meer dwang te gaan gebruiken. Vroeg of laat keert dat zich weer tegen je op een andere manier. Helaas kan ik je dan weer niet helpen aan een juiste manier om hem te beletten te hangen. Dat zul je aan een prof moeten vragen (eentje met zachte handen!).
Ik hoop dat je met deze nieuwe informatie opnieuw deze methode wilt bekijken en hopelijk je touwtjes weer gewoon aan een singel bevestigd.

Ik hoop niet dat je je aangevallen voelt, want dat is niet mijn bedoeling. We willen uiteindelijk gewoon allemaal van ons paard genieten en doen dat uiteraard op de manier die we denken dat goed is. Maar iedereen zit daar wel eens naast omdat je niet de juiste of volledige informatie hebt mbt iets. Dat is altijd lastig.

Ik wens je veel plezier met je paard, het is een plaatje!

Groetjes, Marleen

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:25

lijkt dat nu zo of zijn licor's manen veel korter dan ik ze lang geleden heb gezien?:o

Even vraagje, ik heb er niet zoveel verstand van. Toen ik in italie werkte heb ik daar veel op een andulsier gereden die heel kostbaar was, was ook een bloedmooi dier, maar hij was heel erg klein, misschien net iets groter als 1.50. Nu vertelden ze me dat dit het oude type andulsier was, die altijd voor stiergevechten gebruikt werden, omdat ze wendbaar moesten zijn werden ze erg klein gefokt. Kan dit kloppen?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 10:37

Marleen, je hebt een PM, Licor kan niet hangen op die teugels omdat hij niets heeft om op te hangen, en normaal doe ik er een singel onder, maar op zweetplekken te voorkomen voor de morfologische keuring had ik die er niet opgelegd

Nimmedor: ik weet ook niet hoe het komt dat zijn manen (vooral het onderste stuk) korter zijn geworden... Ik vind het ook niet fijn maar ik weet niet wat ik eraan kan doen...

Vroeger waren PRE's idd een stuk kleiner, en werden ze ook wel voor stierenvechten gebruikt, de echte Cartujano's (oudste bloedlijnen) zijn vaak nog witte korte dikke kleine bolletjes
Ik vind het super om te zien hoor zulke types, mijn tweede paard (ooit) wordt ook een korte diknekschimmel

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:08

Lobke, die korte manen kan je voorkomen door ze in te vlechten. Onze fries heeft/had lange manen. Door het rollen komt de manen tussen de schouders en de grond. Ze breken dan af. Ik vlecht koos nu al dik 2 jaar in en hij heeft nu hele mooie lange manen. Hij staat dus 24/7 met een hengstenvlecht in. 1 x per week haal ik het uit en laat het een paar uur luchten.

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:28

Idra, bedankt voor je pb!
Oke, ik snap het. Ik dacht dat je altijd zo met enkel die touwtjes over zijn rug longeerde, want dat is niet zonder risico. Met singel is het al een ander verhaal, dan trekt hij tenminste niet die touwtjes 'door' zijn rug als hij eens in verzet zou komen, of schrikken. Bedankt voor je sympathieke reactie! Volgende week ga ik naar de keuring met mijn 2 jarige PRE merrie, ben beniewd hoe het daar gaat.

Groetjes, Marleen

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:20

onwijs mooie foto's zeg!
en licor ziet er ook super uit!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:40

marleenA schreef:
Hoi Idra,

Wat heb ik zitten smullen van je foto's zeg en wat een mooi paard heb je! Ik kan me voorstellen dat je erg trots op hem was die dag.

Ik heb me speciaal aangemeld als forumlid om je ergens van op de hoogte te stellen.
Ik wil je die manier van longeren zoals je doet, met die touwtjes over zijn rug, heel ernstig afraden! De reden waarom hij niet hangt is omdat hij bang is dat hij zijn rug zeer doet. Want dat is precies wat er gebeurt als hij verzet zou bieden. Je wil denk ik al helemaal niet weten wat er gebeurt als hij ergens van schrikt of in paniek raakt. Zijn rug, mond en bovenal zijn vertrouwen (!) kunnen in deze dwanghouding dan ernstig beschadigd raken. Laat je alsjeblieft niet verleiden tot deze manier van longeren, je geeft hem geen enkele uitweg en zoals je waarschijnlijk wel weet los je verzet en ongewenst gedrag niet op door meer dwang te gaan gebruiken. Vroeg of laat keert dat zich weer tegen je op een andere manier. Helaas kan ik je dan weer niet helpen aan een juiste manier om hem te beletten te hangen. Dat zul je aan een prof moeten vragen (eentje met zachte handen!).
Ik hoop dat je met deze nieuwe informatie opnieuw deze methode wilt bekijken en hopelijk je touwtjes weer gewoon aan een singel bevestigd.

Ik hoop niet dat je je aangevallen voelt, want dat is niet mijn bedoeling. We willen uiteindelijk gewoon allemaal van ons paard genieten en doen dat uiteraard op de manier die we denken dat goed is. Maar iedereen zit daar wel eens naast omdat je niet de juiste of volledige informatie hebt mbt iets. Dat is altijd lastig.

Ik wens je veel plezier met je paard, het is een plaatje!

Groetjes, Marleen

sorry hoor maar het is een beetje overtrokken wat je nu uitkraamt tuurlijk is het beter deze wijze met een longeer singel te doen of doe er een dekje er onder, de touwtjes staan te strak dat zonder meer en heeft totaal geen nut zo maar touwtjes opzich op de manier zoals ik zeg met longeer singel of op de slof manier is de beste wijze om een paard te trainen zonder dwang. een paard beschadigen door middel van touwtjes heb ik nog nooit mee gemaakt zelfs niet als ze een keer uit de ban springen.
de touwtjes over de rug laten lopen door de longeersingel door het bit gestoken en terug aan de longeersingel bevesitigt kunnen geen schaden aan richten want dit heeft de zelfde invloed op het paard zoals de ruiter dat heeft, en die kan meer schade aan richten door het getrek en gezaag aan in de mond dan de touwtjes kunnen doen.
touwtjes op de slof wijze bevestiggen is juist een hele goede manier om je paard zonder dwang meer rug gebruik te tonen door dat je het dier uitnodigt naar beneden te gaan en deze ook gewoon met zijn neusje er uit in de normaale houding te lopen zonder dat deze zich zelf uit elkaar loopt.
ik train de paarden die ik train altijd op deze basis, en altijd met zachte hand en op basis van wederzijds vertrouwen, is dit niet aanwezig kan je niet eens beginnen met trainen in mijn visie.
het paard moet vertrouwen hebben in zijn trainer voor dat zowiezo begonnen kan worden met het lichtjes bij zetten door midel van touwtjes of wat voor hulp middel dan ook.
heb momenteel zelfs al een 4 jaarige fries die langzaam aan nu lichtjes wordt bij gezet met touwtjes om het geheel meer bij elkaar te krijgen en het dier meer over de rug te laten lopen, dit echter niet eerder voor dat het dier blind vertrouwen heeft.
heb ook 1 van de andalusiers van dit forum in training op op basis van deze trainings wijze en het paard loopt de steren van de hemel.

mol

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 08:50

PhiaBink schreef:
Lobke, die korte manen kan je voorkomen door ze in te vlechten. Onze fries heeft/had lange manen. Door het rollen komt de manen tussen de schouders en de grond. Ze breken dan af. Ik vlecht koos nu al dik 2 jaar in en hij heeft nu hele mooie lange manen. Hij staat dus 24/7 met een hengstenvlecht in. 1 x per week haal ik het uit en laat het een paar uur luchten.

Ik vlecht ze altijd in in stalvlechten en met rijden in een hengstenvlecht.
Een hengstenvlecht blijft niet als hij gaat rollen dus ik moet wel stalvelchten.
Maar zelfs zijn voorpluk is korter geworden??

Moll: ik ben erg benieuwd welke forum-anda jij traint, maar gezien je naam en anonimiteit zal je dat wschlk toch niet vertellen.
Maar ik heb al een vermoeden....

Zo longeer ik hem normaal:
Afbeelding

Marleen: Veel succes met je merrie!

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:53

Uitkramen vind ik niet zo aardig.

Ahum, zachte hand? Bij touwtjes? Komt geen hand meer aan te pas dacht ik....

Let even goed op de bevestiging van de touwtjes in dit geval; als het paard in paniek zijn hoofd omhoog wil doen, trekt hij de touwtjes tussen zijn benen door strak over/door zijn rug. Bij slof of pessoa kan het hoofd nog bewegen doordat de slof/touwtjes door de bitringen kan glijden. Hierbij kan dat niet. Hij kan alleen maar verder omlaag met zijn hoofd, geen milimeter meer naar boven.

DAAr had ik het over! Niet over alle andere manieren van trainen met slof, touwtjes ed. Lezen he...

Marleen

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:55

Idra: mijn vorige berichtje ging niet over jou, maar was voor moll bedoeld.

Het longeren op deze foto ziet er goed uit toch!

Bedankt! Ben best zenuwachtig!

Groetjes, Marleen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:05

Idra schreef:
Moll: ik ben erg benieuwd welke forum-anda jij traint, maar gezien je naam en anonimiteit zal je dat wschlk toch niet vertellen.
Maar ik heb al een vermoeden....

Zo longeer ik hem normaal:
Afbeelding

hhahahahaah nou welke heb je in gedachte dan? want daar ben ik wel nieuwschierig naar, ik zeg wel ja of nee, en dan zal ik ook zeggen welke het is

mol

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:09

marleenA schreef:
Uitkramen vind ik niet zo aardig.

Ahum, zachte hand? Bij touwtjes? Komt geen hand meer aan te pas dacht ik....

Let even goed op de bevestiging van de touwtjes in dit geval; als het paard in paniek zijn hoofd omhoog wil doen, trekt hij de touwtjes tussen zijn benen door strak over/door zijn rug. Bij slof of pessoa kan het hoofd nog bewegen doordat de slof/touwtjes door de bitringen kan glijden. Hierbij kan dat niet. Hij kan alleen maar verder omlaag met zijn hoofd, geen milimeter meer naar boven.

DAAr had ik het over! Niet over alle andere manieren van trainen met slof, touwtjes ed. Lezen he...

Marleen

ik zij ook in mijn vorige stuk dat het beter had geweest dat er een longeer singel bij had gezeten en dat de touwtjes te strakstaan. lezen he...
echter is het wel zo dat ik er van uit gaat dat de eigenaaresse wel haar eigen paard kan.

mol

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 15:25

De touwtjes stonden niet te strak, zie jij hem met zijn kin tegen zijn borst lopen misschien??
Kijk maar op onderstaande foto, er hangt er zelfs eentje door:
Afbeelding

Maar ja, wat een vreemde discussie eigenlijk...

Piropo had ik in gedachten omdat je het ook hebt over een 4-jarige Fries en ik heb wat linkjes gelegd

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:38

Idra schreef:
De touwtjes stonden niet te strak, zie jij hem met zijn kin tegen zijn borst lopen misschien??
Kijk maar op onderstaande foto, er hangt er zelfs eentje door:
Afbeelding

Maar ja, wat een vreemde discussie eigenlijk...

Piropo had ik in gedachten omdat je het ook hebt over een 4-jarige Fries en ik heb wat linkjes gelegd

nou dan ben je inderdaad goed wakker
en nee ik zie hem niet met de kin op de borst lopen maar hij kan er met zijn neus ook niet uit als hij naar beneden gaat moet dat neusje altijd nog er uit kunnen gaan en niet naar binnen snap je
vreemt ach wat is vreemt.

mol

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 15:59

Okee je hebt een punt, ik herinner me dat ik er een knoop wou uitkrijgen die ik er eens eerder in had gelegd omdat ik vond dat ze wat te kort stonden, maar dat lukte niet en ik moest verderdoen. Maar hij is er niet van gestorven en hij laat zijn rug toch lekker los

Het is trouwens vreemD

Ik ben een bokt-speurhond Ben je Cloor haar vriend? Of is dat te persoonlijk?

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:20

Moll: waarom dan op mij reageren als ik uitsluitend over de manier van longeren van de foto heb????????? Al dat andere met slof en singels... dat zal wel, maar daar had ik het niet over. Reageer dan niet op mij en reageer zelf met een berichtje over longeren met slof...

Marleen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:23

wat een geweldige paarden zeg...
echt super...
die laatste is super mooi

Esther_Ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:59

Wat een mooie paarden
Die zwarte

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:07

Wat ik altijd zo grappig vind aan de reacties dat mensen wegkwijlen bij een zwarte/bruine PRE. Maar ik wed dat dezelfde mensen niet het verschil kunnen zien als je een foto plaatst van een bruine/zwarte bv KWPN met lange manen en dan ook meteen aah en ooh roepen.

Idra hier bedoel ik Licor dus niet mee, maar de meeste bruine/zwarte PRE's vind ik echt niet geweldig.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 23:49

Hmm, ik weet het niet Lisette, je hebt evenveel schimmels als bruinen die niet rastypisch zijn vind ik.
Hoe is het trouwens met je jaarling?

Ik ben zelf meestal niet weg van zwarten, omdat ik dan zoiets heb van: je koopt dan beter een Fries Ze lijken dan vaak enorm op friezen namelijk...

Maar Licor, daarbij is het toch echt duidelijk dat hij een anda is, hij heeft toch veel rastypische trekken denk ik zo...

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 00:11

Bonito en Licor zijn perfect