Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ik vind het ook niet fijn maar ik weet niet wat ik eraan kan doen...
marleenA schreef:Hoi Idra,
Wat heb ik zitten smullen van je foto's zeg en wat een mooi paard heb je! Ik kan me voorstellen dat je erg trots op hem was die dag.
Ik heb me speciaal aangemeld als forumlid om je ergens van op de hoogte te stellen.
Ik wil je die manier van longeren zoals je doet, met die touwtjes over zijn rug, heel ernstig afraden! De reden waarom hij niet hangt is omdat hij bang is dat hij zijn rug zeer doet. Want dat is precies wat er gebeurt als hij verzet zou bieden. Je wil denk ik al helemaal niet weten wat er gebeurt als hij ergens van schrikt of in paniek raakt. Zijn rug, mond en bovenal zijn vertrouwen (!) kunnen in deze dwanghouding dan ernstig beschadigd raken. Laat je alsjeblieft niet verleiden tot deze manier van longeren, je geeft hem geen enkele uitweg en zoals je waarschijnlijk wel weet los je verzet en ongewenst gedrag niet op door meer dwang te gaan gebruiken. Vroeg of laat keert dat zich weer tegen je op een andere manier. Helaas kan ik je dan weer niet helpen aan een juiste manier om hem te beletten te hangen. Dat zul je aan een prof moeten vragen (eentje met zachte handen!).
Ik hoop dat je met deze nieuwe informatie opnieuw deze methode wilt bekijken en hopelijk je touwtjes weer gewoon aan een singel bevestigd.
Ik hoop niet dat je je aangevallen voelt, want dat is niet mijn bedoeling. We willen uiteindelijk gewoon allemaal van ons paard genieten en doen dat uiteraard op de manier die we denken dat goed is. Maar iedereen zit daar wel eens naast omdat je niet de juiste of volledige informatie hebt mbt iets. Dat is altijd lastig.
Ik wens je veel plezier met je paard, het is een plaatje!
Groetjes, Marleen
PhiaBink schreef:Lobke, die korte manen kan je voorkomen door ze in te vlechten. Onze fries heeft/had lange manen. Door het rollen komt de manen tussen de schouders en de grond. Ze breken dan af. Ik vlecht koos nu al dik 2 jaar in en hij heeft nu hele mooie lange manen. Hij staat dus 24/7 met een hengstenvlecht in. 1 x per week haal ik het uit en laat het een paar uur luchten.
Idra schreef:Moll: ik ben erg benieuwd welke forum-anda jij traint, maar gezien je naam en anonimiteit zal je dat wschlk toch niet vertellen.
Maar ik heb al een vermoeden....
Zo longeer ik hem normaal:
marleenA schreef:Uitkramen vind ik niet zo aardig.
Ahum, zachte hand? Bij touwtjes? Komt geen hand meer aan te pas dacht ik....
Let even goed op de bevestiging van de touwtjes in dit geval; als het paard in paniek zijn hoofd omhoog wil doen, trekt hij de touwtjes tussen zijn benen door strak over/door zijn rug. Bij slof of pessoa kan het hoofd nog bewegen doordat de slof/touwtjes door de bitringen kan glijden. Hierbij kan dat niet. Hij kan alleen maar verder omlaag met zijn hoofd, geen milimeter meer naar boven.
DAAr had ik het over! Niet over alle andere manieren van trainen met slof, touwtjes ed. Lezen he...
Marleen

Idra schreef:De touwtjes stonden niet te strak, zie jij hem met zijn kin tegen zijn borst lopen misschien??
Kijk maar op onderstaande foto, er hangt er zelfs eentje door:
Maar ja, wat een vreemde discussie eigenlijk...
Piropo had ik in gedachten omdat je het ook hebt over een 4-jarige Fries en ik heb wat linkjes gelegd

Ben je Cloor haar vriend? Of is dat te persoonlijk? 

Ze lijken dan vaak enorm op friezen namelijk...