afstaffen of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmy92

Re: afstaffen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:55

Cassidy schreef:
Zo maar uit het niets bokken bij een paard dat 2 maanden onder het zadel is kan een teken zijn van puberaal gedrag. Als jij niet met dat puberale gedrag om kunt gaan, en niet weet hoe je dit moet voorkomen, dan ben je in mijn ogen niet de geschikte persoon om een paard in te rijden.

Ik ga daarbij van uit dat er geen lichamelijke gebreken zijn, en dat het harnachement goed past. Als een pony eenmaal door heeft dat hij je er af kan werken, is het hek van de dam.

Afstraffen kun je dit gedrag absoluut niet, je pony zou niet weten waarom hij die "correctie" krijgt. Het feit dat je er al over na denkt toont al dat je niet weet hoe een paard in elkaar zit, hoe het paard denkt. Hoe wil je hem dat in hemelsnaam verder op gaan leiden?

Dat bedoel ik maar

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:58

Ik zou ook niet weten of ik dat zou moeten afstraffen, maar ik zou denk ik hulp erbij halen en op zijn minst zorgen dat er iemand bij is als je erop gaat rijden .. straks lig jij daar in de bak met een bokkend paard om je heen. ( maar misschien had je daar al aan gedacht )
igg veel succes met je paardje

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 15:38

jeetje relaxt man, vraag jullie MENING!!!
[/quote]

Nou, dat is dus mijn mening!
[/quote]

nou kan ut heus wel oplossen hoor. maar op stal zijn er ook een paar die een andere mening hebben dan mij en daarom vraag ik ook jullie MENING[/quote]

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 15:40

tsja

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 15:45

jo mensen, mijn vraag alleen om jullie mening hoor. niet om wat jullie zouden doen, hoe een paard vroeger werd beleerd, of ik er goed genoeg voor ben... :S
nee mijn vraag was jullie mening!!
paar stal genootjes zegge ook afstraffe en andere zegge juist weer van nee niet doen. ik weet zelf heus wel mijn meing maar vaag nu om die van jullie.. en wat jullie zouden doen.. verder nix.. moeilijk?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 15:46

maarjah laat maar want ieder mens doet het toch op een andere manier maarjah leer wel de manier van een ander ook respecteren zou ik zege...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:14

Je wilt onze mening, en als die niet jouw mening is dan gil je: ik wil niet weten hoe jullie het doen...

Mijn mening, lekker dom blijven, geen les nemen, en sla vooral je paard, daar zal die echt van opknappen.

Da's mijn mening en jouw mening hoef ik niet te weten.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 17:09

amondi schreef:

Mijn mening, lekker dom blijven, geen les nemen, en sla vooral je paard, daar zal die echt van opknappen.

gvd!!! nu ben ik echt pissd!!!
wie beweerd er hier nou weer dat ik ten 1e geen les neem/heb en ten 2e me paard sla??:S tss laat maar weer...
bokt word echt erg!

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:37

Rustig blijven.. adem in, adem uit

Heb geen mening, nog nooit een jong paard ingereden dus ik ga me er maar niet mee bemoeien In ieder geval succes!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:14

Vloeken helpt ook, is ook een goeie!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:37

hunter87 schreef:
maarjah laat maar want ieder mens doet het toch op een andere manier maarjah leer wel de manier van een ander ook respecteren zou ik zege...

Jammer deze reaktie want er zijn veel antwoorden gegeven waar je wat mee kunt wat moeten die mensen nu wel denken!

Je moet een paard wat je net weer te pakken hebt nooit straffen want hij is dan namelijk erg braaf want hij komt dan bij je en dat was de bedoeling.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:34

monsera: ik heb het ook maar tegen 3 bepaalde mensen die hier lopen te 'klieren' met hun mening/zegging. kheb het dus niet tegen iedereen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:44

Goed dat je het zegt, ik zou me haast aangesproken voelen

Enfin, succes met het beleren van het paard....ik hoop voor het paard dat het ooit nog goed komt, en dat door het feit dat jij hem beleerd niet de basis gelegd wordt voor het enkeltje Manege Stegeman.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:50

uuhm en nu ff duidelijk wat je dr mee bedoeld.... :S

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:53

hunter87 schreef:
uuhm en nu ff duidelijk wat je dr mee bedoeld.... :S

Komkom, even nadenken. Toe maar, je kunt het.

En anders moet je hier even kijken:

http://www.stegeman.nl/

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:55

Een paard straffen op het verkeerde moment is altijd fout, een jong paard dat net onder het zadel straffen op het verkeerde moment is vragen om problemen.

Ik zou inderdaad er een goed begeleidend oog bij halen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:59

Bij zowel straffen als belonen heb je 2 seconden de tijd. Duurt het langer voordat je reageerd dan zal het paard de straf of beloning met iets anders verbinden, nl dat wat de afgelopen 2 seconden gebeurt is. Een paard straffen omdat het jouw eraf gegooid heeft werkt dus niet. Doe je dat toch dan denkt het paard dat het straf krijgt omdat het zich laat vangen, want dat is het laatste wat er gebeurt is voor de straf. Volgende keer vangen is dan moeilijker, want paard wil geen klappen van je krijgen en het vangen wordt steeds moeilijker.
Bokken kan veel verschillende oorzaken hebben en dat is van hieruit niet goed te bepalen, sluit dus eerst de medische oorzaken uit. Daarna kijk je naar je manier van opstijgen, en wat je paard doet terwijl jij daarmee bezig bent.
Grondwerk geeft je een beter rem en stuur voordat je gaat beginnen, en dus meer veiligheid. Kijk anders eens naar Parelli e.a. voor gestructureerd voorbereidend grondwerk. Een maandje langer doen over inrijden kan later een hoop ellende voorkomen.

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:13

hunter87 schreef:
monsera: ik heb het ook maar tegen 3 bepaalde mensen die hier lopen te 'klieren' met hun mening/zegging. kheb het dus niet tegen iedereen.

o, gelukkig, je hebt het niet tegen iedereen. Ik was al bang dat ik niet meer mijn mening kwijt kon...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:30

Cassidy schreef:

Afstraffen kun je dit gedrag absoluut niet, je pony zou niet weten waarom hij die "correctie" krijgt. Het feit dat je er al over na denkt toont al dat je niet weet hoe een paard in elkaar zit, hoe het paard denkt. Hoe wil je hem dat in hemelsnaam verder op gaan leiden?

Sluit ik me volledig bij aan.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 06:02

Cassidy schreef:
Goed dat je het zegt, ik zou me haast aangesproken voelen

Enfin, succes met het beleren van het paard....ik hoop voor het paard dat het ooit nog goed komt, en dat door het feit dat jij hem beleerd niet de basis gelegd wordt voor het enkeltje Manege Stegeman.

Met deze opmerking moet je toch oppassen
In de Blesse(FRL) zit pension en africhtingsstal Stegeman, Martin Stegeman rijdt Z dressuur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:14

, geweldig, is dat zo? Bij ons is die kreet "enkeltje Manege Stegeman" een gevleugelde uitdrukking, en dan denk ik niet aan Dhr. Martin Stegeman, Z-dressuur ruiter.
Enfin, Martin zal blij zijn met zo'n beroemde naamgenoot. Tja, what's in a name...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:17

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:22

Dat ziet er heel goed uit...stal 2 is heel gaaf! En een trainingsmolen IN de stal? Toe maar!

Even voor de goede orde (en voor de mensen die het niet snappen )
: Deze manege bedoelde ik dus NIET.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:41

Ik kan alleen maar hopen dat je een aantal van eerder genoemde suggesties aanneemt! Niet in je eentje met die pony gaan lopen pielen, paard na laten kijken en voor je er op stapt even uit laten razen aan de longeerlijn... Iemand er even op zetten die het bokken wel uit kan zitten is ook wel een aanrader denk ik!

NOOIT afstraffen in ieder geval, zeker niet als je hem weer te pakken hebt, dan ben je veel en veel te laat.