advies gevraagd betreft met sporen rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: advies gevraagd betreft met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 12:47

Ik heb gister geoefend en vandaag. Het ging ontzettend goed. Ik heb de tips opgevolgd door consequent te zijn been geen reactie schop nog geen reactie tik met de zweep. Ik heb gister anderhalf uur gereden. Met heel veel stappen en overgangen van halthouden naar stap en terug en stap naar draf en weer terug.
Vandaag ging het zlefs zo lekker dat ik mijn zweepje weg gelegd heb. Ik drukte me benen aan en meneer ging.

ik ben zo blij hoop dat het zo blijft.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:21

Als jij maar consequent blijft, dan komt dat wel goed; gefeliciteerd!

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:25

als je met spooren wil rijden dat is eigelek voor wat moeleke oevenningetjes maar je kan het probeeren ik heb ook met kleinen spoordjes gereeden maar daar ben ik mee gestopt want hij moet zonder kunnen zij me lera en dat was ook vooruit trappen en hij luustert beter nu en een keer een pets moes ik hem geven en nu ov je hem aan te druken en hij gaat al

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:36

fijn dat het goed ging felicity!

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:47

Sporen zijn in principe niet om je paard voorwaardser mee te krijgen zoals al eerder gezegt in het topic, maar voor het geven en te verduidelijking van bepaalde hulpen zoals wijken bijvoorbeeld nsaar mate je hoger in de dressuursport komt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 21:11

Ja dat dacht ik dus ook.
Maar nu zei dus iemand. Dat je de spoor ook kan gebruiken als een paard niet goed genoeg reageert op het been. In plaats van een tikje met de zweep een prikje met de spoor.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:56

Een tikje met de zweep als je paard niet reageert of een prikje met je spoor maakt eigenlijk niet zo gek veel uit.
Als je je paard beter aan je been wil hebben is het wel belangrijk dat je consequent rijdt. Als je paard na 2x zacht been geven nog niet reageert dan tikje met zweep geven. (zweep heeft toch mijn voorkeur) Schop kun je overslaan. Ten eerste wil je niet dat hij leert dat hij op een schop moet reageren en ten tweede is dat slecht voor je houding op het paard.
Misschien lijkt het wel dat hij bij zacht aansporen je been niet voelt maar hij voelt het heus wel ook al komt er geen reactie.
Langer je been aandrukken deed ik eerder ook vaak maar dat is door mijn instructrice streng verboden. Ten eerste stompt je paard af en ten tweede gaat hij dan vaak tegen je been hangen.
Als je aanspoort en tikje met zweep hebt gegeven dan wel doorgaan tot er reactie komt. Dus nog een keer een tikje of een iets harder tikje. Hij moet in ieder geval reageren.
Gaat je paard daarna ook maar iets zachter lopen dan gelijk weer reageren. Veel overgangen rijden helpt ook en dan geen lange stukken maar bijvoorbeeld arbeidsdraf een paar passen middendraf en dan gelijk terug naar arbeidsdraf. Dit kun je gerust 2x keer op een lange zijde doen. Korte stukjes schakelen helpt beter dan lang. Succes

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:09

shettilover schreef:
als je met spooren wil rijden dat is eigelek voor wat moeleke oevenningetjes maar je kan het probeeren ik heb ook met kleinen spoordjes gereeden maar daar ben ik mee gestopt want hij moet zonder kunnen zij me lera en dat was ook vooruit trappen en hij luustert beter nu en een keer een pets moes ik hem geven en nu ov je hem aan te druken en hij gaat al

Heel fijn dat je tips wil geven.
Maar als je het nu in gewoon Nederlands doet, komt het vast nog beter over.