Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Joki schreef:Maar dan rijd je dus de hele tijd zijgangen om te voorkomen dat je paard telgangt volgens mij werkt het niet als je hem weer rechtstelt gaat hij dan toch gewoon weer telgangen?
Joki schreef:Hetismij heeft je paard van zichzelf een ruime of een korte stap, want dat maakt verschil in de oplossing.
Sorry. Het draait om het basis principe niet om de capaciteiten van het paard. Barbara_m schreef:Ik moest van Imke altijd ''bergje op bergje af'' stappen. bijv wanneer je buitenrijdt heuveltje op en af rijden. Zo heeft zij ook de stap van Lancet verbeterd.
Okkie1 schreef:
Heb je geen instructeur die je hierbij kan helpen?
Maar ik zou er nog eens goed over nadenken of je zondag wilt starten, ook al is 'meedoen belangrijker dan winnen' om vooruit te komen zul je af en toe een stap terug moeten zetten!!! Niet alleen in de basis dressuur ook in de hoge dressuur. Ook Anky moet een stap terug zetten en soms een wedstrijd afslaan omdat het niet in orde is!
oosterhoff schreef:Goh je neemt het wel heel zwaar op. Als je alles goed had gelezen dan had je kunnen zien dat hij heel prima kan stappen maar dat het probleempje zo af en toe eens de kop op steekt.
Vandaag ging het super overigens. Voor een eerste keer in het L1 hoewel hij nooit B heeft gelopen (tja 3 jaar geleden een wedstrijdje) en ik hem na ongeveer een jaar rust in 8 weken in conditie heb gebracht toch een keurige 158 punten (incl telgang waar ik een 5 voor kreeg) Helaas bij de tweedeproef problemen met mijn plastron.
Ik was toch wel zeer tevreden. Uiteraard in de taining ben ik bezig met de basis het is tenslotte toch nog geen M of Z. Ik heb een prima trainer maar in de trainingen komt het maar zelden voor dat ie gaat telgangen. Het is alleen als ie teveel spanning heeft.
Heel erg bedankt voor jullie tips. Ik ga eens wat vaker een bultje opzoeken hoewel ik er helaas maar weinig in de buurt heb.
In ieder geval iets serieuser naar mijn mening. Maar dat maakt me ook helemaal niet uit of je dat doet of niet het is immers niet mijn paard. 

oosterhoff schreef:Ik blijf natuurlijk oefenen maar dat ontneemt mij niet de wedstrijden. Heb je zelf een paard dat heel af en toe in telgang gaat als ie gespannen is? En ga je daarom niet op wedstrijd? Haal jij altijd voor al je punten een voldoende? Sorry maar dat lukt me nog niet.
Veel succes! (meen ik oprecht hoor
)
)
GoldStar schreef:Een eenmaal bevestigde onzuivere stap, zoals de telgang, waarbij het paard zijn voor- en achterbeen aan dezelfde kant tegelijkertijd naar voren brengt, is zeer moeilijk af te leren.
Een ruiter die een halsvorm afdwingt met de hand, kan een stap volledig vernielen, waardoor bv telgang ontstaat.
Voor de goede orde: de telgang moet je niet verbeteren, voor een dressuurpaard, maar ook voor een recreatiepaard is telgang een ernstige tactfout van het paard. Je moet zorgen dat het paard een bevestigde tact onder de ruiter ontwikkelt. In stap zal de telgang zich dan niet ontwikkelen.
In dressuur is de zuiverheid van de gang een van de zwaarste basis kriteria om een paard te beoordelen. Met tact kun je niet rommelen, als dat niet in orde is, gaat het fout.
Nevermind85 schreef:Hey Goldstar, super je opmerking! Ik was er al op aan het wachten. Heel wat mensen vergeten dat paarden in stap (en in galop) hun hoofd bewegen en dat je met je hand hun hoofdbeweging moet volgen, doe je dat niet, dan krijg je telgang en dit bij het ene paard sneller dan het andere.