Telgang, hoe krijg ik hem eruit.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Re: Telgang, hoe krijg ik hem eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 08:40

Ik denk dat het dan nog geen echte getrainde telganger was want die kunnen alles telgangen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:23

Maar wie gaat er dan ook een langzame telganger trainen? Langzame telgang is een ongewenste gang. Rentelgang kan een gewenste gang zijn, maar ook die wordt slechts met grote terughoudendheid getraind, want te vaak doen heeft vaak nadelen voor de andere gangen en voor de hele conditie van het paard.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:18

Ik moest van Imke altijd ''bergje op bergje af'' stappen. bijv wanneer je buitenrijdt heuveltje op en af rijden. Zo heeft zij ook de stap van Lancet verbeterd.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:48

Dat is ook de manier Barbara_M en hoe zwaarder zand hoe beter om de telgang eruit te krijgen

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:09

die van mij doet het vooral met de middenstap, weet iemand wat je daar dan tegen kan doen?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:12

Hetismij heeft je paard van zichzelf een ruime of een korte stap, want dat maakt verschil in de oplossing.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:19

Een telgang ontstaat meestal door een paard dat niet in orde is in de rug. Dat kan door natuurlijke spanning, verkeerd rijden (bijvoorbeeld te veel vasthouden van voren, meestal op de lange duur) etc. komen.

Ten eerste wil ik even zeggen dat je naar mijn mening beter kunt wachten met wedstrijden tot hij rijtechnisch (beter) in orde is. Dat voorkomt teleurstellingen en is ook beter voor jullie als combinatie!!
Maar dat is je eigen keus

Joki schreef:
Maar dan rijd je dus de hele tijd zijgangen om te voorkomen dat je paard telgangt volgens mij werkt het niet als je hem weer rechtstelt gaat hij dan toch gewoon weer telgangen?

Nee; Je kunt een telgang oplossen door schouderbinnenwaarts afwisselend met travers op de kleine volte (zo'n 7m.) te stappen. Zo leert hij elke pas afzonderlijk zetten en krijg je meer controle over de achterhand. Als je dat veel oefent ga je steeds meer handigheid krijgen in het controleren van de passen.

Het is de bedoeling (in elk geval van dressuur rijden) dat je elke pas die het paard maakt kunt controleren. Elke pas zo groot en zo klein etc. kunt laten maken als jij dat van hem vraagt. Dit is een goede oefening om dat erin te krijgen en tegelijkertijd het paard te helpen zijn balans te vinden, hem los in de rug te maken en uiteindelijk een fijne stap te leren.

Hoe is de galop? Aangezien een paard dat niet in orde in de rug is ook vaak problemen met de galop heeft. Ik denk dat het heel belangrijk is om te verbeteren (alles!) een stap of een paar stappen terug te zetten. Terug naar de basis, veel op ontspanning rijden en hem lekker los te maken!!

Heb je geen instructeur die je hierbij kan helpen?

Maar ik zou er nog eens goed over nadenken of je zondag wilt starten, ook al is 'meedoen belangrijker dan winnen' om vooruit te komen zul je af en toe een stap terug moeten zetten!!! Niet alleen in de basis dressuur ook in de hoge dressuur. Ook Anky moet een stap terug zetten en soms een wedstrijd afslaan omdat het niet in orde is!
Laatst bijgewerkt door Solvej op 28-08-05 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:20

Joki schreef:
Hetismij heeft je paard van zichzelf een ruime of een korte stap, want dat maakt verschil in de oplossing.

Zou je mij uit kunnen leggen waarom? Dit vind ik namelijk onzin Sorry. Het draait om het basis principe niet om de capaciteiten van het paard.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:22

Barbara_m schreef:
Ik moest van Imke altijd ''bergje op bergje af'' stappen. bijv wanneer je buitenrijdt heuveltje op en af rijden. Zo heeft zij ook de stap van Lancet verbeterd.

Dit helpt idd. maar dan moet het wel correct vanuit de achterhand gebeuren zodat je de rugspieren oprekt. Of de ruiter daartoe in staat is kan ik vanaf hier niet beoordelen?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 22:25

Okkie1 schreef:

Heb je geen instructeur die je hierbij kan helpen?

Maar ik zou er nog eens goed over nadenken of je zondag wilt starten, ook al is 'meedoen belangrijker dan winnen' om vooruit te komen zul je af en toe een stap terug moeten zetten!!! Niet alleen in de basis dressuur ook in de hoge dressuur. Ook Anky moet een stap terug zetten en soms een wedstrijd afslaan omdat het niet in orde is!

Goh je neemt het wel heel zwaar op. Als je alles goed had gelezen dan had je kunnen zien dat hij heel prima kan stappen maar dat het probleempje zo af en toe eens de kop op steekt.
Vandaag ging het super overigens. Voor een eerste keer in het L1 hoewel hij nooit B heeft gelopen (tja 3 jaar geleden een wedstrijdje) en ik hem na ongeveer een jaar rust in 8 weken in conditie heb gebracht toch een keurige 158 punten (incl telgang waar ik een 5 voor kreeg) Helaas bij de tweedeproef problemen met mijn plastron.
Ik was toch wel zeer tevreden. Uiteraard in de taining ben ik bezig met de basis het is tenslotte toch nog geen M of Z. Ik heb een prima trainer maar in de trainingen komt het maar zelden voor dat ie gaat telgangen. Het is alleen als ie teveel spanning heeft.

Heel erg bedankt voor jullie tips. Ik ga eens wat vaker een bultje opzoeken hoewel ik er helaas maar weinig in de buurt heb.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:25

Modder kan ook werken maar is zwaarder voor de pezen.

En het verschil tussen een ruime en een korte stap met neiging naar telgang, is dat een ruime stap eerder naar telgang neigt als er niet genoeg ruimte om te stappen wordt gegeven en de korte stap als het paard over zijn tempo gejaagd wordt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:54

Ik ben het met Okkie eens. Een paard dat af en toe in telgang gaat, geeft aan dat er iets niet in orde is. Als dit optreedt moet je je af vragen waardoor het veroorzaakt wordt en kijken of je het probleem kan oplossen, als het is op te lossen ..... Je kan wel roepen de jury ziet het niet eens, maar dan heb je gewoon een slechte jury. Je beduvelt uiteindelijk je paard en je zelf. Vergoedelijken met alles gaat goed en dit gaat een enkele keer fout, is naar mijn mening het onder het tapijt schuiven van een probleem dat alleen maar groter en stoffiger kan worden, als je er niet op de goede manier op reageert en dus niet oplost. Als je denkt meerdere vliegen in een klap te slaan door met wedstrijden en trainen door te gaan, zonder dit probleem op te lossen, is vragen om problemen.

Dressuur betekent dat een ruiter in staat zou moeten zijn om een paard elke beweging te kunnen laten maken. Neem nou gewoon aan dat een B, L of M ruiter en vaak hoger (het is nog steeds de basis) dit niet even kunnen oplossen. Het gewone rijden wat ogenschijnlijk goed gaat is, is vaak ongemerkt de oorzaak van het probleem.

Minder bekend: een paard op 4 benen kan 121-123 verschillende gangen lopen, waarbij de afwikkeling van de beweging verschillend is. In dressuur heb je hiervan slechts 3 gangen nodig..... Die gangen moeten onder alle omstandigheden in orde zijn.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 11:00

Als alles altijd helemaal in orde zou zijn was in nu al zzzzzz geweest incl 123 verschillende gangen. Ik blijf natuurlijk oefenen maar dat ontneemt mij niet de wedstrijden. Heb je zelf een paard dat heel af en toe in telgang gaat als ie gespannen is? En ga je daarom niet op wedstrijd? Haal jij altijd voor al je punten een voldoende? Sorry maar dat lukt me nog niet.
Je zegt zelf dat een paard 123 gangen heeft. En dan beweer je dus dat als ie een van die gangen (behalve de gewenste in de dressuur) laat zien hij niet in orde is....???????

Leg dat maar eens uit.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:19

Telgang is bijna altijd een spanningsprobleem in de rug. Wil niet altijd zeggen dat paard zelf gespannen is, maar als deze de achterhand onvoldoende eronder zet, dan spant paard de rug aan waardoor hij niet volledig loslaat in de rug en dus telgang gaat stappen. Dit kan overigens ook komen als paard onvoldoende rechtgericht is, meer gewicht op 1 kant komt. Ligt eraan of paard er gevoelig voor is of niet om spanning op te slaan in de rug.
Heel veel slangenlijnen rijden (vanuit de hoek naar letter a of c en denkbeeldig pionnen op die lijn plaatsen waar je omheen rijd. Paard moet dan goed vanuit de achterhand bewegen, meer onder de massa plaatsen maar ook de ruggewervel word soepeler)
Ook goed zorgen dat de drang naar voren in orde is, zodat de aanleuning in orde komt.
En Okkie geeft ook handige tips.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:53

oosterhoff schreef:
Goh je neemt het wel heel zwaar op. Als je alles goed had gelezen dan had je kunnen zien dat hij heel prima kan stappen maar dat het probleempje zo af en toe eens de kop op steekt.
Vandaag ging het super overigens. Voor een eerste keer in het L1 hoewel hij nooit B heeft gelopen (tja 3 jaar geleden een wedstrijdje) en ik hem na ongeveer een jaar rust in 8 weken in conditie heb gebracht toch een keurige 158 punten (incl telgang waar ik een 5 voor kreeg) Helaas bij de tweedeproef problemen met mijn plastron.
Ik was toch wel zeer tevreden. Uiteraard in de taining ben ik bezig met de basis het is tenslotte toch nog geen M of Z. Ik heb een prima trainer maar in de trainingen komt het maar zelden voor dat ie gaat telgangen. Het is alleen als ie teveel spanning heeft.

Heel erg bedankt voor jullie tips. Ik ga eens wat vaker een bultje opzoeken hoewel ik er helaas maar weinig in de buurt heb.

Misschien zou jij het ook eens zo zwaar op moeten nemen In ieder geval iets serieuser naar mijn mening. Maar dat maakt me ook helemaal niet uit of je dat doet of niet het is immers niet mijn paard.
Daarbij is met mijn lezen helemaal niks mis
Een 5 voor een telgang vind ik trouwens érg hoog! En moet naar mijn mening veel erger afgestrafd worden, gelukkig worden de jury's omgeschoold. Ik denk dat je van geluk mag spreken met deze jury!

En juist ómdat hij nog geen M of Z of hoger is is het belangrijk dat de basis goed in orde is!!! De basisdressuur heeft niet voor niks deze naam en ook de B en de L horen daarbij! Zonder een goede basis zal hij in het Z echt zijn punten niet (terecht) behalen.

oosterhoff schreef:
Ik blijf natuurlijk oefenen maar dat ontneemt mij niet de wedstrijden. Heb je zelf een paard dat heel af en toe in telgang gaat als ie gespannen is? En ga je daarom niet op wedstrijd? Haal jij altijd voor al je punten een voldoende? Sorry maar dat lukt me nog niet.

Als de wedstrijden belangrijker zijn dan de training zul je ook nooit alleen maar voldoendes behalen. Ik heb zover ik me kan herinneren al jaren geen onvoldoende op mijn protocol gehad! Maar ik ging dan ook niet als ik niet tevreden was over de training

Daarbij, ja ik heb een paard in training gehad die ook telgang stapte en deze heeft geen wedstrijden gestart tot dat in orde was!

Ik wil en ga me er ook niet druk over maken of jij goed traint of niet. Wilde je alleen advies geven (vanwaar anders dit topic), maar aangezien je die schijnbaar niet nodig hebt aangezien je het zelf wel weet en je toch een prima trainer hebt die dit probleem op kan lossen zul je er zelf wel uitkomen, toch?! Veel succes! (meen ik oprecht hoor )

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 14:20

Advies voor het verbeteren van de telgang volg ik zeker op. Maar ik ben het er niet mee eens dat je niet kan starten als je paard eens in de zoveel tijd door spanning wel eens de telgang ingaat. Stel hij doet het thuis nooit meer. (dat is nu dus ook zo, als ik in de bak rijd gebeurt het nooit alleen als ik buiten ga rijden of op vreemd terein) en ik ga naar wedstrijd en hij doet het daar wel. en ik ga weer naar huis omdat hij het niet goed doet op wedstrijd en ga thuis weer trainen en hij doet het daar niet. Dan kan ik toch beter naar wedstrijden gaan om hem te laten wennen aan de spanning??? Zolang ik niet regelmatig naar een wedstrijd ga om hem te laten wennen schiet ik niets op. Bedankt voor je advies over het niet starten maar dat gaat dus niet op voor mij (mijn mening) Ik heb wel veel aan adviezen die me helpen het probleem op te lossen. Mijn wedstrijden zijn helemaal niet belangrijker dan mijn trainingen en ik vind het jammer dat je dat uit mijn tekst haald. Erg knap dat jij nooit een onvoldoende haald. Helaas ben ik maar een amateur en kan ik niet dagelijks trainen. Toch vind ik het leuk om een wedstrijd te starten. daarbij gaat het mij helemaal niet om winst. het gaat mijn om progressie. Een 5 voor een telgang vind ik ook veel te hoog, en als een jury het niet ziet ben ik blij maar vind ik het zeer kwalijk.

Overigens mag je van mij aannemen dat ik het heel zwaar opneem anders had ik dit topic niet geplaatst en was ik er niet mee bezig.

Misschien had ik beter kunnen vragen hoe ik mijn paard van de spanning af krijg tijdens concours. (dan hadden de meeste waarschijnlijk gezegt dat naarmate het paard meer ervaring zou hebben het wel over zou gaan of minder zou worden)

Dus nogmaals geen aanval op goede adviezen maar ik denk dat het mij wel heel erg zal helpen als ik juist die wedstrijden regelamtig start zodat hij met de spanning leert omgaan.

Voorlopig dan misschien een paar onvoldoendes op mijn coupons waar ik heel goed mee kan leven. En lekker doortrainen totdat ik die onvoldoendes ook heb weggewerkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:23

Okkie, het advies is vast goedbedoeld en ook wel nuttig (TS heeft aangegeven ermee aan de slag te gaan), maar het klinkt zo zwaar.

Een beetje relaxed en met plezier met je paard aan de gang gaan is ook waardevol, zelfs al gaat dat niet perfect. Een beetje telgang is nog geen volledig verpest paard, een L1-wedstrijd is niet de OS. De TS wil er aan werken, is met een open instelling naar de wedstrijd gegaan, en heeft hopelijk een leuke dag gehad. Klinkt toch prima?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:01

Had al op je pb geantwoord maar zie hier nogmaals een reactie. Ik begrijp je standpunt ook wel en heb die van mij nog even verduidelijkt om misverstanden over opmerkingen te voorkomen en ook toegegeven dat ik misschien me wat meer in moet leven in de minder fanatieke ruiter. (Is lastig hoor )

Wat betreft het plezier, als ik er geen plezier in had dan stopte ik acuut!! Alleen beleef ik meer plezier als het "perfect" gaat dan wanneer ik naar mijn gevoel niet de puntjes op de i hebt. Maar zal proberen het ook vanuit het punt van de minder fanatieke wedstrijd ruiter te bekijken in het vervolg.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 15:20

Gelukkig begrijpen we elkaar nu wel. Alhoewel ik niet denk dat het alleen aan fanatisme ligt alswel aan de mogelijkheden die je hebt (ik rijd op woendag avond, vrijdag, zaterdag, zondag mijn paarden in zutphen, woon in rotterdam ivm studie en relatie en kom dus op woensdag avond speciaal om te trainen twee uur heen en twee uur terug uit rotterdam naar zutphen. Lijkt me toch redelijk fanatiek incl 4 uur priveeles per week). Het liefst zou ik alle dagen met paarden werken en grote kans dat ik dan een paard met een telgang door spanning eerst op oefenterein zou laten lopen. Helaas zit dat er nog niet in. Wie weet krijg ik ooit de mogelijkheid om mij te bewijzen als goede ruiter waardoor ik ergens een dikke paardebaan kan krijgen

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:38

Een eenmaal bevestigde onzuivere stap, zoals de telgang, waarbij het paard zijn voor- en achterbeen aan dezelfde kant tegelijkertijd naar voren brengt, is zeer moeilijk af te leren.

Een ruiter die een halsvorm afdwingt met de hand, kan een stap volledig vernielen, waardoor bv telgang ontstaat.

Voor de goede orde: de telgang moet je niet verbeteren, voor een dressuurpaard, maar ook voor een recreatiepaard is telgang een ernstige tactfout van het paard. Je moet zorgen dat het paard een bevestigde tact onder de ruiter ontwikkelt. In stap zal de telgang zich dan niet ontwikkelen.

In dressuur is de zuiverheid van de gang een van de zwaarste basis kriteria om een paard te beoordelen. Met tact kun je niet rommelen, als dat niet in orde is, gaat het fout.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 16:39

GoldStar schreef:
Een eenmaal bevestigde onzuivere stap, zoals de telgang, waarbij het paard zijn voor- en achterbeen aan dezelfde kant tegelijkertijd naar voren brengt, is zeer moeilijk af te leren.

Een ruiter die een halsvorm afdwingt met de hand, kan een stap volledig vernielen, waardoor bv telgang ontstaat.

Voor de goede orde: de telgang moet je niet verbeteren, voor een dressuurpaard, maar ook voor een recreatiepaard is telgang een ernstige tactfout van het paard. Je moet zorgen dat het paard een bevestigde tact onder de ruiter ontwikkelt. In stap zal de telgang zich dan niet ontwikkelen.

In dressuur is de zuiverheid van de gang een van de zwaarste basis kriteria om een paard te beoordelen. Met tact kun je niet rommelen, als dat niet in orde is, gaat het fout.

En nu de tip????? Gelukkig had ik de fout al geconstateerd. Heb je misschien nog een goede vernieuwende methode?

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:47

Als het paard gezond is, zijn verkeerd drijven en stugge handen - de hoofdoorzaak van het ontwikkelen van een telgang. Daar ligt dus meestal ook de oplossing. Je instructeur kan je er verder bij helpen.
Succes.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:26

Een bevestigde Tact is een van de eerste dingen die een paard zou moeten leren. Als er Tact fouten optreden werkt dat door in alle bewegingen. Tact fouten komen meestal door ruiterfouten en als ze optreden en zijn bevestigd dan zijn ze zeer moeilijk op te lossen. De timing van kuithulpen en teugelhulpen zijn in de praktijk de meest voorkomende oorzaak. (aannemende dat er geen medische problemen aan ten grondslag liggen). Een paard moet goed los, soepel en ontspannen zijn: in de lengte - en laterale (zijwaartse) richting. Stap is een basis gang voor een rijpaard, een basisgang behoort zuiver te zijn. Tact fouten die er in het begin al insluipen, krijg je er later heel moeilijk uit. Een telgang is een ernstige tactfout. Daarom is het belangrijk om er aandacht aan te besteden en het rijkunstig op te (laten) lossen, zolang het nog kan.

In de meeste gevallen wordt - ten onrechte - de oorzaak bij het paard gelegd.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 29-08-05 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:26

Hey Goldstar, super je opmerking! Ik was er al op aan het wachten. Heel wat mensen vergeten dat paarden in stap (en in galop) hun hoofd bewegen en dat je met je hand hun hoofdbeweging moet volgen, doe je dat niet, dan krijg je telgang en dit bij het ene paard sneller dan het andere.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 20:50

Nevermind85 schreef:
Hey Goldstar, super je opmerking! Ik was er al op aan het wachten. Heel wat mensen vergeten dat paarden in stap (en in galop) hun hoofd bewegen en dat je met je hand hun hoofdbeweging moet volgen, doe je dat niet, dan krijg je telgang en dit bij het ene paard sneller dan het andere.

Ik weet er alles van. En het gaat me al steeds beter af. 8 weken geleden deed hij het veel te vaak. Nu in de training nooit meer. Het einde van de onverwachte telgang lijkt gelukkig in zicht.