Vraagje voor dressuurbokkers die met Stang en Trens rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Re: Vraagje voor dressuurbokkers die met Stang en Trens rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:23

mistral schreef:
Taaclover schreef:
Mistral op de manier dat jij rijdt met je stangteugel is het wel zo dat je ophouding op je stangteugel meer doorkomt dan op je trensteugel.

Nee....want ik maak geen ophouding met mijn hand maar alleen met mijn ringvinger! en mijn pink laat ik ontspannen hangen.

Haha ik zit het hier gelijk te proberen met mijn handen
Je hebt gelijk als je je pink ontspant doet hij niet mee.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:47

Het gaat pas fout als je hand naar voren kantelt. Iemand die zijn handen heel netjes rechtop kan houden heeft geen probleem.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:08

Taaclover schreef:
mistral schreef:
Nee....want ik maak geen ophouding met mijn hand maar alleen met mijn ringvinger! en mijn pink laat ik ontspannen hangen.

Haha ik zit het hier gelijk te proberen met mijn handen
Je hebt gelijk als je je pink ontspant doet hij niet mee.

Ik zit het ook gelijk te proberen, maar als ik dat doe gaat juist mijn pink meer open door de ophouding die ik maak met mijn ringvinger
Zou niets voor mij zijn op deze manier, zou veels te bang zijn dat ik vergeet mijn pink los te houden

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:42

Jiron is ook mijn eerste paard wat ik met S&T rijd. Ik heb daarom gekozen voor een zo simpel mogelijke set. Ik heb een dubbelgebroken sprenger K&K ultra conrad onderlegtrens en een sprenger K&K stang met normale tongboog, normale dikte en korte scharen. Allebei van Aurigan.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 18:06

paardje schreef:
Jiron is ook mijn eerste paard wat ik met S&T rijd. Ik heb daarom gekozen voor een zo simpel mogelijke set. Ik heb een dubbelgebroken sprenger K&K ultra conrad onderlegtrens en een sprenger K&K stang met normale tongboog, normale dikte en korte scharen. Allebei van Aurigan.

Ja hier zit ik inderdaad ook aan te denken .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:28

Ben ik nou de enige die Aurigan lelijk vind Ik vind het veel te donker van kleur. En merk als ik heel eerlijk ben niet zo verdomd veel verschil in het lopen

Over de teugelvoering: ik kruis hem meestal en pak de stang tussen mijn middel- en ringvinger.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:30

Ik hou de onderste teugel tussen middel en ring vinger, en bovenste teugel tussen pink en ring vinger..
Ik heb het geleerd zoals joki het zegt, maar ik laat mijn teugels op de manier te snel vieren..
Heb het me zo aangeleerd, heb er geen commentaar op gekregen, en mijn paard doet het zo perfect.. Omdat ik mijn teugels voorheen zo vaak weer op maat moest maken, zat er geen rust in de mond van mijn paard. Nu wel, en ze rijd nu veel lekkerder

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:25

Nog even over de kinketting: die zit correct als de stang een hoek van 45 graden maakt, wanneer je de stangtuegel aanspant. Dus bij een te losse ketting klapt ie teveel door, maar bij een te strakke kan je stang maar heel weinig bewegen als je de teugel iets aanspant.

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:37

En ik heb van die lelijke rubbertjes om mijn kinkettingen zitten.

Ik heb verschillende combinatie's een dikke stang met wat lagere tongboog, die heb ik eerst los erbij gehangen zodat mijn paard kon wennen.
Later toen ze gewend was heb ik een dunnere met normale tongboog gekocht, mijn paard heeft een klein mondje, dat zit zo vol.

Verder heb ik nog gewisseld met onderlegtrens en ponytrens, de ponytrens is een bustrens met kleine ringen, daar reageerd ze nog iets rustiger op als op de losse ringen.

De rubbers omdat ze soms nogal heftig kan reageren op het gevoel van de kinketting, op deze manier is het iets vriendelijker en houdt ze haar hoofd net iets stiller.

Ik merk wel dat ze met de dikkere stang gaat spelen, ze probeert regelmatig de scharen vast te pakken en te klooien dus daar heb ik nu een slobberriempje aan vast gemaakt, en zet de kinketting iets strakker, probleem opgelost..

Ik rijd zelf wel voorzichtiger met de dunne als met de dikke stang, maar ze loopt op beide in principe goed.
Beide stangen hebben korte scharen, vind ik zelf prettiger, en mooier anders steken ze zo'n eind uit..

Als het kan, zou je even verschillende dikte's/materialen moeten uitproberen.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:03

ik rij zelf met een "babystangetje"
Dit is met hele korte scharen, tis ook echt "baby"als je het ziet.
Maar het werkt gewoon niet zo scherp in, mn paard loopt er ook heel fijn op!