Schuimt / kwijlt jullie paard tijdens het rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Schuimt / kwijlt jullie paard tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:27

Mijn schimmel zijn hele mond is bedekt met schuim maar die loopt zeker nog niet correct nageeflijk (ben er pas een week mee bezig). Hij heeft wel een koper bitje in.
Koper, aurigan en argentaan schijnt het te bevorderen.
Ik koppel het in elk geval niet per definitie aan correct rijden: mijn vos liet de vlokken al op de grond vallen als hij alleen het bit maar in had en ik er nog niet eens opzat en die reed ik op een gewoon RVS bustrensje

marijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:28

mijn paard schuimt eigenlijk altijd, daar integen de pony van mijn vriendin die ook netjes aan de teugel loopt schuimt eigenlijk nooit, hij kwijlt een beetje

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:32

het paard waar ik nu mee rijd kwijlt in het begin, en worden de oefeningen moeilijker gata ie meer schuimen. hij is soms wel erg doof voor het bit, vooral met halthouden.

ik men nu ook, en dat paard schuimt ontzettend! maar die kan ook super mooi lopen...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:34

Om Harm zover te krijgen dat ie zijn bit in hapt, krijgt ie altijd twee suikerklontjes, en dat schuimen gebeurt dan vanzelf. Maar ik heb niet het idee dat ie daardoor lekkerder loopt hoor, dus voor mij maakt het geen verschil.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:00

als je paard kwijlt, loopt hij/zij niet ontspannen.
schuimen daarentegen is wel een teken van ontspanning!

mijn pony, en paard schuimen eigenlijk bijna altijd wel als ik goed aan het oefenen ben, en "moeilijke" dingen vraag

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:10

Mijn paard schuimt zodra ie zn bit enkele minuten inheeft.
Als ikd an ook nog begin te rijden, dan is er binnen de kortste keren overal schuim. En veel schuim, overal vlokken.
Hij is gewoon erg soepel van zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:13

Mijn paard schuimt bijna niet, heeft ie ook nooit echt gedaan. Ik weet wel dat ie nageeflijk loopt. Ik denk dat het ene paard veel sneller schuimt dan een ander.

@venetia, volgens mij heeft zoveel schuimen niet echt te maken met soepel zijn...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:30

Evita schuimt nauwelijks, of ze moet echt een hele goede dag hebben, dan wil er wel eens wat opzitten.

Prima daarentegen, heeft als ze 2 minuten op stal staat al een schuimbaard gekweekt.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:59

Mijn paard schuimt meestal wel. Meestal begint het pas als ik haar echt aan het werk zet. Ik merk het ook wanneer ze wel of niet schuimt, schuimt ze niet dan voelt ze toch minder los aan zeg maar

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:01

Mijn paard schuimt heel erg veel van zichzelf, echt hele dikke witte vlokken.
En als ik gelongeerd heb zie je helemaal een groot ''vlokkenspoor'' op de volte

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:47

Amadeo schreef:
De meningen zijn verdeeld. Ik zou zeggen: kwijlen is bijzaak, zegt niets over hoe goed of slecht je paard ontspannen is. Het wordt veroorzaakt door het bit. Maar het volgende wordt ook beweerd: "Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het sikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen)."(dit stuk komt van: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... tloos.htm.
Op die site pleiten ze voor bitloos rijden)

Dus in elk geval komt het door het bit, ik zou het niet gaan opwekken, maar ik zou me er ook geen zorgen over maken!

Leg mij dan eens uit waarom mijn paard zonder bit in ook schuimt? Ik heb namelijk een tijdje zonder bit gereden vanwege pijnlijke mondhoekjes en m'n paard schuimde net zo hard als dat ie altijd doet... Overigens hebben enkele mensen hier op de eerste pagina van dit topic ook al gezegd dat hun paard ook schuimt zonder bit in.

Wat is er dan waar over dat het door het bit komt? Of is mijn paard gewoon hondsdol...?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:21

Sydney2005 schreef:
Mijn paard schuimt bijna niet, heeft ie ook nooit echt gedaan. Ik weet wel dat ie nageeflijk loopt. Ik denk dat het ene paard veel sneller schuimt dan een ander.

@venetia, volgens mij heeft zoveel schuimen niet echt te maken met soepel zijn...

Jawel, want het zijn altijd de paarden die soepel en los gereden zijn en goed nageven die dit gelijk al doen. Het is ook het goede schuim, dus niet gewoon kwijldraden.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:25

Die van mij schuimt altijd. na 5 min zit ze mond al lekker vol.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:19

Nordwind begint te schuimen/kwijlen zodra ik het hoofdstel erin hang Maar volgens mij slikt hij niet zoveel.. 't druipt er altijd aan alle kanten uit

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:46

Linedancer schuimt heel erg veel, als ik een rondje heb gedraaft en hij begint te onstpannen schuimt hij echt heel veel...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:46

`ja die van mij schuimt heel erg, begint al als ze haar bit net in heeft en nog maar op de poetsplaats staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:51

Mijn paard schuimt ook ontzettend veel, vrijwel meteen na mijn eerste rondje al.. hij zit ook binnen no-time onder de vlokken op zijn benen en borst.

Ik vind het toch wel intressant, is schuim nu wel of niet een teken van ontspanning? Toch eens een keertje de boeken in duiken!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:54

mijn pony schuimt als ik hem aan het werk zet dus moeilijk oefeningen van hem vraag....ik heb toch het idee dat het ontspanning is...en dat hij lekker op ze bitje kauwt want dat doet hij altijd veel kauwen...

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:43

Mijn tinker schuimt alleen als we aan het dressuren zijn, en hij dus ook aan de teugel loopt en moeilijkere oefeningen moet doen.

Hij schuimt niet heel erg, maar heeft gewoon een witte schuim-mond met soms beetje schuimjes aan zn lip. Hij speelt ook heel erg met het bit.

Wat ik trouwens wel merk, is dat als hij zich sterk maakt, wat hij wel eens wil doen, en dus in mijn handen gaat zitten duwen, hij niet tot nauwelijks schuimt.
Loopt hij netjes ontspannen, legt hij zn hoofd in mijn handen... dan heeft hij veel meer schuimproductie

Het maakt me niet uit, ga me er geen zorgen om maken
En dat zou ik als ik jou was ook niet doen

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:28

mijn paard schuimde vandaag heel erg. iets wat ze niet veel doet, ze kauwt wel altijd op haar bit, ze is er constant mee bezig wat soms wel wat lastig word omdat ze te hard begint te kauwen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:21

Schuimen is wel degelijk een controlepunt van ontspanning.

Zodra een paard schuimt (kauwt op zijn bit en schuim in zijn mondhoeken krijgt) laat hij los. Hji laat dan los in zijn nek achter de oren. Daar zit inderdaad een speekselklier. ZOdra hij kauwt en dus gaat schuimen ontspant hij die spier zodat ook zijn hoofd, nek, hals houding los en onspannen is.

Ik ken ook paarden die meteen al bij het indoen van het hoofdstel al kauwen, wat daar de exacte reden voor is weet ik niet. Mijn eigen paard kauwde eerst ook bijna niet. Had wel van die kwijl slierten maar meer niet, liep ook wel met zijn hoofdje naar beneden.

Nu zijn we meer bezig met het echte ontspannen in zijn kaken en hierdoor gaat hij dus kauwen en stukken beter van lopen. Zorgen dat hij goed voorwaarts is en dan gaan vragen aan de voorkant. Zodra hij begint te kauwen (dus kaken ontspant) hand voor. Valt hij weer terug dan weer opnieuw beginnen met vragen. Hij kon altijd moeilijk halsstrekken. Nu hij kauwt en onspannen kaken heeft volgt hij de hand ook veel beter. Hij zakt mooi in een lage ronde houding met behoud van zijn halsspier.

Ik ben wel van mening dat het ene paard meer schuimt dan de ander, maar ieder paard danwel pony kan schuimen tijdens het rijden. En dan bedoel ik niet door ze voor de tijd een snoepje te geven. Doordat men hun paard een snoepje geeft ontspant hij de kaken. Zal ook wel moeten anders kan hij niet kauwen.

Dit is mij vertelt door de instructrice die lesgeeft aan mijn bijrijder. Moet eerlijk zeggen dat het een heel verschil al is. Hij draaft en galoppeerd al stukken beter. Dus ik vind er wel een kern van waarheid inzitten.

(poeh een hele lap tekst)

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:21

Kylan schuimt alleen als hij appel gehad heeft. Zijn mond was al kapot gereden toen hij bij ons kwam, en in het begin zijn we er niet zuinig genoeg op geweest. Langzaamaan wordt het wel beter. Ik kan hem nog zo ontspannen door de kaak en nek rijden, maar echt schuimen gaat hij niet doen. Heel soms krijgt hij een klein wit randje langs zijn lippen, maar daar houdt het ook echt mee op.
Joep schuimt juist wel heel snel. De vlokken vliegen in het rond als ik hem rij.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:30

Effy schreef:
Amadeo schreef:
De meningen zijn verdeeld. Ik zou zeggen: kwijlen is bijzaak, zegt niets over hoe goed of slecht je paard ontspannen is. Het wordt veroorzaakt door het bit. Maar het volgende wordt ook beweerd: "Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het sikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen)."(dit stuk komt van: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... tloos.htm.
Op die site pleiten ze voor bitloos rijden)

Dus in elk geval komt het door het bit, ik zou het niet gaan opwekken, maar ik zou me er ook geen zorgen over maken!

Leg mij dan eens uit waarom mijn paard zonder bit in ook schuimt? Ik heb namelijk een tijdje zonder bit gereden vanwege pijnlijke mondhoekjes en m'n paard schuimde net zo hard als dat ie altijd doet... Overigens hebben enkele mensen hier op de eerste pagina van dit topic ook al gezegd dat hun paard ook schuimt zonder bit in.

Wat is er dan waar over dat het door het bit komt? Of is mijn paard gewoon hondsdol...?

Wat een vijandigheid.... Ik heb gewoon extra info erbij gehaald. Ik ben geen exper op dit gebied, ik zou niet weten waarom het ene paard het wel doet en het andere niet, met of zonder bit. Feit is wel, dat ik een paard in de natuur nog nooit heb zien schuimen...... Dus komt het toch door iets in de mond, en wat zeker een rol mee zou kunnen spelen is conditionering!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:51

Mijn pony schuimt eigenlijk altijd wel tijdens het rijden, de ene keer mee als de andere keer.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:55

Bil schuimt niet altijd, alleen als we ECHT hard gewerkt hebben voor ons doen
vaak nog even van te voren een appeltje/pepermunt erin, valsspelen.