Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Katja schreef:Ik vind galop voor veel paarden een hele fijne manier om los te komen maar dan wel op MIJN initiatief en niet zoals jij het omschrijft.
Lusitana schreef:Wat dat losrijden op wedstrijd betreft, nee, in een losrijbak (waar de jury trouwens geen bezwaar heeft tegen galopperen) kun je niet crossen, maar crossen. TS zal moeten werken naar een galop onder meer controle, dus zelf aanzetten, tempo blijven controleren en blijven sturen. Op een inrijterrein zou ze op een grote volte kunnen galopperen. Die is voorspelbaar en dan hebben andere ruiters er weinig last van.
Ze zegt duidelijk dat het paard daarna gewoon aan het werk gaat.
Even een pleziertje gunnen verpest een paard niet als je daarna maar duidelijk je grens aangeeft wanneer het over is, zoals ze doet.
. Dat soort adviezen had ik ook niet echt nodig (er word nu in dit topic meer gepraat over dat controlegedoe... maar dat bedoelde ik dus niet)
Lusitana schreef:Ja, hoor, in 10 graden onder nul heeft hij opgewarmde spieren.
Nogmaals, een paard is gemaakt om te bewegen. Blessures komen door gekke bewegingen, galop is daar geen een van.
Citaat:Als ik ga hartlopen warm ik mijn spiertjes ook op.
En ik doe niet eens gek, ik loop gewoon een stukje hart.
Als je spier niet warm is en je gaat hartlopen kun je eerder een spier verekken of verkeerd verdraaien, geloof me daar hoef je echt geen rare bokkensprongen voor te maken.
En dat hoefd een paard ook niet.
Marije_jiplover schreef:Het is op zich niet heel erg slecht om in galop los te werken, ik galopeer ook altijd snel met Duvel, juist omdat hij dan beter op temperatuur komt en lekker los in zijn lijf raakt. Ik stap wel altijd eerst, de ene keer een minuut of 5, dan weer bijna een kwartier, ligt een beetje aan mijn bui. Daarna galopeer ik vaak meteen aan, omdat hij in draf niet lekker los wordt en in galop wel. Na een minuut of 5 a 10 galoperen (beide kanten op) gaan we dan weer stappen en daarna begint de echte training, dus ook veel draven, zijgangen, etc.
Uit jouw eerste bericht maak ik ook op dat je je paard niet helemaal de baas bent (omdat je zelf ook schrijft dat hij zelf aandraaft in een snelle galop en als je hem niet laat gaan hij heel druk wordt en niet wil luisteren). Dan zou ik toch ook over de controle van je paard beginnen, maar als je zelf vindt dat dat wel in orde is, dan zou ik het lekker zo laten.Citaat:Als ik ga hartlopen warm ik mijn spiertjes ook op.
En ik doe niet eens gek, ik loop gewoon een stukje hart.
Als je spier niet warm is en je gaat hartlopen kun je eerder een spier verekken of verkeerd verdraaien, geloof me daar hoef je echt geen rare bokkensprongen voor te maken.
En dat hoefd een paard ook niet.
Met dat verschil dat een mens niet gemaakt is om te rennen en galop voor een paard een erg natuurlijke gang is (meer dan de draf)
In de winter ga ik toch echt sneller galoperen dan in de zomer, omdat het dan zo koud is, dat hij eerst goed op moet warmen en dat lukt niet in de stap...
Katja schreef:Ik vraag me eigenlijk wel af waarom je paard zo'n haast heeft in het begin. Krijgt hij wel genoeg lichaamsbeweging?
) zit er dus niet in.
Daar gaat het om 
Katja schreef:Ik vraag me eigenlijk wel af waarom je paard zo'n haast heeft in het begin. Krijgt hij wel genoeg lichaamsbeweging?

Is in draf de wereld minder angstaanjagend dan in stap? -> Conclusie: paarden zijn ontzettend intelligent en weten precies hoe ze iets voor elkaar moeten krijgen!