los-/in-rijden -> Meteen galop, slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: los-/in-rijden -> Meteen galop, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:10

Nou, zijn we het daar gelukkig over eens.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:12

Katja schreef:
Ik vind galop voor veel paarden een hele fijne manier om los te komen maar dan wel op MIJN initiatief en niet zoals jij het omschrijft.

inderdaad.
En ik begin ook altijd eerst met een rondje draf (koppie erop)
Ze is heel erg heet en anders stapt ze toch alleen maar met taktfouten.
Na een rondje draf is de spanning eraf.
Als ik wil kan ik wel gewoon stappen, maar voor haar takt is het beter.
Dan vraag ik aanleuning in de stap.
Draai voltetjes enz..
Dan Voorwaards neerwaards in draf 10 minutjes en dan ff galop.
Van galop word ze erg los en beter bewerkbaar.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:30

Als het op zo'n nare toon moet dan wil ik het er inderdaad maar liever niet over hebben

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 18:36

Lusitana schreef:
Wat dat losrijden op wedstrijd betreft, nee, in een losrijbak (waar de jury trouwens geen bezwaar heeft tegen galopperen) kun je niet crossen, maar crossen. TS zal moeten werken naar een galop onder meer controle, dus zelf aanzetten, tempo blijven controleren en blijven sturen. Op een inrijterrein zou ze op een grote volte kunnen galopperen. Die is voorspelbaar en dan hebben andere ruiters er weinig last van.

Ze zegt duidelijk dat het paard daarna gewoon aan het werk gaat.
Even een pleziertje gunnen verpest een paard niet als je daarna maar duidelijk je grens aangeeft wanneer het over is, zoals ze doet.

Oke, dit idee had ik dus zelf ook. De galop spring ik eigenlijk wel altijd zelf aan, dat was eerder niet zo, maar dat doe ik nu wel... ik vind wel dat ik de 'commando's' blijf geven. En hij gaat in een sneltreinvaart, maar als ik wil kan ik hem wel gewoon terughalen (zonder gevecht... gewoonweg met stem en zit) maar voorderest is er weinig controle. Ik probeer dan ook altijd wat tempowisselingen aan te zetten, zodat ik dus het tempo aangeef en dat gaat ook goed. Ik snapt zelf ook wel dat hij anders een loopje met me gaat nemen, heb ondertussen al veel ervaring met dit soort dingen . Dat soort adviezen had ik ook niet echt nodig (er word nu in dit topic meer gepraat over dat controlegedoe... maar dat bedoelde ik dus niet)

Waar ik me meer zorgen over maakte, was of het wel zo goed was voor zijn spieren, gewrichten ed. Normaal wil ik gewoon eerst lekker instappen, lekker losdraven en dan een normale galop. Maar Duncan die loopt gewoon zo veel lekkerder en heeft zo veel meer plezier als hij zich even uitleeft. Het duurt maar even, en wil daarna gewoon heerlijk voor me werken. Maar ik wil niet dat hij later in ene allerlei problemen krijgt omdat hij nu zo lekker even losgallopeerd.

Bokken doet hij trouwens niet om mij eraf te krijgen, maar als vreugdesprongetjes. Dat doet hij ook als hij tijdens een buitenrit als hij op een zandpad ff mag rondcrossen. Gewoon uit pure vreugde.

Controle is er wel (nog niet voldoende vind ik zelf... maar daar werk ik aan), en ik laat ook niet over me heen walsen door mijn paard. Maar, dat moet ook ieder van jullie weten... paarden zijn sterk en je krijgt niet altijd meteen alles voor elkaar, aan veel dingen moet gewerkt worden. En aan de controle werk ik dus, en daar heb ik op dit moment ook geen advies bij nodig, dat doet mijn instructice wel en ik heb met mijn 9 jaar rijervaring op voornamelijk wedstrijdpaarden genoeg ervaring opgedaan om controle te behouden over een paard.

Dus alsnog blijft de vraag voornamelijk open...
Is het nou slecht op te galloperen? (Gelet op gewrichten, spieren, ed.)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:24

Galop komt voor mij na zo'n 20 minuten eigenlijk. Eerst 101 oefeningen doen in stap en draf voor dat we ons wagen aan een galopje, die ouwe tante moet wel goed opgewarmd worden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:24

Christah, ik denk dat je paard het antwoord zelf duidelijk geeft: hij wil dit blijkbaar graag en voelt zich daar goed bij. Soms moet je paarden (en mensen) tegen zichzelf in bescherming nemen, maar veel vaker weten ze aardig wat goed voor hun is, ook al stemt dat niet overeen met de 'regels'.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 01:40

Lusitana schreef:
Ja, hoor, in 10 graden onder nul heeft hij opgewarmde spieren.
Nogmaals, een paard is gemaakt om te bewegen. Blessures komen door gekke bewegingen, galop is daar geen een van.

Nou die van mij kan zich lelijk bezeren in galop hoor.
Maar ja anders dan in het wild heeft die van mij ijzers eronder en op concour er ook nog proppen in en als de bodem dan een beetje beroerd is wil het wel eens gebeuren dat die van mij zich aantikt met het ijzer.
Losstappen is niet voor niks losstappen.
Als losstappen niet nodig is is uitstappen om de zelfde reden niet nodig.

Als ik ga hartlopen warm ik mijn spiertjes ook op.
En ik doe niet eens gek, ik loop gewoon een stukje hart.
Als je spier niet warm is en je gaat hartlopen kun je eerder een spier verekken of verkeerd verdraaien, geloof me daar hoef je echt geen rare bokkensprongen voor te maken.
En dat hoefd een paard ook niet.

Als een paard losgestapt is en daarna ga je galopperen en hij struikeld heeft hij minder kans op een blesure, dan als hij niet losstapt en meteen aangaloppeerd.

Er is veel verschil tussen wilde paarden en onze weide/sportpaarden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:30

Het is op zich niet heel erg slecht om in galop los te werken, ik galopeer ook altijd snel met Duvel, juist omdat hij dan beter op temperatuur komt en lekker los in zijn lijf raakt. Ik stap wel altijd eerst, de ene keer een minuut of 5, dan weer bijna een kwartier, ligt een beetje aan mijn bui. Daarna galopeer ik vaak meteen aan, omdat hij in draf niet lekker los wordt en in galop wel. Na een minuut of 5 a 10 galoperen (beide kanten op) gaan we dan weer stappen en daarna begint de echte training, dus ook veel draven, zijgangen, etc.

Uit jouw eerste bericht maak ik ook op dat je je paard niet helemaal de baas bent (omdat je zelf ook schrijft dat hij zelf aandraaft in een snelle galop en als je hem niet laat gaan hij heel druk wordt en niet wil luisteren). Dan zou ik toch ook over de controle van je paard beginnen, maar als je zelf vindt dat dat wel in orde is, dan zou ik het lekker zo laten.

Citaat:
Als je spier niet warm is en je gaat hartlopen kun je eerder een spier verekken of verkeerd verdraaien, geloof me daar hoef je echt geen rare bokkensprongen voor te maken.

Met dat verschil dat een mens niet gemaakt is om te rennen en galop voor een paard een erg natuurlijke gang is (meer dan de draf)

In de winter ga ik toch echt sneller galoperen dan in de zomer, omdat het dan zo koud is, dat hij eerst goed op moet warmen en dat lukt niet in de stap...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:05

De galop is goed om een paard los te rijden dat kan geen kwaad. Maar het is wel belangrijk dat je paard ervoor al een beetje opgewarmd is. Het losstappen is net zo belangrijk als het uitstappen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:18

het ligt eraan of het paard in een rustige galop minder spatjes maakt dan in het o zo verplichte stappen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:00

Het is het beste, om spierproblemen bij je paard te voorkomen, om eerst 10 min. lekker los stappen en dan langzaam oppakken en even lekker rustig draven of galopperen. Probeer je paard niet door de bak te laten crossen en jij bepaald het tempo, niet hij. Na het rijden lekker 10 min. uitstappen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:19

Marije_jiplover schreef:
Het is op zich niet heel erg slecht om in galop los te werken, ik galopeer ook altijd snel met Duvel, juist omdat hij dan beter op temperatuur komt en lekker los in zijn lijf raakt. Ik stap wel altijd eerst, de ene keer een minuut of 5, dan weer bijna een kwartier, ligt een beetje aan mijn bui. Daarna galopeer ik vaak meteen aan, omdat hij in draf niet lekker los wordt en in galop wel. Na een minuut of 5 a 10 galoperen (beide kanten op) gaan we dan weer stappen en daarna begint de echte training, dus ook veel draven, zijgangen, etc.

Uit jouw eerste bericht maak ik ook op dat je je paard niet helemaal de baas bent (omdat je zelf ook schrijft dat hij zelf aandraaft in een snelle galop en als je hem niet laat gaan hij heel druk wordt en niet wil luisteren). Dan zou ik toch ook over de controle van je paard beginnen, maar als je zelf vindt dat dat wel in orde is, dan zou ik het lekker zo laten.

Citaat:

Met dat verschil dat een mens niet gemaakt is om te rennen en galop voor een paard een erg natuurlijke gang is (meer dan de draf)

In de winter ga ik toch echt sneller galoperen dan in de zomer, omdat het dan zo koud is, dat hij eerst goed op moet warmen en dat lukt niet in de stap...

in galop los werken heb ik geen probleem mee, maar ik vind wel dat je eerst de tijd moet nemen om even te stappen enz..

om ff op dat wild en spieren enz terug te komen.
Ik wilde alleen maar zeggen, als een paard struikeld kan hij zichzelf beter opvangen als hij opgewarmd is, en je kunt beweren dat dat niet zo is, maar toch ben ik van andere mening.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:35

Jaa, misschien heel wat anders, maar stel dat het erg is, kun je haar dan niet eerst losgooien of longeren? Dat de vaart er een beetje uit is?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:16

Ok, nu snap ik je verhaal iets beter, eerst dacht ik dat je paard zelf besliste om in galop te gaan,
maar als je het zelf in de hand heb is het goed,
ik ben verder geen da dus ik weet niet of het goed is, ieder zegt iets anders.
Maar voor jezelf is het mss fijn om even lekker een paar rondjes te stappen met lange teugel en dan een galopje en daarna weer even stappen en aan het werk.

Verder zou je het mss ook eens aan een instructrice kunen vragen als je les hebt of aan je dierenarts.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:44

Ik vraag me eigenlijk wel af waarom je paard zo'n haast heeft in het begin. Krijgt hij wel genoeg lichaamsbeweging?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:53

ik heb wel eens een paard gereden die gewoon enorm fris was als hij van stal kwam, je deed er dan verstandig aan om gewoon niet te lang te stappen en het dier lekker voorwaards los te rijden. oa in galop.

Ging je met hem lopen vechten dan kreeg je toch een lading sjit over je heen, Hij deed het het beste met een rondje stap (wat dan altijd vol spanning en zeer overhaast was) en dan in een rustige handgalop met ietsie nageeflijkheid gewoon rustig de bak door te gaan. Als hij dat drie rondjes gedaan had dan kon je wel met hem aan het werk. Paard was gewoon altijd enorm fris.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:28

Die van mij heeft ook zo van die buien dat ie eerts even wil uitrazen en dan lekker meewerkt, de ene keer wel/ andere keer niet.
of t kwaad kan, volgens mij valt t wel mee, als je maar controle houdt en geen krappe wendingen/ rare draaien gaat maken... even de frisheid dr uit... en lekker de spieren opwarmen. je kan altijd van te voren even aan de hand losstappen ofzo.. en als je m daarna een rondje laat stappen, en weer oppakt en aan t werk gaat en hij doet t goed.. prima, ieder paard heeft een eigen aanpak nodig om los te komen (ennuh wat doen paarden als je ze in de wei zet vaak eerst uitrazen en dan stilstaan)

het uistappen is ook om de spieren te laten afkoelen, jij gaat ook niet bezweet stilstaan, dan vat je kouw omdat je te snel afkoelt, met opwarmen ligt dat denk ik iets anders, ok om meteen in rengalop er van door te gaan, en als een idioot zonder controle te gaan scheuren is t andere uiterste... maar ik denk dat t wel zou moeten kunnen...

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:43

Katja schreef:
Ik vraag me eigenlijk wel af waarom je paard zo'n haast heeft in het begin. Krijgt hij wel genoeg lichaamsbeweging?

Lichaamsbeweging genoeg zou ik zeggen. Hij staat 24/7 op een joekel van een wei (wel helemaal kaal anders zou hij teveel aan gras binnenkrijgen... hij krijgt elke dag een stukje gras erbij). Hij kan heen en weer crossen... zn langste eind is 100 m. en daar maakt ie vaak gebruik van! Voorderest rij ik hem min. 3x per week... maar meestal toch wel 4 a 5 x in de week. Eten krijgt hij ook niet teveel... daar let ik heel erg op.
In de wei is hij ook niet zo energiek... het is meer de opwinding, de vrolijkheid dat hij zo graag even wil rennen. Ik denk dat het naar mate hij ouder word ook wel zal gaan afnemen dat energieke...

En trouwens... ik stap hem vaak nog zo'n 5 minuutjes voordat ik de rijbak in ga... en in de rijbak stap ik een rondje, en dan draaf ik een paar passen en dan spring ik hem aan in galop. Dus ik zorg wel dat er een soort van instappen gebeurd. Maar het '15 min. stappen - 20 m. draven - galloperen' wat meestal word gebruikt (ongeveer dan hè ) zit er dus niet in.

Maar zoals ik het hier hoor, denk ik dat ik het maar gewoon zo blijf doen... Op deze manier hou ik Duncan gewoon vrolijk... hij werkt daarna zo lekker mee als hij even zijn benen heeft gestrekt. Ook komt hij makkelijker aan de teugel (je pakt de teugels op maat en hij legt zn hoofd in je handen)... terwijl als ik hem niet laat rondcrossen hij alleen maar gaat lopen hangen in mn handen en gaat zitten tegenwerken.

Er word niet duidelijk gezegd dat het verschrikkelijk slecht is, dus dan denk ik dat ik het gewoon zo blijf doen. Duncan blij, ik blij Daar gaat het om

En iedereen bedankt voor de tips en opmerkingen hè

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:30

Ik stap 10 minuutjes met mn paard en rijd wat figuren bij het instappen, dan komt het draven wat ik vwnw doe. Als ze in draf op allebei de kanten ingereden is ga ik vwnw in galop rijden.

Ik reed dit jaar een dressuurhengst en daar paste ik dit ook toe en ik mocht dus NIET galoperen tijdens het inrijden van de eigenaresse.... Nou ja, ieder zijn keuze

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:37

Het is beter om je paard (als hij de hele dag op stal staat) eerst een poosje te stappen zodat hij zijn spieren kan opwarmen en gewrichten kan smeren. Dat geldt niet alleen voordat je gaat rijden, maar ook voor het longeren of loosgooien. Met een 5-jarig paard zal je er nu nog niet zoveel van merken dat hij meteen "los" gaat maar naarmate hij ouder wordt kom je jezelf tegen (met blessures of andere ellende).
Het zou dus beter zijn om hem dit af te leren, cq hem wat gehoorzamer te maken. Als dit niet direct gaat stap hem dan 15 min op het erf.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:48

Katja schreef:

Mijn paard vind het ook heerlijk om eerst even te galloperen. Met wedstrijd doe ik het ook weleens, wordt ie helemaal ontspannen van. Geen gecross, maar een rustig handgalopje met z'n hoofdje lekker laag. Instappen en uitstappen doe ik altijd al fanatiek, we staan namelijk in de polder daar kan je uren langs alle velden stappen

Hij krijgt zeker wel genoeg lichaamsbeweging, hij staat elke dag op t land en hij wordt het hardst werkende paard van stal genoemd

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:11

Er zijn genoeg mensen die dat zo doen. Ik zelf probeer eerst zeker 10 min rustig in te stappen, dan 5 min draven en dan ga ik meestal paar rondjes galoperen. Maar dit doe ik alleen als het paard genoeg conditie en energie heeft. Als een paard lang op stal heeft gestaan doe ik het gewoon rustig aan. En begin gewoon met 10 min stap dan 10 draf en dan weer stappen. Na een half uurtje ga ik ongeveer dan pas galloperen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:17

Ik ga pas na een half uur a 20 minuten galloperen, maar is kan me niet voorstellen dat het echt slécht is als je meteen gaat galloperen.
Het zal misschien niet echt goed voor je paard zijn, maar uit jou verhaal begrijp ik dat je niet op kleine voltes gaat galloperen, dus veel kans op blessure's heb je niet.

Maar dat het goed is.. dat kan ik nou ook niet geloven!
Want het is niet goed als je paard meteen nadat je hebt opgezadeld gaat galloperen met "koude" spieren..

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:34

Paarden die de hele winter op stal staan moet je naar mijn mening in bescherming tegen zichzelf nemen. Een paard weet echt niet of z'n spieren nu wel of niet los zijn en denkt: jaaaa! vrijheid!! Direct galloperen na een lange stalnacht blokkeert de spieren. Ook al kan het soepel voelen, als je goed kunt voelen, voelt het geforceerd soepel.
Paarden die op wei staan en in de bak zich ineens als gekken gedragen (en zogenaamd 'heet' zijn) proberen de rangorde te handhaven. Soms compleet met wegspringen om 'iets' wat in feite totaal niets is om te proberen de macht van de ruiter over te nemen, iets dat we als ruiter absoluut niet willen, maar ons paard maar al te graag laten draven omdat ie dan: 'wel snel weer rustig en hanteerbaar is'. Oftewel: het paard krijgt zijn zin! }>

Maar: ook ik maak me wel eens schuldig, dan denk ik net zo als zoveel ruiters met mij: pffff niet weer die strijd, even lekker draven, dan springt ie ook niet steeds weg. Nee: hij springt dan inderdaad ineens NIET meer weg! Is in draf de wereld minder angstaanjagend dan in stap? -> Conclusie: paarden zijn ontzettend intelligent en weten precies hoe ze iets voor elkaar moeten krijgen!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:39

Hier zijn wel vaker discussies over geweest en er blijkt vaak dat iedereen een andere mening heeft en je moet doen wat jij denkt dat goed voor je paard is.Ik ben er zelf wel een voor stander van dat ik eerst even lekker los stap dan rijd ik ook al heel veel figuren en buig hem af en toe lekker links en recht in daarna rijd ik even in draf maar galopeer ook vrij snel daarna aan omdat hij daar super los van wordt.

In je eerst stukje schreef je dat je aan draaft en dat hij dan in de eerste de beste hoek aanspringt in galop en dan gaat crossen en dat is dus echt niet de bedoeling je moet zelf aan geven wanner hij wel mag galopperen.Wat nou als je straks les met hem gaat rijden en je komt in de bak met meerdere ruiters en die van jouw begint gelijk te crossen dat moet je zien te voor komen.