Weinig bespiering bij schoft, help me!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joepje

Re: Weinig bespiering bij schoft, help me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:11

Ik zal kijken of ik het briefje met voorbeelden nog op stal heb liggen, dan zal ik het je even sturen,
dan verteld het wat makkelijker..
Ik heb alvast een foto van internet gehaald, zoals ik je zou aanraden om te beginnen met je paard.
En je kunt vast kijken hoe hij bevestigd moet worden.
Dus met de musketon met het katrolletje aan het bit, de andere musketon tussen de voorbenen.
Dit is de 'lang en laag' stand.

Afbeelding

Blackmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 19:01

Hey
Bedankt dat je de gebruiksaanwijzing even op wilt soeken voor me, vind ik erg fijn!

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:16

Black Magic,
Heb je al eens gedacht aan massage?
Het paard van mijn instructrice had toen hij kwam een hele hoge schoft, zonder ontwikkelde spieren. Terwijl de rest van zijn lichaam duidelijk bespierd was.
(Het was een springer met trauma durfde niet te springen)

Met behulp van een fysio hebben we toen met 2 x daags een massage van de schoft en schouder de spieren tot ontwikkeling gestimuleerd. Ze heeft wel steeds het zelfde zadel gehouden ( Ainsley met verstelbare boom ) en ook smal gelaten, anders kreeg hij last. Nu is zijin schoft zo mooi ontwikkeld dat ze een nieuw zadel nodig heeft. Hij loopt nu ook Z2 en is mooi bespierd!

Misschien heb je er iets aan, bij dit paard heeft het heel goed gewerkt!
succes

Blackmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 21:05

Dat zal ik ook eens proberen ja! Ik had er al aan zitten denken om een fysiotherapeut voor paarden te benaderen, zodat die hem eens na kon kijken en mij kon vertellen hoe ik die spieren beter kon krijgen en mischien dat hij dan nog wat behandelingen ook nodig had enzo.
Maar ik heb gelezen dat er een heleboel bedriegers rondlopen, dus durf dat eigenlijk niet zo goed meer.
Maar doe je dat dan met je handen gewoon of met een speciaal ding als je het zelf doet? En kan ik het niet erger maken als ik het zelf ga doen?

Daantjepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:10

Maar voor je hiermee begint heb je dan alle medische oorzaken uitgesloten. Heb pas een paard gezien met kissing spines en het is idd eng om te zien en kan erg gevaarlijk zijn. dus is dat dan uitgesloten, vooral omdat hij een lager niveau wel aankan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:35

BM ik zou eens gaan zoeken op bokt, zijn een aantal suggesties gegeven van zeer goede osteopaten en fysio's.

Mijn paard is naar een osteopaat geweest en daarna is hij gemasseerd, ik kreeg huiswerk mee en moest precies doen hoe het mij was voorgedaan. Na 2 weken elke dag masseren moest ik terugkomen. Hij heeft daarna nog 1 behandeling gehad. Ze waren verbaasd dat hij zo los was gekomen. Best fijn om dan met pessoa verder te kunnen gaan.

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:19

Je kunt voor een goede Fysio het best kijken op de site http://www.nvfd.nl Hier vind je onder therapeuten de adressen en de mogelijkheden. Je kunt altijd even bellen en vragen!

Ik ben al heel lang bezig met massage, gewoon omdat ze het lekker vinden en daarnaast is het nog nuttig ook. Massage mag altijd!!!!

Als mijn paard niet helemaal lekker loopt en er zijn geen zichtbare verwondingen, dan bel ik eerst de fysio. Zij bekijkt en bevoeld mijn paard van top tot teen. En meestal vind ze het probleem en geeft mij huiswerk om het te verbeteren.
En als zij het niet kan vinden stuurt ze me door naar de DA. Een beetje omgekeerde wereld, maar aangezien mijn paard bijna altijd een spier verrekt en nooit een vleeswond heeft scheelt het mij een hoop geld. Want de dierenarts geeft bijna altijd wel een spuit tegen ontstekingen en tegen de pijn.
Ik werk al 4 jaar heel fijn samen met mijn fysio en het heeft me al heel veel geld bespaard.

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:21

p.s. Kissing Spines zijn ook door een fysio te ontdekken, dei zal je dan voor de zekerheid doorverwijzen om foto's te laten maken!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:55

Ik vroeg me af of Joepje de gebruiksaanwijzing van de pessoateugel al gevonden had, ben erg benieuwd namelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:03

Heb je je zadel na laten kijken?? Mijn paard had ook een tijd dat alle bespiering bij de schoft wegging, bleek het de hoogste tijd om het zadel te laten verbreden. Door dat te smalle zadel waar ik een tijd mee heb gereden was alle bespiering weggegaan. Toen het zadel verbreed was zat het er ook in no-time weer aan!

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:18

Desire schreef:
Ik vroeg me af of Joepje de gebruiksaanwijzing van de pessoateugel al gevonden had, ben erg benieuwd namelijk!

Ik heb hem nog niet gevonden...
Ik doe m'n best, maar ik heb ook zoveel kastjes met troep...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:26

EsmeeF

hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:23

Het is lastig als je geen goed zadel voor je paard kunt vinden. Ikzelf heb ook wel eens les gehad van 2 mensen, maar beide met een verschillende mening. Dat is erg vervelend. Kies dus 1 persoon uit waarvan jij denkt dat hij/zij je het beste kan helpen. Want met 2 verschillende methodes kom je niet ver, want uiteindelijk weet je nog niet of je er goed aan doet een methode te kiezen. Wat het zadel betreft, je kunt een gelpet of onderlegger kopen. Zo ligt het zader wat hoger en een gel-pet verminderd de last op de rug van het paard. Ik gebruik ook een gel-pet voor mijn eigen pony. Het is erg handig. Dit kun je tussen zadel en sjabrak leggen of onder het sjabrakje op de rug van het paard. Daarbij moet je er wel voor zorgen dat het zadel overal goed op de gel-pet steunt, zodat het niet van alle kanten gaat drukken. Verder moet je niet teveel veranderen aan je training, maar doe gewoon waarvan jij denkt dat het beste voor je verzorgpaard is. Hopelijk heb je wat aan dit advies. Veel succes ermee!! Met vriendelijke groet, Esmée Franken

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:42

Hoi,

Miscchien heb je wat aan mijn info, ikzelf heb ook een paard gehad die steeds minder bespiering op de schoft kreeg en die steeds minder lekker ging lopen, allerlei zadelmakers erbij gehad. Deze vertelden paard heeft een hoge schoft. Uiteindelijk nadat ik ooit een heel artikel had gelezen over een hele goede zadelmaker daar helemaal heengereden. Met als resultaat een paard die direct met het perfect passende zadel veel ruimere passen nam.
Deze man heeft mijn zadel helemaal op maat gemaakt voor dat paard. Ik vind het een echte kenner zoals je er nog maar weinig hebt in Nederland. Hij komt of zijn hulp soms ook bij huis en voordeel is dat ze je eigen zadel maken ze dan geheel op maat. Voor vind ik niet al te veel geld. De zadels die ik daarvoor ook had geprobeerd wilde paard zelf niet niet wegdraven en ging hij zelf zich verzetten. Deze goede man heet Van triest en zit in Meppel. Een echt vakidioot is hij met heel veel liefde voor het paard.

Wie weet heb je er wat aan succes in ieder geval.

gr
socio.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:00

Ik heb hem gevonden hoor!
Ik weet niet hoe ik alleen de url moet plaatsen, dus niet schrikken hoor!
Misschien kan iemand anders er een url van maken?
http://img326.imageshack.us/img326/1311/scannen5tz.jpg

De middenstelling kun je ook prima in galop gebruiken hoor,
Joep loopt daar super op!
Laatst bijgewerkt door Katja op 24-08-05 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatje in url veranderd.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:43

Waarom probeer je niet eens een zadel met flair (luchtkussens)?? Dat schijnt de bespiering te stimuleren en is erg zacht voor de rug.

Blackmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:49

Hallo,
Allereerst wil ik Joepje heel erg bedanken voor de gebruiksaanwijzing van de pessoateugel. Helaas heeft mijn paard een trap gehaden moest gehecht worden dus de training ligt even stil, maar ook mijn jonge paard heeft er heel erg veel baat bij merkte ik!
Een gelpad of bontje of wat dan ook heeft geen zin, want dan knelt hij zadel weer teveel aan de zijkant bij zijn schoft. Ik rijd er het liefst wel mee, maar bij hem is het juist slechter dan beter voor zijn rug.
Ik heb wel de oplossing voor het zadel gevonden hoop ik.
Eigenlijk een combi van de tips van guusje en Socio.
Ik heb contact opgenomen met Imke Schellekens-Bartels, omdat zij mijn paard kent.
Zij adviseerde mij een zadel waar ze zelf ook mee rijdt op Ooseven, en dat is een zadel met een hele ingewikkelde naam, maar het kwam erop neer dat het dus met luchtkussens was. Dit zadel wordt door een Canadees gemaakt en in Nederland is er een man die zeg maar de tussenpersoon is en die het paard helemaal op komt meten en zo krijg je dus een compleet op maat gemaakt zadel.
Op het Horse-Event zal deze man aanweizg zijn en aangezien ik een kaartje gewonnen heb kan ik me eigen kostenloos goed gaan informeren!
Ik denk dat het helemaal geod gaat komen zo!
Ik heb ook nog een fysiotherapeut gevonden voor hem en samen met de pessoateugel en het nieuwe zadel moet het toch wel goed komen met zijn spiertjes mag ik hopen!
Heel erg bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:25

Ja, ik ken dat zadel, heb hem en zijn zadel gezien op een paarden evenement. Zit goed, ziet er goed uit, is duur maar vast de moeite waard. Hij maakt hem helemaal op maat voor je paard en als het moet daarna nog een keer.

Succes, moet gaan lukken.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:51

Ik hoop voor je dat het allemaal goed gaat komen!
Heel veel succes hoor!!

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:12

veel succes!
Waar dit forum toch allemaal niet goed voor is......