Wat vind jij?? (rijfoto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jurgen1987

Re: Wat vind jij?? (rijfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:41

misschien bloedwormen, maar daar moet de DA voor komen

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:59

een veulen vergt veel energie. dus ik zou toch maar wat brok bijvoeren. Als het spenen voorbij is dan kun je toch meer gaan focussen op het afvallen. Brok bijvoeren!

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:12

Ik ben het met Kyra eens! een veulen kost veel energie.. Dus gewoon bijvoeren, tot het afspenen en dan weer met het dieet beginnen als je er nog niet tevreden mee bent!

Succes!

Wedny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 11:32

Raiza schreef:
Als ik je verhaal zo lees, vind ik het niet gek dat ze sloom is.
Een paard met een veulen aan de voet die ook nog bereden wordt heeft juist voer nodig met heel veel voedingsstoffen, maar als ze geen gras en ook geen krachtvoer krijgt, waar moet ze die voedingsstoffen dan vandaan halen???? Uit alleen hooi krijgt ze onvoldoende verschillende voedingsstoffen.
Ik zou als ik jou was, haar direct op krachtvoer zetten, special voor zogende merries en een vitaminespuit geven.
Zodra het veulen gespeend, kun je weer stoppen met krachtvoer en haar 'op dieet' zetten, maar dit is nog eens ongezond voor het veulen ook zo.
Ik vind haar ook niet echt helder uit haar ogen kijken op de foto's, je kunt goed zien dat ze weinig energie heeft.

Ik ben het opzich met jou eens, maar het gekke is dat dit haar 7e veulentje is en het elk jaar zo gaat ze heeft nog nooit van haar leven krachtvoer gehad. Maarja ik hou haar goed in de gaten. En zet ze misschien wel aan het krachtvoer.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:49

indd op dieet met een veulen is erg slecht voor de merrie en het veulen! geef haar merrie brokken. het hoeft niet veel te zijn maar beter iets dan niets! trouwens die van mij is ook wel is sloom (ook een haf) ik geef haar dan een dag rust en dan is ze meestal weer de oude.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:14

Wedny schreef:
Ik ben het opzich met jou eens, maar het gekke is dat dit haar 7e veulentje is en het elk jaar zo gaat ze heeft nog nooit van haar leven krachtvoer gehad. Maarja ik hou haar goed in de gaten. En zet ze misschien wel aan het krachtvoer.

Als ze bij ieder veulen zo is (Ik neem aan dat je dat slome bedoeld) komt dat waarschijnlijk toch door te weinig voedingsstoffen die ze binnen krijgt.
Mijn kwpn merrie (vorige week verkocht) heeft vorig jaar een veulen gehad en ze kreeg normaal 1,5 kg krachtvoer per dag en ze werd dan ongeveer 2 a 3 keer per week rustig gereden. Toen het veulen er was is dit rustig opgevoerd en toen het veulen ongeveer 1,5 maand oud was kreeg de merrie 6 kg krachtvoer per dag en nog 2 kg muesli, en onbeperkt hooi en daar bleef ze mooi van op gewicht. Als ze minder kreeg viel ze meteen af.

Nou is 6 kg misschien wel veel voor een haflinger, maar ze mag zeker wel een paar kilo per dag hebben. Je kan altijd proberen of het werkt, en als je niet merkt dat ze fitter wordt van het krachtvoer (het duurt altijd een week ofzo voordat je daar echt iets van merkt) kun je altijd weer stoppen, maar ik verwacht dat het haar wel goed zal doen.

Ik vind het een heel leuk paardje om te zien, ben er maar zuinig op

Wedny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 21:19

Raiza schreef:
Wedny schreef:

Als ze bij ieder veulen zo is (Ik neem aan dat je dat slome bedoeld) komt dat waarschijnlijk toch door te weinig voedingsstoffen die ze binnen krijgt.
Mijn kwpn merrie (vorige week verkocht) heeft vorig jaar een veulen gehad en ze kreeg normaal 1,5 kg krachtvoer per dag en ze werd dan ongeveer 2 a 3 keer per week rustig gereden. Toen het veulen er was is dit rustig opgevoerd en toen het veulen ongeveer 1,5 maand oud was kreeg de merrie 6 kg krachtvoer per dag en nog 2 kg muesli, en onbeperkt hooi en daar bleef ze mooi van op gewicht. Als ze minder kreeg viel ze meteen af.

Nou is 6 kg misschien wel veel voor een haflinger, maar ze mag zeker wel een paar kilo per dag hebben. Je kan altijd proberen of het werkt, en als je niet merkt dat ze fitter wordt van het krachtvoer (het duurt altijd een week ofzo voordat je daar echt iets van merkt) kun je altijd weer stoppen, maar ik verwacht dat het haar wel goed zal doen.

Ik vind het een heel leuk paardje om te zien, ben er maar zuinig op

Ik dacht vanmiddag nog eens na wat ik hier getypt had en dacht verkeerd getypt. Dit is haar 7e veulen. Maar de 1e keer dat ze echt op is. Ze staan elk jaar op een klein stuk wei. Ik heb het verkeerd getypt. Ik ben er net even geweest en ze leek wel aardig wakker vloeg al een andere merrie aan ik zal morgen even gaan rijden dan zie ik wel weer. Ja en dat krachtvoer heeft ze nog nooit gehad met een veulen erbij. Maar ik begin nu wel te twijfelen of ze ook merrie brok nodig heeft!!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:26

Ik had al een vermoeden dat je het anders bedoelde dan je het neergezet had, omdat ik me niet voor kon stellen dat als ze dat al 7x zo gehad had, je er niet eerder iets aan gedaan zou hebben.

Misschien heeft ze gewoon een dipje. Een vitaminestoot doet ook ooit wonderen als ze even niet lekker in hun vel zitten.

Wedny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 21:27

Raiza schreef:
Ik had al een vermoeden dat je het anders bedoelde dan je het neergezet had, omdat ik me niet voor kon stellen dat als ze dat al 7x zo gehad had, je er niet eerder iets aan gedaan zou hebben.

Misschien heeft ze gewoon een dipje. Een vitaminestoot doet ook ooit wonderen als ze even niet lekker in hun vel zitten.

Dat is ook zo ja. Maar toch bedankt.