Waarom zijn zoveel mensen zo gesteld op aan de teugel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Waarom zijn zoveel mensen zo gesteld op aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:12

Veel vooroordelen hier helaas 'de meeste mensen', 'op maneges'.

Er is een groot verschil tussen 'aan de teugel rijden' en 'in de krul trekken'. Ik denk dat de meeste mensen die echt nadenken over hun sport en met wat ze aan het doen zijn het eerste nastreven. Het tweede komt helaas ook nog weleens voor (even 'voor de foto' zaag zaag, kijk eens hoe netjes?).

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:19

Inderdaad. Gelukkig is er ook een groot deel wat respect heeft voor hun paard of dat van iemand anders en dat ze het niet erg vinden om even te wachten tot het wat beter gaat.

Investeren in de toekomst, geen korte termijn oplossingen. Netjes rijtechnisch oplossen en HEEL VEEL van paarden houden.

Ik denk dat er op bokt daar heel veel van zijn!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 16:23

1 de meeste mensen die ik daar heb zien rijden wordt hiermee bedoelt
2 over manege lees even paar posts van mij veder het was op een manege dat nu eigenlijk geen manege meer is maar we noemen het gewoon nog altijd zo. Voornamelijk pensionpaarden en handel.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:26

Als je je paard goped van voren naar achter loopt gaat ie nageven.. Dat betekend alleen maar controle.. Daar is toch niets mis mee? Manege paarden en meisjes zijn altijd een ander geval denk ik..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 16:26

lailapri schreef:
Het is dan eigelijk geen manege meer hoor! meer pension en handel en africhting, maar het waren dus ook vooral eigen paarden die ik zag rijden en dus handels paarden.

even mezelf quote. Graag dit even lezen voor er weer dezelfde reacties komen

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:56

KisSs_Girl schreef:
je hebt gelijk hoor!
ik vind het ook vreselijk om te zien als mensen aan die teugels lopen trekken,alleen omdat dat er dan 'mooi' uit ziet!
ik heb veel liever dat mijn paard lekker ontspannen loopt,en dan zien we wel verder

Inderdaad, dat vind ik ook! Maar nu ik dit alles lees, besef ik dat ik laatst zelf ook zat te trekken enzo.. Heel fout, zie ik nu in... je paard moet inderdaad ontspannen lopen en de rug goed gebruiken. Toen ik zaterdag in de manegeles reed met de manegepaard waar ik laatste tijd vaker op ga, probeerde ik al na 2 minuten hem in de krul te trekken. Nog niet eens goed ingereden besef ik nu pas!!! stom, heeeel stom.. eigenlijk worden jonge ruiters "aangespoord" om je paard aan de teugel te hebben. Vooral omdat vele op Anky willen lijken enzo. Maar ze weten niet hoe, dus gaan ze maar trekken. Dat deed ik dus ook, trekken zodat ie in de krul liep omdat dat mooi is en dan lijkt het alsof je goed kan rijden.
Ik ga voortaan dus wel beter opletten dat ik dus niet ga trekken!!!
En noortje, jij helpt me daar wel bij he :p haha

Xx Stefanie

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:58

Krips schreef:
Als je je paard goped van voren naar achter loopt gaat ie nageven.. Dat betekend alleen maar controle.. Daar is toch niets mis mee? Manege paarden en meisjes zijn altijd een ander geval denk ik..

Je bedoelt waarschijnlijk 'van achter naar voor lopen' ipv andersom

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:47

stefanietjuh schreef:
KisSs_Girl schreef:
je hebt gelijk hoor!
ik vind het ook vreselijk om te zien als mensen aan die teugels lopen trekken,alleen omdat dat er dan 'mooi' uit ziet!
ik heb veel liever dat mijn paard lekker ontspannen loopt,en dan zien we wel verder

Inderdaad, dat vind ik ook! Maar nu ik dit alles lees, besef ik dat ik laatst zelf ook zat te trekken enzo.. Heel fout, zie ik nu in... je paard moet inderdaad ontspannen lopen en de rug goed gebruiken. Toen ik zaterdag in de manegeles reed met de manegepaard waar ik laatste tijd vaker op ga, probeerde ik al na 2 minuten hem in de krul te trekken. Nog niet eens goed ingereden besef ik nu pas!!! stom, heeeel stom.. eigenlijk worden jonge ruiters "aangespoord" om je paard aan de teugel te hebben. Vooral omdat vele op Anky willen lijken enzo. Maar ze weten niet hoe, dus gaan ze maar trekken. Dat deed ik dus ook, trekken zodat ie in de krul liep omdat dat mooi is en dan lijkt het alsof je goed kan rijden.
Ik ga voortaan dus wel beter opletten dat ik dus niet ga trekken!!!
En noortje, jij helpt me daar wel bij he :p haha

Xx Stefanie

Ik vind het echt super dat je er zelf bij stil staat

Axelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:09

Het beste is dat je je paard naar de teugel toe rijd. Ik geef zelf toe dat ik af en toe ook wel eens een paard in de krul heb getrokken, waar ik nadien enorm veel spijt van had. Maar het laatste jaar doe ik dit niet meer en let ik er ook bewust op . Als mensen hun paard in de krul trekken of rukken aan de teugel dat het niet meer normaal is dan zeg ik er gegarandeerd iets van! Het laatst zag ik iemand rijden op een paard van 3 jaar oud dat ze al meteen liet nageven. Dan denk ik af en toe dat er iets los zit in de bovenkamer !

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:25

Apple schreef:
Krips schreef:

Je bedoelt waarschijnlijk 'van achter naar voor lopen' ipv andersom

hihi Neehoor, Ik bedoelde van voren naar achter, logisch toch

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:43

Ik focus me ook niet te veel op het aan de teugel rijden, of liever gezegd nageeflijk rijden. Maar omdat Amo erg moeilijk doorknikt is het wel het doel waar ik de laatste tijd met de les aan werk. Goed voorwaarts, gelijke druk op de teugels, veel tempowisselingen binnen een gang, veel voltes met stelling, en dan tussendoor proberen hem nageeflijkte houden door te vragen en op het goede moment te ontspannen. Het lijkt soms voor mezelf alsof ik alleen op het nageeflijk rijden let, maar ondertussen werken we dus eigenlijk ook aan het rechtrichten, het tempo, de gelijke druk, de achterhand versterken e.d.

Afijn, een jaar geleden liep Amo erg sterren te kijken in een slakketempo, terwijl hij nu, door simpele oefeningen en geen getrek, in stap en draf al netjes mijn hand volgt. Galop is een verhaal apart, daar moet eerst meer aan gesleuteld worden

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:46

Larish schreef:
Als ik cherrie gelijk oppak begint ze heel erg te rennen en te protesteren. Ik rijd altijd eerst een half uur met weinig teugel contact en maak ontsettend veel overgangen, dan gaat ze op een gegeven moment ook wat meer op mijn tempo lopen (het is een snelle drammer) en dan komt het zo goed als vanzelf! Dan hoef ik bijna niets meer te doen. Ik denk dat iedereen er zo op geforceerd is omdat het er gewoon mooier uit ziet en iedereen denkt dat als je paard met zijn koppie naar beneden loopt goed bezig bent. Als je mij soms door de bak ziet hobbelen op het begin kijken ze me ook wazig aan, maar daarna heb ik een heerlijke pony!

ahhh herkenbaar!! Zo gaat het bij mij ook. Moet absoluut niet meteen met een korte teugel gaan rijden hoor.. Eerst lekker lang, instappen, beetje draven.. Dan pak ik haar langzamerhand op, na 15minuten ongeveer, en voila..
En wat ze er dan van denken aan de kant..? laat ze lekker denken
Mijn paardje is pas 4, ik wil het goed doen. (en volgens mijn instructrice ben ik ook wel goed bezig )

Bonanzalover

Woonplaats: Klein dorpje ten noorden van Leeuwarden (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:51

De vraag was geloof ik waarom mensen zo gesteld zijn op aan de teugel lopen. Ik dacht dat het vooral voor rug was en een actieve achterhand.

Nu ben ik zelf tegen het probleem aangelopen dat mijn pony (fjord) van zes, die bijna niets geleerd heeft, ook aan de teugel wil laten lopen, vanwege bovenstaande reden.

Maar zodra ik stelling ga vragen of ik speel met mijn handen gaat de neus omhoog en wil ze niets meer, alleen spanning krijg ik er voor terug. Maar heel soms loopt ze uit zichzelf aan de teugel.
Ze is ontzettend goed voorwaards en plaatst de achterhand er goed onder. Wat adviseren jullie mij om haar te trainen. Want nu betrap ik mijzelf erop dat ik haar ook weleens omlaag probeer te trekken, heel slecht natuurlijk.

Ik hoop niet dat jullie het erg vinden zo'n vraagje tussendoor?