Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
lailapri schreef:Het is dan eigelijk geen manege meer hoor! meer pension en handel en africhting, maar het waren dus ook vooral eigen paarden die ik zag rijden en dus handels paarden.

KisSs_Girl schreef:je hebt gelijk hoor!
ik vind het ook vreselijk om te zien als mensen aan die teugels lopen trekken,alleen omdat dat er dan 'mooi' uit ziet!
ik heb veel liever dat mijn paard lekker ontspannen loopt,en dan zien we wel verder
Heel fout, zie ik nu in... je paard moet inderdaad ontspannen lopen en de rug goed gebruiken. Toen ik zaterdag in de manegeles reed met de manegepaard waar ik laatste tijd vaker op ga, probeerde ik al na 2 minuten hem in de krul te trekken. Nog niet eens goed ingereden besef ik nu pas!!! stom, heeeel stom.. eigenlijk worden jonge ruiters "aangespoord" om je paard aan de teugel te hebben. Vooral omdat vele op Anky willen lijken enzo. Maar ze weten niet hoe, dus gaan ze maar trekken. Dat deed ik dus ook, trekken zodat ie in de krul liep omdat dat mooi is en dan lijkt het alsof je goed kan rijden. Krips schreef:Als je je paard goped van voren naar achter loopt gaat ie nageven.. Dat betekend alleen maar controle.. Daar is toch niets mis mee? Manege paarden en meisjes zijn altijd een ander geval denk ik..
stefanietjuh schreef:KisSs_Girl schreef:je hebt gelijk hoor!
ik vind het ook vreselijk om te zien als mensen aan die teugels lopen trekken,alleen omdat dat er dan 'mooi' uit ziet!
ik heb veel liever dat mijn paard lekker ontspannen loopt,en dan zien we wel verder
Inderdaad, dat vind ik ook! Maar nu ik dit alles lees, besef ik dat ik laatst zelf ook zat te trekken enzo..Heel fout, zie ik nu in... je paard moet inderdaad ontspannen lopen en de rug goed gebruiken. Toen ik zaterdag in de manegeles reed met de manegepaard waar ik laatste tijd vaker op ga, probeerde ik al na 2 minuten hem in de krul te trekken. Nog niet eens goed ingereden besef ik nu pas!!! stom, heeeel stom.. eigenlijk worden jonge ruiters "aangespoord" om je paard aan de teugel te hebben. Vooral omdat vele op Anky willen lijken enzo. Maar ze weten niet hoe, dus gaan ze maar trekken. Dat deed ik dus ook, trekken zodat ie in de krul liep omdat dat mooi is en dan lijkt het alsof je goed kan rijden.
Ik ga voortaan dus wel beter opletten dat ik dus niet ga trekken!!!
En noortje, jij helpt me daar wel bij he :p haha
Xx Stefanie
. Als mensen hun paard in de krul trekken of rukken aan de teugel dat het niet meer normaal is dan zeg ik er gegarandeerd iets van! Het laatst zag ik iemand rijden op een paard van 3 jaar oud dat ze al meteen liet nageven. Dan denk ik af en toe dat er iets los zit in de bovenkamer
! Apple schreef:Krips schreef:Als je je paard goped van voren naar achter loopt gaat ie nageven.. Dat betekend alleen maar controle.. Daar is toch niets mis mee? Manege paarden en meisjes zijn altijd een ander geval denk ik..
Je bedoelt waarschijnlijk 'van achter naar voor lopen' ipv andersom
Neehoor, Ik bedoelde van voren naar achter, logisch toch
Larish schreef:Als ik cherrie gelijk oppak begint ze heel erg te rennen en te protesteren. Ik rijd altijd eerst een half uur met weinig teugel contact en maak ontsettend veel overgangen, dan gaat ze op een gegeven moment ook wat meer op mijn tempo lopen (het is een snelle drammer) en dan komt het zo goed als vanzelf! Dan hoef ik bijna niets meer te doen. Ik denk dat iedereen er zo op geforceerd is omdat het er gewoon mooier uit ziet en iedereen denkt dat als je paard met zijn koppie naar beneden loopt goed bezig bent. Als je mij soms door de bak ziet hobbelen op het begin kijken ze me ook wazig aan, maar daarna heb ik een heerlijke pony!

(en volgens mijn instructrice ben ik ook wel goed bezig
)