Flower(3,5) voor t eerst at pessoa, tips gevraagd :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adrija

Re: Flower(3,5) voor t eerst at pessoa, tips gevraagd :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:47

He Toydoll, cool paard. Ik heb in Drenthe nog geholpen met het beleren van haar moeder die ik ook haar naam heb gegeven (ok, wel naar een verhaaltje uit het blad Ponyclub). Djinn heeft tussen de andere ponykamppaarden een bijzondere indruk achtergelaten, ook al heb ik haar maar kort meegemaakt (apart paard, ze was nl niet bang voor dingen waar normale paarden wel bang voor zijn). Flower is vast ook heel bijzonder (maar ja dat vinden de meeste eigenaren van hun paard..)

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:59

Ik zou de pessoa niet direct strakker zetten, maar wel de lijn door een lager gaatje doen, het is de bedoeling dat die lijn die achjter de billen gaat door en ringetje naar het bit, een rechte lijn is en dat is hij bij lange na niet. Ik heb zelfs speciaal ringetjes aan mijn singel laten maken zodat dit ook echt mogelijk was

Dat je paard gespannen was, is logisch, ik heb mijn paard eerst laten wennen aan alleen het bontje zonder direct vast te maken van voren, ik maakte de klip dan ipv aan het bit aan de singel vast aan een hoger gaatje, zodat hij er niet in kan stappen en toch kan wennen aan het bontje.

In mijn ondershrift staan foto's van mijn paard toen ik het voor de 2e of 3e keer deed, kijk anders daar even, dan begrijp je misschien wat ik bedoel met alle lijnen en klipjes oja en let echt op je longeerlijn, dat je er zelf ook niet over struikelt!

Veel succes!

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:12

hey van pessoa's heb k geen verstand
maar van strijklappen ondertussen wel ... wij hadden ook een discussie hoe ze nu wel of niet om moeten enb we hebben dan maar es naar de ruitersportzaak gebeld die wisten het ook niet met zekerheid en hebben dan maar naar de fabriek gebeld en ....
de rekker moet aan de voorkant zijn dus het onderste flapje moet naar achter wijzen het bovenste is enkel een veiligheid opdat de onderste niet zouden loskomen en die moet naar voren wijzen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 22:22

Ramsesje schreef:
hey van pessoa's heb k geen verstand
maar van strijklappen ondertussen wel ... wij hadden ook een discussie hoe ze nu wel of niet om moeten enb we hebben dan maar es naar de ruitersportzaak gebeld die wisten het ook niet met zekerheid en hebben dan maar naar de fabriek gebeld en ....
de rekker moet aan de voorkant zijn dus het onderste flapje moet naar achter wijzen het bovenste is enkel een veiligheid opdat de onderste niet zouden loskomen en die moet naar voren wijzen

haha okay, maar zitten ze nu dan dus goed? Ik weet het nou ook niet meer hahaha

Flower vandaag trouwens voor de 3de keer aan de pessoa gehad, ze loopt echt super mooi nu!!!!

Ook in draf lekker laag, je ziet dat ze haar rug gebruikt en maakt ineens ook veel mooiere passen met achter, haar draf is veel veerkrachtiger
Ze ging ook perongeluk in galop, is niet de bedoeling met pessoa op deze stand, maar woow wat een galop!!!!! Wat een sprong, dat heeft ze nog nooit vertoond!
En een evenwicht dat ze ineens had, prachtig!
Ik ben wel blij met mn pessoa :D

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:32

je strijklappen zitten zo goed om te beginnen...
alleen je neusriem zit flink scheef en zo te zien erg los...
Voor de rest leuk beestje, wil m wel es zien asl ie straks ene half jaar meer bespiering heeft gekregen...en je longeert m netjes zo voor het begin niet te strak, lekker los ontspannend.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:40

Volgens mij zitten de strijklappen ook goed. Maar omdat het zo donker is zie je niet goed wat nou het buitenachterbeen en wat het binnenachterbeen is. daardoor raak je een beetje in de war. Maar als je goed kijkt zie je dat ze goed zitten.

Verder is het een hel leuk paardje en fijn dat hijz o braaf is. Veel succes met hem verder!

Gr.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 09:50

Thanx voor de reacties

kamaron schreef:
je strijklappen zitten zo goed om te beginnen...
alleen je neusriem zit flink scheef en zo te zien erg los...
Voor de rest leuk beestje, wil m wel es zien asl ie straks ene half jaar meer bespiering heeft gekregen...en je longeert m netjes zo voor het begin niet te strak, lekker los ontspannend.

Ja die neusriem, haha, had iemand al via pb op gereageerd.
Neusriem kan niet strakker, hij is dus te groot, en omdat ze in het begin wel zich verzette (ze kwam behoorlijk omhoog) is die scheef getrokken.

Maar goed, nieuw hoofdstel is on his way, dus dat probleem is dan opgelost

Ik moet maar is kijken of ik weer nieuwe fotos kan maken, want dan kunnen jullie verschil zien!

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:54

Ziet er goed uit diertje loopt wel lekker zo ze zien. Tips+comment zijn a gegeven
Mooi paard!

LiesBento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:17

Hij staat erg leuk met dat groene kleurtje

Tjitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:51

wat een mooi paardje...en wat een hals!

Bij jonge paarden doe ik de pessoa eerst alleen achter de kont. De touwtjes voor klip ik dan even aan de longeersingel.
Als hij dan warm is dan doe ik de touwtjes voor er los aan, net als op jouw foto. Als dat goed gaat doe ik de touwtjes 5 minuten wat strakker links en rechts om. Na die 5 minuten doe ik de touwtjes voor weer los en zorg weer voor ontspanning om rustig af te kunnen bouwen. De tijd dat de pessoa er helemaal goed aan zit maak ik steeds langer. Ik zou voor de lang/laag houding ook de onderste ringen van je singel gebruiken, dan staat er minder druk op haar achterhand en kan ze makkelijker lang worden.

ben beniewd naar de foto's van over een maandje

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 18:55

ingeborg schreef:
He Toydoll, cool paard. Ik heb in Drenthe nog geholpen met het beleren van haar moeder die ik ook haar naam heb gegeven (ok, wel naar een verhaaltje uit het blad Ponyclub). Djinn heeft tussen de andere ponykamppaarden een bijzondere indruk achtergelaten, ook al heb ik haar maar kort meegemaakt (apart paard, ze was nl niet bang voor dingen waar normale paarden wel bang voor zijn). Flower is vast ook heel bijzonder (maar ja dat vinden de meeste eigenaren van hun paard..)

Hey!
beetje raar maar ik zie je reactie nu pas...!
ja Djinn is typisch, maar flower dus ook!
Eer gister gingen we voor de 3e keer ofzo naar buiten, we gingen een beetje zwerven en toen kwamen we uit bij een vrij drukke weg. Eerste keer dus dat ze autos zag. Op die autos reageerde ze dus helemaal niet, ook niet op vrachtwagens en trekkers die langs scheurde.
Maar voor paaltjes en borden langs de weg is ze wel nog altijd bang... die bewegen niet eens? raar paard hoor :p
Het ging vandaag trouwens weer iets beter, nu in de draf met rijden loopt ze ook al erg mooi laag en rond, gaat zeker de goede kant uit!

Tjitx schreef:
wat een mooi paardje...en wat een hals!

Bij jonge paarden doe ik de pessoa eerst alleen achter de kont. De touwtjes voor klip ik dan even aan de longeersingel.
Als hij dan warm is dan doe ik de touwtjes voor er los aan, net als op jouw foto. Als dat goed gaat doe ik de touwtjes 5 minuten wat strakker links en rechts om. Na die 5 minuten doe ik de touwtjes voor weer los en zorg weer voor ontspanning om rustig af te kunnen bouwen. De tijd dat de pessoa er helemaal goed aan zit maak ik steeds langer. Ik zou voor de lang/laag houding ook de onderste ringen van je singel gebruiken, dan staat er minder druk op haar achterhand en kan ze makkelijker lang worden.

ben beniewd naar de foto's van over een maandje

Ja de pessoa heb ik nu in de onderste ringen, nu is het wel een aardige rechte lijn. Ik heb ook eerst geen pessoa erom, warm lopen zegmaar, en ik laat haar ook uitdraven zonder pessoa. Ze heeft idd een behoorlijke hals, maar hier valt het nog wel mee, moet je kijken als ze met een ander paard gaat neuzen ofzo.. sjeee!
Ze heeft ook best wel een mooie achterhand, maar haar rug is dus in verhouding erg arm bespierd. Maar sinds ik die pessoa heb trekt het erg mooi bij, ook haar balans is veeeel beter geworden!
Ik zal proberen morgen als ik er heen ga teminste weer fotos te maken. Ze loopt echt veel beter.

Jaike schreef:
Ik zou de pessoa niet direct strakker zetten, maar wel de lijn door een lager gaatje doen, het is de bedoeling dat die lijn die achjter de billen gaat door en ringetje naar het bit, een rechte lijn is en dat is hij bij lange na niet. Ik heb zelfs speciaal ringetjes aan mijn singel laten maken zodat dit ook echt mogelijk was

Dat je paard gespannen was, is logisch, ik heb mijn paard eerst laten wennen aan alleen het bontje zonder direct vast te maken van voren, ik maakte de klip dan ipv aan het bit aan de singel vast aan een hoger gaatje, zodat hij er niet in kan stappen en toch kan wennen aan het bontje.

In mijn ondershrift staan foto's van mijn paard toen ik het voor de 2e of 3e keer deed, kijk anders daar even, dan begrijp je misschien wat ik bedoel met alle lijnen en klipjes oja en let echt op je longeerlijn, dat je er zelf ook niet over struikelt!

Ik heb nu idd een lager ringetje gepakt, nu is het een betere rechte lijn. Het viel mij ook al om dat ze hier door ook niet echt laag kon, maar nu gaat dat wel een stuk beter
Het bontje was ze niet echt bang voor eigenlijk, ze had ook wel mentuig omgehad, ze is alleen dominant en wijkt nog niet zo goed voor druk, dus toen haar hoofd 'vast' zat riep dat verzet uit, daar kwam ook alle spanning vandaan.. Nu ze weet dat als ze ontspant de druk weg is, is die spanning dus ook weg

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 18:56

Vergeet wat

Thanx voor de tips!!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:06

Toydoll schreef:
Vergeet wat

Thanx voor de tips!!

Haha, graag gedaan hoor!

VBen blij dat het nu beter gaat, dat laatste over dominant zijn wat betrefd druk komt me heel bekend voor!

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:11

leuk beestje nog veel plezier ermee!