) Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)
Ramsesje schreef:hey van pessoa's heb k geen verstand
maar van strijklappen ondertussen wel ... wij hadden ook een discussie hoe ze nu wel of niet om moeten enb we hebben dan maar es naar de ruitersportzaak gebeld die wisten het ook niet met zekerheid en hebben dan maar naar de fabriek gebeld en ....
de rekker moet aan de voorkant zijn dus het onderste flapje moet naar achter wijzen het bovenste is enkel een veiligheid opdat de onderste niet zouden loskomen en die moet naar voren wijzen
Ik weet het nou ook niet meer hahaha
:D 
kamaron schreef:je strijklappen zitten zo goed om te beginnen...
alleen je neusriem zit flink scheef en zo te zien erg los...
Voor de rest leuk beestje, wil m wel es zien asl ie straks ene half jaar meer bespiering heeft gekregen...en je longeert m netjes zo voor het begin niet te strak, lekker los ontspannend.

diertje loopt wel lekker zo ze zien. Tips+comment zijn a gegeven
ingeborg schreef:He Toydoll, cool paard. Ik heb in Drenthe nog geholpen met het beleren van haar moeder die ik ook haar naam heb gegeven (ok, wel naar een verhaaltje uit het blad Ponyclub). Djinn heeft tussen de andere ponykamppaarden een bijzondere indruk achtergelaten, ook al heb ik haar maar kort meegemaakt (apart paard, ze was nl niet bang voor dingen waar normale paarden wel bang voor zijn). Flower is vast ook heel bijzonder (maar ja dat vinden de meeste eigenaren van hun paard..)
Tjitx schreef:wat een mooi paardje...en wat een hals!
Bij jonge paarden doe ik de pessoa eerst alleen achter de kont. De touwtjes voor klip ik dan even aan de longeersingel.
Als hij dan warm is dan doe ik de touwtjes voor er los aan, net als op jouw foto. Als dat goed gaat doe ik de touwtjes 5 minuten wat strakker links en rechts om. Na die 5 minuten doe ik de touwtjes voor weer los en zorg weer voor ontspanning om rustig af te kunnen bouwen. De tijd dat de pessoa er helemaal goed aan zit maak ik steeds langer. Ik zou voor de lang/laag houding ook de onderste ringen van je singel gebruiken, dan staat er minder druk op haar achterhand en kan ze makkelijker lang worden.
ben beniewd naar de foto's van over een maandje
Jaike schreef:Ik zou de pessoa niet direct strakker zetten, maar wel de lijn door een lager gaatje doen, het is de bedoeling dat die lijn die achjter de billen gaat door en ringetje naar het bit, een rechte lijn is en dat is hij bij lange na niet. Ik heb zelfs speciaal ringetjes aan mijn singel laten maken zodat dit ook echt mogelijk was
Dat je paard gespannen was, is logisch, ik heb mijn paard eerst laten wennen aan alleen het bontje zonder direct vast te maken van voren, ik maakte de klip dan ipv aan het bit aan de singel vast aan een hoger gaatje, zodat hij er niet in kan stappen en toch kan wennen aan het bontje.
In mijn ondershrift staan foto's van mijn paard toen ik het voor de 2e of 3e keer deed, kijk anders daar even, dan begrijp je misschien wat ik bedoel met alle lijnen en klipjes oja en let echt op je longeerlijn, dat je er zelf ook niet over struikelt!

Toydoll schreef:Vergeet wat
Thanx voor de tips!!