Qimm schreef:Mensen vragen om meningen en dan krijgen ze die ook. Moeten we dan met z'n allen gaan roepen dat het prachtig is? Men heeft er meer aan als de slechte punten aangestipt worden zodat je daar aan kuntwerken. Nu is beoordelen vanaf een foto moeilijk omdat het juist om de beweging gaat. maar zoals houding (zowel van ruiter en paard) is wel beoordeelbaar. En dan kun je natuurlijk nét een foto hebben waar jij scheef zit of waar net je paard wat geks doet. Maar op de meeste foto's hier is te zien dat het paard te ver achter de loodlijn loopt. Dús daar krijg je commentaar op als je om commentaar vraagt.
Je hoeft zeker niet te gaan roepen dat het prachtig is! De termen mooi en lelijk zijn voor iedereen anders defenieerbaar en daarom zeer relatieve termen. Ik ben het met je eens dat men er meer aan heeft om slechte punten aan te stippen. Door de slechte punten aan te stippen kun je voor jezelf bepalen of je dit werkelijk een slecht punt vind en of je er mee aan de gang wilt!
Hetgeen wat me een beetje stoot is dat de meeste hier op bokt die graag willen reageren dat doen met literair geneuzel en vage opmerkingen die op iedereen wel van toepassing zijn. Het punt wat ik zeer interessant vind in het bovenstaande quote is "zodat je daaraan kunt werken"!
Waarom vind ik dit zo interressant? Dat is omdat dit stukje tekst impliceert dat jij iets hebt gezien wat verbeterd kan worden. Je ziet dit omdat je er ervaring mee hebt, maar de observatie alleen is niet genoeg omdat je je met de uitdrukking van de observatie, net als zovelen, verschuilt achter de relatieve naar mijn smaak literaire termen!
Als je A zegt moet je dus ook B zeggen. Je vindt dat ie achter de loodlijn loopt, dat is jou observatie. Dit impliceert dat jij geen voorstander bent van het rond rijden. Dat je het ziet is 1! Wat ik nou wil horen is waarom ben je tegen het rond rijden, of is het te rond? Waarom moet ie minder rond? Kunnen er zo problemen ontstaan? Heb je ervaring mee? Hoe zou jij het dan doen? Waarom zou je het doen zoals jij het zegt?
Dus als je populair wilt reageren op een aantal foto's hou je dan bij de relatieve begrippen van mooi en lelijk, maar ga geen rijtechnische termen tevoorschijn halen, waneer je deze niet kan onderbouwen! Doe je dit wel dan maak je de ruiter van de desbetreffende combinatie alleen maar onzeker, en wordt deze onzekerheid niet weggenomen doordat de ruiter aan de hand van de onderbouwing zijn eigen mening kan vormen over het door jou geconstateerde!
Neem het niet te persoonlijk op, maar zo kijk ik er tegen aan! En misschien is mijn ego al groot genoeg! Van slap prutsmuts is nog niemand ooit een klasse hoger gaan rijden!