Jong paard: Bok, drijf, bok, tik, bok, tik, bok ,tik etc

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doon

Re: Jong paard: Bok, drijf, bok, tik, bok, tik, bok ,tik etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 10:14

Hoe loopt het paard als je het longeert? Dan komt het nl continue 'in het midden van de bak', wil het dan stoppen dan heb je de longeerzweep erbij. Wel je paard goed voorwaarts houden, dus niet teveel stappen! (voordeel is dat ze er ook sterker van worden).

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:52

Ja gewoon voorwaarts,voorwaarts en nog een keer voorwaarts. Bij veel jonge paarden is de draf nog makkelijker dan de stap (is mijn ervaring). Het maakt in eerste instantie niet uit waar naartoe, als je maar vooruit gaat! Als je je nou bijvoorbeeld meer op overgangen e.d. gaat richten stop je misschien ook wat met vechten en kan je gaan belonen. Dat motiveert het paard wat meer en misschien krijg je dat hele gevecht later wel niet meer.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:51

Misschien kan je een keertje iemand ernaast mee laten lopen. De meeste paarden volgen graag als iemand ze voor gaat. Elke keer als ze het netjes doet belonen. Wat misschien ook kan helpen is als je haar van de hoefslag af krijgt in het midden even stil laten staan en lekker over haar hals aaien. Op die manier zorg je ervoor dat ze graag naar het midden van de bak gaat.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:59

Misschien kan je eens proberen om je jonge paard eens gewoon te gaan rijden, zonder bok, tik, etc. Lijkt me dat het dier daar juist geen vertrouwen van krijgt. Heb je een reden om hem zo te rijden?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:04

Zou ook iemand vragen je te helpen en verder longeren en dan met stemhulpen werken. Verder leerde ik de fries vooral op stem en zithulpen wegstappen en draven. Als je die veel been geeft gaat die juist terugduwen en als je met de zweep een tik geeft krijg je geen voorwaartse reactie maar een kont in de lucht en verzet.

Daarbij maar kort rijden. Het moet leuk blijven. Even erop en wat overgangen maken in stap en draf en stoppen voor ze moe wordt. 15 tot 20 minuten is lang genoeg in het begin. Als ze conditie krijgen en het beter snappen houden ze het vanzelf beter vol en willen langer doorgaan. grote lijnen rijden en niet te kort wenden, dan haal je ze namelijk sneller uit balans.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:29

Aqua8horse schreef:
Misschien kan je eens proberen om je jonge paard eens gewoon te gaan rijden, zonder bok, tik, etc. Lijkt me dat het dier daar juist geen vertrouwen van krijgt. Heb je een reden om hem zo te rijden?

Ik neem aan dat je bedoelt dat je haar wilt helpen om te voorkomen dat het paard bokt.... Of wil je de bok van het paard gewoon negeren en het paard stil laten staan?

Ik vind je opmerking vrijwel nietszeggend... Het komt over alsof iedereen wel weet hoe dit aan te pakken en TS dan zo dom zou zijn door zo bezig te blijven... Dat is hopelijk niet de bedoeling, want TS bedoelt t goed en vraagt toch om hulp?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 00:17

Zou het misschien kunnen dat ze het losrijden van de bakrand nog wat te moeilijk vindt?
In dat geval zou je het eventueel op kunnen lossen door haar eerst nog wat ervaringsuurtjes te gunnen langs de bakrand.
Succes ermee!

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:33

hoe ging dat als zij aan de longe liep met iemand erop? Of is dat niet eerst gedaan in de bak (en bv alleen maar in een longeercirkel)?
Wat ik wil zeggen: is ze niet zo gewend om te "plakken" dat zij het extra moeilijk vindt om los van de wand te lopen?