paard pakt bit rechts vast

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

11568

Re: paard pakt bit rechts vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:00

Sydney2005 schreef:
11568 schreef:
Ik zou eerst eens door een fysio oid laten kijken.

Ieder paard is scheef, als de fysio naar ieder paard moet gaan kijken, kan je dat wel haast bij de aankoop indoen ipv de standaard keuringen...

@vudress: Van jou uitleg snap ik echt helemaal niks....

Beetje kort antwoord van mij misschien, maar dit probleem heb ik ook gehad. Veel gedaan om haar los te krijgen, maar uiteindelijk bleek het dus aan 1 werveltje in haar rug te liggen. Deze is éen keer goed geschoven en meteen is die hele blokkade weg.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 12:03

Bramblerose, dank je, ik was hier inderdaad over na aan het denken. EEn tandarts vragen is geen verkeerd idee. Wn Sophiie, thanx voor je commentaar, jij begrijpt het tenminste. Het klopt dat elk paard een ander bit nodig heeft en de mijne doet het goed op een stang. Sommige mensen denken echt dat ik die er voor de lol inhang ofzo. Blij te lezen dat er bokkers zijn die het wel begrijpen!

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:54

tinkermeisje schreef:
Hallo!
Ik heb nog een jong paard. Op de rechterhand zit ze behoorlijk vast. Ze wil niet lekker buigen of een volte draaien. Daar doe ik oefeningetjes voor met kleine voltes en dan weer groter maken enzo. Maar regelmatig geeft ze protest als ik wil dat ze naar binnen (rechts) kijkt. Dan voelt het alsof ze het bit alleen rechts pakt, en gooit ze haar hoofd omhoog. Ik drijf dan door en geef rechts een ophouding. Nou heb ik gelezen dat je dan juist moet loslaten als het paard vastpakt, maar ik vind dat niet logisch. DAn beloon je toch alleen maar omdat ze dan haar zin krijgt? Ik rijd nu met een rubberen stang. Met een gewone trens had ik helemaal geen contact. Met deze wil ze in de stap al lekker zakken voor en wat ronder rijden.
Thanx voor de reacties!

Lastig probleem dit heeft te maken met dat het paard niet rechtgericht is. Bijna geen enkel paard trouwens blijf je namelijk gehele paardenopleiding mee bezig paarden recht te richten. Waarschijnlijk is je paard linksgebogen en valt dan ook op haar rechtervoorbeen in de volte rechtsom, valt dan naar binnen kun je ook met longeren vernemen denk ik zo. Belangrijk dat je haar op eigen benen laat lopen zodat ze zichzelf recht kan richtten.

Dit doe je door haar geen steun te geven op je handen en met binnenbeen naar buiten te duwen (op rechtervolte) en op linkervolte stelling andere kant te nemen. Met iets druk en weer los en heel belangrijk hoeken goed rijden en binnenhand in de hoek los en binnenbeen er heel goed bijhouden. Door deze oefeningen maak je lange kant korter en kortere zijde paard langer. Doordat ze waarschijnlijk linsgebogen is is haar lange kant de rechterzijde. Als je dit een beetje oefent zal je verbaasd staan over hoeveel makkkelijker zaken gaan. In ieder geval zit de oplossing niet in je handen maar in het voorwaarts zijn en dat een paard of rechtsgebogen of linksgebogen is.

Je kan ook checken hoe je zadel ligt hierdoor kun je zien of je paard rechts of linksgebogen is waarschijnlijk waarschijnlijk ligt het naar rechts toe. Hierdoor wordt je met rijden naar buiten geduwd kleine tip binnenbeen lang en bewust wat zwaarder maken op de binnenzitbeenknobbel. Verder niet te laag rijden alleen een rechtgericht paard kan namelijk verzamelen en zich dragen gaat dan vanzelf je hand zoeken, en dan ben je er en kan je van alles vragen van je paard. Is een geweldig gevoel maar duurt wel even. Ben hier na jaren ook achter.

succes ermee en hoop je een beetje geholpen te hebben.

gr
Socio.

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 23:00

Nog een kleine tip zelf ooit mijn 1e jonge paard beleerd toen heb boek van Reiner Klimke gekocht die heeft net als Anky de meeste prijzen met verschillende paarden behaald en ik denk dan ook dat dat soort mensen weten waar ze mee bezig zijn.

enne wees geduldig en laat je niet opjagen volg je gevoel.

gr
Socio.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:28

hardi schreef:
Jij geeft aan dat je meer druk hebt op je rechterteugel. dit komt omdat de spieren aan de linker kant van je paard dan korter zijn en als jij dan rechts in wilt buigen jij als het ware die linkerkant op gaat rekken. Dit vindt je paard geen fijn gevoel, dus zijn of haar reactie is dan ook naar links willen kijken, maar zeker niet rechts in willen buigen.

Het is hier belangrijk dat jij als ruiter niet teveel op je rechterteugel gaat rijden. Jij moet je paard niet de mogelijkheid geven om te trekken. Je binnenteugel is ook alleenmaar voor wat stelling en niet voor de buiging. Rijdt je paard met je rechterbeen naar je linkerteugel toe. Je paard moet gaan buigen om je been. Je linkerteugel er goed aanhouden anders heeft het paard snel de neiging om over zijn of haar schouder heen weg te lopen. Je mag als je paard genoeg aan het been is ook best eens heel rustig doorsluiten op je rechterteugel, maar belangrijk is dan wel dat jij als ruiter ook direct loslaat (lees: ontspant) als je paard ook loslaat. Je moet zoals ik hierboven eigenlijk als beschreef niet je paard de mogelijkheid geven om vast te pakken en dus geen touw trek wedstrijd met hem aan gaan. Want dan wordt het alleenmaar erger en winnen van een paard d.m.v. kracht doe je niet.

Heel veel succes in ieder geval.

Dit is ook een hele goede uitleg. Maar het zal moeilijk zijn om NIET aan die rechterteugel te zitten. Dat is waarschijnlijk een aanwensel geworden. Om hier van af te komen moet je de knop om zetten en je rechterhand als het ware naar voren te steken om los te laten.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:24

Desiree; Is inderdaad lastig om de vaste kant los te laten, maar is de enige manier om je paard weer recht te krijgen.
Inderdaad plaats je hand iets naar voren met een losse elleboog en schouder.

Groeten

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:39

Socio, dank je voor je duidelijke uitleg. DAt ga ik zeker proberen. Het klopt dat zij meer linksgericht is. Ik zal straks ook eens naar het zadel kijken.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:20

En als je dan toch een stang wilt, neem dan een appelbit

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:24

ik geloof dat die discussie al geweest is! Tinkermeisje, ik heb het al eerder gezegd maar nu bij ons op stal ook weer een paardje dat vastzat en haken bleek te hebben, dus don't forget de tandarts!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:35

dobbel schreef:
En zeker niet namens alle tinker eigenaren spreken ik ken er genoeg die gewoon op een trensje rijden,

Ik heb verder ook gezecht dat de uitleg van sydny verder goed was dus waarom dan dat stuk herhalen,

Verder ben ik niet tegen een stangetje

Ik wilde hier toch even op reageren omdat Dobbel nu door meerdere mensen wordt aangevallen en ze zegt hier toch duidelijk dat ze niet tegen een stang is maar dat ze zelf daar niet mee rijdt dus jullie aanvallen zijn ongegrond.@ topic starter Ik snap wel dat je je gelijk aan gevallen voelt omdat nou eenmaal veel mensen wel tegen een stang zijn maar je moet wel goed lezen voordat je zo als jij op iemand reageert.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:39

Luister dan toch!! als je een stang wilt doe dan een appel stang

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:04

Ik hoor je wel!!! Wat is een appelstang, of is dat een blonde vraag? Ik heb nu een rubbereb stang.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:07

smaakt naar appels vinden ze lekker die heb je in gebroken en stang werkt goed

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:11

En trouwens, dat dobbel wordt aangevallen is ze zelf bij, moet ze maar normaal commentaar geven en niet lopen af te zeiken. Met normaal commentaar kan ik iets, maar alleen aanvallen slaat nergens op.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:12

Oke, loveprince, daar moet ik eens voor kijken in de winkel. En ik ga de tandarts bellen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:01

tinkermeisje schreef:
En trouwens, dat dobbel wordt aangevallen is ze zelf bij, moet ze maar normaal commentaar geven en niet lopen af te zeiken. Met normaal commentaar kan ik iets, maar alleen aanvallen slaat nergens op.

Selectief lezen heet dat,

Je voelt je aangevallen naar aanleiding van een ander topic, ik had niet eens door dat jij het was, Maar goed nu dus wel en weet nu dan ook wel waarom je dat zegt ,

sa0rtj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:33

eej tinkermeisje ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn pony, denk eraan dat je je linkerteugel er goed bij houdt. heel belangrijk!!ik hield links steviger vast dan rechts en mijn pony ging daarvan scheef lopen, en daardoor heb je een grotere kans op blessures.

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:28

Dobbel, volgens mij kun jij maar beter niet meer reageren bij dit topic. Zij weet wel welk bitje ze nodig heeft en het gaat goed met een stangebitje. Dat haar paard rechts vast heeft is een probleem die bijna bij elke ruiter voorkomt, net als bij mij, en dat is echt niet alleen maar op te lossen met een ander bitje. Ze vraagt om ADVIES, niet om commentaar:S:S

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:31

Wat is het toch leuk dat iedereen mij aanvalt er zijn hier mensen die zeggen dat de stang er uit moet maar ik niet jullie manekeren allemaal wat aan de ogen jeetje zeg ik reageer waar ik wil, en als dat niet geacepteerd wordt jammer dan,

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:39

Maar als mensen vragen om hulp, betekend dat niet gelijk dat ze commentaar willen:S

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:44

Ik geef geen commentaar alleen een reactie waar ze alle tinker eigenaren onder gooit en daar hou ik niet van, verder heb ik nu voor de zoveelste keer gezecht dat ze met de uitleg van Sydny verder kan komen,

Haar reactie stamt niet voor uit mijn commentaar hier maar door een ander topic,

Ik ben niet tegen een stang als hij om de goede redenen gebruikt wordt, in dit geval geloof ik best dat dat nodig is, waarom lezen jullie daar toch over heen,

Er moet alleen niet gezecht worden dat alle tinkers dat nodig hebben want dat is een verkeerde conclusie en is het enige waar ik commentaar op heb gegeven, en ja al ze zich dan betrapt of wat dan ook voelt, dat is dan niet mijn probleem,

En als je hier verder over wil discuseren kan dat via PB anders kan het topic wel opslot en openen we een nieuwe over tinkers met stangen,

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 09:51

Ik wou eigenlijk niet meer reageren, maar Dobbel, je laat me geen keus. Mijn reactie is wel degelijk over je opmerking in DIT topic. Oke, in dat andere topic was je ook niet erg subtiel, maar goed.
Hoe bedoel je dat ik me betrapt voel?? Begrijp de zin niet helemaal. Ik snap dat je het erg leuk vind om vaak te zeggen dat jij geen stang nodig hebt, maar ik schaam me absoluut niet voor mijn stang-gebruik. Ik weet namelijk dat dat de enige goede keus is voor ons allebei. Het is of fijne hulpen met stang, of al haar tanden eruit trekken met trens. En daarbij hebben de anderen gelijk dat het nergens op slaat om alleen maar loos commentaar te leveren als je toch niks zinigs hebt toe te voegen.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:00

Hee Tinkermeisje, weet je al meer, ben benieuwd hoe het gaat met je paardje. Ik had gister weer les, die van mij is rechts gebogen en loopt linksom super, maar rechtsom dus klote. Ben hard aan het trainen met buitenstelling etc. Ben benieuwd of de tandarts wat vindt bij jouw paardje. Immers ging het daar om toch in dit topic?

Dus misschien moet die discussie over wie wat heeft gezegd (niet gezecht) over het wel of niet gebruiken van een stang bij alle Tinkers of je eigen Tinker of wat dan ook maar gewoon gesloten worden, niemand wordt er wijzer van en het gaat hier om een probleem wat Tinkermeisje opgelost wil hebben en dus advies vraagt.....

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:02

Haha stinkmodder ( ik gebruikte een 'slecht' woord). Ik bedoel: niet goed!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:07

Tinkermeisje, allereerst zou ik je willen adviseren om goede instructie te zoeken.

Let er verder heel erg goed op dat je zelf wel recht blijft zitten, als jij niet recht bent, hoe wil je dan je paard recht richten? Het gedoe met je beugels wat je beschrijft komt waarschijnlijk ook voort uit de scheefheid van zowel jijzelf als je paard.

Over je bit kan ik niet oordelen zonder jou en je paard gezien te hebben, wel ben ik van mening dat een stang vaak (let wel, ik spreek jou hier niet op aan) te snel word ingezet bij zwaardere paarden.

Ik denk dat het voor jou en je paard van belang is om de basis in orde te krijgen, zorg dat jij recht(er) word, dat je paard goed aan de hulpen is, dus fijn voor het been en goed reagerend op je zit, dan zul je weinig met je handen hoeven doen en kun je je paard gaan rechtrichten.